• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blokada na koło - bat na źle parkujących

Michał Jelionek
3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W naszym kraju prawo do założenia blokady na koło ma policja i straż miejska. W naszym kraju prawo do założenia blokady na koło ma policja i straż miejska.

Kierowcy parkujący swoje samochody w niedozwolonych miejscach muszą liczyć się z konsekwencjami. Z reguły niesforne parkowanie kończy się wlepieniem mandatu, ale bywa, że na koło samochodu zakładana jest żółta blokada.



Czy kiedykolwiek założono blokadę na koło twoje auta?

Blokada na kołach - obok zdjęć z fotoradarów - to prawdopodobnie najbardziej nielubiana przez zmotoryzowanych niespodzianka. To bat na kierowców pozostawiających swoje samochody w niedozwolonych miejscach. Urządzenie blokujące stosowane jest głównie w przypadku osób bagatelizujących znaki drogowe (tj. zakaz postoju).

Co istotne, blokada może zostać założona jedynie, gdy pojazd nie utrudnia ruchu i nie zagraża bezpieczeństwu (art. 130a pkt 8 prawa o ruchu drogowym). W naszym kraju prawo do zakładania blokad na koła mają policjanci i strażnicy miejscy.

Urządzenie blokujące zakładane jest na przednie koło od strony kierowcy, a za wycieraczkę wkładana jest kartka z adresem i numerem kontaktowym, pod który należy zadzwonić w celu usunięcia blokady. Po zgłoszeniu na miejscu pojawi się patrol, który zdejmie blokadę. W przypadku braku możliwości kontaktu telefonicznego - należy zgłosić się osobiście pod adres pozostawiony na kartce.

Blokada na kole nie oznacza, że mandat za niepoprawne parkowanie będzie wyższy. Blokada na kole nie oznacza, że mandat za niepoprawne parkowanie będzie wyższy.
Blokada nie stanowi dodatkowej sankcji. Nie oznacza zatem, że mandat za nieprawidłowe parkowanie po założeniu urządzenia blokującego będzie wyższy. W zależności od wykroczenia na kierowcę nakładany jest mandat karny w wysokości od 100 do 500 zł. W niektórych przypadkach założenie blokady może zakończyć się jedynie pouczeniem. Oczywiście kierowca ma prawo do odmowy przyjęcia mandatu. Wówczas blokada zostanie zdemontowana, a sprawa trafi do sądu.

- Warto dodać, że blokada musi zostać zdjęta przed zakończeniem służby patroli Straży Miejskiej. Na przykład późnym wieczorem. Zdjęcie blokady przez strażników bez rozliczenia sprawcy popełnionego wykroczenia, oznacza wszczęcie postępowania wyjaśniającego - wyjaśnia Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy SM w Gdańsku.
Nasuwa się pytanie: jaki jest zatem cel stosowania blokad? Unieruchomienie pojazdu - to oczywiste, ale co dalej? Utrudnienie życia kierowcy? Przecież strażnicy tak czy owak muszą przyjechać na miejsce i zdemontować urządzenie, a sprawa najczęściej kończy się tak, jakby tej blokady w ogóle nie było.
Są kierowcy, którzy odmawiają przyjęcia mandatu, ale są też tacy, którzy próbują samodzielnie pozbyć się blokady z koła.

- Samowolne usunięcie blokady oczywiście jest technicznie możliwe, ale grozi uszkodzeniem pojazdu. Należy jednak pamiętać, że kierowca, który to zrobi i tak nie uniknie konsekwencji wynikających ze złamania przepisów. Strażnik w momencie założenia blokady sporządza odpowiednią dokumentację. Jeśli wykroczenie nie zostanie rozliczone na miejscu, przy okazji zdjęcia blokady, wszczęte zostanie postępowanie wyjaśniające. Dla kierowcy oznacza to m.in. konieczność stawienia się w siedzibie Straży Miejskiej, gdzie interwencja zostanie zakończona w sposób przewidziany prawem: nałożeniem mandatu, udzieleniem pouczenia lub skierowaniem sprawy do sądu - dodaje.
Blokady na koła założone hurtem. Blokady na koła założone hurtem.
Osoby, które zdecydują się we własnym zakresie pozbyć blokady z koła - poza odpowiedzialnością za popełnione wykroczenie poniosą dodatkowe koszty wynikające z uszkodzenia blokady. To dodatkowy wydatek rzędu kilkuset złotych. W przypadku kradzieży takiego urządzenia, dodatkowo powiadamiana jest policja.

- Liczba blokad zabieranych przez zmotoryzowany patrol drogowy może się zmieniać. Na stanie Straży Miejskiej w Gdańsku jest 110 blokad. Do ich przewozu przystosowanych jest 12 spośród 27 posiadanych radiowozów. Nie oznacza to jednak, że każde z tych aut wozi codziennie blokady. Każdego dnia do podejmowania interwencji z użyciem urządzeń do blokowania kół przygotowanych jest około 30 proc. wszystkich patroli. W zależności od modelu pojazdu do jednego radiowozu można zabrać od 12 do 30 blokad - zakończył Siółkowski.
Na koniec warto wspomnieć o trzech wyjątkach, w których strażnicy miejscy zamiast nałożenia blokady na koło są obligatoryjnie zmuszeni do odholowania auta na koszt właściciela:
  • jeśli pojazd stoi w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu
  • gdy pojazd bez odpowiedniej karty parkingowej zajmuje miejsce przeznaczone dla osoby niepełnosprawnej
  • jeśli auto pozostawiono za znakiem wskazującym, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela (tabliczka T-24)

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Powiem więcej

    Budynków a mniej parkingów.
    Bo to tylko w Gdańsku jest taka patologia że przed szpitalami,urzędami i sądami nie ma parkingów,
    a jeżeli już są to płatne bo ludzie z przyjemności na pewno jadą do tych instytucji załatwiać sprawy.

    • 5 3

  • Zlikwidować tych pacanów!

    Straż miejska to twór który tylko utrudnia życie mieszkańcom, zamiast pomagać obywatelom.
    Są tam gdzie nie są potrzebni i się przypierdzielają do normalnych ludzi.
    Jedyny sens to chyba taki żeby opłaty z mandatów przynosiły zyski patronowi deweloperów w gdańsku czyli budyniowi oraz dotacje przed wyborami partii POKO.
    Mówiłem to ja Lech OTUA

    • 9 5

  • (zachrypniętym głosem) Witaj kierowco

    chcę zagrać w grę...

    • 2 1

  • (1)

    Dzień w dzień mijam setki aut kwalifikujących się do blokady albo odholowania i co? Obok przejeżdża SM i tego nie widzi.

    • 9 4

    • Bo zostawiają pole podpierdzielaczom donosicielom.

      Taki eksperyment społeczny. Sprawdzają ile jeszcze z donosicielstwa zostało w genach lub starych mózgach :)
      Najlepszego w nowym roku !

      • 2 6

  • Blokady są bezsensowne (1)

    Albo laweta jeśli stanowi zagrożenie albo mandat za szybę . Blokować pojazd który jest źle zaparkowany to tylko utrwalanie wykroczenia . Zezwolić podmiotom zewnętrznym na wystawianie mandatów z pełna dokumentacja za 10% wartości i problem zostanie błyskawicznie rozwiązany.

    • 23 8

    • dla mnie jakko kierowcy

      blokada + mandat jest badziej uciążliwa niż sam mandat szczególnie że szybciej niż w godzine diwe nie przyjadą strata czasu też boli- blokadę zapamiętam na dłużej. Efekt wychowawczy zapewniony

      • 3 3

  • Jedyny bat na januszostwo

    to wysokość mandatów

    • 10 4

  • Założą blokadę na koło

    A później siedzą w samochodzie i żrą kanapki przez 2 godz. aż pojawi się sprawca.........wykorzystać do sprzątania te służby

    • 29 6

  • Bardzo dobrze. Na Kieleckiej notorycznie rozjeżdżają trawniki. Szczególnie w weekendy!

    • 13 4

  • Taa,pouczenie, akurat

    • 10 1

  • mi jak założyli blokadę w Gdyni to dogadałem się że strażnikiem

    oni nie zarabiają milionów i też są ludźmi:)

    • 8 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane