• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Powinny być trzy buspasy i zamknięty ruch samochodowy. (9)

    Mam nadzieję, że ci właściciele aut osobowych, którzy głosowali na Budynia, będą zadowoleni.

    • 73 117

    • Jestem przeciwnikiem (3)

      Należy w to miejsce szeroką arterię dla rowerów i pieszych wprowadzić a drogę wprowadzić bardzo głęboko pod ziemię....

      • 8 13

      • (2)

        Ludzie, co Wy z tymi tunelami. Gdańsk leży prawie na depresji. Kilka metrów i woda stoi. Stać nas na takie inwestycje? A poziom wód stałe się podnosi. Oczywiście w długiej perspektywie.

        • 9 2

        • (1)

          Tunel pod Martwą Wisłą już przecieka.

          • 12 1

          • bo zawsze był pod wodą tłuku

            • 0 1

    • Debil (1)

      Na budynków głosowali tacy jak ty który jeżdżą transportem miejskim i są zależni od innych prostaku

      • 3 3

      • Wow, ci w autach tacy niezależni, uszanowano pan mechanik, szacunek dla zaślepki na DPF motzno.

        • 3 0

    • (1)

      No bez przesady ale zgadzam się, że ruch pojazdów należy tam ograniczać. Nawet do jednego pasa. Tylko przejazd przed dworcem i pozostawienie pasażerów. Tylko, że wtedy potrzebujemy innych alternatywnych dróg.

      • 18 7

      • A może całkiem zamknąć przejazd przed PKP i PKS ?
        Wówczas na pewno nie będzie korków.

        • 15 9

    • Jadwigo zacznij myśleć i się skup na jeździe auto to nie fotel przed tv, rozumiem że to może boli a przestanie po jakimś czasie, tym bardziej jak zrozumiesz że są inne drogi i nie musisz stać w korku i wdychać spaliny i tracić czas, trzeba tylko chcieć.

      • 17 7

  • Buspas od Wałów Piastowskich aż do Huciska bardzo się przyda (16)

    • 157 74

    • bus-pasy (3)

      powinno się zrobić same bus pasy,a samochody na złom

      • 5 2

      • (2)

        Komunikacja miejska jest zle rozwinięta, awaryjna i mało przyjazna ,żebym rezygnowała z samochodu. Bardziej opłaca mi się jechać samochodem gdzie w 40 minut będe z domu jechać do pracy niż 1,5 h jechać autobusem potem skm i jeszcze isc do tego 10 min na pieszo- szczególnie w zimę mi się nie uśmiecha czekać na autobus który potem nie przyjedzie albo godzinę ma opóznienia bo śnieg spadnie.

        • 5 3

        • Gdzie Pani mieszka, a gdzie pracuje? (1)

          Przy okazji - jaka branża?

          • 2 1

          • 200,- PLN/h

            riki tiki tak

            • 1 0

    • Dublowanie tras tramwajowych przez autobusy to przecież bezsens, (11)

      którym miasto miało coś zrobić. Zbędne generowanie korków. Przesiadka na autobus powinna być tam, gdzie tramwaj kończy bieg - wzorem nowych/zmodernizowanych pętli tramwajowych.
      No to centrum zatka się na dobre...

      • 18 22

      • dublowanie (2)

        Brawo sw, takie były zapowiedzi, ale przesiadki funduje się niektórym np 184 (nawiasem bez sensu, dubluje inne autobusy na Morenie). teraz autobus jedzie przynamniej 10 min. dłużej wciskając się w miejsce, gdzie trudno nim manewrowa i trzeba się mocno trzymać, żeby nie upaść.

        • 4 5

        • taki sprytny jesteś? a czemu tym 184 albo 130 jeździ pełno ludzi a tramwajami prawie nikt? (1)

          otóż dlatego że tak na prawdę tylko przez bardzo krótki czas największego korku te busy są wolniejsze a przez resztę dnia szybciej dojeżdżają niż tramwaj i do tego jadą zupełnie inną trasą. No ale co ty możesz o tym wiedzieć zza szyby samochodu kazdy autobus wygląda jak wróg. Ciekawe jakby wszyscy pasażerowie busów się na auto przesiedli - w jakim wielkim korku wtedy byś stał?

          • 13 5

          • nie byłoby korków, bo te generują właśnie busy i TIRy

            • 0 3

      • Nic nie ogarnia a pisze... (1)

        No jak matole ma niby wyglądać przesiadka z tramwaju na autobus w kierunku traktu św Wojciecha??? Może mają ludzie jeden przystanek podjechać i wtedy na bus się przesiadać żeby książę w starym rzęchu miał pod dworcem autostradę???

        • 10 5

        • tak matoł myśli

          i taki pewnie popiera PiS

          • 3 2

      • Ale... (4)

        Ale te autobusy jadą do Pruszcza. A tam nie ma i nie będzie tramwajów.

        • 15 3

        • (3)

          Do Pruszcza powinna być kolejka co 5 minut.

          • 21 2

          • Kto za trwmwajem do Pruszcza lapka w gore (1)

            I tramwaj tez powinien byc

            • 6 7

            • Nie dla tramwaju

              Tak dla SKM po własnych torach oraz dużym parkingiem przy Gdańsku Lipce.

              • 7 0

          • Ano powinna

            W końcu Pruszcz dokłada się do SKM. Ale PKP kocha w pupę Pruszcz i takie są tego efekty

            • 4 0

      • już jest zatkane na dobre przez wiele godzin - nie zauważyłeś?

        warto promować inne rozwiązania niż poszerzanie ulic dla terenochłonnych samochodów prywatnych

        • 6 1

  • -myśleć myśleć myśleć

    część linii autobusowych na 3 Maja i po problemie a do tego będą jeździć przez węzeł Groddecka podobno przygotowany do rozładowania korków

    • 3 1

  • Niech puszcza buspas po torach tramwajowych i już

    • 6 1

  • Zfobic same bus pasy i jeden pas dla ksiecia adamowicza a reszta plebsu piechota niech idzie...

    • 4 4

  • (2)

    I bardzo dobrze! Ciężko ludziom wsadzić wygodne cztery litery w komunikację i przejechać parę przystanków to nkech stoją sobie w jeszcze dłuższych korkach. Może się nauczą. Buspas jest bardziej potrzebny przy dworcu niż przy Krewetce. Już dawno ktoś powinien o tym pomyśleć

    • 7 10

    • (1)

      buspasem przejedziesz te 4 min szybciej a potem dodatkowo bedziesz 10-15 min czekał bo za huciskiem nikt nie przepusci autobusu jak korek wielki powstanie...

      • 4 1

      • Faktycznie 4 minuty szybciej. Chyba nie wiesz ile się czeka w korku od Dworca do Huciska...

        • 1 0

  • I bardzo dobrze (12)

    Tam jeździ tyle autobusów, że buspas jak najbardziej się przyda. Jakby zrobili w wielu potrzebnych miejscach takie buspasy i stojący w samochodach w korku zobaczyli, że jednak komunikacją się jedzie gdy reszta stoi to może ludzie by się przekonali do tej formy komunikacji. Oczywiście trzeba byłoby dołożyć do tego większą liczbę kursów, lepsze trasy, wspólny bilet oraz odmenelizowanie.

    • 219 61

    • (7)

      typowe lewackie bredzenie zablokujmy ludzi w samochodach by stare zdezelowane złomy mogły "jechać" i ci debile naprawdę myślą że ludzie z samochodów zrezygnują na rzecz śmierdzących zdezelowanych jeżdżących jak chcą klamotów wyjątkowo debilna logika.Mniej więcej taka jak pomysł by podatkami karać biednych za to że są biedni i nie stać ich na nowe auto taki sam poziom k..stwa bydlactwa i bezmózgowia

      • 17 38

      • hahahaha

        piętnastoletni wieśwagen nie śmierdzi i nie jest złomem, ale roczne Merce i siedmioletnie Solarisy tak?

        • 3 0

      • Debil

        Co debilu trzeba było sobie prawko zrobić jak jesteś taki ułomny a nie ślepy to zerknij jakie auta poruszają się po naszych drogach prostaku to nie czasy PRL-u kretynie!!!!! a jak cię nie stać na auto to ić do pracy a nie stać i chlać browar pod sklepem buraku!!!

        • 0 5

      • (2)

        Więcej buspas'ów, opłaty za wjazd samochodem do Centrum i większe opłaty za parkingi skutecznie przekonają Januszów i Grażynki do komunikacji miejskiej:)

        • 21 7

        • (1)

          bez wspólnego biletu nigdy nie przesiądę się z fury. nigdy. taniej w korku.

          • 12 12

          • Jeszcze powiedz ze zielona fala jest ekologiczna

            I ze przejścia dla pieszych to smierć :D

            • 5 2

      • Lewackie to są socjalne parkingi

        • 3 0

      • No ta, bo w tych korkach to same nowe Mercedesy stoją. Ludzie jeżdżą szrotami pod względem technicznym, z syfem w środku auta, i myślisz że korona im z głowy spadnie, jak będą musieli się przesiąść na autobus, który jest bądź co bądź częściej sprzątany niż ich własne auto?

        • 16 4

    • Debil

      O czym ty człowieku pitolisz nie pracujesz po za miastem gdzie autobus jeździ jak chce to czym jak nie samochodem dojedziesz debilu !!!!

      • 2 4

    • jeszcze policję tam od razu wysłać bo buraki oczywiście nie uszanują buspasu jak nie będzie groźby mandatu (1)

      • 21 4

      • Mandatu? Nawet groźba stryczka nie pomoże.

        • 17 0

    • Aż dziwne, że dopiero teraz wyznaczają tam buspas. W końcu cywilizowane rozwiązania zawitały do Gdańska. Pewnie jakiś urzędnik był w delegacji w Warszawie, podpatrzył i potem błysnął swojemu szefowi, który kupił pomysł. Tak wiele, za tak niewiele.

      • 30 10

  • Hucisko

    Nie lepiej żeby tramwaje jezdziły prosto przez Hucisko,bo co tam się dzieje na światłach to jakaś paranoja od tego robią się korki.

    • 3 0

  • ... (2)

    ...i te przejścia dla pieszych .
    To na pewno usprawni przejazd przez Centrum

    • 9 6

    • A po co usprawniać przejazd

      Potrzeba usprawniać PRZEJŚCIE!

      • 0 2

    • Ono nie ma "usprawnić przejazdu przez centrum"

      Tylko ułatwić poruszanie się jak największej liczbie ludzi. Uwaga, pomyśl chwilę, to nie to samo.

      • 2 2

  • dodatkowe światła zaraz ruszą za dworcem (7)

    dojdą dwa naziemne przejścia, oczywiście na każdym obowiązkowe tristarowe zatrzymanie i mamy korki nie od opery a od galerii Bałtyckiej.

    • 49 12

    • (2)

      Ale działa to tak: zwężanie jezdni->większe korki->spadek atrakcyjności komunikacji samochodowej->mniej samochodów
      wyjeżdża na ulice->mniejsze korki
      Ponadto:
      ludzie przesiadają się do komunikacji miejskiej->wzrost wpływów z biletów->atrakcyjniejsza oferta->ludzie przesiadają się do komunikacji...itd

      • 7 15

      • (1)

        Jak niby ludzie mają się przesiąść do komunikacji miejskiej, jak w godzinach szczytu i tak już nie ma miejsca w pojazdach? Chyba czegoś tu nie rozumiem, a może po prostu lubicie jeździć jak bydło w pociągu towarowym.

        • 17 2

        • żeby w pojazdach było więcej miejsca, wystarczy przedłużyć pociągi SKM

          Lub puścić pociągi z dwukrotnie większą częstotliwością.

          koszt takiego działania jest nieporównanie niższy niż zbudowanie dodatkowego pasa jazdy dla samochodów.

          Przypuszczalnie chodzi tu o conajmniej dwa rzędy wielkości

          • 1 1

    • To przesiadka na autobus

      • 2 2

    • chyba ty (2)

      Ja jeżdżę skm lub tram

      • 7 7

      • w godzinach szczytu ta trasa dla mnie nie istnieje (1)

        już dawno tamtędy nie jeżdżę. A przesiadanie się w tym miejscu z autobusu na tramwaj i stanie w smrodzie spalin odstrasza mnie do komunikacji miejskiej.

        • 8 5

        • spaliny cię odstraszają, więc sam smrodzisz na innych... logiczne. Nobla temu panu!

          • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane