• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem gdańskiego przewoźnika GAiT

Maciej Korolczuk
16 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na spotkaniu z prezesem Lisickim pojawiło się w poniedziałek rano ok. 60 niezadowolonych kierowców. Na spotkaniu z prezesem Lisickim pojawiło się w poniedziałek rano ok. 60 niezadowolonych kierowców.

Znów gorąco w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Po ubiegłorocznym proteście, w którym pracownicy domagali się podwyżek, tym razem swoje niezadowolenie wyrażają kierowcy autobusów. Twierdzą, że podwyżki były fikcyjne, narzekają też na trudne warunki pracy, niesprawne autobusy i niewłaściwie układane grafiki. Zarząd spółki odpiera zarzuty. Trudności, na jakie skarżą się pracownicy, tłumaczy "trudną sytuacją na rynku".



Czy kierowcy autobusów w GAiT powinni dostać kolejne podwyżki?

W poniedziałek rano w siedzibie GAiT przy Jaśkowej Dolinie pojawiło się kilkudziesięciu rozgoryczonych kierowców. Pracownicy narzekali na ostatnie zmiany w grafikach pracy. Ze względu na braki kadrowe w ubiegłym tygodniu zlikwidowano zmianę C (kierowcy jeżdżący w nocy), a ich pracę rozłożono na kierowców jeżdżących na zmianie A i B, odpowiednio wydłużając im czas pracy.

Szefostwo GAiT wycofuje się ze zmian w nocnych grafikach

- Nikt z nas nie będzie pracował po 12 godzin! Nie zgodzimy się na takie traktowanie, tym bardziej, że tych zmian nikt z nami nie uzgadniał, nikt nie pytał nas o zdanie - mówił jeden z kierowców.
Zanim do głosu zostali dopuszczeni jego koledzy, przybyły na spotkanie z kierowcami Zbigniew Kowalski, dyrektor ds. eksploatacji w GAiT oznajmił, że zmiany w grafikach zostały cofnięte i od wtorku kierowcy będą jeździć na starych zasadach.

Zmiany w grafikach były jednak tylko pretekstem do spotkania, bo - jak mówią kierowcy - problemów jest więcej. Tym razem nie chcą ich rozwiązywać za pośrednictwem związków zawodowych, bo po ostatnich - jak mówią: fikcyjnych - podwyżkach, stracili do nich zaufanie.

Gorąca wymiana zdań między pracownikami GAiT a prezesem spółki.



Prezes GAiT: poprosimy ZTM o wyrozumiałość



Gdy w sali pojawił się prezes Maciej Lisicki, dyskusja zrobiła się jeszcze gorętsza.

- Dlaczego firma zmusza nas do wyjeżdżania z bazy niesprawnymi autobusami? - dopytywali prezesa. - Pan naraża na niebezpieczeństwo nie tylko nas, ale także pasażerów, których my musimy wozić! W warsztatach brakuje podstawowych narzędzi do naprawiania tych pojazdów. Brakuje ludzi, którzy mogliby to robić. Nawet najlepsze pojazdy będą prędzej czy później nieprzydatne, jeśli się odpowiednio o nie nie zadba. Firma kupuje używane autobusy z Niemiec, które mają tylko dwie pary drzwi, a Zarząd Transportu Miejskiego nakłada na GAiT kary, bo wymaga, by jeździć pojazdami z trzema parami drzwi. Z czego płacone są te kary? Z naszych pieniędzy! To niegospodarność, za którą pan ponosi odpowiedzialność.
Maciej Lisicki próbował odpierać zarzuty i przekonywać, by kierowcy wybrali spośród siebie kilkuosobową delegację, bo "na wiecu nie da się konstruktywnie rozmawiać".

- Będziemy aneksować tę umowę, by ZTM zmienił podejście i nie nakładał tych kar. A co do kwestii technicznych i organizacyjnych na bazie czy w warsztacie, to niedobrze się dzieje, jeśli to prezes firmy ma podejmować decyzję o potrzebie zakupu pneumatycznego klucza do pracy mechaników - stwierdził Lisicki.

Mechanik do prezesa: Nie mamy podstawowych narzędzi do pracy


Kierowcy domagali się wyciągnięcia personalnych konsekwencji wobec osób, które doprowadziły w firmie do takich zaniedbań.

Podwyżki kosztem premii



Inną kwestią poruszoną na spotkaniu były też wywalczone przez związki zawodowe podwyżki. Przypomnijmy, że w wyniku sporu zbiorowego, od 1 stycznia wszyscy pracownicy GAiT dostali po 400 zł brutto podwyżki. Jednak zdaniem kierowców i motorniczych podwyżki określone jako "dodatek regulacyjny" okazały się fikcyjne.

- Co mi z tej podwyżki, skoro nasi przełożeni zaczęli ścinać premie, często o sumy przekraczające te 400 zł brutto? - dopytywał jeden z kierowców. - Nienormalne jest, że za tę samą pracę każdy z nas dostaje inną premię, która waha się od kilkuset złotych do nawet 1300 zł. Nikt nie wie, za ile pracuje, nikt nie wie, za co dostaje premię, a za co mu się ją odbiera. I wy się dziwicie, że nie możecie znaleźć kilkunastu czy kilkudziesięciu kierowców, skoro stawki godzinowe wynoszą 13,5 zł za godzinę, a u konkurencji 20-21 zł?
Kierowcy po raz kolejny postulowali, by zarząd rozważył przesunięcie puli pieniędzy z premii na podwyższenie wynagrodzenia podstawowego.


Lisicki: - Sytuacja na rynku kierowców nie tylko w Gdańsku, ale w całym kraju jest trudna. Szacuje się, że w tej chwili brakuje ok. 100 tys. kierowców. Cały czas prowadzimy nabór, jedni przychodzą, drudzy odchodzą. Robimy, co możemy, motywacja i rynek są, jakie są.
Zobacz więcej: Brakuje kierowców autobusów. Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami w Gdańsku

Kolejne rozmowy kierowców z zarządem GAiT mają odbyć się w najbliższych dniach.

Miejsca

Opinie (499) ponad 10 zablokowanych

  • Prymitywizm.

    Przyjezdny za te grosze wyprodukuje mam pokolenie złodziei. Bo jak przeżyją z rodziną bez datków przysługującym tylko rodakom ?

    • 1 0

  • a ja tam zawsze się cieszę (bo już nie wk..m) gdy widzę czerwoną falę w gdańsku

    bo sobie myślę ile to gait znowu stracił zatrzymując i ruszając kilkutonowy pojazd na światłach!! no i co jest śmieszne to ten ich podział od zamawiających i realizujących w jednym um. no ale można wtedy prezesów, zastępców i innych pociotków obsadzić

    • 7 0

  • Najdroższa, najbardziej syfiaste, brudna komunikacja w Polsce że zlomem to do czego doprowadziła kanalia lisicki i adamowicz

    • 11 0

  • Tramwaje zatłoczone, autobusy zatłoczone. Jaka tam się kapusta przelewa za bilety

    Tyle, że cała kasa płynie ponad głowami wykonawców usługi transportu. Przy wożeniu 3 osób taniej jest jeździć własnym autem niż GAiTem

    • 6 0

  • Było kupować niemieckie a nie z PESy! Niemieckie bezawaryjne! (14)

    Nie ma na podwyżki dla kierowców bo cała kaska poszła do Sołtysowej i jej ministrantów! Półtora miliona złodzieje sobie wypłacili to dla kierowców zabrakło!

    • 96 135

    • To nie są niemieckie tylko tureckie mercedesy (2)

      • 15 0

      • Te ostatnie zamontowane we Francji

        • 0 0

      • Ale zyski są niemieckie

        Ale takiej prostej ekonomi Polak nie chce pojąć

        • 7 0

    • (5)

      i lepiej dawać pracę Niemcom niż zostawić pieniądze w kraju, brawo ty

      • 32 11

      • (2)

        jakoś Premier naszego kraju nie ma takiego dylematu: kupuje niemieckie auta dla siebie i olewa to, że daje pracę Niemcowi

        • 20 13

        • Przypomnij, są jakieś w ogóle są polskie auta? (1)

          Super, gdyby były, ale jednak - nie ma

          • 6 1

          • SOLARIS?

            • 4 0

      • to kupmy furmanki...ważne, że polskie. ludzie jakoś zniosą.

        ale pewnie jesteś jednym z tych, co zawsze robiy zakupy w osiedlowym sklepiku i kupuje tylko i wyłącznie produkty polskie. nie tam żadne japońskie wedle czy inne jabłka holenderskie

        • 8 12

      • tak, lepiej dawać pracę niemcom, żeby transport w mieście mógł być utrzymany

        bez zakłóceń i nie trzeba było dopłacać drugie tyle do ciągłych napraw taboru. Po drugie w niemieckiej fabryce nie pracują sami niemcy, tylko połowa załogi z polski jest i ta kasa by spowrotem wróciła do kraju.

        • 10 23

    • Mój niemiecki samochód psuje sie jakies 2 razy bardziej niż poprzedni japoński

      Polskiego nie mam jak sprawdzić bo u Nas nie produkują rodzimych aut

      • 11 0

    • Akurat w Gdańsku spośród tramwajów tylko Pesy jeżdżą w miarę bezawaryjnie (1)

      A najlepsze autobusy to solarisy. Te całe niemiecko tureckie mercedesy to raczej tyle co solarisy nie wytrzymają w naszych warunkach.

      • 15 5

      • taaaa Pesa i bezawaryjnośc :-)))

        ,czy to jest pisowski przekaz dnia ? Najniższa awaryjność maja trzy Bombardiery, prawie "nie do zdarcia"

        • 7 7

    • (1)

      Jest taki problem że większość niemieckich miast ma tramwaje z Bydgoszczy

      • 18 7

      • Coś ty wachał ?

        gdzie w Niemczech widziałes ten szmelc z Pesy.Pomyliło ci sie z Tramino.Bydgoszcz te badziewie wcisnęła Rumunom,Bułgarom,Rosji i Ukrainie....

        • 10 11

  • Jaskowa (1)

    1500 kierowców a 500 osob administracji . Bez komentarza

    • 28 1

    • Jaskowa

      zrobić tam przegląd kadr,połowa etatów stworzona dla układów familijno wielopokoleniowych

      • 10 1

  • (3)

    Adamowicz i Lisicki doprawadzili komunikację miejską do upadku. Katastrofalny stan techniczny pojazdów, codziennie awarie, koszmarni długi czas przejazdu, opóźnienia i wypadające kursy itp. W Gdańsku z komunikacji miejskiej korzystają tylko ci którzy nie mają prawa jazdy.

    • 163 6

    • (2)

      Opóźnienia raczej wynikają z warunków drogowych.

      • 4 14

      • sorry jeśli np w takim Chwaszczynie po południu zawsze są korki od strony Gdyni to dlaczego ci debile nie zmienili czasu przejazdu linii 171?jakoś Gdynia swoim liniom Z 191 czy 193 umiała wydłużyć elastycznie czas w godzinach popołudniowego szczytu a na 171 taki sam rozkład jest w niedzielne popołudnie i piątkowe np gdzie pokonanie odległości od Rdestowej do ronda zajmuje nie 5 a 25 minut

        • 1 0

      • Raczej z powodu awarii i nierealnego rozkładu jazdy.

        • 18 1

  • Lisicki mimo wyroku sadu (1)

    Akta II sa 623/17 zataja ile wydaje naszych pieniędzy na loze od 3 lat. Jego miejsce jest w więzieniu. Kacyk bez honoru. Mam nadzieje ze go kiedyś spotkam

    • 61 1

    • Sygn. akt II SA/Gd 623/17

      Jak już podawać to poprawnie, aby każdy zainteresowany mógł sobie przeczytać.

      • 2 0

  • Proszę o CBA do komunikacji jak najszybciej i tego złodzieja Ml posadzić za walki

    • 11 0

  • Kierowcy zróbcie strajk to mieszkańca i tak nie zaszkodzi bo komunikacja to fikcja w tym mieście

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakich samochodach aktualnie zdaje się egzamin na prawo jazdy kat. B w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane