• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej oddala się. Decyzja środowiskowa uchylona

Maciej Naskręt
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać.

Urzędnicy odpowiedzialni za ochronę środowiska będą zmuszeni jeszcze raz przyjrzeć się decyzji środowiskowej, dotyczącej budowy Obwodnicy Metropolitalnej po tym, jak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił ten dokument. Wyrok nie jest prawomocny. Kto wstrzymuje inwestycję, ważną dla całego Trójmiasta?



Jak oceniasz zaskarżanie do sądów ważnych inwestycji publicznych?

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił podtrzymaną przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (w drugiej instancji) decyzję środowiskową, dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Uzasadnienie wyroku poznamy za ok. 2 tygodnie. Wtedy jeszcze strony postępowania będą miały dodatkowo dwa tygodnie na odwołanie się od wyroku.

Uchylona właśnie decyzja została wydana po wniosku odwoławczym od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) prawie dwa lata temu, w grudniu 2014 r. Przez ponad rok Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska badał odwołania, by wreszcie na początku 2016 r. utrzymać częściowo decyzję RDOŚ w mocy.

Przypomnijmy: 30-kilometrowa droga ekspresowa, której inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma połączyć Południową Obwodnicą Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie.

Jeżeli wyrok sądu się uprawomocni, przygotowanie dokumentacji dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej może przedłużyć się nawet o kilka miesięcy. Wciąż nieprawomocna pozostaje też decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Gdańsku.

Kto wstrzymuje budowę drogi przez Kaszuby?

GDOŚ nie chciał nam zdradzić treści odwołania, jakie badał WSA w Warszawie. Powód? Nie jesteśmy stroną postępowania. Nam jednak udało się ustalić, że autorem wniosków o uchylenie decyzji środowiskowej jest m.in. Zbigniew Drywa, właściciel stawów, zlokalizowanych przy Obwodnicy Trójmiasta. To przez ten teren miałaby przechodzić Obwodnica Metropolitalna.

- Zaskarżyłem decyzję, bowiem podczas planowania inwestycji zostałem potraktowany przez urzędników w nieodpowiedni sposób. Nikt się z moim zdaniem nie liczył i nie informował o prowadzonych przygotowaniach do inwestycji - mówi Drywa.
Ekspresówka miałaby przejść przez należące do niego stawy hodowlane. zobacz na mapie Gdańska Ze względu na budowę drogi, stawy należałoby zasypać. Sęk w tym, że - zdaniem ich właściciela, miłośnika hodowli ryb - mają one "światowe znaczenie". Zdaniem Zbigniewa Drywy, pływające w stawie ryby utylizują gnojowicę. Ich skuteczność wynosi 100 proc. O takim wyniku mogą jedynie pomarzyć podobne placówki badawcze w Europie Zachodniej. Tam rybom udaje im się zutylizować nie więcej niż 10 proc. gnojowicy.

Do tego wnioski o odwołanie złożyli trzej mieszkańcy gminy Kolbudy i sama gmina Kolbudy.


GDDKiA: czekamy na uzasadnienie wyroku

Drogowcom z GDDKiA w Gdańsku na tę chwilę trudno odnieść się do wyroku sądu administracyjnego, o którym dowiedzieli się od nas.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie - mówi zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w gdańskim oddziale GDDKiA, Waldemar Chejmanowski.
Jednak władze gdańskiego GDDKiA podkreślają, że wniosek Zbigniewa Drywy przepadł w sądzie, bowiem został złożony po terminie.

Warto podkreślić, że właściciel stawów nie zgłaszał swoich zastrzeżeń w trakcie opracowywania koncepcji programowej trasy, kiedy wstępnie ustalano przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd zaskoczenie drogowców wnioskiem odwoławczym. Nieoficjalnie sugerują oni, że chodzi wyłącznie o uzyskanie wyższego odszkodowania za teren zajęty pod budowę drogi.

Co ciekawe, GDDKiA już kiedyś poszła na rękę Zbigniewowi Drywie, gdy podczas budowy Południowej Obwodnicy Gdańska wybudowała przy jego stawie w Straszynie ok. 200-metrowy ekran akustyczny, zapewniający ciszę wędkarzom - jego klientom.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna. Z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

Po co mieszkańcom Trójmiasta Obwodnica Metropolitalna?

Oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej ma umożliwić sprawniejsze poruszanie się po drogach zachodnich Kaszub. Droga krajowa nr 20 z Gdyni do Żukowa i droga krajowa nr 7 z Gdańska do Żukowa są przeciążone. Sytuacja pogorszyła w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej ponadto ma też umożliwić rozbudowę Obwodnicy Trójmiasta. Bez planowanej drogi jest to praktycznie niemożliwe, prace na istniejącej "ekspresówce" wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • Zrzutka na 500+ (2)

    wiadomo,iż muszą ściągać daninę od Narodu.

    • 7 7

    • jak nie masz dzieci - to nie wiesz

      • 0 0

    • przebadaj się na głowę, bo pleciesz głupoty

      • 2 2

  • To nie jest obwodnica metropolitarna tylko obwodnica Gdańska (1)

    a składać się na nią znowu będzie całe województwo.

    • 9 5

    • To nie obwodnica !!! - pozory mylą. Obwodnica ma prowadzić przez tereny niezamieszkałe - sprawdź jaki będzie koszt samych wyburzeń...

      • 0 0

  • Wspaniała wiadomość! Oby ta droga nigdy nie powstała! (3)

    1. Droga jest nieracjonalna i niepotrzebna
    2. Droga ta powstała jako substytut trzech zadań - południowej części trasy kaszubskiej oraz modernizacji drogi 22 do Żukowa oraz obwodnicy Żukowa
    3. Ponieważ pewien polityk nazwijmy go Borsukowski miał działki w Kokoszkach więc około roku 2010 wypchnął modernizację trasy na żukowo na południe do gminy Kolbudy.
    4. Modernizacja drogi 22 był planowana wiele wiele lat temu natomaist NIGDY przedtem nie było w planie żadnej drogi ekspresowej na terenie Kolbud.
    5. Ustalenie przebiegu odbyło się na rympal bez uwzględnienia woli mieszkańców wyrażonej w konsultacjach. Po prostu narzucono wariant A1 I przyklepano.
    6 Do tej inwestycji skladano liczne protest i liczne odwolania jednakże poprzednia wladza miala to -typowo- gdzieś.
    7. Parmetry zaprojektowane dla tej drogi przekraczają standard autostradowy - po co?
    8. Potrzebne jest poszerzenie OT do trzech pasów - wiecie dlaczego nie jest to brane pod uwagę? - bo Gdańsk straciłby cenne dzialki inwestycyjne gdzie mógłby lokować kolejne hipermarkety I centra logistyczne.
    Dlatego lobbing gdańskich POwców spowodował że zamiast poszerzać OT podrzucono kukulcze jajo malym gminom.

    Chciałbym podziekować Panu Zbigniewowi bo tak naparwdę udalo mu się to co nie udalo się setkom mieszkanców gminy Kolbudy I pogratulować zwycięstwa w sporze z bezduszną biurokratyczną machine

    Zyczę Gdynianom sukcesu w ich staraniach o naprawdę potrzebny OPAT.

    • 19 20

    • Głosy

      Super i konkretnie - ale chyba czytający nie rozumieją tego - patrząc po głosach poparcia. To dodam : w tej gminie będzie przechodzić przez środek miejscowości Lublewo, (wzmianki już w XII wieku, kościół w XIV wieku) - obecnie "sypialnia Gdańszczan, będzie przechodzić poniżej 100 m od osiedla "Sarnia Dolina" , które miało być cichą enklawą - wybudowane "na świeżo" w miejscu gdzie nigdy nie było planów jakiejkolwiek inwestycji drogowej... mogę tak dalej punkt po punkcie , ale po co jak argumenty nie trafiają do zakutych łbów...

      • 0 0

    • (1)

      o czym piszesz, o drodze ekspresowej przez gminę Kolbudy wiadomo było za czasów wójta śp. Czernego, gdy planowałem budowę domu w Lublewie, gdy nie było powiatów ,w gminie w wydz. geodezji w tamtych czasach była już o tym informacja.

      • 1 0

      • W tamtych czasach mowa byla o obwodnicy lublewa zwyklej szosie na polach przy poligonie. Ekspresowka to rok 2010/2011 nagle bo na euro szybko robili wezel karczemki i nie przewidzieli rzekomo odpowiednich zjazdow. Takie tlumaczenia Grombala wciskal.

        • 2 2

  • to pisury szkodzą Gdańskowi i będą wstrzymywać wszystkie inwestycje, to kara za to że jesteśmy (4)

    wolną wyspa od tych pisowskich pajaców i bastionem demokracji i wolności

    • 21 18

    • szkodzą ?

      Jakbyś mieszkał w którejś z "sypialni trójmiasta" przez które próbuje się przeprowadzać tą drogę, zwaną dla zmyłki obwodnicą zmieniłbyś zdanie - to nie jest obwodnica - przyjrzyj się mapie... Lepiej późno niż wcale - teraz trzeba zaplanować obwodnicę...

      • 0 0

    • Metropolitalna to de facto ekspresowka do Żukowa

      ...a na Kaszubach wygrał PiS...cała spisowa teoria coś się nie klei....

      • 1 1

    • Nie wiem na jakiej podstawie uważasz że za Zbigniewem Drywą włąscicielem stawu czai się

      diaboliczny Jarosław Kaczyński

      • 2 2

    • przecież to uderza również w Gdynię a Gdynia jest pisowska.

      • 3 2

  • idiotyczna nazwa tej obwodnicy, ciężko wymówić (2)

    a sama trasa bardzo potrzebna

    • 11 5

    • nazwa?

      Może : Autostradka międzysypialniana - bo tak w lewo i w prawo kręci między osiedlami, zamiast wystartować z Rusocina i być prawdziwą obwodnicą

      • 0 0

    • patrząc na mapę powinna się nazywać obwodnica Gdańska

      • 1 0

  • rewelacja (13)

    jestem zachwycony. Zawsze pisałem, że głupszym pomysłem byłby tylko zwodzony tunel.
    Gdańsk nie ma planistów!!!

    • 66 153

    • Może chodzi o to (3)

      żeby nakłonić większą liczbę mieszkańców Kaszub do przyjazdu autem do Trójmiasta?
      Przecież tak mało mamy aut w Trójmieście.
      Armii Krajowej, Żołnierzy Wyklętych, Spacerowa, Chwaszczyńska zawsze takie pustawe.
      Dzięki Obwodnicy Metropolitalnej szybciej dojadą robić korki w Trójmieście i truć nam powietrze dieselkami marzeń.

      • 8 3

      • chyba ci sie coś pomyliło (1)

        obwodnica ma przebieg północ południe a nie z zachodu do gdańska. pomyśl a nie głupoty wypisujesz. Chyba masz jakieś kompleksy na punkcie gka gda gwe, gd i ga też mają swoje za uszami i widać to na każdym kroku

        • 2 2

        • A ten północny węzeł to będzie gdzie?

          Nie przypadkiem Gdynia Karwiny?
          Ile czasu zajmie przejazd ekspresówką dojazd z przykładowo Żukowa do tego węzła? 5 min?

          Nie mam nic do wymienionych przez Ciebie GKA i spółki, ale ja im się codziennie do miasta nie zwalam.
          Dziennikarz jako jeden z powodów budowy podaje suburbanizację, łatwo chyba przewidzieć, że ta droga proces ten tylko pogłębi.

          • 1 0

      • Hahahahaha, popieram!

        Niech przyjadą wszyscy, wtedy każda ulica stanie na dobre i po problemie.

        • 3 1

    • kto wstrzymuje?

      wadliwa decyzja

      • 1 1

    • zwodzony tunel? świetny pomysł! trójmiasto.pl nam to fajnie opisze

      i lemingi będą zachwycone!

      • 1 1

    • hej zachwycony a może rowerem śmigasz ....

      • 0 0

    • OPAT Jest wazniejszy!! (1)

      Niz obwodnica zukowa

      • 11 6

      • spytaj szczurka dlaczego od 17 lat mami was checia budowy OPAT

        taki idalny prezydent na pewno znajdzie wytłumaczenie, ze złe moce mu nie pozwalają

        • 5 6

    • Co do rozbudowy Obwodnicy (1)

      My, kierowcy Obwodowcy, cierpliwie czekamy na 3 pas. O ile składnie zaplanujecie terminarz i sposób prac przy poszerzeniu Obwodnicy, to my - kierowcy - nie piśniemy ani słówka. Ale jak macie tak wykonywać prace, jak ostatnio z tymi ekranami, to lepiej nic nie róbcie. My damy radę.

      • 24 15

      • Najbardziej potrzebny jest trzeci pas na odcinku od zjadu na Wrzeszcz do zjazdu na Osowę

        Potem sukcesywnie podciągnąć w oba kierunki i gra.

        • 10 3

    • O czym mówisz? (1)

      Bo nie wiem.

      • 7 11

      • nie jego wina

        że nie wiesz.
        On wie.

        • 6 5

  • nabzdyczona ta nazwa "metropolitalna"

    Jeśli Metropolia rozciąga sie od Tczewa do Luzina/Pucka to jakim cudem droga łącząca Straszyn z Chwaszczynem przez Lublewo i Żukowo jest obwodnicą metropolii? To ta sama nazewnicza gigantomania jak nazwa spalinowej kolei "metropolitalnej" łączącej de facto Wrzeszcz z Rębiechowem. Obwodnicą metropolii byłaby tak naprawdę Trasa Kaszubska, gdyby kończyła się w Stanisławiu albo Swarożynie

    • 2 0

  • Może Trójmiasto.pl zrobi sondę - "ta droga znacznie skróci moje dojazdy"

    Zobaczymy ilu czytelników realnie skorzystałoby z tej drogi?
    Stawiam na jakieś 3 procent bo niestety ta droga jest potrzebna jedynie Żukowianom jadącym do Gdyni - a to oznacza że wystarczyłaby modernizacja drogi 22 a nie autostrada z Chwaszczyna (5 tys mieszkańców) do Kolbud (3 tys mieszkańców). Skorzystaliby takze na niej Słupszczanie jadący do warszawy (pod warunkiem powstania Trasy Kaszubskiej) i Elblążanie jadący na Kaszuby. Nie sadziecie że na Pomorzu są inne priorytety?- Trasa Kaszubska, OPAT, dwupasmówka do Słupska, dokonczenie S7 do Elbląga itd itp.

    • 2 1

  • tak naprawdę to nie p. Drywa

    a ryby g*wnojady wstrzymały inwestycję; gratuluję urzędnikom tak skutecznej wrażliwości na ten gatunek; na człowieka GDDKiA ma specustawę (zabierają ziemię, a jak odszkodowanie nie pasuje, to się można w sądach bujać)

    • 1 2

  • Zemsta (1)

    To jest zemsta PIS-u! Żadnych nowych inwestycji dla Pomorza, matecznika PO:(

    • 1 3

    • Jakoś PO 7 lat zajmowało się tą trasą i g....no zbudowali

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane