• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Berlin kazał budować stadiony i hale widowiskowe oraz wszędzie montować płotki i ekrany żekomo dzwiekochłonne (4)

    nie drogi
    nie fabryki
    nie chodniki
    Polacy do roboty u Niemca

    • 9 10

    • oszołomie, a jak można nakazać budowę fabryki? (1)

      • 2 1

      • jemu się wydaje ze można wszystko nakazać i kontrolować bo to typowy bolszewik

        • 0 1

    • W Niemczech to nie stadionów i hal powstało najwiecej ,ale basenów

      • 0 0

    • "Żekomo" ?!!!! Naprawdę, Polaku?

      • 0 0

  • (1)

    1,5 mld na drogę których nie będzie versus 2,5 mld na dezinfo

    • 3 0

    • te 1,5 nie jest na drogę

      ale to tylko jedna ze ściemek.

      • 0 0

  • A kiedy Droga Czerwona w Gdańsku? (5)

    Miała być równoległa do Grunwaldzkiej - po drugiej stronie torów SKM.
    Jest dla niej zarezerwowane miejsce od dziesięcioleci.

    • 5 6

    • stoi na niej Metropolia

      I kamienice starego Wrzeszcza z odnowionymi fasadami. W Oliwie budują się biurowce, okrawając rezerwę do minimum.
      Więc zapomnij.

      • 2 0

    • Dla twojej wygody ma być wyburzone pół Wrzeszcza?

      • 0 0

    • Zle (1)

      Nie czerwona a zielona w gdansku miala byc co mialo nibyisc przy torach skm

      • 0 0

      • zielona to z pasa nadmorskiego

        przez Pachołek (pod), do Chwaszczyna.
        Czerwona przy torach.
        Póki co, jest Biała i Czarna... ;)

        • 0 0

    • Mam nadzieję, że nigdy

      • 1 0

  • typowy PiS

    do 2023 roku czyli do wyborów zaplanowali łącznie 23 mln przez 4 lata bo z tego można będzie ich rozliczyć. a potem to sobie już wpisywali po kilkaset bo papier wszystko przyjmie. co za dno

    • 4 2

  • Pilniejszy jest przekop Mierzei Wiślanej. Tam będzie hab pełnomorski Elbląga.

    • 3 2

  • Nie zbudują, bo nas nie lubią (3)

    PIS nie zbuduje,bo pomorza nie lubi. PO nie zbudowało, bo ....... (?) no właśnie, nie wiadomo. Reda i Rumia dalej będzie zatkana w sezonie i co roku mniej turystów będzie przyjeżdżać na Półwysep i nie tylko, bo dość mają korków. Wobec braku drogi pytam:
    - dlaczego nie zwiększyć drastycznie, do maksimum, częstotliwości pociągów na Hel?
    - dlaczego nie rozwija się (tylko zwija) systemu połączeń wodnych pomiędzy Półwyspem a Gdynią i Gdańskiem?
    To irracjonalne zachowania. Odciążać drogę lądową, skoro i tak nie wyrabia. A skoro poszczególne samorządy nie mogą się dogadać, to gdzie jest władza nadrzędna? Gdzie województwo?

    • 6 4

    • Hmm, pomyślmy (1)

      Niezależnie od tego, kto jest we władzach centralnych, w Gdyni stara bida. Czy w związku z tym problem stanowi władza centralna, czy może należy szukać go gdzieś indziej?

      • 0 0

      • w ministerstwach ci sami ludzie

        podobnie jak w magistracie.
        Zmieniają się tylko czapki.

        • 0 0

    • "PO nie zbudowało, bo... "

      z tego samego powodu.
      Bo tu ma być kurort i fajne mieszkania z widokiem na morze. Tak jak na Mazurach, dacze z jachtowymi przystaniami.
      I nic więcej.

      • 1 1

  • czytam wpisy poniżej i kiwam głową, bo (1)

    trzeba mieć tupet i mało w głowie, by pisać nonszalancko głupstwa i jeszcze się tym przechwalać - najwyraźniej nie czytając wcześniej artykulu

    • 2 2

    • a co cię tak bulwersuje,

      we wk...nych ludziach?
      W nerwach som to i może "nieco" przerysują...

      • 0 0

  • potrj drodze czrwonej bedzie pomykalo miliom elektykow

    a mierzeja bedzie rozkopana i zostawiona na chaszcze i chwasty

    • 4 2

  • Nie ma i nie będzie już na nic pieniędzy

    Wszystko zostało przeżarte ,zmarnowane i rozkradzione przez Współczesnych Bolszewików

    • 5 1

  • Gdzie jest Horała???

    I ta cała reszta towarzystwa co lansowała się na zdjęciach z "wbijania łopat" pod budowe OPAT parę lat temu? Był duży artykuł o tym i ładne focie na tym portalu.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane