- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (52 opinie)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (41 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (202 opinie)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 07:36
A deweloperzy w prospektach...
A w ulotkach pewnie nawciskali ludziom, że tory blisko, że czasami SKM jeździła to za kilka lat wróci regularnie na tory i będzie połączenie kolejowe, korków brak. Pff. I tak się robi biznes na naiwniakach. Deweloperzy mają to w nosie, SKM z PLK #niedasie jak to klasycznie na kolei.
- 24 2
-
2018-07-16 07:29
Kurt
Cóż za perspektywiczne myślenie magistratu o transporcie publicznym. Zaorac komunikację zbiorową, niech ludzie stoją w korkach a później się pomyśli co dalej, najważniejsze że deweloperska kwitnie i liczy zarobioną kasę.
- 22 2
-
2018-07-16 07:27
w 70 latach chodziłem do SP56 na Oruni.
Pojawiła się wtedy informacja że w miejscu szkoły powstanie przystanek kolejki miejskiej. Wtedy nie było jeszcze osiedli na południu w Gdańsku. Chełm to był poligon a na Oruni Górnej pola. Teraz to by taka kolejka była zbawienna.
- 22 1
-
2018-07-16 07:23
Tamjest teren pod mieszkanie plus ?
Jedne familoki z patolą zburzyli i będą stawiać następne ?
- 15 8
-
2018-07-16 07:11
Przecież tu chodzi o kasę...
Najpierw się wyprowadzi kasę z PLK na rozbiórkę, a później na budowę.
- 27 0
-
2018-07-16 07:00
Proszę ratować skm
- 25 5
-
2018-07-16 06:34
Nowe osiedla to więcej samochodów.
Jak za 20 lat zabudują już każdy wolny skrawek ziemi i cały Gdańska stanie w jednym gigantycznym korku, to będą na nowo tory kłaść, jak nie pod pociągi, to pod szynobusy lub tramwaje. Nie ma innej opcji w dużej aglomeracji !
- 57 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.