• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bariery nafaszerowane elektroniką

Maciej Naskręt
11 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dzięki użyciu nowoczesnej techniki, bariery energochłonne, będą stanowiły ochronę aktywną uczestników ruchu, a nie pasywną jak jest to dzisiaj. Dzięki użyciu nowoczesnej techniki, bariery energochłonne, będą stanowiły ochronę aktywną uczestników ruchu, a nie pasywną jak jest to dzisiaj.

Jest szansa, że polskie drogi staną się bardziej bezpieczne dzięki barierom energochłonnym wyposażonym w elektronikę. Rozwiązanie ma zmniejszać negatywne skutki zderzenia uczestników ruchu.



Wiosną przyszłego roku w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie rozpoczną się prace projektowe przy konstruowaniu barier energochłonnych i wyposażaniu ich w systemem wykrywania siły uderzenia. Dodatkowo będą one mogły dostosować swą elastyczność do energii powstałej podczas kolizji.

Nowa bariera energochłonna będzie wyposażona w liczne układy elektroniczne oraz nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. W odróżnieniu od stosowanych zazwyczaj przy drogach barier energochłonnych (ze stali, czy betonu) nowe w sposób inteligentny będą dostosowywać się do najbardziej właściwego poziom tłumienia energii podczas uderzenia. Bariery będą m.in. identyfikować ruch i zdarzenia drogowe.

Dzięki rozwiązaniu zmniejszą się znacząco obrażenia ciała osób uczestniczących w kolizjach i wypadkach drogowych. Również zmniejszą się uszkodzenia samochodów.

Nowoczesna bariera energochłonna przyczyni się też do skrócenia czasu reakcji służb ratowniczych. Mają w tym pomóc odpowiednie czujniki uderzenia zamontowane w barierze, które przekażą automatycznie sygnał o naruszeniu bariery przez uczestnika ruchu do odpowiedniej jednostki ratowniczej.

Projektantów barier czekają jednak spore wyzwania. Muszą choćby przygotować elektronikę tak, aby była odporna na różne warunki atmosferyczne. Nie mogą zapomnieć choćby o soli, którą zimą tonami wysypuje się na polskie drogi.

Projekt jest unikatowy na skalę światową. Prace są współfinansowanie ze środków własnych i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Opinie (45)

  • To jest, jakiś dowcip? (5)

    Projekt jest unikatowy na skalę światową. Prace są współfinansowanie ze środków własnych i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Jest bardzo unikatowy, ale bardzo intratny.

    • 27 7

    • Dziury łatać, a nie elektronikę wciskać!

      • 12 1

    • (1)

      Czy te barierki będą działały tak jak elektronika na dworcu w Sopocie?

      • 9 1

      • Nie, jak twój mózg.

        • 0 10

    • Nic nie mam do projektu, bo jest świetny i brawa dla twórców; przecież to dla bezpieczeństwa.

      • 1 2

    • nastepny sposob na wyciaganie kasy

      proponuje tworcom tego cudownego systemu spedzic tydzien w osrodku z gumowymi scianami - beda mieli okazje poobijac sie o gumowe sciany i moze wyciagna z tego jakies sensowne wnioski - przydatne przy projektowaniu barier:)

      • 2 2

  • dziś jest 11 grudnia a nie 1 kwietnia

    Panu redaktorowi daty się pomyliły ;)

    • 34 6

  • Słowackiego (3)

    już dawno powinna tam stanąć na całej długości betonowa bariera. Tylko czekać aż w końcu ktos przeleci na drugą stronę!

    • 14 3

    • :) (2)

      Znam osobiście osobę, której to się udało jakieś 2 lata temu.

      • 4 1

      • (1)

        Na obwodnicy nie dalej jak pół roku temu dostawczak przeleciał na drugą stronę.

        • 3 0

        • to był mój pracownik z DHL, tydzień później nagle się zwolnił, nie odebrał ostatniej wypłaty, do tej pory go nie wdziałem

          • 0 0

  • idea ciekawa ale to kosmos

    Większosc przetargów drogowych i tak opiera się priorytet ceny. Właśnie dlatego bardzo, ale to bardzo rzadko w Polsce nie stosuje sie np. powłok antygrafiti w ekranach dzwiękochłonnych w projektach drogowych - pomimo że są one narażone na tego typu uszkodzenia.
    Jeżeli chodzi o te "interligentne" bariery energochłonne to podejrzewam że produkcja w Polsce ale dla klientow Europy zachodniej.
    pzdr

    • 17 2

  • Jak na razie tę role świetnie spełniają drzewa - pochłoną każdą energię i nie ustąpią.

    • 23 3

  • Pan Naskręt nigdy sie nie nauczy...

    Ze te bariery nie sa energochłonne a OCHRONNE... Poduszki energochlonne mozna spotkac np. przy SPO na A1...

    • 8 5

  • bezpieczniej to będzie jak zaczniecie jeździć zgodnei z prawem i zaczniecie dsotosowywać prędkość dó warunków (4)

    • 39 3

    • nie każdy jest jest tak nieskończenie doskonały jak ty (1)

      • 5 14

      • To ja

        jest

        • 1 0

    • jakbyś bezpiecznie nie jechał to zawsze znajdzie się jakiś idiota (1)

      który sunie po 200km/h i wyprzedza na trzeciego.

      • 1 2

      • To powód, by jeździć nieprzepisowo?

        Bo ktoś inny tak jeździ?

        • 2 0

  • To jest skandal!!! (2)

    Ludzie z głodu umierają a oni stawiają sobie barierki nafaszerowane elektroniką. Pomyślmy ile głodnych dzieci mogłoby za te pieniądze zjeść obiad. Wstydźmy się! Wstydźmy się wszyscy.

    • 9 22

    • oddaj tym dzieciom swoje pieniądze

      najlepiej wszystko oddajmy bezdomnym, biednym, głodnym, kulawym....... a to co zostanie przeznaczmy na poprawę bezpieczeństwa na drogach

      • 2 0

    • Ale dzięki tym barierkom będzie może mniej biednych sierotek na które nie trzeba będzie łożyc pieniążków

      • 2 0

  • Szwecja 10 razy od nas bogatsza a stosuje zwyczajne stalowe liny. (1)

    Może by ci pracownicy instytutu jakiegoś tam zeszli na ziemię?

    • 19 3

    • na autostradzie a1 na odcinku toruńskim

      takie liny są montowane- można je zobaczyć jadąc na obwodnicy torunia.

      • 4 0

  • Najpierw trzeba zbudować drogi, a potem pomyśleć o dodatkach... (1)

    Swoją drogą, ile razy mój Passat B5 TDI był bity o te bariery w Niemczech.. że hoho! I jakoś nadal daje radę :)

    • 17 5

    • Bity, to Ty byłeś

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane