• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej pytań o przyszłość Starowiejskiej

Patryk Szczerba
2 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Zdaniem zwolenników zmian ul. Starowiejska mogłaby na nich tylko zyskać. Przeciwnicy przekonują, że lepiej pozostawić stan obecny. Zdaniem zwolenników zmian ul. Starowiejska mogłaby na nich tylko zyskać. Przeciwnicy przekonują, że lepiej pozostawić stan obecny.

Obawiający się zmian kupcy i mieszkańcy ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni chcą jasnych deklaracji władz miasta, dotyczących przyszłości ulicy. Zbierają podpisy, oczekują spotkania z prezydentem. W ostateczności zapowiadają protest pod magistratem - przeciwko zmianom w ruchu.



Czy kupcy i mieszkańcy ul. Starowiejskiej powinni mieć decydujący głos w sprawie ulicy?

Spór o kształt ulicy Starowiejskiej staje się coraz bardziej gorący. Przypomnijmy, że droga została wytypowana jako jedna z trzech ulic w Gdyni, na której w ramach projektu Civitas Dynamo mogą zostać przeprowadzone zmiany dotyczące ograniczenia ruchu. I od tego czasu ścierają się zwolennicy i przeciwnicy zmian na najstarszej ulicy w Gdyni.

Pierwsi ze Stowarzyszenia Starowiejska dążą do ograniczenia ruchu kołowego, cały czas podkreślając, że chodzi o utworzenie strefy współdzielonej, gdzie piesi będą mogli czuć się swobodniej i bezpieczniej. Zaznaczają, że nie chcą deptaka i całkowitego zakazu wjazdu dla aut. Tym deklaracjom nie wierzą członkowie i sympatycy Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej, którzy są przekonani, że chodzi o nic innego, jak zamknięcie ulicy, co znacznie ograniczy ich zyski, a także utrudni dojazd do mieszkań.

Podpisy, petycja, spotkanie

W ostatnim czasie przeszli do ofensywy, zaczynając zbierać podpisy pod protestem (udało się ich zebrać już ponad 1000) i tworząc list otwarty do mieszkańców i przedsiębiorców ze śródmieścia.

W związku z zawirowaniami z oznaczeniem SPP stała się miejscem, gdzie parkują ci, którzy nie chcą płacić. W związku z zawirowaniami z oznaczeniem SPP stała się miejscem, gdzie parkują ci, którzy nie chcą płacić.
- Z miarodajnych źródeł wiemy, że niedługo rada miasta podjąć ma uchwałę o zamknięciu dla ruchu kołowego ulicy Starowiejskiej. Spowoduje to drastyczne ograniczenia w swobodzie dojazdu do kamienic. Dla wielu przedsiębiorców te ograniczenia będą oznaczać konieczność zamknięcia firm, a dla mieszkańców problem z pozostawieniem auta pod własnym domem czy dojazdu do rodziny - można przeczytać w upublicznionym liście.
Podkreślają przy okazji, że zostali potraktowani przedmiotowo, bowiem zamknięcie ulicy powinno być poprzedzone wielomiesięcznymi konsultacjami społecznymi i ekonomicznymi, a "nie wysoce pobieżnymi i przeprowadzonymi na niereprezentatywnej grupie osób badaniami". Przypomnijmy, że większość przepytanych chciało ograniczeń w ruchu. Kupcy przekonują, że w ankiecie zabrakło mocniejszego głosu handlujących lub mieszkających przy ulicy.

Obcasy i dym z papierosów

Ich obawy budzi m.in. perspektywa jazdy karetek pogotowia do szpitala pomiędzy ludźmi i ławkami, brak miejsc do parkowania, a także... poruszanie się kobiet w obcasach, chodzących po "kocich łbach". Argumentów przeciwko ograniczeniom w ruchu jest zresztą - ich zdaniem - bez liku.

- Obawiamy się hałasu, fekaliów i wymiocin, a także dymu papierosowego, który będzie trafiał do naszych mieszkań. Nie chcemy, żeby Starowiejska stała się szlakiem imprezowym, podobnie jak to jest w przypadku ul. Bohaterów Monte Cassino w Sopocie - wyjaśniał na specjalnie zorganizowanym spotkaniu Grzegorz Gudyka, jeden z protestujących, którzy domagają się kolejnego spotkania z prezydentem i jasnych deklaracji władz miasta.
Bywa, że miejsca do parkowania są obecnie... rezerwowane. Bywa, że miejsca do parkowania są obecnie... rezerwowane.
Próbował ich tonować Jacek Piątek, plastyk miejski i jedyny przedstawiciel miasta, zapowiadając jednoznacznie, że Gdynia nie chce robić z ulicy deptaka.

- Musimy stworzyć wizję tego, do czego chcemy dążyć. Nikt nie ma chyba wątpliwości, że sytuacja do tego dojrzała, a samochodów jest coraz więcej. Z informacji, które powziąłem w Zarządzie Dróg i Zieleni, wynika jasno, że nie ma planów całkowitego zamknięcia ulicy - deklarował.
Radni: nie ma mowy o deptaku

- Nie ma planów stworzenia deptaka, czy strefy zamkniętej na wzór Monciaka czy ul. Długiej, co nie oznacza, że wszystko pozostanie po staremu. Zmiany są potrzebne, ale otwartą kwestią pozostaje jak daleko pójdą. Na razie zbieramy opinie i głosy, także w ramach programu unijnego Civitas Dynamo. Wiosną powinny pojawić się pierwsze konkretne wnioski. Na pewno jednak nikt z unijnych urzędników nie będzie rozliczał nas z tego, czy powstał w Gdyni deptak - opowiada Andrzej Bień, radny miasta, wybrany m.in. przez mieszkańców Śródmieścia.
Jak dodaje, kluczowe będzie dobro miasta, w tym także postulaty kupców i mieszkańców ze Śródmieścia bez których udziału żadne ruchy nie zostaną wykonane. Na decydujący głos w dyskusji nie mają co liczyć.

- Niebawem zapadną decyzje, w którym kierunku idziemy. Nie jest wykluczone, że mniejsze lub większe zmiany dotkną wszystkich ulic, wziętych pod uwagę podczas programu Civitas Dynamo, bowiem w centrum musi być ruch, ale niekoniecznie w przeważającej części samochodowy - uzupełnia.
Pierwsze ławki na Starowiejskiej
Dzięki projektowi z zeszłorocznego budżetu obywatelskiego na ul. Starowiejskiej pojawią się niebawem tzw. parklety, czyli drewniane ławki otoczone zielenią na betonowym module.

Konstrukcja zajmie nie więcej niż dwa miejsca parkingowe i pozostanie na ulicy tylko w sezonie letnim. Koszt zakupu i montażu to 28 tys. zł.

W założeniu ławki mają pomóc w odpoczynku podczas zakupów. Zdaniem przeciwników staną się przystankiem dla osób spożywających alkohol w Śródmieściu. Na pewno będą natomiast pierwszymi ławkami na najstarszej ulicy Gdyni.

Miejsca

Opinie (228) 3 zablokowane

  • Starowiejska i deptak hahhahahah

    Deptak do czego? Do targu z rybami może? Nie to miejsce nie ta liga gdynianie. Się posmialem

    • 3 2

  • rozsądny głos (10)

    Podoba mi się rozsądny głos mieszkańców i kupców. Ci ludzie mają prawo normalnie korzystać ze swoich mieszkań i lokali. Dojazd do lokalu czy mieszkania mieści się w zakresie korzystania z mieszkania i lokalu. Uszczęśliwianie ludzi "na siłę" i tworzenie dziwnego tworu poprzez "ograniczenie ruchu" doprowadzi do tego że ta ulica będzie jeszcze bardziej pusta i jeszcze mniej będzie się tam działo. To nie jest okolica na spacery - od tego jest skwer Kościuszki czy bulwar nadmorski. Nie wykańczajcie Gdyni tymi głupimi pomysłami.

    • 101 34

    • (9)

      A jako przykład podajmy ul. Wajdeloty, na której poprzez przebudowę "doprowadzono do tego, że ulica jest jeszcze bardziej pusta i jeszcze mnie się tam dzieje", czego dowodem są liczne nowe knajpy i restauracje.

      • 24 8

      • rewitalizacja (8)

        Człowieku, co innego przebudowa, rewitalizacja, uatrakcyjnienie okolicy a co innego samo ograniczenie ruchu. To, że gdzieś będzie mniej ruchu nie znaczy że będzie mniej paskudnie. Na Wajdeloty zrobiono bardzo ładną ulicę i możliwe, że ludzie chętniej tam przebywają. Czy jest tam więcej knajp i restauracji - tego nie wiem, bardzo dawno tam nie byłem, również po rewitalizacji nie miałem okazji się pojawić.

        • 9 8

        • (5)

          A jaki jest problem, by wyremontować Starowiejską z myślą przede wszystkim o pieszych? Czyżby brak kasy w budżecie miasta? :)

          • 8 5

          • (1)

            Brak sensu...

            • 5 5

            • Potrójny pedalarzu samochodowy - jaki brak sensu w wypowiedzi ? Nie bredź.

              • 1 1

          • problem jest jeden - to kompletnie nie ma sensu (2)

            co proponujesz w miejscu skrzyzowania starowiejskiej z wladyslawa IV?
            co proponujesz w miejscu skrzyzowania starowiejskiej z 3 maja?
            jak maja dojezdzac do domow mieszkancy starowiejskiej? jak dowozic towar do sklepow na starowiejskiej?

            • 5 8

            • kto mówi o likwidacji skrzyżowań?!

              czy twój ciasny łeb nie ogarnia że remont starowiejskiej i ograniczenie ruchu TO NIE ZAMKNIĘCIE ULICY?!

              • 5 1

            • tak jak na Długiej czy Piwnej w Gdańsku lub na Monciaku w Sopocie

              • 11 6

        • kto mówi że nie będzie rewitalizacji? (1)

          poza tym czym ona się różni od, jak piszesz, "ograniczenia ruchu" ?

          pojedź proszę na Wajdeloty i porównaj co się zmieniło, podpowiem: jest MNIEJ miejsc parkingowych, zastosowano parkowanie po JEDNEJ stronie jezdni, na dodatek raz z jednej raz z drugiej strony.
          poza tym wymieniono nawierzchnię i chodnik - ot, Twoja rewitalizacja.

          uliczka z bocznej, na której (wydawałoby się) można tylko w łeb dostać, stała się ładną, pełną restauracji, barów i ludzi!

          swoją drogą lokalizacja też bardzo podobna do Starowiejskiej - wychodzi się na nią prawie bezpośrednio z przystanku SKM

          • 4 2

          • ?

            Jeżeli dla Ciebie ograniczenie miejsc parkingowych to to samo co rewitalizacja to gratuluję, widać że się nie dogadamy. Dla mnie rewitalizacja to przykładowo: gruntowny remont, odświeżenie nawierzchni, remont elewacji budynków, wyrównanie drogi i chodnika, rozsądne umiejscowienie nowej zieleni, ujednolicenie reklam i szyldów, usunięcie obiektów małej architektury które nie współgrają z okolicą. Same miejsca parkingowe mogą choć według mnie nie muszą być tematem związanym z rewitalizacją.

            • 4 2

  • Starowiejska to nie miejsce na deptak ... (2)

    ewentualnie ograniczyć miejsca gdzie można parkować i położyć nowe równe chodniki aby piesi nie potykali się co chwilę o nierówności

    • 65 27

    • moim zdaniem Starowiejska jest idealnym miejscem na deptak

      to była pierwsza moja myśl gdy jako turysta tam poszedłem
      a potem gdy mieszkałem w Gdyni przez kilka lat
      ta myśl za każdym razem wracała gdy tamtędy chodziłem

      • 2 3

    • każdy to wie

      oprócz tych pieniaczy ze stowarzyszenia Kupców...

      logika im się wyłączyła: JA WIEM LEPIEJ i mimo że nie mam racji to mam rację. Każdy im mówi że nie będzie deptaku a oni dalej walczą...

      • 6 2

  • Fatalna 10 Lutego

    Należy najpierw zająć się fatalnym stanem tej ulicy, w szczególności jej kostkową częścią,chyba że miasto chce płacić za uszkodzone na niej samochody.

    • 4 0

  • gadajcie sobie dalej z UM Gdynia

    a i urzędasy zrobia co chcą i tak wprowadza was wszystkich na mine.

    • 1 2

  • zrobić burdel , jak w Hamburgu za zelazna brama , i chlopow będzie mnóstwo i to podpitych i rozbawionych a oni kase już odpowiednia zostawia

    • 0 1

  • centrum.... (4)

    ...5 ulic na krzyż, przez które trzeba przejechać, żeby dostać się z jednej dzielnicy do drugiej, a tu starowiejską chcą wyłączyć z ruchu.
    Niech lepiej myślą gdzie budować nowe drogi i parkingi, a nie deptakować się na siłę!

    • 36 14

    • Starowiejska przelotówką ? Śmieszny jesteś.

      • 1 1

    • naprawdę mi ciebie żal, żuczku... (1)

      • 3 5

      • Bardzo ładnie

        A teraz wyjdź z klasy i przyjdź jutro z matką.

        • 4 3

    • buhaha

      Zaraza Dróg i Zieleni

      • 3 2

  • :-) (3)

    100% pewności że zamontowane ławki staną się ulubionym miejscem do spożywania alkoholu, o ile już w pierwszym tygodniu nie zostaną zdewastowane a pewnie tak bedzie. I menele bedą sie mieli gdzie wyspać. Kolejna bzdura jak te durne kontra pasy które w mojej ocenie wcale nie były potrzebne. Przejedzie tam może jedna osoba na godzine. Bzdura. Że miastu nie szkoda na to pieniędzy. Siedzą i myślą tylko jak tu ludziom życie utrudniać!

    • 19 10

    • A zimy i złej ostatnio pogody to nie raczyłeś zauważyć, że tak definitywnie się

      wypowiadasz ? Chociaż na plus to, że zauważyłeś choć jednego rowerzystę na godzinę. Ale obserwacja musi być prowadzona tam na miejscu codziennie po min. 10 godzin.

      • 1 0

    • Te ławki nie postoją za długo, na pewno nie na moim miejscu.

      Niech sobie w lesie stawiają, a nie na miejscu parkingowym. U nas trzeba bedzie calonocny patrol strazy miejskiej postawic, to moze z tydzien postoja.

      • 1 1

    • no patrz a na Wajdeloty leci już drugi rok bez zdewastowanych ławek

      Meneli spożywających alkohol też nie spotkałem

      • 4 4

  • DEPTAK NAD MORZEM A NIE W CENTRUM GDYNI (1)

    Jeśli ma być deptak to tam gdzie jest najwięcej spacerowiczów czyli Skwer Kościuszki, a nie w ścisłym centrum na najlepszej obecnie ulicy handlowej jaką jest Starowiejska, bo przecież Świętojańska już dawno umarła po remoncie.
    Wyremontować Starowiejską jak najbardziej - nie ograniczać miejsc parkingowych - dodać zieleni i będzie pięknie :)

    • 24 9

    • A deptaki w centrach miast to mają nienormalne kraje ? Kraje Zachodu ?

      I Sopot i Gdańsk to też nienormalne miasta ?

      • 1 1

  • (1)

    Im mniej rowerow tym wiecej ludzi -pieszych!! A to wlasnie oni wejda do waszych sklepikow.
    rowery zabijaja zycie.
    Ja staram sie w ogole nie chodzic po ulicach z duzym ruchem rowerowym.

    • 17 7

    • Dzięki rowerowi w ogóle się tam pojawiam, bo samochodem to wolę Rivierę albo

      Klif.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane