• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Zabieram swoją firmę z centrum

    Na obrzeżach miast mieszka coraz więcej ludzi, więc nie będę miał problemów ze znalezieniem pracowników. Ciekawe, co powiedzą włodarze miasta, gdy centrum OPUSTOSZEJE - zostaną tylko starsi ludzie, których nie stać na przeprowadzkę i BARDZO BOGATE FIRMY, bo te mniej zamożne wyniosą się za obwodnicę

    • 3 0

  • (8)

    Chcą wyłudzić jeszcze więcej pieniędzy od ludzi...

    • 534 38

    • Chcą wyludnić centrum. Firmy też zaczną się stąd wycofywać, GENTRYFIKACJA do sześcianu.

      • 0 0

    • Ale przeczytałeś artykuł?

      Raczej nie, bo jakbyś przeczytał to wiedziałbyś, że te pieniądze mają iść na określony cel, więc nikt niczego nie wyłudza.

      • 0 6

    • I zgadzam się, bo chodzi o kasę.. Dziury na drogach jak były tak są, paliwo drożeje, a pieniadze trafiają chyba Wszyscy wiemy gdzie....

      • 6 1

    • wyłudzanie pieniędzy od obywateli

      ma oczyścić środowisko ze spalin ?

      toć to złodziejstwo w czystej postaci !

      mam wrażenie że życiem kilkudziesięciu milionów Polaków od 20kilku lat decydują debile ??

      • 9 1

    • Walą ceny zaporowe jak za fajki. By żyło się lepiej. Ok. Tylko gdzie ta demokracja i wolność wyboru...

      • 7 0

    • jakie 2,50 zł/h ? - jak czysta strefa, to nikt nie wjeżdża

      • 7 0

    • wyprawka+

      mówi ci to coś? trzeba to jakoś sfinansować

      • 20 2

    • Taka polityka D***c podatki za wszystko obywatelom a w paliwie jeszcze opłata eko

      • 20 2

  • Naprzód, Gentryfikacjo Miast!!

    To jeszcze bardziej pogłębi tzw. gentryfikację miast. Z centrów zaczną się wyprowadzać nie tylko mieszkańcy (co już się dzieje od wielu lat), ale też firmy. W końcu dojdzie do tego, że w centrum będą tylko instytucje publiczne (urzędy itd) oraz BARDZO BOGATE FIRMY, które swoim pracownikom będą mogły opłacić te opłaty.
    Reszta będzie mieszkać na ciągle rosnących "suburbiach". Będzie jak w USA. Powiat Kartuski stanie się przedmieściem Gdańska

    • 2 0

  • Za mało kasy na kierowcach już zbijają ?

    O zanieczyszczenie środowiska to możecie obwinić fabryki ,oczyszczalinie i wysypiska śmieci a nie żerować na ludzkich portflelach

    • 4 0

  • Kierowca

    Tak za wszelką cenę chcemy naśladować Unię tylko nie mamy na to polotu bo zarobki stoją w miejscu a zwykły człowiek który ma samochód będzie karany za to że mieszka w Trójmieście.

    • 4 0

  • Kierowca

    Witam wszystkich ten przepis zrujnuje kieszenie mieszkańców tylko będą mogli się poruszać po mieście kasiaści ludzi w swych nowych kosmicznych pojazdach!
    Moim zdaniem stawianie tak sprawy wielu ludziom nie pomorze tylko zrujnuje rodzinny budrzet to jest bandytyzm w biały dzień w paliwie podatki we wszystkim podatki i jeszcze będą nas kasować za wiazd do centrum coś tu jest nie halo najpierw podnieście pensję do 5tysi netto najniżej zarabającym! Dwa że takie przepisy powinny dotyczyć kierowców którzy wjeżdżają do Trójmiasta z innych regionów Polski a nie nas samych

    • 6 0

  • Oplata powinna byc okolo 50 za wjazd a potem 20 pln za godzine. (5)

    Liczylem to wczoraj z przyjacielem. Skoczyly by sie te wjazdy smierdzacymi kopciuchami. My pedałujemy albo uzywamy ekologicznej kolejki elektrycznej.

    • 2 18

    • Z Banina kolego to jeździ PKM, która ma ogromnego diesla. Kłamiesz albo tego nie wiesz.

      • 3 0

    • (2)

      Juz cie widze przy -20 w obcislych gaciach na oblodzonej drodze albo w ekologicznej pkm ( kto wydal pozwolenie na diezlowska pkm ?)

      • 8 0

      • A ile dni masz minusz 20 ? Zyjesz na Alasce. (1)

        Jak jest chlodniej to sie cieplej ubierasz i zakladasz inne oponki na rower.
        A zapobiegasz globalnemu ociepleniu.

        • 0 8

        • Idź wyrzucać gnój na pole w tym swoim Babunie.

          • 5 0

    • Ja tez pedaluje. Mam kolazowke.

      Miasto musi byc czyste.

      • 0 4

  • Ale najpierw parkingi

    Rozumiem, że najpierw zostaną wybudowane wielopiętrowe parkingi na drogach dojazdowych do Centrum. No bo przecież kierowcy dojeżdżający spoza miasta muszą gdzieś te samochody zaparkować i przesiąść się na komunikację miejską. Oczywiście koło każdego z tych nowoczesnych, bezpłatnych parkingów wielopoziomowych będzie usytuowany przystanek komunikacji miejskiej. No bo jakaś logika musi być ... prawda ?

    • 8 0

  • OK! Rozumiem, że autobusy ZTM też będą płacić?
    Jak taki czasem doda gazu, to czarna chmura za nim...

    • 4 0

  • Ale głupota....

    Tuż za rogiem " czystej strefy" będzie nadal emisja spalin. Przecież to oczywiste że chcą tym sposobem wyciągnąć od nas więcej kasy bo żadnej ochrony ta strefa nie daje

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane