• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Patryk Szczerba
18 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa
Ulica Chwarznieńska w tym miejscu mogłaby skręcać w kierunku lasu. Tak jednak nie będzie, a ruch pojazdów pozostanie na Witominie. Ulica Chwarznieńska w tym miejscu mogłaby skręcać w kierunku lasu. Tak jednak nie będzie, a ruch pojazdów pozostanie na Witominie.

Ulica Chwarznieńska w dalszym etapie będzie przebudowywana w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Budowa jezdni w lesie z pominięciem dzielnicy okazała się według szacunków siedmiokrotnie droższa od przebudowy istniejącej już drogi na Witominie. Poza tym - według ekspertów - nie jest potrzebna.



Prace na odcinku leśnym przyspieszyły. Ich zakończenie planowane jest na początek lata. Prace na odcinku leśnym przyspieszyły. Ich zakończenie planowane jest na początek lata.

Czy trzeci etap przebudowy ul. Chwarznieńskiej jest obecnie konieczny?

Pomysł, by ul. Chwarznieńska w okolicach Domu za Falochronem zobacz na mapie Gdyni skręcała w las był w ostatnim czasie rozważany przez inżynierów z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni lub Małokackiej zobacz na mapie Gdyni z pominięciem dzielnicy. Obydwa okazały się zbyt drogie.

Problemem są głównie różnice poziomów, które znacznie zwiększają koszta budowy. Na przeszkodzie staje też kwestia wykupu działek, a w mniejszym stopniu także wyrąb drzew.

- W wariancie od strony północnej koszt szacunkowy to 175 mln zł, natomiast od strony południowej 150 mln zł. To kwoty siedmiokrotnie wyższe od szacunkowych wyliczeń związanych z przebudową drogi w ramach istniejącej infrastruktury. Dość powiedzieć przy takich porównaniach, że budowa Trasy Kwiatkowskiego kosztowała 232 mln zł, a była inwestycją o nieporównywalnie większym strategicznie znaczeniu - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Względy finansowe okazały się najważniejsze, jednak nie tylko one zdecydowały o zaniechaniu prac nad nowymi wariantami.

- Analizy przy okazji wskazały, że budowa drogi przez las nie jest obecnie niezbędna do odpowiedniej przepustowości na tym odcinku, dlatego decyzja musiała być jednoznaczna - Chwarznieńska dalej będzie biegła przez Witomino - dodaje Stępa.

Zdaniem inżynierów przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku. Do tego czasu powinna wystarczyć przebudowa istniejącej drogi. Miasto zapowiada, że na kolejny etap wyda ok. 25 mln zł. Zaawansowana koncepcja jest już gotowa, jednak potrzebuje uaktualnienia.

Wiadomo, że pojawią nowe chodniki, ekrany dźwiękochłonne, zniknie parking wzdłuż ulicy. Konieczne są dodatkowe pasy do skrętu w lewo: w ul. Hodowlaną zobacz na mapie Gdyni dla jadących od strony centrum. Możliwe, że takie rozwiązanie pojawi się także przy skręcie w ulicę Nauczycielską zobacz na mapie GdyniWidną zobacz na mapie Gdyni, dla jadących od strony Chwarzna.

Niewykluczone, że w uzupełnieniu koncepcji, która ma przerodzić się w projekt pojawią się również sygnalizatory świetlne.

- Rozważamy zainstalowanie sygnalizatora na skrzyżowaniu Hodowlana - Chwarznieńska. Kolejne analizy wykażą, czy jest to konieczne, czy wystarczą zmiany w geometrii skrzyżowania - wyjaśnia Stępa.

Przebudowa w ramach trzeciego etapu może ruszyć już w przyszłym roku. To jednak zależy od tego, ile środków znajdzie się w budżecie miejskim. Do niedawna istniał plan, by prace zostały sfinansowane w części przez Unię Europejską. Urzędnicy przyznają jednak nieoficjalnie, że UE stawia na transport i komunikację, wiec szanse na współfinansowanie gdyńskiego projektu drogowego są małe.

Z końcem czerwca ma się natomiast zakończyć przebudowa leśnego odcinka drogi łączącego Witomino z Chwarznem. Oficjalny termin zakończenia prac mija we wrześniu tego roku, ale łagodna zima sprawiła, że prace przy przebudowie 1,5-kilometrowego odcinka ulicy posunęły się znacznie szybciej niż planowano.

Już gotowe są m.in. nasypy, mury oporowe i oczywiście część trasy. Trwają prace wykończeniowe wiaduktu, montowanie barier energochłonnych oraz budowa chodników i wyrównywanie skarp. Zaczęły się prace przy budowie drogi rowerowej. Z kolei kładka dla pieszych w pobliżu Domu za Falochronem jest już na ukończeniu.

- Po świętach zaczniemy kłaść nawierzchnię bitumiczną na drugiej nitce, gdzie zostały już wykonane prace ziemne i pojawiły się krawężniki. W maju chcemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie wiaduktu nr 2 oraz doprowadzimy brakujące 350 metrów drogi rowerowej do końca. Zakończymy też budować chodniki - informuje Tomasz Pecura, kierownik robót z firmy Strabag, wykonującej prace.

Prawdopodobnie dopiero w czerwcu do ruchu zostaną udostępnione obydwie nitki ulicy. Do tego czasu ruch ma odbywać się na zmianę jedną i drugą stroną. Wykonawca za przeprowadzenie prac, które rozpoczęły się w kwietniu 2013 roku, otrzyma 25,9 mln zł.

Zobacz, jak postępuje przebudowa Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy Chwarznem i Witominem.

Miejsca

Opinie (320) 2 zablokowane

  • Widze że wreszcie zmieniliście tytuł artykułu. No i to jest wreszcie normalne nazywanie sytuacji a nie zakłamanie rzeczywistości.

    • 10 1

  • Odkorkowywanie chwarznieńskiej

    proponuję zamiast drogi w lesie postawić kolejny "tani' INFOBOX w którym to urzedniczki UM informowałyby kierowców o utrudnieniach w przejeździe przez Witomino, proponując przy tym alternatywne trasy objazdowe i przyczyniając sie tym samym do odkorkowywania ulicy Chwarznieńskiej.

    • 13 0

  • W 2040 roku Gdynia będzie mieć 40 000 mniej mieszkańców, więc i droga przez las będzie niepotrzebna

    • 12 2

  • (1)

    PPNT i lotnisko rozłożyły Gdynię na łopatki !!!

    • 14 2

    • Niestety na wiele lat

      • 3 2

  • szcurek, stepa urzędnicy gdyńscy, lotnisko, estakada rowerowa korki i wszystko jasne.

    • 14 1

  • Chwarznieńską przez las najwcześniej za 25 lat to zenada (5)

    UM Gdynia i Stempa to nieporozumienie. Nie trzeba bylo wodowac do WC 100 mln z lotniska i brakowaloby tylko 50 mln. I to sa proste przyklady ze czas na zmiany w UM Gdynia,

    • 95 29

    • Przez środek "obu Witominów" to lepszy wariant

      Na cholerę budować drogę przez skraj lasu? Wycinając przy tym piękny kawał lasu! A tak będziecie mieli w końcu wewnątrzmiejską arterię.

      No ja bym się posiusiał ze szczęścia.

      • 4 1

    • Budyń nie potrafi wyremontować dziurawej jak sito Piecewskiej (3)

      a co dopiero budować nową drogę przez las - zapomnijcie

      • 12 15

      • jak tak dalej pójdzie..... (1)

        .....to takie inwestycje komunikacyjne jakie są w Gdańsku, Gdynia zobaczy za ćwierć wieku

        • 14 5

        • jakie?

          połatana grunwaldzka, czy może hallera, którą łatwiej przebyć deską surfingową?

          • 3 4

      • Piecewska i Piecewska. Od lat ciagle piszesz o tej Piecewskiej, jakby to byla najwazniejsza droga. Zdaje sie, ze zrobia jej remont wra z tramwajem.

        • 8 0

  • To kiedy oddana zostanie cała droga ,ta przez Witomino ? Też za 25 lat ,tyle,że taniej .

    • 13 0

  • Ale dobudujemy w zamian jeszcze jedno lotnisko (4)

    i dwa infoboxy.

    • 126 34

    • znowu aktywista młody demokrata (3)

      biedaczek z Gdańska

      • 9 27

      • odpi.... się od Gdańska (1)

        nie wycieraj sobie m....twarzy moim miastem

        • 23 5

        • Hej, spokojnie

          Mnie już tak nie irytuje sprawa tego lotniska (które już stoi - może lepiej pomyśleć jak je przejąć, żeby zaczęło działać? -,-), co powtarzające się wciąż te same, durne komentarze.

          I też nie kumam, co mógłby mieć do tego Gdańsk.
          Pozdrawiam,

          • 4 3

      • ja jestem z Gdyni

        i też uważam, że lotnisko jest nam potrzebne jak wrzód na... infobox może być :)

        • 19 5

  • PKM na Chwarzno i Dąbrowę (1)

    A może to czas by rozpocząć walkę o tę inwestycję. Dąbrowa i Gdynia Zachód to w sumie ok. 35 tys mieszkańców.
    Wszyscy by na tym zyskali, a inwestycja nie musi być mega droga, jeżeli będzie to 2 torowa linia bez pętli i przebijania się do Rumi, albo z powrotem do PKM koło Witomina.

    • 12 3

    • No co wy ludzie. Projekt może i potrzeby ale zbyt banalny i przyziemny

      jak dla naszych ambitnych władz miasta. Lepiej kasę wydać na projekty typu lotnisko, forum kultury, szkoła filmowa, infobox, muzeum emigracji, rozbudowa PPNT no i oczywiście jeszcze trzeba dać więcej kasy na PR bo teraz to bieda jakaś

      • 6 1

  • A TE nasze in zyniery

    to one wiedzo co robio,one tak bedo kombinować ,żeby broń boże korków
    nam nie ubyło no może za 200 lat

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane