• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • smog by

    Kto widział smog na wybrzeżu morski. Jest tylko wyciąganie pieniędzy. To tylko ktoś o małym rozumku wymyślił ten smog u nas.

    • 0 0

  • Niech pobierają opłaty od diesla albo wprowadzą system jak w Niemczech - każde auto ma plakietkę ekologiczną, która jednoznacznie identyfikuje które auto może wjechać do "zielonej strefy" centrum a które nie. Proste.

    • 0 0

  • to chore

    • 0 0

  • Trzeba. Dziurę. 500+ mieszkanie + podręczniki od wrzesnia+ jakoś sobie zwrócić. Koszta (7)

    • 91 15

    • Świeżo po ostatnich wyborach Kopacz ogłosiła, że nie będą tak dyskryminować ludzi i oni dadzą 500 zł na KAŻDE dziecko. Teraz PO/.Nowośmieszna mówi, że po wyborach da 3000 zł na dziecko. Zatem po zmianie władzy szykujcie portfele, bo dopiero przez nich zostaniecie oskubani

      • 0 0

    • A przeczytałeś ty i plusujący twój post wogóle artykuł? (1)

      Pisze jasno i wyraźnie: "Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych."

      To idzie do budżetu gminy, czyli w tym wypadku do budżetu Gdańska i Gdyni. Teoretycznie powinno być wydatkowane jak opisano. Zapewne jednak część samorządów będzie to przerzucać jakimiś pokrętnymi drogami na inne cele.

      • 0 1

      • ... i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych."

        I już masz odpowiedź, na co pójdzie "kasa". O reszcie możesz pomarzyć...Sorki

        • 0 0

    • w Gdańsku nie będzie mieszkania + (3)

      przynajmniej do wyborów a po nich też nie wiadomo. Mafia deweloperska nie wyrazi zgody na jakąś konkurencję.

      • 2 6

      • (2)

        Ale trzeba sfinasować mieszkanie+ w innych miastach. Gospodarka centralnie planowana.

        • 6 1

        • w Niemczech

          młody człowiek bez problemu dostaje od miasta mieszkanie a czynsz płaci zależnie od dochodu. Jak zaczyna mu się stopa podnosić to czynsz rośnie i wtedy bierze kredyt i spłaca własnościowe. Tak jest przynajmniej w Essen. Ale w Gdańsku to pewnie połowa urzędu siedzi na czynszowych mieszkaniach, a przy tym ilu biznesmenów z dochodami. No bo poco kupować i płacić skoro miasto daje.

          • 2 1

        • Dyktatura i centralne planowanie/podejmowanie decyzji rodem z komuny to jest w firmach i korporacjach

          • 0 3

  • Brak rozgłosu (1)

    Ludzie gdzie jest KOD i jakaś manifestacja przeciwko tej idiotyczne ustawie. Dlaczego brak informacji w mediach. Czy społeczeństwo nie widzi, że to jest rozbój w biały dzień kolejny podatek. Wszyscy tylko o sądownictwie i proteście niepełnosprawny - oczywiście to tez jest ważne ale tą ustawą uderzy w Nas wszystkich tych z PIS jak również PO itd. Nawet jeśli dziś ktoś mówi że w danym mieście tego niecwprowadzi to jest informacja na dziś ale zawsze pozostaje furtka otwarta a wiadomo jak bywa. Przecież nawet w najbogatszych krajach UE są tylko strefy low emision a nie zakaz. Opamitajmy się bo tą zmowa milczenia mediów jest celowa tzw. tylna bramka

    • 2 0

    • Przecież ostatnio jedna posłanka z PO tłumaczyła w RMF, że jak PO daje sobie premie to ok (bo to za kompetencje i ciężką pracę) i podwyższa podatki to super (bo tak trzeba), więc w Gdańsku nikt nawet nie kiwnie palcem w tej sprawie.

      • 0 0

  • Wprowadzić naklejki tak jak w Niemczech (1)

    Powinny być naklejki tak jak w Niemczech. W zależności czy auto spełnia normy ma odpowiednią naklejkę. To co jeździ po naszych drogach to jakiś dramat. Stare diesle z wyciętym filtrem

    • 2 0

    • Akurat Niemcy w oznaczaniu niepotrzebnych ludzi mają wprawę

      • 0 1

  • (1)

    Zaprzestajmy produkcji samochodów, motorów, wszystkiego na napęd spalinowy.
    Przesiądźmy się na konie, bryczki, wozy.
    Karoce jak taxi.
    Jak ekologia to ekologia.

    • 10 2

    • Karetka

      Kiedyś rannych wożono furmankami wyściełanymi słomą,

      • 0 0

  • Dzisiaj kilkanascie tysiecy rowerzystówna wielkim przejezdzie rowerowym zaprotestowało przeciwko zatruwania miasta spalinami! (8)

    Co roku na mim jest ich wiecej ,propagują miasta wolne od trujących spalin ,od hałasu .
    To dobrze ,opłaty w maistach zachodnich wprowadzili juz wiele lat wcześniej.0Dodatkowow wprowadzili ograniczenia wjazdu i likwidują miejsca parkingowe . Ale tam opłaty są 5 x wyższe u nas te opłaty są śmiesznie niskie.Ale cebulaki w tym30letnim złomie i tak płaczą ze ich na nie nie stac i właśnie oto chodzi by wyeliminować ten złom z miasta!!

    A ci co chca truc spalinami ludzi to nich płaca ztej kasy rozbuduje sie komunikacje miejską w nowoczesne autobusy elektryczne i obnizy ceny biletów.Proponuje by co roku opłaty wzrastały o 100%.

    • 6 19

    • Motława

      Przejechali gromadnie bo lubią być w kupie.

      • 0 0

    • Proponuje (2)

      Aby w końcu zaczeli karać rowerzystów np. Za przejazd przez pasy itd.

      • 7 2

      • gdyby karali kierowców tobys sie nieywpłacił z mandatów (1)

        • 1 5

        • Gdyby karali za głupotę, musiałbyś mieć abonament.

          • 4 0

    • Ciekawe ilu z tych "rowerzystów" po imprezie wsadziło swój rower do samochodu, ilu do komunikacji zbiorowej

      ... bo za daleko, bo pod górkę itp?

      • 4 0

    • Gdybyś więcej do szkoły chodził (2)

      A mniej na rowerze jeździł, to może nawet umiałbyś teraz pisać po polsku. Ale niekoniecznie.

      • 5 2

      • Gdybys ty jaką kolwiek szołe ukonczył to bys nie chwalił sie swoją głupotą. (1)

        Tobie rak mózgu nie grozi bo go nie posiadasz .

        • 1 3

        • Proszę, nie kompromituj się już

          Poważnie, nikt nie chce się śmiać z osoby niepełnosprawnej umysłowo ale nie dajesz nam wyboru.

          • 2 0

  • A czemu nie samochody napędzane gazem LPG? ŚMIECH NA SALI!! (3)

    Tu chodzi o kolejną tępą propagandę. Szkoda słów.

    Gaz LPG powstaje jako odpad rafinacji ropy naftowej i spala się na CO2 i H2O.

    Natomiast samochody elektryczne są napędzane prądem wytwarzanym z Polskiego Węgla Narodowego.

    Władze nadal karmią nas gów.*****m i nadal mają nas za debili

    • 17 0

    • azot

      LPG oprócz CO 2 wydziela także tlenek azotu.

      • 0 0

    • (1)

      Auto na CNG też można kupić

      • 0 2

      • Oczywiście. Pod warunkiem, że to będzie tir albo autobus. Butle cng są bardzo duże i ciężkie. Do tego - gdzie masz stacje tankowania?
        Spójrzmy prawdzie w oczy: Polaków nie stać na nowe samochody. I dlatego kupują stare diesle. Dlaczego nasz (nie)rząd nie zacznie od promowania właśnie lpg które po pierwsze, jak napisał ktoś wyżej, jest odpadem po rafinacji ropy, po drugie jest o stokroć czystszym paliwem niż diesel.
        Od tego powinno się zacząć żeby promować mniej trujące, alternatywne paliwa a nie rzucać się ze skrajności w skrajność (diesel w prąd)bo to po prostu nie ma prawa wypalić.
        Nie ma infrastruktury-ale paaaanie spokojnie wybudujem. Każdy wie jak w PL to wygląda jak władza coś obiecuje.
        Auta na prąd? No spoko, tylko co jak ktoś chce pojechać gdzieś dalej niż 80-100km. Kupować 2 samochody jeden do miasta drugi 'na trasę'? A co w takim przypadku z parkingami i gdzie to trzymać?
        W polsce cofamy się z rozwiązaniami komunikacyjnymi dobre 50lat wprowadzając takie ustawy.

        • 1 0

  • dość już samochodów w miastach (1)

    popieram

    • 11 15

    • Power

      Dosyć traktorów na wsi! Niech przejdą na owies i 4x4 nogi.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane