• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blaszana Elżbietka dla pedalarza, czyli Ford T w Gdyni

Mart,Bawo
11 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ford T - najnowszy eksponat w gdyńskim Muzeum Motoryzacji. Ford T - najnowszy eksponat w gdyńskim Muzeum Motoryzacji.

W Polsce jest ich tylko dziesięć. Najnowszy, chociaż to nie jest właściwe słowo, bo pochodzi z 1926 roku, dołączył właśnie do eksponatów w gdyńskim Muzeum Motoryzacji. Mowa o Fordzie T, samochodzie, który zmotoryzował Amerykę.



Wewnątrz osobne pedały do jazdy do przodu i do tyłu. Wewnątrz osobne pedały do jazdy do przodu i do tyłu.
Obowiązkowe koło zapasowe - w dawnych czasach samochody jeździły głównie po bezdrożach. Obowiązkowe koło zapasowe - w dawnych czasach samochody jeździły głównie po bezdrożach.
Henry Ford miał proste marzenie. Chciał stworzyć samochód dla przeciętnej, amerykańskiej rodziny. Prawdziwe auto dla ludu. Proste w budowie, łatwe w naprawie, tanie i nie drenujące kieszeni kierowcy już po zakupie.

Ponieważ najprostsze pomysły są zawsze najgenialniejsze, marzenie pana Forda spełniło się. Także produkcja samochodu nie miała być skomplikowana. W latach 1908-1927 na drogi wyjechało 15 milionów sztuk Fordów T. Samochód jako pierwszy był montowany z gotowych podzespołów na ruchomej taśmie produkcyjnej.

Auto trafiło też do Europy, w tym także do Polski. Już wtedy rodzimi miłośnicy czterech kółek, w tym ci marzący o samochodzie, gdyż dobro to było o wiele mniej dostępne, niż dzisiaj, szybko wyrobili sobie zdanie o Fordzie T. Nazywano go "chińskim mercedesem", "kitajcem" lub "ścierwoletką". "Blaszana Elżbietka" brzmi przy tym naprawdę sympatycznie.

Część określeń z pewnością wzięła się z powodu specyficznej obsługi samochodu. Auto posiadało trzy pedały. Lewy odpowiadał za jazdę do przodu, środkowy do tyłu, a prawy uruchamiał hamulec zasadniczy. Z tego względu w przedwojennej Polsce do prowadzenia Forda T uprawniała osobna kategoria jazdy. Nabywający Forda T musiał liczyć się, że jak zawsze uprzejmi rodacy wcześniej czy później nazwą go "pedalarzem" lub "kitajskim rajdowcem".

Pogardliwe określania Forda miały jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. Na bazie Forda T powstały samochody pancerne, które skutecznie walczyły z bolszewikami w 1920 roku. W Gdyni na bazie modelu T budowano furgonetki.

Gdyński egzemplarz Forda T pochodzi z 1926 roku. Przez ostatnie pół roku przechodził renowację, teraz dołącza do kolekcji innych klasyków, jakie możemy oglądać w gdyńskiej placówce przy ul. Żwirowej w Chyloni.
Mart,Bawo

Miejsca

Opinie (27) 10 zablokowanych

  • Pedalarz... ciekawy termin

    • 27 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane