• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwa dyskusja o przyszłości Starowiejskiej

Michał Sielski
2 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Podczas próbnego zamknięcia ul. Starowiejskiej, nie zabrakło na niej wylegujących się na leżakach oraz spacerowiczów. Podczas próbnego zamknięcia ul. Starowiejskiej, nie zabrakło na niej wylegujących się na leżakach oraz spacerowiczów.

Część mieszkańców i przedsiębiorców z ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni chciałaby, żeby powstała tam strefa, która preferowałaby ruch pieszych. Tymczasem na tej samej ulicy zawiązuje się również opozycja. - Nie wyobrażam sobie żebym nie mógł dojechać do własnego domu - mówi mieszkający tam od 28 lat pan Roman. Pomysłodawcy strefy pieszej uspokajają, że ruch pojazdów nie będzie zakazany.



Czy na ul. Starowiejskiej w Gdyni należy ograniczyć ruch samochodowy?

Jak obecnie wygląda ul. Starowiejska? Sporo ciekawych sklepów, restauracji, punktów gastronomicznych, Domek Abrahama i szeroka, jednokierunkowa brukowana arteria, obstawiona z obu stron samochodami. O takich miejscach zwykło się mówić, że mają potencjał. I najczęściej niewiele z niego wynika.

Stowarzyszenie chce zmienić Starowiejską


Postanowiła to zmienić grupa mieszkańców i przedsiębiorców, którzy zawiązali Stowarzyszenie Starowiejska. Ich cel to rewitalizacja ulicy oraz utworzenie strefy pieszej. Od początku podkreślają, że nie oznacza to całkowitego ograniczenia ruchu samochodowego - mieszkańcy nadal mogliby dojeżdżać na wewnętrzne podwórka, ale pierwszeństwo mieliby piesi.

- Nie ma wątpliwości, że ulica Starowiejska potrzebuje zmian, a najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie większego obszaru dla pieszych i ograniczenie liczby miejsc parkingowych na ulicy. Konieczna jest jednak wcześniejsza rewitalizacja - mówi Łukasz Piesiewicz, inicjator powstania stowarzyszenia na rzecz ul. Starowiejskiej.

Wizje jeszcze nie przekształciły się w konkretne plany, a już wzbudzają ogromne emocje. Podczas sobotniego spotkania mieszkańców i przedsiębiorców, zorganizowanego by przedyskutować pomysł strefy pieszej, pojawiło się ich wiele.

Jak wyglądałaby ul. Starowiejska bez samochodów? Na razie możemy sobie tylko wyobrazić. Jak wyglądałaby ul. Starowiejska bez samochodów? Na razie możemy sobie tylko wyobrazić.
Część mieszkańców i przedsiębiorców protestuje

- Nie wyobrażam sobie żebym nie mógł dojechać do własnego domu - mówi mieszkający tam od 28 lat pan Roman. - Po co jakieś rewolucje? Trzeba wyremontować ulicę i chodniki, a nie zablokować wszystkim wjazd, by ulica umarła - denerwował się.

Taki pogląd pokutuje nie tylko wśród starszych mieszkańców. Część przedsiębiorców także boi się nie tylko deptaka, ale i strefy pieszej. Wszystkie przykłady z całego świata wskazują jednak, że po wprowadzeniu deptaka obroty przedsiębiorców rosną, często nawet znacznie. Zresztą nie trzeba jeździć po Europie, by to stwierdzić. Najlepszy przykład mamy na ul. Długiej w Gdańsku i Monte Cassino w Sopocie. To jednak nie przekonuje oponentów, którym dziwi się Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni, który był obecny na sobotnim spotkaniu.

"Utrzymanie stanu obecnego to klęska dla tej ulicy"

- Na pewno dobrze, że udało się uruchomić dyskusję o ulicy, jej potencjale i szansach. Decyzje o mieście powinna poprzedzać debata. Osobiście żałuję, że ta w Gimnazjum nr 1 to raczej zestaw monologów, mało słuchania siebie nawzajem i prób zrozumienia różnych racji. Wierzę - i to powiedziałem na spotkaniu - że jeśli środowisko wypracuje jeden spójny pogląd, zdecydowanie wzrosną szanse na rewitalizację Starowiejskiej. By to było możliwe, musimy wszyscy wiedzieć w jakim kierunku chcemy iść. Utrzymanie stanu obecnego to klęska tej ulicy - zaznacza Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Tymczasem za ograniczeniem ruchu na ul. Starowiejskiej w różnym zakresie opowiedziało się w organizowanej przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni ankiecie aż 63 proc. osób. Wzięli w niej udział mieszkańcy ulicy, działający tam przedsiębiorcy, ale też pozostali mieszkańcy Trójmiasta, którzy np. przejeżdżają przez tę ulicę samochodem.

Badania za unijne pieniądze sprawdzą preferencje

Kiedy jest szansa na zmiany? Na razie trwają kosmetyczne prace w postaci wyrównywania chodników i wymiany najbardziej połamanych płyt. Co dalej?

- Wszystko zależy od sytuacji budżetowej. W tym roku rewitalizacji ul. Starowiejskiej na pewno nie będzie - powtarza jak mantrę Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Wiele zależy od efektów badań realizowanych w ramach unijnego programu Civitas Dynamo. Określi on nastawienie do ograniczeń dla samochodów na Skwerze Kościuszki, ul. Świętojańskiej oraz ul. Starowiejskiej. Na razie wyniki dla Starowiejskiej są podzielone, ale większość chce różnych form ograniczenia ruchu. Według 2/3 badanych - miałaby być zamknięta na całej szerokości przez cały rok. 25 proc. skłania się, by była deptakiem na odcinku od ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (116)

  • Zakaz wstępu dla aut dla całej aglomeracji !!! (4)

    Rozwiązało by to następujące problemy :
    1) nie trzeba by remontować dróg gdyż auta nie niszczyły by nawierzczni
    2) masa kretyń... przepraszam : krytyczna mogła by odbywac się 24h
    3) hipstercy kolesie z zarostem drwala i w klapkach lacoste mieli by dużo miejsca aby rostawiać swoje leżaczki i pić lemoniadę karmelkowo porzeczkową i jeść wege-burgery
    4) nasi ukochani włodarze miasta przyznali by sobie z 50000 tytułów typu : miasto przyjazne cyklistom, miasto przyjazne dla matek z wózkami i wogóle.

    • 24 7

    • sorry - miał być +

      sorry za minusa

      • 0 0

    • wege czy wegan burgery nie sa hipsterskie (1)

      to ze ktos nie chce jesc miesa czy wogole produktow pochodzenia zwierzecego ma byc hipsterskie, czy moze jednak jakos sie przysluzy planecie?

      • 1 4

      • odpowiadasz mietkowi z przedmiesc

        on i jego passicik combi sa najwazniejsze na swieci, pod jego dobrobyt musi byc wszystko

        • 1 6

    • Dobre. Pozdrowienia.

      • 6 0

  • (1)

    Należy uwzględnić tylko ruch rowerowy. Musimy dbać o czystość powietrza.

    • 3 11

    • nie każdy może jeździć rowerem, choćby:

      - inwalidzi
      - osoby z czasowymi kontuzjami stawów
      - kobiety w ciąży
      - niemowlaki
      - osoba z bagażem większym niż mini plecaczek
      - starsi i ogólnie schorowani
      itp itd

      więc nie porównuj wszystkich do siebie.

      • 4 0

  • Starowijska to obskórna wizytówka Gdyni dla turystów którzy wychodzą z dworca PKP

    obecnie dla kogoś kto przyjeżdża do Gdyni i idzie ul. Starowiejską wrażenia są mało estetyczne i raczej negatywne. Wstyd! ul. Dworcowa oraz dworzec SKM to straszny syf i jedna wilka dziura. Brud smród i ubóstwo !!!

    • 9 5

  • ładne pozoranctwo na tych leżakach

    • 10 1

  • ale te leżaki można postawić na szerokich po obu stronach chodnikach

    albo się kopsnąć 500m na plażę,,,,, tylko wtedy nie możnaby doj... nikomu, co?

    • 4 0

  • To jedna z ważniejszych ulic Centrum. (4)

    Nie wyobrażam sobie jej zamknięcia przy obecnym natężeniu ruchu i permanentnego braku miejsc postojowych. Rozumiem lobby "zielonych" ale centrum nie jest tylko dla nich!

    • 78 40

    • Zgadzam sie

      Cęsto załatwiam sprawy w banku znajdujacym sie na tej ulicy . Juz jest problem z zaparkowaniem i traci sie sporo czasu , a co dopiero gdybym miala zostawic auto gdzies kolo dworac glownego badz w innej czesci miasta i dojsc tam na piechote . Masakra , Czy powstana alternatywne miejsca parkingowe dla aut tam parujacych , Czy ktos o tym pomyslal , jak zmieni sie natezenie ruchu na ulicach obok...???

      • 10 5

    • (2)

      Rozumiem lobby zmotoryzowanych, ale centrum nie jest tylko dla nich.

      • 18 19

      • nie ma zgody co do zmian, więc niech zostanie jak jest (1)

        • 10 4

        • wypowiedziała żaba pływająca w stopniowo podgrzewanym garnku

          przegapiła moment, w którym temperatura stała się nie do zniesienia i została ugotowana żywcem. Jak zostanie tak jak jest, to kłótnie o miejsce do zaparkowania samochodu staną się coraz gwałtowniejsze, podatnicy wyprowadzą się za miasto a śródmieście wymrze i zamieni się w dzielnicę gdzie diabeł mówi dobranoc.

          • 9 12

  • Róbta, róbta. (3)

    Najpierw parkingi a potem ograniczajcie ruch i tym samym miejsca postojowe... nawet w całej Gdyni. Oczywiście nie dotyczy mieszkańców i np. niepełnosprawnych. Wszystkim to wyjdzie na zdrowie.

    • 30 9

    • Jaki parking? (1)

      Jak wybudujesz duży parking to w godzinach szczytu tym bardziej będziesz miał korki bo ludzie będą do niego dojeżdżać. Chodzi o to żeby wyeliminować samochody ze ścisłego centrum.

      • 2 7

      • Najlepiej ogrodzic drutem kolczastym i postawic wiezyczki wartownicze.

        Lepiej sie sam wyeliminuj. Czy wiesz że UM Gdynia z naszych podatków dopłaca do komunikacji miejskiej 70 milionów złotych rocznie. Powinni prosic na kolanach zeby ludzie jezdzili swoimi samochodami.

        • 4 4

    • A potem się za łby chyćta.

      Cośta to narobiliśta.

      • 5 3

  • Skansen Gdynia (3)

    Centrum Gdyni umiera bo jest wyludnione. W mieszkaniach gdzie kiedyś było 4-5 osób dziś 1-2 a często biuro czy kancelaria. I jest inna struktura - prawie sami ( z reguły ubodzy) emeryci. Rano w niedzielę można tu kręcić horrory. Cisza aż uszy bolą, słychać szelest papierka na ulicy.
    A miasto zamiast inwestycji mieszkaniowych - wysokich budynków - gdzie byli by młodzi, dzieci - normalne życie robi skansen.
    Gdańsk to już zrozumiał.
    Gdynia była nowoczesnym miastem przed 70 laty, Dziś nieruchomości, struktura z przez 70 lat to ruina i rupieć bo do dzisiejszych wymagań nie przestaje a na zabytek za młode i za dużo tego.

    • 29 12

    • To ja chyba w jakiejś innej Gdyni mieszkam. Takiej ciszy, o jakiej mówisz doświadczam jedynie o ok 6 rano w święta państwowe.

      • 3 3

    • (1)

      Spadek znaczenia funkcji mieszkaniowej Śródmieścia na rzecz usług jest normalne w całej Europie. Takie tendencje. Może kiedyś to się odwróci (wątpię), ale nie robi się tego na siłę. Ludzie sami decydują o tych trendach.

      • 4 8

      • Ludzie decydują jak mają możliwość wyboru, a miasto blokując inwestycje mieszkaniowe w centrum samo wysyła ludzi na peryferia i do sąsiednich Gmin. Tylko że zesłani do innych gmin zabierają tam podatki a problemy ( dzieci, praca, lekarz) i tak przywożą do dużego miasta ( Gdańsk czy Gdynia).
        Spójrzcie na Gdańsk - na tzw dolnym tarasie wybudowano w ostatnim czasie tysiące mieszkań - i są tam szkoły, przedszkola, wszystko co trzeba.
        Chyba nikt nie liczy że mieszkaniec kolejnego osiedla stawianego na Chwarznie będzie spędzał wieczór czy niedzielę w centrum Gdyni jadać tam autobusem, jednym na pół godziny.

        • 7 5

  • Po 17 na Starowiejskiej nie ma pieszych, a w sobotę i niedzielę bardzo mało pieszych. (2)

    Na Starowiejskiej jest dosyć duży ruch samochodowy więc jej zamknięcie spowoduje korki ruch na sąsiednich ulicach. Deptak powinien być w na skwerze Kościuszki. Ulica Starowiejska powinna zostać odnowiona (chodniki, stylów lampy itd.).
    Jeżeli deptak ma być byle gdzie, aby był to ja proponuje deptak na Jana z Kolna.

    • 75 37

    • Jakie korki na innych ulicach?

      Jaki tam jest ruch? Jeden za drugi w ślimaczym tempie.

      • 3 3

    • Na Jana z Kolana.

      • 9 1

  • Swietojańska to ie piata aleja ani nawet Piotrkowska w Lodzi!

    W łodzi elewacje budynków powalają, choćby to. A w Gdyni? Smutno, nie ma nic na poziomie oczu, co mogłoby zachwycić , ani nie ma za czym zadzierać głowy, ponad drzewami. Tęsknię za moja kolorowa Gdynia z lat 60, 70, 80.Mieszkanie w Gdynie było nielada honorem.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane