• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Przecież juz przed laty był wydzielony buspas (3)

    i był kompletnie i totalnie olewany przez kierowców, więc to żadna nowość.
    Tak naprawdę chodzi o coś innego, z buspasem czy bez niego, prawy pas wzdłuż dworca po prostu zostanie zaczopowany gdy uruchomi się Forum Radunia. Wystarczy chwilkę postać tuż za d. przychodnią (obecnie hotel Central) i zobaczyć wjazd w Podwale Grodzkie (nie wiedzieć czemu zwane Nowym!!!???) omijającym Bastion św. Elżbiety i chwilę się zadumać jak to będzie wyglądało, w stosunku do tego co już jest.
    Ten skręt MUSI powodować blokadę a jeszcze dodatkowo ma byc lewoskręt spod Prokuratury czyli dodatkowe światła na jej wysokości, cop z kolei zablokuje przejazd w kierunku Wrzeszcza, nawet jeśli lewy pas wydzielony będzie jedynie do skrętu.
    Ogólnie biorąc, kiedy jeden z "ludków" z ZDiZ twierdził niedawno, że nowe forum nie stworzy galimatiasu komunikacyjnego, zwyczajnie łgał.

    • 15 1

    • dla kogo ten lewoskręt spod prokuratury? (1)

      dla ZERA?

      • 1 0

      • Chodziło zapewne o wyjazd z Forum na Podwale Grodzkie na wysokości Prokuratury, co nie zmienia sytuacji o tyle, że będzie tam zaraz za skrzyżowaniem z Huciskiem, kolejna sygnalizacja świetlna, w i tak trudnym komunikacyjnie miejscu.

        • 1 0

    • Bardzo rzeczowa analiza. Szkoda że połowa tutejszych forumowiczów nie potrafi przemienić tych argumentow

      • 1 0

  • (14)

    To już dawno powinno być zrobione! Kierowcy dostali za miliardy złotych tunel pod Martwą Wisłą, Trasę Sucharskiego, Drogę Zieloną przy stadionie, nową obwodnicę południową, Trasę Słowackiego... ile jeszcze kasy mamy wywalić na to, by nadal nie rozwiązać poszerzaniem dróg problemu korków?!?

    • 146 62

    • Nie prawda

      Pieniądze na budowę dróg pochodzą głównie ze środków unijnych ale też z paliwa które ja kupie jako kierowca . Ty jeżdżąc autobusem płacisz tylko za bilet by utrzymać komunikację miejską a do dróg się nie dokładasz więc sorry o czym ty piszesz.

      • 4 0

    • ależ ty jesteś debil (8)

      z Wrzeszcza na Orunię mam jeździć Obwodnicą Południową? Idź się **a leczyć na głowę!

      • 28 42

      • To jest Twoja decyzja, gdzie mieszkasz, gdzie pracujesz (1)

        I jak się po mieście poruszasz. Nie zmuszaj innych, aby opłacali Twoje wybory.

        • 4 1

        • kazdy jeździ jak chce, jak mu wygodnie

          a ty se kazać to możesz swojemu psu szczekać

          • 1 1

      • (4)

        Z Oruni do Wrzeszcza można spokojnie komunikacją bo to stosunkowo mała odległość. Tylko trzeba się przesiąść bo niestety z 9 autobusów na Sandomierskiej aż 8 jedzie tylko do Dworca Głównego/Wałów Piastowskich.

        • 25 13

        • (2)

          i w korkach teraz dzieki buspasowi zamiast 40 min autobusem będzie jechać na orunie 50 minut - faktycznie rewelacja rozwiazanie bo co z tego ze autobus pojedzie szybciej buspasem jak za huciskiem nie wbije się przez 30 minut w pas bo taki korek powstanie...

          • 8 11

          • A skąd korek za Huciskiem ma być, bo nie kumam?

            przecież tam się wszystko rozjeżdża na 5 pasów

            • 2 0

          • Robi się sygnalizatory dla buspasa i po problemie.

            • 1 2

        • On jest tak tłusty od auta, że nie da rady pokonać tunelu przy dworcu, który oczywiście jest doskonałym udogodnieniem dla pieszych.

          • 29 12

      • To się przeprowadź albo przesiądź na pociąg. W godzinach szczytu co chwila jedzie tam jakiś PR.

        • 20 12

    • Poszerzanie nie da nic, gdy końcowe punkty wyjazdowe utkną w zwężkach albo na światłach.
      Bez robienia "wyjazdów" nie ma sensu poszerzać dróg bo to tylko wzmaga czopowanie.

      • 4 0

    • Damy wam marchewkę a dewloperom ogóra (2)

      Kierowcy dostali kloca w prezencie ,który powoduje korki . Czy ktoś przewidział jak kloc w przyszłości będzie wpływał na ruch samochodowy na śródmieściu ? Przecież każdy normalny człowiek widzi co się dzieje przed centrami handlowymi ,sam wjazd/wyjazd to jest często 30min .Za sprowadzenie tak dużego ruchu na śródmieści ktoś powinien zostać wykopany ze stołka.

      • 33 6

      • A AK bedzie stala az po auchana...

        • 9 2

      • Kloc

        Kloc to przecież powód do dumy urzędników, dostaną wysokie nagrody.

        • 10 1

  • (4)

    A kiedy będą poszerzone przystanki tramwajowe. Miało być również przejście naziemne i co jak zwykle lobby blachosmrodów wygrywa. Czas już wprowadzić podatek od zanieczyszczania powietrza.

    • 12 12

    • (3)

      TO OD AUTOBUSÓW TEŻ :D Autobusy spaliny też uwalniają więc najlepiej metro/skm lub rower w mieście przy czym rezygnacja z autobusów, samochodów i też kolei metropolitarnej bo to kolejka spalinowa tylko pytanie kto ma na to pieniądze skoro co chwile na takie bzdurne pomysły jak tego typu buspas idzie kilka milionów co jest wogóle absurdem. A i za samolot za spaliny i fabryki tez powinniśmy w tym wypadku podliczać, wszystkich a co nam szkodzi.

      • 3 2

      • (2)

        Autobusy mogą być elektryczne, tak jak to jest w Zielonej Górze

        • 1 1

        • (1)

          A prąd z węgla. Rasowa logika idioty

          • 1 1

          • Kretynów się przekonać nie da

            bo gdyby nimi nie byli, to zrozumieliby błąd myślowy a tak ... ?

            • 0 0

  • Adamowicz kierowców autobusow (2)

    Po stopach powinien całować, że wciąż mu w tych korkach ludzi wożą, zamiast przesiąść się na. czerwone doubledeckery z kierownicą po prawej stronie.

    • 5 3

    • Jemu wożą? Kierowcom to się trochę tu i ówdzie poprzewracało. (1)

      Zachowują się, jakby posiedli nie wiadomo jaką wiedzę tajemną. A to tyko prowadzenie autobusu. Jak im nie odpowiada, na ministrów niech idą.

      • 0 1

      • Piszesz i mówisz tak jak Lisicki, grabarz komunikacji miejskiej

        • 0 0

  • hahaha, Panie Wawrzonek litosci! (1)

    "Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny."

    ten betonowy klocek jeszcze bardziej spoteguje korki!!

    • 7 1

    • Jak już pan Wawrzonek będzie rozmawiał z kolejarzami, niech spyta ich przy okazji...

      ...co z tym obiecanym parkingiem 10-minutowym przed dworcem PKP. Miasto oddało ostatni kawałek terenu przy dworcu kolei, a kolej oddała go zaraz prywatnej firmie, która teraz życzy sobie nie wiadomo ile kasy za zatrzymanie samochodu, bo nawet nie za parkowanie...

      • 2 0

  • (4)

    Komunikacja miejska jest priorytetowa. Nawet na kursie prawa jazdy tego uczą, ale Janusze kierownicy już chyba o tym nie pamiętają. Obowiązkowe powinno być tworzenie bus pasów w takich newralgicznych miejscach. Jeszcze brakuje takich na Trakcie św. Wojciecha, ale tam jest problem z miejscem.

    • 8 11

    • (3)

      Cały ten korek zmieściłby się do jednego autobusu, dlaczego mam stać z wami w korku jeśli zajmuje 12x mniej miejsca na jezdni.

      • 0 2

      • (2)

        Januszu, do autobusu jest w stanie zmieścić się ok. 100 osób. Zakładając, że w 1 samochodzie znajduje się przeciętnie 1 osoba, teraz wyobraź sobie ile miejsca zajmuje 100
        takich zwykłych aut w porównaniu do 1 autobusu. Nawet przegubowego.

        • 0 2

        • czcze gadanie (1)

          każdy jedzie gdzie indziej, a większość tam, gdzie żaden autobus nawet nie dociera

          • 2 0

          • Dokładnie, proponuje z poludnia Gdańska dojechać do 20ki autobus ....

            • 0 0

  • Prowizorka (2)

    To co zrobiły już inne duże miasta w Polsce, w swoich centrach, Gdańsk dopiero czeka. Kraków np. przebudował dworzec kolejowy i zintegrował go z dworcem autobusowym właczając w ulice centrum + budowa parkingów podziemnych pod placami środmieścia. Wtedy można wprowadzać buspasy, spowalniać ruch, zwężać ulice.
    Gdańsk tradycyjnie, jako duża wieś, jest 100 lat za mu rzynami...

    • 7 3

    • takich korków jak w Krakowie przy dworcu to ze świecą szukać (1)

      mam wrażenie, że nie doceniasz zacofania systemu komunikacyjnego tego cesarsko- królewskiego miasta.

      Jedyna korzyść, że po wielu latach wreszcie zaczynają tam egzekwować zasady parkowania i niektórzy widzą sens usuwania samochodów z centrum - i tak skala smogu w Krakowie przekracza wyobraźnię.

      Znam takich, którzy migrują z Krakowa do Gdańska by się ustrzec od smogu.

      • 0 0

      • Gdzie on pisał o smogu?! Jak się nie orientujesz w temacie nie musisz na siłę się wypowiadac

        • 0 0

  • Budowa forum Radunia, przejście naziemne przy dworcu, dodatkowe swiatla i drugi buspas. Jak trzeba mieć mało wyobraźni żeby nie zauważyć że to spraralizuja ruch na głównej arterii Trójmiasta? Pięknie obrzydzacie życie w tym mieście...

    • 3 2

  • (1)

    Ja proponuje zamknąć gdańsk dla samochodów osobowych, korki i tak będą...

    • 3 1

    • w ogóle zamknąć Gdańsk dla wszystkich

      • 1 0

  • (1)

    Buspas powinien być jeszcze na ak Słowackiego i spacerowej

    • 8 3

    • idiota!

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane