• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • Korki (5)

    Co do korkow to beda zawsze dopoki nie zmieni sie mentalnosc.Mamy w Gdansku tysiace ludzi ktorzy maja do pracy 5 do 10 przystankow tramwajem lub busem do pracy a i tak jada samochodem.Stoja w korku pol godziny traca czas i pieniadze ale co tam .Przeciez ja mam nowe auto wiec muszwe sie pokazac.Rozumiem tych zza miasta oni maja daleko i komunikacja w wielu miejscach jest fatalna ale tych wielu miejscowych nie zrozumiesz.Liczy sie preztiz a nie rozsadne myslenie.

    • 53 24

    • (1)

      Ale mentalność się nie zmieni dopóki SKM, PKM i ZKM będą funkcjonować, tak jak funkcjonują w tej chwili. Wolę posiedzieć pół godziny w samochodzie w korku, niż marznąć pół godziny na przystanku.

      • 11 2

      • a co konkretnie proponujesz?

        byś uznał, że SKM funkcjonuje lepiej niż teraz?

        • 1 1

    • Ciekawa teoria...

      ... bo ja do pracy rano samochodem jadę 15 min a komunikacją 35min. Wracam do domu 30 min samochodem a komunikacją 45min.
      mieszkam w starej dzielnicy od wieków skomunikowanej tramwajem.
      Jakoś czas się nie dodaje, bo zapominamy że czas liczy się od zatrzaśnięcia drzwi w domu do otwarcia drzwi pracy a nie samo stanie w tramwaju porównane z siedzeniem w samochodzie.

      • 11 4

    • Rolnicy niech robia u siebie nie wpuszczac buraka do miasta jedynie pksem jak tak auta przeszkadzaja

      • 4 7

    • Płatne parkowanie to najlepsza metoda walki z korkami.

      Jak u mnie przy firmie zlikwidowano ostatni bezpłatny parking to z dnia na dzień do komunikacji miejskiej przesiadło się 80% pracowników.

      A dojeżdżali z Pruszcza, Karczemek, Ujesciska, Jasienia, 5Wzgórz, Kowal i Jankowa.

      • 18 8

  • Autobusy na tory (1)

    Autobusy powinny jechać torowiskiem jak to jest stosowane np. w Niemczech
    wówczas jest to najwygodniejsze dla pasażerów
    . Wjazd przy stoczni na tory i zjazd z torów np. na Stogach. itd. Prędzej czy później dojdziemy do takiego rozwiązania .

    • 19 4

    • kubusiu, tam tramwajów jest dość, autobusy już by się nie zmieściły

      • 1 0

  • Nie wiem czy miasto wytrzyma jak otworzą tą Galerię Forum Radunię - od Dworca będą korki po Wrzeszcz ? (4)

    i po Wojciech od samej Raduni ?

    Przecież sami pracownicy, dostawcy i pracownicy biur bo i dużo biur ma tam być na wynajem to już tysiące aut a gdzie zmotoryzowani klienci ?

    • 22 4

    • I wtedy zrozumiesz po co są teamwaje, autobusy czy skmki. (3)

      Jeśli mieszkasz na obrzeżach miasra to dojedz do srodka lokomocji zostaw samochod i dalej publicznym transportem.

      • 6 9

      • Jeżdżę autem (1)

        i będę jeździł

        Nawet jakby Forum Radunia miała mielić milion osób dziennie.

        • 9 2

        • tylko współczuć

          • 2 2

      • Tia, zwłaszcza dojedziesz tramwajem czy SKM z Orunii.

        • 7 1

  • bus pas? (2)

    Bus pasy nie pomogą, jak chora idea przejść naziemnych zostanie wprowadzona w życie!!!
    Czy na bus pasie, czy nie korki będą jeszcze większe.

    A swoja drogą nos Pinokia coraz dłuższy.
    Bo podobno po to przejścia naziemne, że przed Dworcem PKP korków nie ma!

    A jeszcze dojdą przejścia naziemne przy Bramie Wyżynnej i przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim.
    No i nowa galeria, gdzie też będą się tworzyły korki.

    Będzie się korkowało, że strach pomyśleć.
    Co ciekawe w tych korkach tkwić będą i tramwaje i autobusy komunikacji miejskiej, no i oczywiście samochody.

    "BRAWA" dla chorych wizji miejskich projektantów. Chyba mieszkają i pracują poza centrum.

    A tak jeszcze na marginesie, a co z możliwością zatrzymania się w celu dowiezienia udających się w podróż z Dworca Głównego?
    Młodzi mogą śmigać, ale nie tylko pociągiem podróżują młodzi, także starsi, ludzie z dziećmi, no i oczywiście z bagażami. Tutaj też ktoś nie pomyślał. Pewnie nie korzysta z pociągów, lub wsiada na innym dworcu.

    "BRAWO GDAŃSK" za brak myślenia!!!

    • 9 8

    • Twój tok myślenia jest tak błędny, ze nawet nie wiem gdzie zacząć komentować :D

      • 2 1

    • myślenie polega na uwzględnianiu wielu aspektów rzeczywistości

      jego przeciwieństwem - parodią - jest racjonalizowanie: szukanie argumentów na rzecz z góry przyjętej tezy z wyłączeniem zdolności do refleksji.

      Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Tramwaje jeżdżą po wydzielonych torowiskach i ani nie tkwią w korku przed dworcem ani go nie powodują. Przejścia naziemne umożliwiają szybszą wymianę pasażerów, sterowanie światłami umożliwia płynną jazdę jak nie ma nadmiaru samochodów.
      To ich nadmiar jest głównym powodem problemów przed dworcem.

      • 3 2

  • Buspasy w Holandii (2)

    Dobrze niech zrobią. Co jakiś czas wyjeżdzam do Holandii i widze jak tam sprawnie funkcjonują buspasy. Buspas "wyczuwa" nadjezdzający autobus, na przecinających go ulicach daje momentalnie czerwone swiatło a autobus bez najmniejszego zwolnienia przemyka 50-70 km/h przez całe skrzyżowanie. Coś pięknego :-)

    • 13 3

    • (1)

      W holandii jest mniej samochodów niż u nas.

      • 5 2

      • napisz kubusiu jeszcze dlaczego

        Podpowiem: bo tam się stawia na transport pieszy oraz system rower + kolej.

        Jak się mówi elektromobilność to się myśli przede wszystkim o rowerach wspomaganych elektrycznie, a nie o mrzonkach o milionie aut z takim napędem, które są tak samo terenochłonne (przestrzeniożerne) jak te z napędem spalinowym.

        • 2 0

  • kiedy geniusze z um i innych frag-ów... (4)

    ...dojdą do wniosku, że korki w gdańsku są przez to, że gdańska nie daje się opuścić? Te samochody to tranzyt, a brak możliwości swobodnego przejazdu kończy się korkami... Aby zlikwidować ten tranzyt wystarczy zburzyć wszystko "na lewo" od wrzeszcza (co najmniej do szczecina) i "na prawo" od oruni (do Kaliningradu), albo zrobić sensowny przejazd...
    No tak, trzeba było galerię postawić...
    A to przepraszam. Do widzenia.

    • 11 8

    • tranzyt jeśli jest realizowany koleją może przechodzić przez środek miasta.

      Samochody nie mogą być uprzywilejowane - jeśli są, wszyscy na tym tracą.

      • 0 0

    • No właśnie łosiu "tranzyt" nie powinien przechodzić przez samo centrum miasta w linii prostej (2)

      • 3 2

      • bo? (1)

        To zburz łosiu albo "stare" miasto, albo peryferie.

        • 1 1

        • No i czym wtedy będzi to tzw. "centrum" geniuszu?

          • 1 0

  • kiedy zrobią w końcu dobrej jakosci ulice bez dziur i łat? (1)

    • 13 3

    • Chodniki kiedy takie będą. A ulice zwężone, jak w kopenhadze

      • 1 1

  • (3)

    20 lat Budyniowi zajęło dojście do tego, że jednak autobusy powinny mieć priorytet. Szkoda, że wywalił kilka budżetów miasta na jeszcze szersze korki. Może za kolejne 5 kadencji zrozumie, że jeszcze tramwaje powinny mieć priorytet?

    • 19 16

    • (1)

      Taaa a rozrost miasta mozemy pominac? W ciagu 20 lat gdansk zasilila masa ludzi. Bez nich tyle kasy by nie bylo.
      Sie wszyscy smieja ze wek czy sloik ale naplyw tych ludzi powoduje rozwoj calych dzielnic. 10 lat temu np jasien to byla dzicz. A teraz mamy tam mase osiedli.

      Mam wrazenie ze za sciezkami, brakiem korkow kosztem aut, drogiwgo parkowania itp optuja osoby ktore po Gebelsach maja mieszkania w rozsypujacych sie kamieniach w centrum.

      • 7 2

      • Co ty palisz...

        Wzrost liczby mieszkańców wymusza korzystanie z komunikacji, ci ludzie zwyczajnie się nie zmieszczą się w mieście samochodami. Choć ci idioci wciąż próbują.

        • 2 1

    • i remont ulic i chodników

      • 2 0

  • urzedasy to debile korki beda wieksze (1)

    korki beda wieksze

    • 6 5

    • Niech sobie będą jak największe, byle mieszkańcy miasta w autobusach w nich nie stali

      • 2 0

  • (1)

    Widac urzednikom zalezy na korkach i spalinach w centrum. Oni zawsze wiedza najlepiej.

    • 1 3

    • Uuuu

      Kolejny "ekologiczny" kierowca :D. To może autem przestań jeździć jak ci tak na ekologii zależy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Ferrari?

 

Najczęściej czytane