• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blokada na koło - bat na źle parkujących

Michał Jelionek
3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W naszym kraju prawo do założenia blokady na koło ma policja i straż miejska. W naszym kraju prawo do założenia blokady na koło ma policja i straż miejska.

Kierowcy parkujący swoje samochody w niedozwolonych miejscach muszą liczyć się z konsekwencjami. Z reguły niesforne parkowanie kończy się wlepieniem mandatu, ale bywa, że na koło samochodu zakładana jest żółta blokada.



Czy kiedykolwiek założono blokadę na koło twoje auta?

Blokada na kołach - obok zdjęć z fotoradarów - to prawdopodobnie najbardziej nielubiana przez zmotoryzowanych niespodzianka. To bat na kierowców pozostawiających swoje samochody w niedozwolonych miejscach. Urządzenie blokujące stosowane jest głównie w przypadku osób bagatelizujących znaki drogowe (tj. zakaz postoju).

Co istotne, blokada może zostać założona jedynie, gdy pojazd nie utrudnia ruchu i nie zagraża bezpieczeństwu (art. 130a pkt 8 prawa o ruchu drogowym). W naszym kraju prawo do zakładania blokad na koła mają policjanci i strażnicy miejscy.

Urządzenie blokujące zakładane jest na przednie koło od strony kierowcy, a za wycieraczkę wkładana jest kartka z adresem i numerem kontaktowym, pod który należy zadzwonić w celu usunięcia blokady. Po zgłoszeniu na miejscu pojawi się patrol, który zdejmie blokadę. W przypadku braku możliwości kontaktu telefonicznego - należy zgłosić się osobiście pod adres pozostawiony na kartce.

Blokada na kole nie oznacza, że mandat za niepoprawne parkowanie będzie wyższy. Blokada na kole nie oznacza, że mandat za niepoprawne parkowanie będzie wyższy.
Blokada nie stanowi dodatkowej sankcji. Nie oznacza zatem, że mandat za nieprawidłowe parkowanie po założeniu urządzenia blokującego będzie wyższy. W zależności od wykroczenia na kierowcę nakładany jest mandat karny w wysokości od 100 do 500 zł. W niektórych przypadkach założenie blokady może zakończyć się jedynie pouczeniem. Oczywiście kierowca ma prawo do odmowy przyjęcia mandatu. Wówczas blokada zostanie zdemontowana, a sprawa trafi do sądu.

- Warto dodać, że blokada musi zostać zdjęta przed zakończeniem służby patroli Straży Miejskiej. Na przykład późnym wieczorem. Zdjęcie blokady przez strażników bez rozliczenia sprawcy popełnionego wykroczenia, oznacza wszczęcie postępowania wyjaśniającego - wyjaśnia Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy SM w Gdańsku.
Nasuwa się pytanie: jaki jest zatem cel stosowania blokad? Unieruchomienie pojazdu - to oczywiste, ale co dalej? Utrudnienie życia kierowcy? Przecież strażnicy tak czy owak muszą przyjechać na miejsce i zdemontować urządzenie, a sprawa najczęściej kończy się tak, jakby tej blokady w ogóle nie było.
Są kierowcy, którzy odmawiają przyjęcia mandatu, ale są też tacy, którzy próbują samodzielnie pozbyć się blokady z koła.

- Samowolne usunięcie blokady oczywiście jest technicznie możliwe, ale grozi uszkodzeniem pojazdu. Należy jednak pamiętać, że kierowca, który to zrobi i tak nie uniknie konsekwencji wynikających ze złamania przepisów. Strażnik w momencie założenia blokady sporządza odpowiednią dokumentację. Jeśli wykroczenie nie zostanie rozliczone na miejscu, przy okazji zdjęcia blokady, wszczęte zostanie postępowanie wyjaśniające. Dla kierowcy oznacza to m.in. konieczność stawienia się w siedzibie Straży Miejskiej, gdzie interwencja zostanie zakończona w sposób przewidziany prawem: nałożeniem mandatu, udzieleniem pouczenia lub skierowaniem sprawy do sądu - dodaje.
Blokady na koła założone hurtem. Blokady na koła założone hurtem.
Osoby, które zdecydują się we własnym zakresie pozbyć blokady z koła - poza odpowiedzialnością za popełnione wykroczenie poniosą dodatkowe koszty wynikające z uszkodzenia blokady. To dodatkowy wydatek rzędu kilkuset złotych. W przypadku kradzieży takiego urządzenia, dodatkowo powiadamiana jest policja.

- Liczba blokad zabieranych przez zmotoryzowany patrol drogowy może się zmieniać. Na stanie Straży Miejskiej w Gdańsku jest 110 blokad. Do ich przewozu przystosowanych jest 12 spośród 27 posiadanych radiowozów. Nie oznacza to jednak, że każde z tych aut wozi codziennie blokady. Każdego dnia do podejmowania interwencji z użyciem urządzeń do blokowania kół przygotowanych jest około 30 proc. wszystkich patroli. W zależności od modelu pojazdu do jednego radiowozu można zabrać od 12 do 30 blokad - zakończył Siółkowski.
Na koniec warto wspomnieć o trzech wyjątkach, w których strażnicy miejscy zamiast nałożenia blokady na koło są obligatoryjnie zmuszeni do odholowania auta na koszt właściciela:
  • jeśli pojazd stoi w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu
  • gdy pojazd bez odpowiedniej karty parkingowej zajmuje miejsce przeznaczone dla osoby niepełnosprawnej
  • jeśli auto pozostawiono za znakiem wskazującym, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela (tabliczka T-24)

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Brawo SM, potrzebujecie wiecej lawet, nie blokad

    patrzac na tych typowych wolakow z filmu, ktorzy zlapani na goracym uczynku, jescze potrfia grozic i klamac.

    SM powinna mniej sie patyczkowac, blokada jest za malo uciazliwa, powinno sie placic jeszcze za czas jej nalozenia

    • 3 1

  • parkować nie mozna to po co ta blokada

    a z blokadą można ato polska właśnie gdzie tu logika

    • 2 0

  • Jeśli nie utrudnia ruchu i nie zagraża bezpieczeństwu , to po co zakładać blokadę

    Małpia złośliwość i bandytyzm magistratu

    • 5 2

  • Zamiast blokad proponuję wywozić samochody na lawecie na parking karny, ok. 50 km od miasta, bez dojazdu autobusem / koleją

    • 7 2

  • przede wszystkim powinni potem odholować (2)

    to dopiero jest wychowawcze i ma sens (nie zawala miejsca)

    tak jest na cywilizowanym zachodzie (a przede wszystkim w USA i Kanadzie)

    • 104 12

    • I nie tylko (1)

      Nawet w Turcji w Istambule jeżdżą specjalne samochody dźwigo-lawety. Podjeżdżają z boku źle zaparkowanego auta a po 5 minutach odjeżdżają z nim na lawecie. Turcją może trzecim światem nie jest ale najwyraźniej nawet ich stać aby taki serwis w mieście zapewnić. U nas niestety niedasię.

      • 13 0

      • przy okazji i miasto i prywatni (o ile to prywatne lawety) zarabiają i wszystko się kręci

        • 4 0

  • Ładny samochód a tak brzydka felga

    • 2 0

  • podobno jeden Janusz ma całą piwnicę w bloku zablokowaną blokadami (3)

    • 4 0

    • (1)

      podobno to Twój ojciec

      • 0 1

      • Ojciec prosił abym przekazał tobie że już ma dosyć twojej matki, do obiadu ma zabrać swoje rzeczy, przyjedziesz Lanosem?

        • 0 1

    • Stary blok z blokowaniem blokad :-D

      • 1 0

  • stocznowiec (1)

    moj palnik otwiera wszystkie bokady haaahahah.

    • 6 3

    • i spala Ci auto

      Strażak

      • 1 1

  • Blokada to wstyd dla kierowców. (1)

    Mam od 23 lat prawo jazdy, mieszkam w mieście i nigdy blokady mi nie założono, wielokrotnie byłem z dziećmi w różnych szpitalach, wielokrotnie byłem w sądach i innych miejscach gdzie trudno zaparkować i jak się myśli oraz jest się chociaż trochę odpowiedzialnym to zawsze znajdzie się miejsce. Jeśli założono ją Tobie, to masz się czego wstydzić i nie psiocz na straż miejską tylko wyciągnij wnioski na przyszłość.

    • 5 6

    • 23 lata i juz masz dzieci?!?

      Niezła patologia!

      • 1 3

  • Zakładają blokady a nie znają przepisów ruchu drogowego (4)

    Ostatnio widziałem jak założyli blokady za znakiem zakaz zatrzymywania który przed zaparkowanymi autami uliczka boczna uniewazniala. Najlepsze ze łosie kierowcy brali mandaty bo też przepisów nie znali.

    • 10 2

    • Nie każda uliczka tworzy skrzyżowanie (2)

      np. połączenie z drogą wewnętrzną nie jest skrzyżowaniem i nie odwołuje znaku.

      • 5 1

      • Kolejny absurd tego dziwnego kraju (1)

        przecież kierowca nie ma takiej informacji. Skrzyżowanie to skrzyżowanie.

        • 2 3

        • nie zdales testu na prawdziwego Polaka, spitalaj do UK.

          • 0 2

    • Tak -potwierdzam !

      Założyli mi blokadę gdy stałem w miejscu dozwolonym. Tłumaczyli się, że było zgłoszenie że "auto stało na środku drogi" (stałem przy prawej krawędzi jezdni". Potem coś mamrotali bez przekonania, że utrudnia ruch. Nie zgłosiłem skargi, bo i tak nie zwrócą kosztów mojego spóźnienia sie na samolot.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane