• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwa dyskusja o przyszłości Starowiejskiej

Michał Sielski
2 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Podczas próbnego zamknięcia ul. Starowiejskiej, nie zabrakło na niej wylegujących się na leżakach oraz spacerowiczów. Podczas próbnego zamknięcia ul. Starowiejskiej, nie zabrakło na niej wylegujących się na leżakach oraz spacerowiczów.

Część mieszkańców i przedsiębiorców z ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni chciałaby, żeby powstała tam strefa, która preferowałaby ruch pieszych. Tymczasem na tej samej ulicy zawiązuje się również opozycja. - Nie wyobrażam sobie żebym nie mógł dojechać do własnego domu - mówi mieszkający tam od 28 lat pan Roman. Pomysłodawcy strefy pieszej uspokajają, że ruch pojazdów nie będzie zakazany.



Czy na ul. Starowiejskiej w Gdyni należy ograniczyć ruch samochodowy?

Jak obecnie wygląda ul. Starowiejska? Sporo ciekawych sklepów, restauracji, punktów gastronomicznych, Domek Abrahama i szeroka, jednokierunkowa brukowana arteria, obstawiona z obu stron samochodami. O takich miejscach zwykło się mówić, że mają potencjał. I najczęściej niewiele z niego wynika.

Stowarzyszenie chce zmienić Starowiejską


Postanowiła to zmienić grupa mieszkańców i przedsiębiorców, którzy zawiązali Stowarzyszenie Starowiejska. Ich cel to rewitalizacja ulicy oraz utworzenie strefy pieszej. Od początku podkreślają, że nie oznacza to całkowitego ograniczenia ruchu samochodowego - mieszkańcy nadal mogliby dojeżdżać na wewnętrzne podwórka, ale pierwszeństwo mieliby piesi.

- Nie ma wątpliwości, że ulica Starowiejska potrzebuje zmian, a najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie większego obszaru dla pieszych i ograniczenie liczby miejsc parkingowych na ulicy. Konieczna jest jednak wcześniejsza rewitalizacja - mówi Łukasz Piesiewicz, inicjator powstania stowarzyszenia na rzecz ul. Starowiejskiej.

Wizje jeszcze nie przekształciły się w konkretne plany, a już wzbudzają ogromne emocje. Podczas sobotniego spotkania mieszkańców i przedsiębiorców, zorganizowanego by przedyskutować pomysł strefy pieszej, pojawiło się ich wiele.

Jak wyglądałaby ul. Starowiejska bez samochodów? Na razie możemy sobie tylko wyobrazić. Jak wyglądałaby ul. Starowiejska bez samochodów? Na razie możemy sobie tylko wyobrazić.
Część mieszkańców i przedsiębiorców protestuje

- Nie wyobrażam sobie żebym nie mógł dojechać do własnego domu - mówi mieszkający tam od 28 lat pan Roman. - Po co jakieś rewolucje? Trzeba wyremontować ulicę i chodniki, a nie zablokować wszystkim wjazd, by ulica umarła - denerwował się.

Taki pogląd pokutuje nie tylko wśród starszych mieszkańców. Część przedsiębiorców także boi się nie tylko deptaka, ale i strefy pieszej. Wszystkie przykłady z całego świata wskazują jednak, że po wprowadzeniu deptaka obroty przedsiębiorców rosną, często nawet znacznie. Zresztą nie trzeba jeździć po Europie, by to stwierdzić. Najlepszy przykład mamy na ul. Długiej w Gdańsku i Monte Cassino w Sopocie. To jednak nie przekonuje oponentów, którym dziwi się Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni, który był obecny na sobotnim spotkaniu.

"Utrzymanie stanu obecnego to klęska dla tej ulicy"

- Na pewno dobrze, że udało się uruchomić dyskusję o ulicy, jej potencjale i szansach. Decyzje o mieście powinna poprzedzać debata. Osobiście żałuję, że ta w Gimnazjum nr 1 to raczej zestaw monologów, mało słuchania siebie nawzajem i prób zrozumienia różnych racji. Wierzę - i to powiedziałem na spotkaniu - że jeśli środowisko wypracuje jeden spójny pogląd, zdecydowanie wzrosną szanse na rewitalizację Starowiejskiej. By to było możliwe, musimy wszyscy wiedzieć w jakim kierunku chcemy iść. Utrzymanie stanu obecnego to klęska tej ulicy - zaznacza Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Tymczasem za ograniczeniem ruchu na ul. Starowiejskiej w różnym zakresie opowiedziało się w organizowanej przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni ankiecie aż 63 proc. osób. Wzięli w niej udział mieszkańcy ulicy, działający tam przedsiębiorcy, ale też pozostali mieszkańcy Trójmiasta, którzy np. przejeżdżają przez tę ulicę samochodem.

Badania za unijne pieniądze sprawdzą preferencje

Kiedy jest szansa na zmiany? Na razie trwają kosmetyczne prace w postaci wyrównywania chodników i wymiany najbardziej połamanych płyt. Co dalej?

- Wszystko zależy od sytuacji budżetowej. W tym roku rewitalizacji ul. Starowiejskiej na pewno nie będzie - powtarza jak mantrę Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Wiele zależy od efektów badań realizowanych w ramach unijnego programu Civitas Dynamo. Określi on nastawienie do ograniczeń dla samochodów na Skwerze Kościuszki, ul. Świętojańskiej oraz ul. Starowiejskiej. Na razie wyniki dla Starowiejskiej są podzielone, ale większość chce różnych form ograniczenia ruchu. Według 2/3 badanych - miałaby być zamknięta na całej szerokości przez cały rok. 25 proc. skłania się, by była deptakiem na odcinku od ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (116)

  • od 30-tu lat mieszkam na Starowiejskiej, prowadzę też tu swoją działalność i mimo że daleko mi do stanowiska tzw. "miłośników blachosmrodów", to nie jestem zwolennikiem ani deptaka, ani strefy pieszej na naszej ulicy. Deptaki są oczywiście urocze, ale musi jakiś powód, żeby ludzie chcieli po nich chodzić. Zamknięcie Starowiejskiej na weekend pokazało, że nasza ulica jest mało interesująca - nie ma tu knajpek, ogródków, ciekawych sklepów. Są za to apteki, Żabki i lumpeksy, które nie zachęcają do spacerów. Uważam, że konieczna jest rewitalizacja na wzór ul. Świętojańskiej - maksymalne ograniczenie miejsc postojowych (mieszkańcy i tak w przeważającej większości parkują swoje samochody na zamkniętych podwórkach) i maksymalne poszerzenie chodników, wprowadzenie zieleni. To wystarczy, żeby ulica odżyła, a myślę, że takie rozwiązanie zadowoli wszystkich zainteresowanych. Pozdrawiam serdecznie.

    • 19 4

  • Moim zdaniem całkowite zamknięcie dla ruchu nie jest dobrym pomysłem (1)

    tak samo na Świętojańskiej. Lepiej co jakiś czas organizować święto ulicy tak jak się to dzieje od lat.
    Jestem za tym, aby strefę pieszą stworzyć na Molo Południowym.

    I te głupie gadanie Horały i Dziambora podczas wyborów, bezsensowne namawianie na stworzenie deptaka na Świętojańskiej to wg mnie poroniony pomysł.

    Czasowo TAK, na stałe NIE.

    Z drugiej strony zawsze można spróbować i najwyżej jak się nie sprawdzi wrócić do dotychczasowej organizacji ruchu.

    Lepiej ograniczyć możliwość parkowania (poza mieszkańcami).

    • 12 6

    • parkowanie dla mieszkańców

      ulicy?
      dzielnicy?
      miasta?
      powiatu?
      województwa?
      kraju?
      kontynentu?
      płacę podatki i parkuję
      chyba, że ulica jest własnością prywatną

      • 4 6

  • Najbardziej mnie denerwuje takie robienie czegoś "po kawałku" i później mamy z tego układankę, której elementy do siebie nie pasują. Na tę kwestię trzeba spojrzeć całościowo i jednocześnie przyjrzeć się kwestii dostępnych parkingów, możliwości rozładowania ruchu na pozostałych ulicach (czy w ogóle taka możliwość istnieje), komunikacji miejskiej (również na obszarze metropolitalnym) oraz planom zagospodarowania przestrzennego na kolejne 20 lat. Bez tego każdy sobie i jest bałagan :/

    • 14 0

  • Super pomysł, taki wizjinerski jak prezydent miasta!

    a na końcu tuż przy Placu Kaszubskim widziałabym pomnik Wojciecha Szczurka Pierwszego, tak dla upamiętnienia zasług wizjonerskich. Martwię się tylko czy kolejka linowa z dworca na Kamienną Górę nie ominie deptaka przy Starowiejskiej.

    • 25 1

  • Gdy patrzę, w jaki sposób zagospodarowano potencjał Świętojańskiej, (1)

    władowawszy uprzednio kilka milionów w jej remont, to stwierdzam, że może niech już lepiej Gdynia nie angażuje się w zagospodarowywanie potencjałów jakichkolwiek ulic. Przynajmniej dopóki trwają rządy obecnej sitwy.

    • 24 5

    • krytykujesz dla samej krytyki? niby co konkretnie źle zostało, jak to nazywasz - ZAGOSPODAROWANE. ???

      • 2 10

  • Najpierw niech wyremontują chodniki i wyrzucą część samochodów. (1)

    Ulica oblepiona autami i badziewiastymi sklepami rodem z Chin.
    Po co tam deptak?

    • 60 5

    • Żeby nastąpiły zmiany jak na Wajdeloty w Gdańsku

      • 7 4

  • należy nie tylko Starowiejską przeznaczyć na deptak Gdyni

    a w projektowaniu powinni uczestniczyć osoby, które już pokazały wielki sukces i mają autentyczne dokonania. W tym miejscu należy zmierzyć się naprawdę z wieloma problemami, ale estetyka musi być najważniejsza.

    • 6 9

  • Starowiejską należy zaorać i posadzić kartofle.

    Takie, może już nie nowatorskie, rozwiązanie stanowiłoby ciekawy urbanistyczny kontrapunkt do obecnego słynnego gdyńskiego wysokościowca i później całej tej waterfrontowej strefy prestiżu, co, w połączeniu ze znacznym rozwinięciem obecnych jarmarcznych gdyńskich imprez, dałoby wielkiego kopa miastu. Gdynia stałaby się jeszcze bardziej sławna, niż jest teraz, co byłoby spełnieniem ambicji władz miejskich, które słusznie czują niedosyt sławy. Wreszcie spełniłoby się gdyńskie marzenie, aby turyści przypływający na pięknych statkach, w drodze do Gdańska i Malborka na chwilę zatrzymali się w mieście Gdyni i porobili sobie stosowne fotki, które, krążąc potem po świecie, przyciągałyby do Gdyni jeszcze więcej zdumionych turystów.
    A to bezsensowne martwe Muzeum Emigracji trzeba przekształcić w prężnie działający ośrodek emigracyjny dla tysięcy Polaków wybierających się na misję kolonizacji i polonizacji świata.

    • 23 8

  • Myślę, że ...

    deptak w tym miejscu to nienajlepszy pomysł, przecież to ponura i szara ulica brak ogródków, restauracji, klubów itd. Poza tym zamknięcie ruchu spowodowałoby korki, najpierw proponuję wyremontować chodniki aby piesi mogli wygodnie spacerować bez potknięcia no i ewentualnie ograniczyć na pewnych odcinkach strefę od parkowania. A deptak mieszkańcy mają na skwerze i bulwarze tam proszę zająć się ich renowacją i wprowadzać nowości które przyciągałyby mieszkańców jak i turystów ....

    • 28 6

  • kolejny guru..

    Z. Żmuda -Trzebiatowski, wprowadzał rowery, teraz rozumie potrzeby deptaka,na siłę uszczęśliwiamy to miasto od kilku kadencji władzy Szczurka i jego palladynów.
    Oczywiście UM najlepiej wie jak maja wyglądać ulice. Najlepszym przykładem jest Świętojańska która straciła na znaczeniu po idiotycznych zmianach, a w czasach wyśmiewanej komuny ta ulica miała znaczenie.

    • 26 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane