• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo

Patryk Szczerba
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać. Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać.

- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.



Wierzysz, że nowa droga do Portu Gdynia szybko powstanie?

Uściślijmy: Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni.

Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego. Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.

Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów.

Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.

Droga Czerwona wróciła do planów

Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.

W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.

Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni

I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Incydent spowodowany brakiem konsultacji

- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.

Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.

Miasto musi dołożyć

Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.

- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.

- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium

Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".

To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.

Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.

Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.

Miejsca

Opinie (265) 3 zablokowane

  • Jak PiS mówi to tylko mówi (1)

    Pan Horała jeszcze nic nie zrobił konkretnego, żadnych efektów jego działań, słyszmy tylko puste słowa. Uwierzę dopiero gdy zobaczę początek budowy. Trudno jednak zaufać zawodowemu kłamcy.

    • 10 1

    • Co by o Horale nie powiedzieć

      To nie on rządzi entą kadencję w Gdyni.

      • 3 0

  • Hola, hola mi negro amigo (6)

    To nie Horała z Pisu miał wybudować tę droge ? Marcin rusz siedzenie. Trolle nie wystarczą. Ten drugorzędny portal to garść frustratów i ludzie jak ja, którzy sie z nich nabijają :) nie cały rok ci został

    • 15 9

    • ostatni wyznawca szczura w natarciu:)) lekarz wie, że odstawiłeś leki?? (5)

      wiemy, że wszystko co złe to wina horały:))))

      • 4 8

      • o cholera ! Haha a to ci dopiero :D (4)

        Przecież to wszystko wina Szczurka. No co ty teraz? Przekonałeś mnie swoimi wymiocinami. Stawiam na Marcinka Horałke największego przyjaciela gdyni. Jedynej opcji dla miasta. Wojownika połnocnej gwiazdy pisu ,co wyciągnie nas z marazmu i pociagnie nas w strone gdanska ( gromkie salwy śmiechu)

        • 5 6

        • (3)

          to szczurek i samorzadniacy nie rządzą Gdynią tylko pis?

          • 6 2

          • Muszą być jacyś potężni zewnętrzni przeciwnicy. Inaczej pozostaje tylko reset systemu i smutne przyznanie się przed samym sobą, że Słońce Bulwaru wypaliło się już dawno temu.

            • 1 0

          • No tak (1)

            Dlatego trzeba go wymienić na Marcina" wojownika łopatnego" Horałe. On nas wybawi z biedy,

            • 3 3

            • Nie ma szans

              Po tylu kadencjach regresu tylko zarząd komisaryczny.

              • 2 0

  • (4)

    Ta droga powoli staje się urban legend.

    • 17 1

    • Cała Gdynia powoli staje się urban legend (3)

      Niby nowoczesne miasto, a mieszkańcy sami sobie chodniki remontują. Niby europejski poziom, a na większości dróg można wybić zęby w czasie jazdy. Niby reakcja na potrzeby mieszkańców, a naczelne inwestycje to kontrapasy chlapnięte farbą. Niby reakcja na wydarzenia szybsza niż w Gdańsku, ale podczas gdy tam dawno zapomniano o nawałnicy sprzed półtora roku, to w mieście Słońca Bulwaru most na Nałkowskiej wciąż zarwany. Jedno tylko się nie zmienia: świetne samopoczucie władz napędzane syndromem sztokholmskim u mieszkańców.

      • 10 2

      • Tak, tak Kim, znamy twoje hasła i wywody na pamięć. Powtarzasz je na trójmiasto.pl ile lat? 5-10? (2)

        • 3 3

        • Możesz to przerwać

          Przecież tak łatwo wykazać, że któryś z podanych wyżej faktów jest fałszem. Oh, wait...

          • 1 1

        • kropla drąży kamień...

          • 3 1

  • witam z rana moje kochane trolle. (3)

    Pamietajcie im gorzej piszą o gdyni, tym lepiej sie u nas dzieje :) z usmiechem na twarzy popijam kawke i szukuje sie do pracy. Miłego dnia zycze wszystkim. Nie ktorym naprawde odrobine życzliwośći. Nie hejtuj czegoś, czego nigdy mieć nie będziesz bo ta energia wraca i kopie w siedzenie. Rozumiem ...... życie w Gdansku lub Wejherowie do ciężkich należy :( ale tylko wy sami coś na to poradzicie. Teraz uwaga! mała szpilka dla hejterow "Lotnisko w Gdyni" hahaha

    • 3 11

    • lotniseczko jak już, tak samo jak porcik
      pozdr

      • 3 0

    • Ale się produkujesz trollu:)

      • 5 1

    • Wczesna ta poranna kawa

      Poza tym rozumiem. Służba nie drużba.

      • 7 2

  • Idą wybory. Co chcesz, aby Ci obiecać? Śmiało. Nie ograniczaj się. (2)

    • 13 3

    • Taras widokowy w Sea Towers? Remont skrzyżowania płk.Dąbka z Kwiatkowskiego?

      itp. itd.

      • 3 0

    • Może 500?

      • 2 0

  • AZIEL (1)

    Tyle lat walki o OPAT , Drogę Kaszubską , Nową Obwodnicę ---- Prezydenci , Premierzy , Ministrowie i posłowie z Trójmiasta a nawet pierwszy elektryk i co ? Jaki wynik ? Jedni drugich oskarżają , a sami przez lata nic nie zrobili ! Kompletnie NIC ! Banda ........ !

    • 10 0

    • jak to nic?!

      A pensje, diety, apanaże?
      Obrywy, wziątka, datki?
      Analizy, koncepcje, strategie, plany i wizualizacje...
      Nie da się!

      A przychodzi "australijski emeryt" albo "góral z Synaju" i robi...
      Nie wiedział, że sie nie da?

      • 2 0

  • ) (12)

    Sprawdzać te tiry,ponoć 40% przeładowane.I karać.Stąd te kolejiny i dziurska.A do Pana Aziewicza...spokojnie pis to zrobi.Nie jak peło przez 8 lat nic.

    • 87 102

    • sam jesteś ponoć 40% przeladowany (7)

      januszu transportu :D Problem nie leży w przeładowanych ciągnikach, lecz w tym, że estakada (i obwodnica) jest przystosowana do znacznie niższej przepustowości. Jesli w ciagu dobry przez dany odcinek przejeżdża 100 000 aut, zamiast 40 000 to dziury i koleiny będą się robić, nawet przy jeździe "na pusto".

      • 14 26

      • mylisz się, badania pokazują, że jedynym problemem jest przeładowanie (2)

        zapytaj naukowców i inżynierów

        • 7 3

        • jakich naukowców i jakich inżynierów

          można gdzieś o tym poczytać?

          • 1 1

        • Nie jedynym, ale największym.

          • 4 1

      • dlatego powinien być zakaz (2)

        Jazdy dla tirow na obwodnicy i całym 3M . to oni powodują ciągle korki, wypadki i inne niebezpieczne sytuacje na drogach. Kontenery mogą być przewożone pociągiem na prom.

        • 11 11

        • Rozumiem, że wg. Ciebie tiry mają jechać centrum miasta, żeby ominąć obwodnicę :)

          Error, najwięcej wypadków na drogach powodują osobówki, dokładnie mężczyźni w osobówkach, którzy nie ustępują pierwszeństwa . Statysyki są dostepne na stronie Komendy Głównej Milicji

          • 9 3

        • TIRy na drony

          załadować te ciężarówki na drony, to jak mają wyjechać z portu jeśli nie obwodnicą ?
          albo wybudować im tunel do autostrady

          • 5 4

      • Przeładowane to nie jest problem?

        Kierowca w dokumentach ma napisane, że kontener z ładunkiem to 20 ton. Na wadze okazuje się, że tych ton jest 33. To nie jest problem? Sam jesteś Januszem transportu.

        • 22 5

    • (3)

      pamiętam jak poseł Horała w 2015 roku wbijał łopatę na skrzyżowaniu obwodnicy z Morską w Chyloni i obiecał, że jak dojdą do władzy to zbudują OPAT itp. Mija ponad 2,5 roku a w sprawie nic się nie dzieje (poza oczywiście prezentacjami nowych pomysłów - patrz VIA Maris); czas ucieka prędko, pytanie czy pan Horała miał tego świadomość obiecując te swoje gruszki na wierzbie; mam nadzieję, że ludzie będą pamiętać jego przedwyborcze obietnice za 2 lata;

      słowa "kolejiny" komentować nie będę

      • 37 6

      • To był listopad 2014 roku, a nie 2015. Kampania samorządowa.

        • 5 0

      • za dwa lata będzie obiecywał to samo (1)

        bo przecież nic nie wybudują a obiecywać coś musi

        • 14 1

        • Mistrzowi i tak nie dorównują

          Festiwal obietnic niepartii Samorządność trwa

          • 10 4

  • Kiełbasa przedwyborcza. Grafiki nic nie kosztują.

    • 10 0

  • (4)

    Kiedy chociaż remont skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Kwiatkowskiego?? To skrzyżowanie nie wytrzymuje tak wielkiego natężenia ruchu!!

    • 25 6

    • kolejna jemioła (1)

      Myslisz ze tu sie dowiesz ? Nie przyszło do cymbalka isc z tym do UM ? Zorganizować sie w jakis sposob ?

      • 3 5

      • no właśnie, zorganizować się

        najlepiej rozbudować to skrzyżowanie w czynie społecznym jak kawałek chodniczka nieopodal

        • 2 0

    • oficjalna wersja brzmi: nie da się! (1)

      • 7 4

      • a prawdziwa odpowiedz: NIGDY!

        • 7 3

  • (1)

    Kiedy POlszewicki motłoch z KODerastami zostanie zlikwidowany w Gdańsku.
    To jest priorytet aby Gdańsk zaczął się rozwijać.

    • 5 5

    • nie ćpaj więcej

      alkohol to legalny narkotyk, ale nadużywany powoduje m.in. paranoję, którą wyczuwam w twoim komentarzu. Zgłoś się do poradni AA, pomogą

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane