• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Najpierw to niech policja ustawi się na skrzyżowaniu i wlepia mandaty kierowcom, którzy wjezdzaja na skrzyzowanie i nie maja mozliwosci zjechania z niego. Sprawa ta dotyczy w szczegolnosci kierowcow autobusów, ktorzy notorycznie blokuja ruch swoimi busami na skrzyzowaniu. Baranow trzepać mandatami!

    • 4 2

  • A wytłumaczy ktoś po co w ogóle autobusy w tym rejonie?

    Są tramwaje, SKM i PKP. Autobusy mają sens na obrzeżach miasta, gdzie brak sieci trakcyjnej i to się dobrze wpasowuje w obecną infrastrukturę z uwagi na węzły przesiadkowe.

    • 6 1

  • czas najwyższy (2)

    powinien był powstać przed budową betonowego klocka, która wprowadziła z powrotem gigantyczne korki do Śródmieścia

    • 140 41

    • (1)

      A może by tak zrobić stały buspas wzdłuż dworca w torowisku tramwajowym-tak jak to jest zrobione na morenie? Miejsce jest i nie trzeba wtedy wyłączać pasa głównej drogi tranzytowej.

      • 5 0

      • Tam właśnie nie ma miejsca

        a ponadto, buspas wzdłuż dworca przez kilka lat funkcjonował i niewiele to pomogło, nawet wliczając to "wciskaczy".

        • 2 0

  • Buspasy wszędzie

    Dopóki autobusy nie będą jeździć szybciej niż samochody, nie zmienią się zwyczaje dojeżdżających do pracy gdańszczan. Tylko buspasy mogą to zmienić. W innych miastach już dawno są a u nas?

    • 3 3

  • A może zacząć od przeniesienia budynku dworcowego... (2)

    ...w inne miejsce? Sądzicie, że nowoczesne miasto może się rozwijać, otaczając "kultem" coś co często jest zabytkiem tylko n nazwy? Gdańsk noe takie zabytki w swej historii likwidował - ot, choćby wały i część bastionów. Od wieków miasta powstawały na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych. Gdańsk również. I tak zostało do dziś. I żadne durne decyzje tego nie zmienią - chyba, że decyzje te doprowadzą do zburzenia części miasta i zbudowania nowego.

    • 6 8

    • Witamy pana modenistę... (1)

      I zapraszamy do szybkiego powrotu w lata '70

      • 1 1

      • Poproś wyborczą...

        ...to zrobią wywiad post mortem z napoleonem. Wyjaśni Ci, o co mu chodziło z tym Paryżem i rozwałką pod ulice.

        • 0 1

  • nie narusza ......... (2)

    Czy preferencje ( buspasy) na drodze publicznej, nie są czasami łamaniem zapisów w Konstytucji, wszyscy jesteśmy równi wobec prawa?

    • 6 9

    • No właśnie, to bądźmy równi (1)

      Niech 100 ludzi w autach ma tyle przestrzeni co 100 ludzi w autobusie. Mamy wolny rynek, popyt na przestrzeń w centrum jest ogromny, niech więc wreszcie wzrośnie cena.

      • 4 2

      • te ulice...

        ...sfinansowali w głównej mierze właściciele pojazdów. Becalowali całe lata, w podatku drogowym, paliwie itp. Teraz drogi wyłącza się do użytku tych, którym dotuje się bilety... Lenin by tego lepiej nie wymyślił.

        • 2 1

  • Zamiast mydlić oczy Kopenhagą... (2)

    ...budyń powinien zapytać swoje sierotki o to, jak wygląda Dubaj.

    • 6 5

    • Dubaj, urbanistyczna klęska (1)

      Miasto, w którym nigdy nie chciałbym mieszkać. Żeby dostać się na drugą stronę tej autostrady, co go przecina 3
      (300m dalej), trzeba jechać 8km. Przecież to jest idiotyzm :D

      • 2 3

      • Po co chcesz iść na drugą stronę?

        Przyjechałeś tam do pracy. Siedzisz i pracujesz w swoim biurowcu. Po robocie wracasz do domu. To "fabryka biurowa", a nie miejsce do wałęsania się z konta w kont. A w fabrykach tak jest, że szlaki komunikacyjne służą procesowi produkcji, a nie wałęsaniu się na plotki. Możesz sobie pooglądać jak wyglądają peryferie. Większość ulic jest 2-pasmowa i ma wzdłuż parkingi...

        • 2 0

  • GZDiZ - do porządnego przewietrzenia! (3)

    Nikt tam nad niczym nie panuje, państwo w państwie i kumulacja absurdu. A ponieważ "dokonania" tej firmy należą do najbardziej widocznych w mieście, za wszelkie kretyństwa autorstwa GZDiZ rykoszetem obrywa się całej administracji, z prezydentem włącznie. Trudno powiedzieć czemu taki stan jest tolerowany od lat.

    • 3 5

    • Zanim coś napiszesz to się z dwa albo trzy razy zastanów (2)

      Piszesz że w GZDiZ jest (piii) ... chaos i że to obciąża obecnie PA.
      Zatem pójdźmy taką zwykłą logika a nie tą wziętą z kosmosu.

      Zatem, PA albo nie nadaje się na urząd jaki sprawuje od mnóstwa lat a ludzie nań głosujący uwielbiają mieszkać w syfie,
      albo PA jest świadom bajzlu jaki tamże panuje, gdyż i On i osoby nań głosujące, z tego bałaganu wyciągają jakiekolwiek profity.

      • 1 1

      • Napisałeś właściwie to samo, tylko w inny sposób. (1)

        Po co to napinanie się na początku? Zastanów się dwa albo może i trzy razy zanim się przesadnie nastroszysz, a potem

        • 0 2

        • ...powtórzysz opinię. :)

          • 1 1

  • Buspasy są u nas dla cwaniaków, którym nie chce stać się w korkach. (3)

    Na Podwalu śmigają sobie tacy panowie bezkarnie jeden za drugim, a reszta pokornie stoi. Policji nigdy tam nie widziałem. Ich takie rzeczy nie interesują.

    • 7 0

    • No patrz (2)

      Mieszkam przy Podwalu i zatrzymanych cwaniaków widuję co najmniej dwa razy w tygodniu. Zresztą korki tutaj są zazwyczaj wtedy, gdy tunel jest zamknięty, poza tymi momentami nawet rano jest już znośnie.

      • 2 2

      • Przejedź się Podwalem w kierunku Centrum po 15:00.

        Zobaczysz i korki i cwaniaków. Czego nie zobaczysz? Policji...

        • 2 0

      • Nie pisz bzdur.
        Policję tam od wielu, wielu lat to widziałem tyle razy, co na palcach obu rąk.
        Po wtóre, teraz najbardziej zapchane pasy na d. Leningradzkiej to pasy środkowe i do lewoskrętu a nie prawy.

        • 5 0

  • (1)

    Wyznaczanie prywatnych dróg dla kilkudziesięciu autobusów dziennie, to nic więcej jak plucie w twarz większej i dużo więcej wypłacającej do budżetu państwa grupy.

    • 4 4

    • Zgoda, tym bardziej że komunikacja miejska to żyje też z podatków.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakich samochodach aktualnie zdaje się egzamin na prawo jazdy kat. B w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane