• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Oplate za wszystko...

    Jeszcze troche wejdzie nowa oplata od sciekow ze klocki za duzo wydzielaja fetoru i trzeba za to brac kase. Przeciez ten rzad na glowe upada

    • 10 0

  • naprawdę taki problem?
    Mogą zamknąć co chcą, przestaną te miejsca dla mnie istnieć.
    I nie ma co się cieszyć.
    Po samochodach wezmą się za grubych, łysych itd.
    W końcu urzędnik musi się wykazać a nie ma nic łatwiejszego jak zakazać lub nakazać.
    To co od nich zależy, np komunikacja to pewnie temat dla kosmitów

    • 15 0

  • Dojna zmiana w natarciu

    • 13 1

  • Ale Gdańska komunikacja miejska tez powinna płacic takie oplaty bo maja stare trujace autobusy a zamówili kolejne diesle

    Gdańsk zakupił nowe trujące diesle z Turcji .a do miasta powinnien byc całkowity zakaz wjazdu dla diesli jak w innych krajach UE

    • 13 2

  • (2)

    Piepszenie o ekologi.wlewam do diesla olej roslinny i fura staje sie eko . W dobie takiego postepu wystarczy zmienic sklad ropy aby sie lepiej spalala. W piecach do ogrzewania mieszkan ta sama ropa jest nieszkodliwa ? Pokazcie prawde o akumulatorach z samochodow elektrycznych . Pokazcie skladowiska tych akumulatorow w niemczech i francji . Czas utylizacji to 60 lat. I gdzie tu ekologia.

    • 15 3

    • (1)

      Do starego diesla wlejesz roślinny, w nowych to zabójstwo silnika. Poza tym nie możesz jeździć na roślinnym, bo nie jest obłożony akcyzą i opłata paliwowa :)

      • 2 1

      • A prad jest ?

        • 3 0

  • I widzicie Gdanszczanie-jest wyjście na korki wygenerowane

    przez galerie forum. Z niecierpliwością czekam na kolejną galerie made in budyń and ska. Gdyby rozszerzyć to o pływanie, żeglarstwo plażowe itd. to i saur by się zadowoliło.

    • 4 1

  • Jendo ale

    Nie powinno być wyjątków dla hybryd i elektryków. Możemy za jednym podejściem zwalczać problem ilości samochodów w centrum i korków. Elektryk tam samo dokłada się do tłoku jak każdy inny samochód.

    • 5 4

  • dlaczego nie mogą wjeżdżać darmowo hybrydy ? (2)

    Po to umieścili przycisk EV w hybrydach europejskich, żeby można było własnie wjeżdżać w takie miejsca.

    • 4 4

    • Bo hybryda to pseudo eko

      • 4 3

    • Hybryda też w każdej chwili moze jechać na zwykłej benzynie

      Dla tego brak opłat nke dotyczy tylko 100% elektryków które są na dzień dzisiejszy autami na dojazd do najbliższej biedronki bo na dłuższe wyprawy nie pozwoli beznadziejna bateria

      • 5 0

  • To niech najpierw komunikacja miejska działa porządnie. Jak zwykle od drugiej strony zabierają się za wszystko. Już na pewno nie powinno być to wprowadzone w trojmiescie dopóki nie będzie wspólnej komunikacji miejskiej i jednego biletu. Trójmiasto to kretyński twór, jak zwykle będziemy za wszystko płacili najwiecej w Polsce bo przeciez opłata za wjazd x3 jak ktoś będzie chciał pojechać z centrum Gdyni do np zabianki czy Oliwy...

    • 12 1

  • Oby jak najszybciej i dlaczego tak tanio? Powinni jeszce doplacac do biletów komunikacji miejskiej .

    Ludzie co dziennie tłoczą sie wkomunikacji miejkskiej a obecnie kazdego stan by kupic 30 letni złom i nim zatruwac co dziennie ludzi i korkowac miasto.

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane