• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blaszana Elżbietka dla pedalarza, czyli Ford T w Gdyni

Mart,Bawo
11 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ford T - najnowszy eksponat w gdyńskim Muzeum Motoryzacji. Ford T - najnowszy eksponat w gdyńskim Muzeum Motoryzacji.

W Polsce jest ich tylko dziesięć. Najnowszy, chociaż to nie jest właściwe słowo, bo pochodzi z 1926 roku, dołączył właśnie do eksponatów w gdyńskim Muzeum Motoryzacji. Mowa o Fordzie T, samochodzie, który zmotoryzował Amerykę.



Wewnątrz osobne pedały do jazdy do przodu i do tyłu. Wewnątrz osobne pedały do jazdy do przodu i do tyłu.
Obowiązkowe koło zapasowe - w dawnych czasach samochody jeździły głównie po bezdrożach. Obowiązkowe koło zapasowe - w dawnych czasach samochody jeździły głównie po bezdrożach.
Henry Ford miał proste marzenie. Chciał stworzyć samochód dla przeciętnej, amerykańskiej rodziny. Prawdziwe auto dla ludu. Proste w budowie, łatwe w naprawie, tanie i nie drenujące kieszeni kierowcy już po zakupie.

Ponieważ najprostsze pomysły są zawsze najgenialniejsze, marzenie pana Forda spełniło się. Także produkcja samochodu nie miała być skomplikowana. W latach 1908-1927 na drogi wyjechało 15 milionów sztuk Fordów T. Samochód jako pierwszy był montowany z gotowych podzespołów na ruchomej taśmie produkcyjnej.

Auto trafiło też do Europy, w tym także do Polski. Już wtedy rodzimi miłośnicy czterech kółek, w tym ci marzący o samochodzie, gdyż dobro to było o wiele mniej dostępne, niż dzisiaj, szybko wyrobili sobie zdanie o Fordzie T. Nazywano go "chińskim mercedesem", "kitajcem" lub "ścierwoletką". "Blaszana Elżbietka" brzmi przy tym naprawdę sympatycznie.

Część określeń z pewnością wzięła się z powodu specyficznej obsługi samochodu. Auto posiadało trzy pedały. Lewy odpowiadał za jazdę do przodu, środkowy do tyłu, a prawy uruchamiał hamulec zasadniczy. Z tego względu w przedwojennej Polsce do prowadzenia Forda T uprawniała osobna kategoria jazdy. Nabywający Forda T musiał liczyć się, że jak zawsze uprzejmi rodacy wcześniej czy później nazwą go "pedalarzem" lub "kitajskim rajdowcem".

Pogardliwe określania Forda miały jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. Na bazie Forda T powstały samochody pancerne, które skutecznie walczyły z bolszewikami w 1920 roku. W Gdyni na bazie modelu T budowano furgonetki.

Gdyński egzemplarz Forda T pochodzi z 1926 roku. Przez ostatnie pół roku przechodził renowację, teraz dołącza do kolekcji innych klasyków, jakie możemy oglądać w gdyńskiej placówce przy ul. Żwirowej w Chyloni.
Mart,Bawo

Miejsca

Opinie (27) 10 zablokowanych

  • Skandal. Jak można używać pojęcia "pedalarz".

    Przecież to przejaw skrajnej homofobii i nietolerancji. A można było napisać "gejarz". Od razu brzmiałoby elegancko. Robercie B., do boju, Sebastianie F., należy opisać tą wstrętną prowokację wymierzoną w ciemiężone środowiska.

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane