• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej pytań o przyszłość Starowiejskiej

Patryk Szczerba
2 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Zdaniem zwolenników zmian ul. Starowiejska mogłaby na nich tylko zyskać. Przeciwnicy przekonują, że lepiej pozostawić stan obecny. Zdaniem zwolenników zmian ul. Starowiejska mogłaby na nich tylko zyskać. Przeciwnicy przekonują, że lepiej pozostawić stan obecny.

Obawiający się zmian kupcy i mieszkańcy ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni chcą jasnych deklaracji władz miasta, dotyczących przyszłości ulicy. Zbierają podpisy, oczekują spotkania z prezydentem. W ostateczności zapowiadają protest pod magistratem - przeciwko zmianom w ruchu.



Czy kupcy i mieszkańcy ul. Starowiejskiej powinni mieć decydujący głos w sprawie ulicy?

Spór o kształt ulicy Starowiejskiej staje się coraz bardziej gorący. Przypomnijmy, że droga została wytypowana jako jedna z trzech ulic w Gdyni, na której w ramach projektu Civitas Dynamo mogą zostać przeprowadzone zmiany dotyczące ograniczenia ruchu. I od tego czasu ścierają się zwolennicy i przeciwnicy zmian na najstarszej ulicy w Gdyni.

Pierwsi ze Stowarzyszenia Starowiejska dążą do ograniczenia ruchu kołowego, cały czas podkreślając, że chodzi o utworzenie strefy współdzielonej, gdzie piesi będą mogli czuć się swobodniej i bezpieczniej. Zaznaczają, że nie chcą deptaka i całkowitego zakazu wjazdu dla aut. Tym deklaracjom nie wierzą członkowie i sympatycy Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej, którzy są przekonani, że chodzi o nic innego, jak zamknięcie ulicy, co znacznie ograniczy ich zyski, a także utrudni dojazd do mieszkań.

Podpisy, petycja, spotkanie

W ostatnim czasie przeszli do ofensywy, zaczynając zbierać podpisy pod protestem (udało się ich zebrać już ponad 1000) i tworząc list otwarty do mieszkańców i przedsiębiorców ze śródmieścia.

W związku z zawirowaniami z oznaczeniem SPP stała się miejscem, gdzie parkują ci, którzy nie chcą płacić. W związku z zawirowaniami z oznaczeniem SPP stała się miejscem, gdzie parkują ci, którzy nie chcą płacić.
- Z miarodajnych źródeł wiemy, że niedługo rada miasta podjąć ma uchwałę o zamknięciu dla ruchu kołowego ulicy Starowiejskiej. Spowoduje to drastyczne ograniczenia w swobodzie dojazdu do kamienic. Dla wielu przedsiębiorców te ograniczenia będą oznaczać konieczność zamknięcia firm, a dla mieszkańców problem z pozostawieniem auta pod własnym domem czy dojazdu do rodziny - można przeczytać w upublicznionym liście.
Podkreślają przy okazji, że zostali potraktowani przedmiotowo, bowiem zamknięcie ulicy powinno być poprzedzone wielomiesięcznymi konsultacjami społecznymi i ekonomicznymi, a "nie wysoce pobieżnymi i przeprowadzonymi na niereprezentatywnej grupie osób badaniami". Przypomnijmy, że większość przepytanych chciało ograniczeń w ruchu. Kupcy przekonują, że w ankiecie zabrakło mocniejszego głosu handlujących lub mieszkających przy ulicy.

Obcasy i dym z papierosów

Ich obawy budzi m.in. perspektywa jazdy karetek pogotowia do szpitala pomiędzy ludźmi i ławkami, brak miejsc do parkowania, a także... poruszanie się kobiet w obcasach, chodzących po "kocich łbach". Argumentów przeciwko ograniczeniom w ruchu jest zresztą - ich zdaniem - bez liku.

- Obawiamy się hałasu, fekaliów i wymiocin, a także dymu papierosowego, który będzie trafiał do naszych mieszkań. Nie chcemy, żeby Starowiejska stała się szlakiem imprezowym, podobnie jak to jest w przypadku ul. Bohaterów Monte Cassino w Sopocie - wyjaśniał na specjalnie zorganizowanym spotkaniu Grzegorz Gudyka, jeden z protestujących, którzy domagają się kolejnego spotkania z prezydentem i jasnych deklaracji władz miasta.
Bywa, że miejsca do parkowania są obecnie... rezerwowane. Bywa, że miejsca do parkowania są obecnie... rezerwowane.
Próbował ich tonować Jacek Piątek, plastyk miejski i jedyny przedstawiciel miasta, zapowiadając jednoznacznie, że Gdynia nie chce robić z ulicy deptaka.

- Musimy stworzyć wizję tego, do czego chcemy dążyć. Nikt nie ma chyba wątpliwości, że sytuacja do tego dojrzała, a samochodów jest coraz więcej. Z informacji, które powziąłem w Zarządzie Dróg i Zieleni, wynika jasno, że nie ma planów całkowitego zamknięcia ulicy - deklarował.
Radni: nie ma mowy o deptaku

- Nie ma planów stworzenia deptaka, czy strefy zamkniętej na wzór Monciaka czy ul. Długiej, co nie oznacza, że wszystko pozostanie po staremu. Zmiany są potrzebne, ale otwartą kwestią pozostaje jak daleko pójdą. Na razie zbieramy opinie i głosy, także w ramach programu unijnego Civitas Dynamo. Wiosną powinny pojawić się pierwsze konkretne wnioski. Na pewno jednak nikt z unijnych urzędników nie będzie rozliczał nas z tego, czy powstał w Gdyni deptak - opowiada Andrzej Bień, radny miasta, wybrany m.in. przez mieszkańców Śródmieścia.
Jak dodaje, kluczowe będzie dobro miasta, w tym także postulaty kupców i mieszkańców ze Śródmieścia bez których udziału żadne ruchy nie zostaną wykonane. Na decydujący głos w dyskusji nie mają co liczyć.

- Niebawem zapadną decyzje, w którym kierunku idziemy. Nie jest wykluczone, że mniejsze lub większe zmiany dotkną wszystkich ulic, wziętych pod uwagę podczas programu Civitas Dynamo, bowiem w centrum musi być ruch, ale niekoniecznie w przeważającej części samochodowy - uzupełnia.
Pierwsze ławki na Starowiejskiej
Dzięki projektowi z zeszłorocznego budżetu obywatelskiego na ul. Starowiejskiej pojawią się niebawem tzw. parklety, czyli drewniane ławki otoczone zielenią na betonowym module.

Konstrukcja zajmie nie więcej niż dwa miejsca parkingowe i pozostanie na ulicy tylko w sezonie letnim. Koszt zakupu i montażu to 28 tys. zł.

W założeniu ławki mają pomóc w odpoczynku podczas zakupów. Zdaniem przeciwników staną się przystankiem dla osób spożywających alkohol w Śródmieściu. Na pewno będą natomiast pierwszymi ławkami na najstarszej ulicy Gdyni.

Miejsca

Opinie (228) 3 zablokowane

  • Brak tytułu

    I bardzo dobrze, niech będzie deptakiem, dojazdu jest mnóstwo od wielu uliczek bocznych, nie trzeba podjeżdżać pod same drzwi domu czy sklepu!
    Może się stać drugim "Monciakiem", jestem ZA!
    W końcu będzie można tamtędy normalnie przejść a nie się przeciskać pomiędzy autami, które stoją jak chcą ...

    • 3 0

  • A mi się podoba pomysł z deptakiem.

    Teraz ta ulica raczej mnie odstrasza, osoba na wózku w ogóle nie bardzo ma jak ją pokonać, ale jakby stała się tak fajną, dostępną, pełną punktów usługowych (barów, księgarni, herbaciarni, a nie kanciap ze stanikami...) jak w Katowicach przy dworcu, w Wawie, Wrocławiu, czy Krakowie, na pewno często bym to miejsce odwiedzała.

    • 4 0

  • civitas dynamo - czyli rozwiazywanie problemow, ktorych nie ma (12)

    cala zadyma z deptakami i buspasami wynika z faktu, ze grupa oszolomow bawi sie w miescie za unijne pieniadze. Zabawa jest glupia i beztroska bo placi za to unia i niczego w zamian nie oczekuje. Stad powstaja tak idiotyczne pomysly jak buspas przy wjezdzie na estakade kwiatkowskiego na morskiej czy kontrapas na 3 maja.
    Podobna zabawa to byl tristar - wydano grube miliony zlotych a efektow nie widac....
    teraz wymyslono deptak na starwiejskiej - jak durny to pomysl wystarczy przekonac sie na zywo - spacer od dworcowej do swietojanskiej powinien kazdemu sredniorozgarnietemu osobnikowi uswiadomic jakie to durne. W poprzek starowiejskiej biegnie najpierw 3 maja potem wladyslawa Iv obie ruchliwe ulice.... na dodatek, przez starowiejska jezdza tez karetki do SOR'u.....
    oszolomstwo wpadlo teraz na pomysl stawiania parkletow i woonerfow, ktore to zapewne stana sie ulubionym miejscem pobytu miejskiego menelstwa w drodze na SOR'u z pobliskiego dworca.....

    • 158 47

    • Sor (2)

      Kiedy ostatni raz widzialeś tam karetke

      • 3 29

      • (1)

        Ja widzę codziennie.

        • 25 3

        • pracuję niedaleko - parę razy dziennie.

          • 4 0

    • inmediasres (3)

      Nie rozumiem co ci przeszkadza w buspasie na estakadzie? rozwiązanie genialne w swojej prostocie. To może (nie musi) zachęcać ludzi do jazdy komunikacją miejską, przez co mniej samochodów na estakadzie. Sam jestem kierowca i codziennie widze co sie na estakadzie dzieje. Nie wypowiadam się na temat morskiej bo jeszcze bus pasa tam nie ma, a na władysława 4 to zły pomysł bo tam korków nie ma.

      • 5 3

      • Buspas na estakadzie jak najbardziej tak (2)

        Pisalem o tej karykaturze buspasa na morskiej przed wjazdem na estakade

        • 7 3

        • 3 Maja. Jest jeszcze zima i ostatnio fatalna pogoda. Więc nie pisz pierdół na (1)

          temat tego kontrapasa rowerowego, który dobitnie skraca drogę z Władysława IV w kierunku dworca.
          Tak samo na temat tristara - co ty sobie wyobrażasz, że korki miał zlikwidować ? On tylko może je rozładować w niewielkim zakresie i ponoć to robi. Powszechnego pędu do aut nie zlikwidujesz.

          • 2 5

          • kluczowe w twojej wypowiedzi jest slowo "ponoc"

            no wlasnie ponoc to robi - skoro nie widac roznicy to po co przeplacac?

            • 3 2

    • Buspas na estakadzie był akurat bardzo dobrym pomysłem, dlaczego autobusy mają stać w korkach?

      • 4 0

    • (1)

      Civitas Dymano to maszynka do wyciągania pieniędzy z budżetu przez oszołomów.

      • 23 10

      • Nie wiesz co to jest te "CD" to nie pisz potrójny pedalarzu samochodowy.

        • 3 3

    • (1)

      Jest duzo racji w tym co piszesz o tym durnym Bus pasie przy skręcie z Estakady w Morska tam żaden trolejbus nie korzysta ani autobus z tego udogodnienia. Kolejna zecz to jeden autobus skręca z estakady w morska w kierunku Chyloni to 197.Wracajac do Starowiejskiej to jest bzdura robienie deptaka czy ograniczanie ruchu samochodów. Deptak to sobie zróbcie tam gdzie Dalmor ma nabrzeże .

      • 11 6

      • Ani kontrapas na 3 Maja, ani buspas na Morskiej nie powstały w ramach CIVITAS DYN@MO

        • 6 4

  • a w takiej (16)

    Wenecji przedsiębiorcy nie wyjeżdżają samochodami i jakoś biznes im się kręci.
    Ale w naszej kochanej Ojczyźnie jak zwykle "nie mam pana płaszcza i co mi Pan zrobi".
    Samochoď, a nie inteligencja symbolem pozycji spolecznej
    Niedasizm jako symbol powinien zastąpić w godle orła ;)

    • 130 63

    • nie w Ojczyźnie, tylko w Gdyni (5)

      nie wszyscy w Polsce są uwiązani do auta i podnoszą swoją wartość przez jego posiadanie (jak najlepszego oczywiście)

      • 16 19

      • Auto nie służy do podnoszenia wartości (3)

        Tylko do przemieszczania się z miejsca na miejsce. Ale pedalarstwo strasznie fetyszyzuje samochody.

        • 20 7

        • Potrójny pedalarzu samochodowy - nie obarczaj ludzi odpowiedzialnością (1)

          zbiorową i nie wrzucaj ich do jednego wora. Nie znasz wszystkich rowerzystów i nie poznasz każdego z ich osobna. A wkurzasz tych co jeżdżą tym (samochodem) i tym (rowerem). Więc nie wiem kto konkretnie ma fetyszyzować auta.

          • 1 0

          • Potrójny?! Mam automat...

            • 0 1

        • mierzą swoją miarą bo im rower podnosi wartość

          więc myślą, że auto tak samo działa,
          ale tak im się tylko wydaje

          • 1 2

      • Jestem za tym, żeby posiadali jeszcze lepsze, droższe i szybsze. Tylko żeby nie jeździli nimi po mieście.

        • 11 8

    • albo nie byles w Wenecji albo nie widziales starowiejskiej (1)

      starowiejska najzwyczajniej jest strasznie brzydka. jak zrobia tam deptak, to gwarantuje bedzie to ulubione miejsce dla meneli beda miec blisko z dworca i SOR, gdzie trafiaja po zabawach na miescie. ta ulica nie ma zadnych walorow estetycznych do zaoferowania - domy brzydkie, morza niet, lasu niet, szaro, buro, ciemno.....

      • 37 27

      • przestań kłamać i zmyślać

        i gdybać

        • 1 1

    • Ale co ty mi tu pitolisz czlowieku? Spadnie handel czy nie, jak tłuste d*pska autami nie będą mogły podjechać ? (1)

      • 4 19

      • nie spadnie

        na każde tłuste d*psko z auta przypada 2-3 hipsterów na rowerach

        • 2 3

    • toś porównał

      Równego z równym.

      • 1 1

    • Nie w "ojczyźnie", a w Gdyni - jest to zadadnicza różnica. W Gdańsku, Sopocie czy innym Wejherowie żyją jakoś z przestrzeniami zamkniętymi dla aut.

      • 8 2

    • wpadles na to, ze tam zamiast ulic maja kanaly i samochodem trudno tam wjechac? (2)

      ruchu gondol tez bys zakazal, zeby deptak zrobic?

      • 11 6

      • kazał by pływać rowerami wodnymi

        • 9 3

      • kazał by pływać rowerami wodnymi

        • 8 3

    • o k.....wa ?

      co ty brałeś ? Nawet nie będę polemizował (jak wiesz co znaczy) z *tobą*, wytrzeźwiej

      • 6 17

  • (1)

    Przyszłość ulicy Starowiejskiej jest oczywista. Jest teraz brzydką i zaniedbana i nadal taka pozostanie. Tylko z upływem czasu będzie tam coraz bardziej brzydko. Bez znaczenia czy to będzie przejezdna ulica,czy deptak. Towarzystwo wzajemnej adoracji nie ma interesu żeby było inaczej.

    • 14 7

    • to źe obecnie jest brzydka i zaniedbana, to nie znaczy że nadal taka pozostanie

      jest wiele przykładów ulic, które odżyły po wprowadzeniu ograniczeń dla ruchu samochodów

      • 0 1

  • we wszystkich miastach europejskich i amerykańskich (1)

    na których wprowadzano ograniczenie ruchu i parkowania samochodów oraz wprowadzano różne formy pierwszeństwa ruchu pieszych (niekiedy z dopuszczeniem ruchu rowerów i transportu publicznego) miejscowi kupcy protestowali.

    Gdy miasto mimo ich protestów wprowadziło rozwiązania promujące ruch pieszy, obroty w sklepach rosły, a kupcy z sąsiednich ulic zwracali się do władz miasta o objęcie strefą ograniczonego ruchu i parkowania również sąsiednich ulic.

    W Gdyni na Starowiejskiej i Świętojańskiej też tak będzie.

    Wyzwaniem pozostanie oczywiście budowa odpowiednio atrakcyjnej nawierzchni ulicy Starowiejskiej, obejmującej również chodnik.

    • 17 23

    • żal mi tych minusujących. Faktom się nie przeczy.

      • 0 1

  • beznadzieja (9)

    Przeraża mnie, że władze, które wybieramy, aby w naszym imieniu i dla naszego dobra (!) zarządzały naszym wspólnym mieniem, kompletnie nie liczy się z opinią większości. Realizuje własne wizje, jakże często, właśnie w Gdyni, sprawiające wrażenie doraźnych, krótkowzrocznych, nie przynoszących żadnych korzyści mieszkańcom.
    Kto tutaj jest dla kogo?

    • 61 34

    • a co konkretnie proponujesz? (6)

      • 9 2

      • remont bulwaru nadmorskiego, remont nawierzchni skweru kosciuszki (3)

        wspolpraca z MIR nad rozbudowa oceanarium, sensowny plan zagospodarowania waterfrontu tak by tam powstalo duzo zieleni i deptakow.

        • 21 2

        • moje pytanie dotyczyło: co konkretnie proponujesz na Starowiejskiej?

          utrzymanie obecnego stanu czy ograniczenie prawa do parkowania samochodów, a może nawet wprowadzenie deptaka?

          • 0 0

        • remont nie skłania do rozwoju

          trzeba tworzyć NOWE przestrzenie, nie remontować stare.

          idąc Twoim tokiem rozumowania, Gdynia nadal byłaby tylko portem.

          • 2 5

        • W Gdyni to niewykonalne.

          • 2 3

      • Tunel na ul. Północnej lub na ul. Puckiej (1)

        Przydałby się taki tunel na Chylonii, co by tak nie trzeba było stać na tych przejazdach kolejowych i tracić czas...

        • 15 1

        • Ośle...

          ... CHYLONI....

          • 2 7

    • większość chce deptaka, czytać nie umiesz patafianie?

      • 4 6

    • co ty człowieku pi...przysz

      weź się w garść i przestań zaśmiecać forum swoimi bzdurami. Tak pisze tylko ktoś kto NIC nie potrafi.

      • 6 5

  • Gdynia idzie w dobrą stronę (8)

    czas najwyższy... w wielu europejskich miastach są przyjemne deptaki i gdzie udaje się pogodzić funkcje mieszkalne, handlowe i gastronomiczne. jestem za! :)

    • 85 88

    • tylko dlaczego robic deptak w tak durnym miejscu? (4)

      deptak w poprzek glownej drogi przelotowej Wladyslawa IV, 3 maja? Jaki to ma sens? deptak w waskiej i ciemnej ulicy, wzdluz ciemnych i brzydkich kamienic? toz to szalenstwo jest.... juz lepiej deptak zrobic w okolicy waterfrontu - tam przynajmniej morze jest.

      • 38 11

      • właśnie dlatego (1)

        z wąskiej i ciemnej ulicy można zamienić Starowiejską w nowe miejsce spacerowo-usługowe. To że teraz jest tam brzydko nic nie oznacza.

        • 2 3

        • to, że teraz jest tam brzydko, to nie znaczy, że nie będzie mogło być kiedyś pięknie

          jak mówi stara piosenka: tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Fancisco

          • 0 1

      • Wiele deptaków na świecie przecinają ruchliwe ulice, bo nie każde miasto ma

        odpowiedni ich układ. Jak na przykład przy wejściu na Most Św. Wacława w Pradze od strony Rynku - teraz podobno wprowadzono tam ograniczenia w ruchu samochodów. Inni pobudowali tunele dla samochodów jak w sąsiednim Sopocie - gdzie ten wielki plac przy dawnym Fantomie dla mnie jest świetnym miejscem.

        • 3 0

      • dokładnie tak, już lepiej porobić progi zwalniające i ludzie będą mogli na pałę wchodzić pod koła samochodów

        • 4 9

    • deptal

      mamy skwer i bulwar. wystarczy. droginsa dla samochodow. a juz wyscigi mtb w miescie to masakra. lasow nam. nie brakuje. mtb mountain! starowiejska jest za brzydka na deptak

      • 2 3

    • (1)

      Przypominam, że w wielu europejskich miastach są również uchodźcy, więc lepiej nie inspirujmy się nimi aż tak bardzo. Polacy nie gęsi i swój rozum mają. Przynajmniej powinni mieć go w takim stopniu, żeby nie popełniać błędów z innych państw / miast..

      • 2 10

      • Piotrkowska w Łodzi, gdy ostatnio sprawdzałem, była nadal w Polsce i jest sporym sukcesem, a nie błędem.

        Poza tym człowiek powyżej napisał o tym, że w różnych miastach udało się dobrze pogodzić funkcje deptaków z pozostałymi, a ty wyjeżdżasz jak uparty osioł z błędami, próbując tworzyć inny obraz. To wam zależy na merytorycznej rozmowie czy na wykrzyczeniu "swojego krzyża" wbrew faktom?

        • 7 4

  • taa

    jak zmiana to opór. Pamięta ktoś te opowieści przed wprowadzeniem zakazu palenia w knajpach? Zgodnie z opowieściami większości właścicieli - 80% powinno upaść bo nikt nie będzie do nich chodził. A ja mam wrażenie, że jakby od tamtej pory otwiera się więcej i więcej..... podobnie z problemem handlu na starowiejskiej. gadanie i tyle

    • 5 1

  • ...pomysł?...

    ...kretyńskich pomysłów końca nie widać...jak zwykle i jak za komuny decyzje czy pomysly oderwane od realiow i rzeczywistosci...tylko kasa..kasa..kasa...powtórzę apel ktory powtarzam juz od lat...pojdzie wreszcie ktorys z urzedasow na BULWAR...i zobaczy w jakim jest stanie?....dzieci sie tam przewracaja na dziurach...wygląd przypomina barykadę wojenną a nie miejsca spacerow i wypoczynku Gdynian...ale kogo to obchodzi...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane