• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h

Szymon Zięba
18 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.
 Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.



Jaki rodzaj transportu powinien być najbardziej promowany w mieście?

- Tramwaje jeżdżą po naszym mieście zbyt wolno. To fakt, z którym nie mam zamiaru polemizować i tłumaczyć, trzeba mocno wziąć się do pracy, aby ten stan zmienić. Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi SzmaglińskiemuPolitechniki GdańskiejMichałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wspólnie z wieloma urzędnikami z naszych służb miejskich (...) zrealizujemy ten projekt - zadeklarował Piotr Borawski.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.

Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski. Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.

Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.

- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.

Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)

Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.
- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.

Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?



Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.

- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.

Opinie (379) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Wątpliwość

    Jeżdżę codziennie trasą Warneńska-Dworzec Główny Gdańsk o g.8.00. Przed przyspieszeniem tramwaj jechał 17-18 minut, a teraz 20-21 minut... Może i jadą szybciej na prostej, ale mam wrażenie, że potem stoją wszędzie na światłach! Dla mnie to nie jest realna poprawa :-(

    • 0 0

  • A może ktoś w końcu odda ławkę na przystanku przy Ooedze (2)

    Moja mama staruszka nie miała na czym siedzieć. Czyżby Ola liczyła, że starsi Polacy wymarli na covid a młodzi Ukraińcy są tak silni, że bez ławek się obędą???

    • 0 0

    • Przy Operze!

      • 0 0

    • Operze

      • 0 0

  • Jak czekam po pracy przy Locie na 8ke albo dwójkę to jadą pod rząd trzy 6 tki

    Jaki mądry inaczej to układa???
    Pociotek Tuska, który to chciał oderwać Kaszuby od Polski? Tusk 13 czerwca 1992 roku na Kongresie Kaszubskim przedstawił Pomorska Ideę Regionalną - swój program pełnej autonomii dla Pomorza (Kaszub) które powinno posiadać nie tylko własny rząd , ale własne wojsko i własne pieniądze.. I wszystko jasne..

    • 0 0

  • (1)

    Tylko że stan torów w Gdańsku jest w opłakanym stanie . Więc mogą tramwaje wypadać z torów.

    • 16 2

    • Niedawno tramwaj pojechał pod prąd na tory obok tak wypadł skutecznie, że oba kierunki zablokowal

      Motorniczy zaćpany czy tory złomowe?

      • 0 0

  • Jaki artysta przeszłości projektował tunel pod Martwa Wisła

    Że nie pomyślał o drodze dla rowerów

    • 0 0

  • (10)

    Faktycznie kochani mega progres....3km/h co daje nam prawie 20%))

    • 13 32

    • jeżdżę głównie po mieście (8)

      średnia prędkość mojego samochodu na dystansie 4000 km to 35km/h. To jest chyba odpowiedź dlaczego kierowcy nie chcą się przesiąść do komunikacji miejskiej. Po prostu nie każdy ma tyle czasu. Działalność miasta blokująca kierowców oceniam jako zwykłą złośliwość. W Monachium czy Hanowerze komunikacja działa sprawnie, a to co jest w Trójmieście to katastrofa.

      • 6 5

      • A jaka jest srednia prędkość komunikacji w Monachium? (4)

        Sprawdzałeś? Bo też waha sie w zakresie 20-25kmh. Sprawa nie jest taka prosta. Wbrew subiektywnym odczuciom kierowców to przede wszystkim bardzo dobre (mimo korków tu i ówdzie) warunki podróżowania autem w Gdańsku powodują odczucie, że komunikacja jest wolna. Gdańsk ma najwyższe średnie prędkości autem z dużych miast w PL, regularnie wychodzi to w rankingach serwisów mapowych.

        • 6 5

        • Tylko ze jak jedzie tramwaj (1)

          To sygnalizacja jest dopasowana pod tramwaj. Taka różnica między Monachium, a danzig

          • 3 0

          • München

            Jak już germanizujesz nazwy, to rób to konsekwentnie.

            • 0 0

        • każdy szwed ci to powie (1)

          baaardzo zdziwiony - czemu w Gdańsku samochody tak pędzą?
          w Szwecji jakoś nikt się nie odważy przekroczyć dozwolonej prędkości ... u nas Polsce przekraczają ją wszyscy i zawsze.

          • 4 2

          • Szwecja to w ogóle inna mentalność.

            Zgubiłem się jadąc rowerem, władowałem się na drogę po której nie wolno nim jechać.
            Od razu pierwszy napotkany kierowca zatrzymał się i bez żadnej spiny powiedział mi żebym zjechał z tej drogi, bo zaraz wyrwę mandat...

            U nas od razu byłyby bluzgi, i to z obu stron...

            • 3 1

      • Żeby wykręcić średnią 35, musiałbyś nigdy w życiu nie stanąć w żadnym korku. (2)

        Ewentualnie komputer w Twoim samochodzie działa jak licznik w rowerze i nie liczy poniżej 10km/h.

        • 3 3

        • To niezły masz licznik w rowerze (1)

          Mój liczy czas nawet jak stoje

          • 2 2

          • Czas tak - średnią prędkość zazwyczaj nie.

            Taka magia, zwróć uwagę że za Chiny średnia nie wychodzi dystans/czas.

            • 1 1

    • Żeby u ciebie wzrosło tak IQ to byłoby coś.

      • 16 4

  • Opinia wyróżniona

    ta średnia prędkość podróżowania (15)

    nie uwzględnia czadu dojścia do przystanku , czasu oczekiwania, czasu przesiadek. Czas jazdy do pracy z Oruni do Wrzeszcza komunikacją to 40 - 50 minut drzwi - drzwi. mam 7,5 km do pokonania jedna przesiadka. Średnia prędkość podroży do pracy komunikacją to 10 km/h. Hulajnogą jadę 23 minuty - drzwi - drzwi. średnia 20 km/h. Rowerem pewnie wygodniej ale nie jeżdżę bo w mieszkaniu nie mam miejsca na rower. I wielu w tym mieście nie ma takiego. Mevo miało trochę pomóc ale nie wypaliło. Pomogły by moze osiedlowe komórki na rowery. Widziałem fajne projekty trójkątnych schowków do stawiania w pionie roweru. Monza je było zestawiać na przemian liniowo lub w okręgach. Fajny pomysł na BO.

    • 77 9

    • 10 minut

      Tyle zajmuje ten dystans pociągiem:)

      • 0 0

    • I co jeszcze?

      I czas na poranny kibel jeszcze uwzględnij :D Wyjdzie Ci, że nie opłaca się z wyra wstawać!

      • 0 3

    • Z Oruni do Wrzeszcza jedziesz koleją (5)

      10 minut i jesteś. Nawet z dłuższym czasem dojścia się opłaca

      • 13 1

      • (3)

        a gdyby do tej kolei można było jeszcze wziąć rower, to bylo by ideolo

        ale niestety z Oruni nie jedzie SKM, tylko PKM. a tam, nawet składak, nawet złożony i naprawdę nikomu nieprzeszkadzający, jak się trafi na końduktora "partyjnego", wychodzi drogo

        • 5 6

        • Na składaka są torby podróżne

          I rower magicznie staje się bagażem podręcznym

          • 1 0

        • PKM nigdzie nie jeździ

          A z Oruni to jeździ Polregio.

          • 8 0

        • składany rower powinien być traktowany na kolei jako zwykły bagaż podręczny

          • 4 2

      • własnie sprawdziłem z domu do przystanku i z przystanku do pracy mam w sumie 3 km

        połowę drogi do pracy. 3 km to 10 minut hulajnogą czekanie na pociąg może będzie (jeszcze musi jechać) potem ponoć 10 minut jazdy. No i jeszcze miesięczny bilet. Logiki w tym nie ma żadnej.

        • 1 1

    • z którego miejsca na Oruniu, gdzie do Wrzeszcza? (1)

      Tak z ciekawości. Pozdrowienia

      • 1 1

      • perłowa - traugutta 7,5 km

        • 2 0

    • (3)

      Elektryczne hulajnogi (korzystam z wynajmowanych bo nie mam gdzie trzymać kolejnego nabytku - starczy ze mam rowery moje, synów, ich hulajnogi) to super wynalazek, szczególnie jeśli mamy po drodze ścieżki rowerowe. Jestem w szoku ze maja podobne prędkości jak tramwaj (20km z blokada dla początkującego i nawet do 30 normalnie).

      • 3 2

      • jak z każdą sporadycznie wykorzystywaną rzeczą (1)

        Wygląda nieźle...
        Na początku.
        Zupełnie będzie inaczej, gdy więcej ludzi zacznie z tego korzystać...
        Gdy sporadycznie rower jeździł autobusem lub pociągiem, było cool i europejsko... Gdy stało się to masowe, natychmiast pojawiły się konflikty...

        • 3 1

        • Bo tak się rozwiązuje sprawy w Polsce. Upchać tam gdzie nie przeszkadza, albo zabronić.

          Daliby wagon rowerowy, do tego bilet z miejscówką na wieszaku i sporo ludzi by z bananem na twarzy tego używało.

          Ewentualnie zostaje liczyć na Mevo 2.0 w 2077...

          • 6 1

      • I znowu mieszasz maksymalną prędkość ze średnią.

        • 5 0

    • poważna walka ze złodziejami rowerów/hulajnóg

      by naprawdę mogła pomóc...

      • 13 2

  • Dlaczego borawski i ten bandyta lisicki

    Jeźdzą autami a nie tramwajami fajnie ocenia się komunikację miejską zza limuzyny

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Niech pomyślą też o braku zielonego światła dla tramwaju gdy nie nadjeżdża tramwaj (24)

    Obecnie często np. na nawrotce przy Locie czy przy Cebertowicza pali się zielone dla tramwaju gdy żaden tramwaj nie nadjeżdża. Skutek jest taki, że przejazd jest pusty, a kierowcy i tak stoją na czerwonym, i tworzą się bezsensowne korki

    • 246 21

    • (8)

      To faktycznie brzmi dziwnie. Nie jest czasem tak, że samochody stoją bo inni mają zielone albo piesi a tramwaj tylko przy okazji? Serio pytam bo nie wiem.

      • 0 4

      • Nie (7)

        Samochody stoją na czerwonym dla zasady nawet jak nie ma pieszych ani tramwajów. Taka jest polityka miasta żeby miasto było tylko dla turystów a nie dla mieszkańców.

        • 11 7

        • Do tej pory piesi stali nawet jak nie było samochodów. (6)

          Patrz, nie podoba Ci się jak jesteś traktowany tak jak chciałeś żeby traktować innych?

          Może przycisk damy przed światłami? Wciśniesz, to w następnej zmianie *może* zapali się zielone.

          Co to w końcu jest 5 min czekania?

          • 7 4

          • Ile emisji CO2 ma pieszy, a ile pojazd?

            Bo to istotne, jak osobówka ważąca ponad tonę musi stanąć dla zasady i potem ruszyć z prędkości 0 km/h. I przypomnę, wsiadając do tramwaju do pełna jest mniej emisji CO2, niż jakby każdy miał pedałować. Człowiek też generuje ślad węglowy, a ruch to praca i proces wytwarzania energii przez spalanie.

            • 0 0

          • Widziałes pieszego stojącego jak samochody nie jadą ?? To musiał być 10-latek. (4)

            Przyciski na rzadko uczęszczanych przejściach powinny być. Tylko powinny dawać zielone pieszym po kilku sekundach.

            • 11 3

            • Ja np widziałem funkcjonariuszy (2)

              obserwujących w pewnym oddaleniu czy ktoś w takim przypadku nie przechodzi na czerwonym. I cyk mandacik jak się taki trafi.

              • 1 3

              • Durne prawo (1)

                Niedługo bez zezwolenia nie będzie można ruszyć nogą...

                • 4 1

              • Och nie, nie pozwalają mi łamać prawa.

                Jak jesteś wolnościowcem, to bądź na całego. Kierowca powinien móc Cię wtedy legalnie rozjechać, bo zagrażasz jego zdrowiu.

                • 3 1

            • Jeśli nielegalne staje się normą, to coś tu jest nie tak

              • 3 1

    • Jest to poświęcenie na które jestem gotów. (4)

      Jak kierowcy nauczą się nie ładować w poprzek torów na czerwonym, będzie można myśleć o ich wygodzie.

      • 26 14

      • (3)

        Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój"

        To skutecznie rozwiąże problem tarasowania przejazdów samochodami XD

        • 16 6

        • Na zakręcie tramwaj i tak musi zwolnić, czyste prawa fizyki.

          wynikające z dotychczasowych projektów torów, zresztą i tak nie można tego zmienić bo nie możesz narzucić minimalnej prędkości na łuku.

          • 2 0

        • Rozumiem, że czujniki samochodów na torach nie będą częścią systemu? (1)

          W sumie, słusznie, poziom januszerki przy torach jest kosmiczny.
          Jak staniesz jak człowiek przed, to ktoś Cię zawsze objedzie i właduje się w poprzek torów.

          • 21 0

          • Powinny być kamery na każdym przejeździe

            I cyk mandacik za wjechanie na skrzyżowanie bez możliwości opuszczenia

            • 8 3

    • Dokladnie j to samo jest wlasnie na Adamowicza, nie jedzie tramwaj a wszystko stoi (1)

      I się głupio tłumaczą, że korkibo priorytet dla tramwaju, którego akurat nie ma.
      W tym mieście nikt nie ogarnia i się nie stara by ruch był płynny j bez korków. Ale będą wybory to będzie rozliczenie.

      • 5 2

      • O patrz - jak jest dokładnie tak samo, tylko stoi pieszy, to jest cacy.

        Może zrobimy tunel z windą dla samochodów pod torami? Nie będą wtedy stały na czerwonym...

        • 3 3

    • (4)

      a ile tracą autobusy na Trakcie Św Wojciecha przez bezsensowne wyłączenie przycisków na przejściach dla pieszych. Władze maja jakiś problem z tym, żeby takie światła zapaliły zielone pieszym jak nacisną guzik, np. w ciągu 5 sek, Zamiast tego fundują wszystkim korki, a pieszy jak się pojawi też musi czekać.

      • 27 0

      • To samo na Morenie (3)

        Jak nie dociśniesz do 90-100 to nie przejedziesz Rakoczego bez postojów. I nie, rożnica nie jest kilka sekund a 5 postojow x 2 min = 10 min.

        • 10 6

        • Że co? (2)

          Przecież jak jedziesz tam 50, to zatrzymasz się na światłach dopiero na pętli Łostowice...

          • 1 8

          • na łostowicach nie ma pętli... (1)

            • 5 5

            • Znalazł się nazista.

              Jest w 1/3 w Łostowicach :D

              • 2 3

    • te samochody i tak się zatrzymają na najbliższym czerwonym

      tak działa sieć

      • 1 7

    • To samo jest na 3 Maja na przejeździe przy Forum

      a często, tramwaj jadący tam raz na 10 min, stoi na czerwonym. A z drugiej strony samochody stoją, gdy na horyzoncie nie widać tramwaju. A jest to nowowybudowany przejazd i zaraz pójdzie kolejna kasa na przeróbki. Łatwo się wydaje nie swoja kasę.

      • 32 0

    • najważniejszy problem w zbyt wolno jeżdżących tramwajach to jest właśnie to, o czym piszesz

      brawo!

      • 24 3

  • Obecnie bardziej zwalniają (5)

    Ciekawe jak chcą tego dokonać ,bo na razie tylko zwalniają .Oto przykłady:
    -- Zwycięstwa 50km/h też obowiązuje tramwaje na całej długości
    - liczne stawiane ograniczenia prędkości ,na Kartuskiej fragment 15km/h ,za Miszewskiego 5km/h,Podwale w strone stogów 15km/h ,przy Operze 10km/h
    Wiele łuków ,rozjazdów z ograniczeniami ,tory się wyginają to stawiają ograniczenia, tramwaj się wykolei to stawiają ograniczenie bo po co naprawiać plus wiele nie zgranych świateł ???
    Dodatkowo Nadzór ruchu ustawia się w różnych miejscach żeby motorniczego złapać na przekroczeniu prędkości ,żeby zabrać mu premię i to jest przyspieszenie tramwajów w mieście !!!!!!!!

    • 15 1

    • (2)

      Przypieszenie nie polega na łamaniu ograniczeń prędkości albo ignorowaniu ograniczeń wynikających z bezpieczeństwa.

      • 1 3

      • (1)

        Przyspieszenie polega na takiej optymalizacji infrastruktury, aby można było podnieść maksymalną dopuszczalną prędkość bez zmniejszania bezpieczeństwa. I to się tyczy zarówno tramwajów jak i samochodów. Szkoda, że obecnie UMG prowadzi nas w drugą stronę - nie optymalizuje infrastruktury, tylko ogranicza prędkość.

        • 4 1

        • Miasto w ruinie!

          • 0 0

    • 70 na grunwaldzkiej czy zwyciestwa nigdy nie obowiązywało tramwajów

      Prawo jazdy do zwrotu poprosze

      • 1 1

    • Przecież Pesy mają ograniczniki 55 km/h, więc i tak limit 70 km/h nic by nie zmienił. Za to należycie zlikwidować priorytet dla aut na skrzyżowaniu z Traugutta i Bramie Oliwskiej. Jedzie tramwaj, to natychmiast ma być czerwone dla samochodów, a nie jak obecnie.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane