• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy można dojechać do zoo

Maciej Korolczuk
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku.


Od piątku do końca września goście odwiedzający ogród zoologiczny w Gdańsku mogą dojechać do niego bezpłatnie autonomicznym busem. Pojazd bez kierowcy może zabrać na pokład od dziewięciu do 12 osób. Wewnątrz towarzyszy im operator, który czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.



Kiedy na ulicach polskich miast pojawią się pojazdy bez kierowcy?

Autonomiczne busy kursują codziennie w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny między głównym wejściem do zooul. Spacerową.

W połowie trasy zatrzymują się przy parkingu, gdzie następuje wymiana pasażerów. Na pokład może wejść jednocześnie maksymalnie 12 osób. Wewnątrz nie ma pasów bezpieczeństwa, więc trzeba trzymać się uchwytów, ale prędkość pojazdu jest ograniczona do 11 km/h.

Przejazd całego odcinka zajmuje ok. 4-5 min. W klimatyzowanym busie oprócz pasażerów jest też operator, który czuwa nad ich bezpieczeństwem.

Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo. Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo.
Do jego obowiązków należy otwieranie i zamykanie drzwi, reagowanie w razie nieprzewidzianych sytuacji, np. pojawienia się na drodze pieszego, auta czy zwierzęcia. Czuwa też, by busem nie jechała większa od dopuszczonej liczba pasażerów, a po zakończonych kursach - już za pomocą specjalnego steru - parkuje pojazd w specjalnym garażu.

Bus porusza się po zaprogramowanej trasie i nieustannie skanuje otoczenie, by zareagować na ewentualnie pojawiającą się przeszkodę. O tym, jak czułe są kamery odpowiadające za rozpoznanie otoczenia świadczy choćby fakt, że przez cały czas trwania testów wysokość trawy wzdłuż trasy musi być regularnie utrzymywana na tym samym poziomie, by system nie "pomyślał", że jedzie zmienioną trasą.

  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.

W Gdańsku pojawiły się dwa tego typu pojazdy. Oba są elektryczne i powstały w 2016 r. Jedno ładowanie pozwala im na pokonanie około 60 km.

- Miasto ogłosiło zapotrzebowanie na prezentację z wykorzystaniem jednego pojazdu, jednak wykonawca, tj. firma Easymile przywiozła do Gdańska dwa pojazdy EZ10, przy czym jeden będzie pojazdem zastępczym na wypadek awarii - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Usługa w 85 proc. jest finansowana z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego, a 15 proc. stanowi wkład własny Gminy Miasta Gdańsk. Przejazdy busem po trasie pokazowej w Gdańsku są nieodpłatne. Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.

Autonomiczne busy pojawią się w Gdańsku na stałe?



- Takie rekomendacje zostaną zawarte w finalnej publikacji projektu Sohjoa Baltic, która powstanie do września 2021. Jeśli chodzi o lokalizacje, duże znaczenie będą miały dla nas sugestie mieszkańców, o które pytamy w ankietach przeznaczonych dla pasażerów autonomicznego busa. Generalnie takie rozwiązanie sprawdza się np. na przedmieściach i w innych obszarach gorzej skomunikowanych, gdzie dowozi pasażerów do węzłów przesiadkowych. Plany wdrożenia takich rozwiązań w innych częściach miasta będą zależały także od powodzenia bieżącej prezentacji. Poza tym obserwujemy rynek, ponieważ technologia jest nowa i liczymy, że większa konkurencja w przyszłości sprawi, że ceny takich pojazdów lub ich udostępniania staną się bardziej przystępne.

Projekt Sohjoa Baltic jest pierwszym doświadczeniem Gdańska, ale także polskiego miasta z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów na potrzeby transportu publicznego. Miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie np. ze środków europejskich na realizację podobnych projektów na większą skalę w przyszłości - dodaje Sieliwończyk.

Miejsca

  • ZOO Gdańsk, Karwieńska 3

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Chcę zostać

    Operatorrem- torreadorem.

    • 11 8

  • Skandal! Znowu prezydent Dulkiewicz marnuje pieniądze mieszkańców miasta

    "Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł." Za testy od zawsze płaci ten kto bada produkt i chce go wprowadzić na rynek a nie jego przyszły odbiorca. Zrobili sobie z gdańszczan i przyjezdnych króliki doświadczalne i to za nasze pieniądze!

    • 21 7

  • Miś.

    Bo to jest ,,miś" na miarę naszych czasów.

    • 19 7

  • 342 tys za testy dla niemieckiej firmy i 3k za etat operatora

    To dzieje się naprawdę czy ktoś sobie robi jaja?!

    • 21 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

    to jest tragedia przez duże "T" cały pas ruchu dla normalnych autobusów i rowerów wyłączony z ruchu, drugi pas podzielony na dwa kierunki bez drogi dla rowerów, jeżdzi się tamtędy jak po lesie (wszędzie korzenie drzew po podbijały asfalt, a jak popada deszcz to bajoro i droga nieprzejezdna) Postój taksówek też zlikwidowano, rowery pośród pieszych i hulajnog jezdza po dziurawym chodniku w drodze do zoo we wszystkich kierunkach, dzieci biegaja ze az strach niekiedy. Pomysł busa fantastyczny (choc co to za bus jak zabiera na poklad tylko kilka osób) Moim zdaniem tragiczny pomysł w takim miejscu, więcej utrudnień niż to warte.

    • 17 6

  • No nie

    my mieszkańcy płacimy prywatnej firmie taką kasę za testy???!!! Chyba oni nam powinni zapłacić za to, że mogą sobie na ,,żywym'' organizmie przetestować swój wynalazek.

    • 11 11

  • Elektryczny rydwan

    • 19 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

    Pieszo albo rowerem. Bo to zdrowo.

    A nie wozić tyłki. Zwłaszcza na takich krótkich dystansach.

    • 9 5

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

    rozrzutność (2)

    my mieszkańcy tego miasta za tą fanaberię płacimy !!!!!!!
    tylko 420 tysięcy !
    za łańcuch ok. 30 tysięcy !
    za wywiad dla niemców ok. 49 tysięcy !
    no, ale jak się ma taką światłą prezydent to co tam te kilka groszy !!!!!!!!!!!!

    • 19 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

      rozrzutność

      no i jeszcze ten spot....... Gdańsk bez plastiku....... zrobiony przez ..........znajomych !!!!
      30 tysięcy !
      ale co tam ! stać nas na to w końcu .... wolne miasto !!!

      • 7 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

      Za parę chwil dowiesz się jaki jesteś nienowoczesny, ksenofobiczny, rasistowski, antyspołeczny a zaraz potem że jesteś faszystą.
      Te typy tak już mają nakładzione w tych pustych łbach.

      • 7 0

  • Uwaga

    Lepiej do tego nie wsiadać

    • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane