• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BMW i Mercedes żegnają tylny napęd?

Bawo,Mart,Ps
5 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Napęd na cztery koła znajdziemy nie tylko w suvach. Zaczyna dominować także w limuzynach.



To, że najlepszy jest napęd na cztery łapy najlepiej wiedzą gepardy. Topowi producenci niemieckich limuzyn stwierdzili, że cętkowane koty mają rację. Napęd na obie osie zdecydowanie zaczyna dominować w ofercie segmentu premium spod znaku BMW czy Mercedesa.



Napęd na tylną oś jeszcze do niedawna był wyznacznikiem drogiej limuzyny lub sportowego coupe. W przypadku BMW wręcz znakiem rozpoznawczym tej marki. Najbardziej konserwatywni zwolennicy Mercedesów uważali zaś, że przednionapędowa klasa A czy B to nie są "prawdziwi" reprezentanci słynnej marki z gwiazdą na masce.

Który rodzaj napędu lubisz najbardziej?

BMW zaczęło zmieniać swoją politykę gdy coraz większą popularność zaczęły zdobywać suvy. W sporym samochodzie, udającym terenówkę, napęd tylko na jedną oś wyglądałby co najmniej nieelegancko. Bawarski koncern zaczął też udowadniać, że napęd na obie osie nazwany xDrive doskonale sprawdza się także w limuzynach lub coupe.

Jak działa to rozwiązanie? Nie jest to oczywiście klasyczne 4x4 jak w przypadku samochodów terenowych. To zupełnie inna filozofia i technologia mająca zoptymalizować trakcję czy poprawić stabilność pojazdu w zakrętach lub np. na oblodzonych nawierzchniach.

- Układ xDrive skalibrowano tak by nie odbierać kierującemu przyjemności z jazdy, jaką daje tylny napęd - opowiada Maciej Kaczmarek, instruktor jazdy z BMW Polska. - W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego tradycyjnie trafia tak, jak we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła.

Centralnym elementem układu xDrive jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Układ sterowania systemu jest w pełni zintegrowany z całym systemem kontroli stabilności jazdy. Na bieżąco analizuje dane dostarczane m.in. przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), monitoruje kąt skrętu kół czy położenie pedału gazu.

Dzięki temu xDrive potrafi "myśleć" z wyprzedzeniem i błyskawicznie zareagować np. zanim wystąpi poślizg. W czasie jednej z jazd testowych, w czasie cyklicznych imprez "xDrive Life Tour", BMW udowodniło, że model 3 coupe potrafi ruszyć, gdy na oblodzonej drodze tylko jedno z kół złapie przyczepność. Wśród samochodów konkurencji z takiej próby zwycięsko wyszła tylko mocno niszowa Honda Legend.

Zwolennicy BMW wydają się przekonani do rozwiązań zaproponowanych przez markę. W tym sezonie klienci mają do wyboru aż 64 modele BMW z systemem xDrive. Przedstawiciele marki twierdzą, że już kilkadziesiąt procent kupujących bawarskie limuzyny wybiera te z napędem na obie osie. Idąc za ciosem BMW wprowadza na rynek także serię 1 z układem xDrive, także w najmocniejszych wersjach.

Tego trendu nie mógł nie zauważyć także drugi z wielkich graczy w segmencie samochodów luksusowych. Mercedes także intensywnie promuje swoją koncepcję napędu na obie osie - układ 4matic. Ten znajdziemy chociażby w stylowym Mercedesie CLS w wersji "shooting brake". Samochody wyposażone w układ 4matic także cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów.

Mercedes zrobił coś jeszcze. CLA, najnowsza limuzyna tej marki, która oficjalnie zadebiutuje u nas wiosną, ma podobnie jak klasa A czy B, napęd na... przednią oś. Topowa wersja spod znaku AMG będzie wyposażona w układ 4matic.

Czy tylny napęd odchodzi w przeszłość i stanie się niszowym "zjawiskiem"? - Obecnie ten rodzaj napędu wybierają przede wszystkim świadomi kierowcy, pragnący czerpać radość z jazdy i umiejący w pełni wykorzystywać jego możliwości - mówi Michał Baran z firmy BMG, przedstawiciela Mercedesa w Trójmieście.

Szukasz BMW? Tu znajdziesz trójmiejskie salony marki

A może Mercedes? Sprawdź salony marki
Bawo,Mart,Ps

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • BMW (2)

    Bolid Młodzieży Wiejskiej (Wejherowskiej :)

    • 7 7

    • Bog Mnie Wybral

      • 2 1

    • Haha, ależ oryginalnie - super, a na kwejku juz byłeś, gimbazo?!

      • 3 2

  • (6)

    Auto z dołączanym napedem nie jest do końca przewidywalne. Preferuję napęd stały 4x4. Po przesiadce z audi s3 na audi s4 odczłem znaczną różnicę.

    • 7 8

    • Jakie tam Audi... (4)

      Panie, tylko Subaru się liczy.

      • 9 4

      • Pojdzmy na calosc, tylko EVO (1)

        subaru przy ponad 160km/h ciezko cos wyprzedzic, przez straty w napedach.

        • 0 2

        • w EVO masz takie same straty

          tez naped 4x4 dziala caly czas

          • 2 0

      • w audi z torsenem masz to samo co w subaru

        zaznaczam z torsenem nie haldexem

        • 7 0

      • zaraz dojdziemy do toyoty land cruiser lj70..

        • 5 1

    • Przesiądź się na UAZ'a. Tam masz najlepsze 4x4, blokowane kluczem z zewnątrz pojazdu. Prymitywne to a zarazem całkowicie niezawodne. Zamiast elektroniki, kabelków itp pierdół które mogą zamoknąć w trakcie pływania po bagnie masz jeden stalowy klucz, którym wszystko elegancko poprzekręcasz jak trzeba.

      • 9 1

  • Mercedes-Benz (3)

    Ostatnie lata to samo marudzenie na MB. Że rdzewieją po roku, że awaryjne...

    Jedno jest dla mnie jednak pewne - że piękniejszego kombi niż CLS Shooting Brake nie sposób wyprodukować. Dla mnie ideał.

    • 10 38

    • (1)

      Mercedesy rdzewieją, bo producent oszczędza 500 euro na każdym aucie rezygnując z kompania całej karoserii w wannie cynkowniczej przed malowaniem. Porsche kompie auta w cynku od lat 70'tych XX wieku. Audi od lat 80'tych XX wieku. Skoda od początku XXI wieku.

      Co więcej Mercedes oprócz oszczędności na cynku jeszcze pocienia grubość farby na karoserii co także znacznie przyspiesza rdzewienie.

      Z popularnych aut najlepiej przed korozją zabezpieczona jest Skoda Octavia I generacji. Cynk + gumowana podłoga + gumowane progi + gruba farba + wosk w profilach. Z resztą w żadnej skodzie profile nie rdzewieją od środka w przeciwieństwie do Mercedesa, Opla, Fiata, Forda, Kia, Hyundai, Honda, Dacia, Lada, Infiniti, stare BMW, VW Golf III i podobnego badziewia.

      Jeśli droższe auto ma oprzeć się rdzy, polecam Porsche i Audi. Tylko te dwie popularne droższe marki są wolne od korozji. Z trochę tańszych dobre są Peugeot, Citroen. Z najniższej półki pozostaje tylko Skoda.

      • 11 0

      • Na kompie to ty piszesz

        może miałeś na myśli - kąpie

        • 3 0

    • tak tak

      wygląda jak spłaszczona laguna II -giej generacji

      • 10 2

  • Mój Golf ma napęd 4x4, i mam czipa który daje mi 320 KM. (7)

    • 10 23

    • (1)

      Pewnie jestes wsiunem i masz tablice rejestracyjne GKA .......

      • 10 3

      • jak nazywasz swojego kuzyna

        • 1 1

    • to musisz nazywac sie Rafal Schmidt - pierwszy idiota Agaresu

      zapytaj mamę kiedy da podwyżki pracownikom

      • 2 1

    • Gratuluję (1)

      Gratuluję. Ale nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że dla drzewa nie robi różnicy, czy rozbija się na nim auto które ma 55KM czy 320KM. Z tym, że to z 320KM rozbije się na nim szybciej.

      • 9 3

      • nie szybciej

        ale napewno konkretniej sie rozbije

        • 7 0

    • swoj mozg tez zczipowałes by dostroil sie do tych 320KM ?

      • 8 0

    • no super, nie pozostaje nic innego jak włożyć słomę bo butów

      i jechać na Szpanerplatz.

      • 9 0

  • W124 (1)

    Tylny napęd fajna sprawa... auto jakoś lepiej skręca i przyspiesza ale jak popada śnieg to już robi się niebezpiecznie, nawet na super oponach zimowych. Jak się zakopiesz w śniegu albo błocie nie zrobisz nic ze środka pojazdu, dając gazu porostu coraz bardziej zapadasz się w dół aż wkońcu opierasz sie na podłodze i kaplica ;) Trzeba wozić saperkę i dwa podkłady pod koła. Wiem co mówie od czterech lat mam gwiazde W 124. Ale czego się nie robi żeby jeżdzić legendą :)

    • 5 3

    • Dzieki za taką legende

      W tej chwili to juz kupa złomu,ani ładne ani fajne ani bezpieczne.

      • 1 4

  • Golfik jest lepszy

    • 2 2

  • najważniejsze jest tylne siedzenie !!!!

    dziunie zapraszam do mojej bemki

    • 30 8

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane