• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cupra Leon 1.5 i 150 KM - czy to ma sens?

Michał Jelionek
15 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (80)
Cupra Leon Sportstourer Cupra Leon Sportstourer

Cupra to marka samochodów, którą stworzono z myślą o dostarczaniu kierowcom frajdy z jazdy. To marka, która ma się kojarzyć przede wszystkim z nowoczesnym stylem i sportowymi osiągami. Czy znajdzie się w niej miejsce na bardziej ekonomiczne podejście? Właśnie przetestowaliśmy Cuprę Leona Sportstourera z najsłabszym, 150-konnym silnikiem pod maską.



Czy zdecydował(a)byś się na zakup Cupry z najsłabszym, 150-konnym silnikiem?

Zacznijmy od małego wyjaśnienia. Cupra od 2018 r. stanowi oddzielną markę, która została odłączona od Seata. Choć nadal w ofercie Cupry znajdziemy bazujące na Seacie modele - Leon czy Ateca - to tak naprawdę Cupra dąży do tworzenia wyłącznie swoich modeli.

Cupra ma się kojarzyć przede wszystkim z przebojowością, nowoczesnością i oczywiście ze sportem. I rzeczywiście tak jest, gdy spojrzymy na chociażby topowego, 390-konnego Formentora VZ5 czy pozostałe, ponad 300-konne modele w ofercie Cupry. Po tym, jak Cupra stała się samodzielną marką, wiele osób zacierało ręce na właśnie takie modele. Liczyli na piekielnie mocne, kipiące sportem samochody.

Ten obraz został nieco zachwiany przez słabsze wersje, które pojawiły się w ofercie Cupry. Wyglądają rasowo, ale niestety nie oferują sportowych osiągów. Jak zatem traktować chociażby bohatera tego artykułu, czyli 150-konnego Leona Sportstourera?

  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer

Słabsze Cupry to przemyślana strategia



Myślę, że to przemyślany ruch włodarzy Cupry. Doskonale zdawali sobie sprawę, że wchodząc na rynek jedynie z mocnymi, a co za tym idzie drogimi modelami będą marką niszową. A nie o to zapewne im chodzi. Dla przykładu, nie każdego stać na wydanie ponad 230 tys. zł za 310-konnego Formentora. Ale już nad zakupem Formentora oferującego 150 KM mocy, który wygląda równie rasowo co dwa razy mocniejsza wersja, a kosztuje blisko 100 tys. zł mniej, zastanowi się zdecydowanie więcej osób. I to jest świetne posunięcie osób zarządzających Cuprą.



  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer

Cupra Leon Sportstourer



Skupmy się jednak na Leonie Sportstourerze. Cupra w przypadku tego modelu oferuje silniki o pojemnościach 1,5 l i 2 l. Dostępne moce to: 150, 190, 300 i 310 KM. Do testów otrzymaliśmy najsłabszą wersję.

Silnik benzynowy 1,5 eTSI generuje moc 150 KM. Jednostka została zestrojona z 7-biegową automatyczną skrzynią DSG. Sprint do "setki" zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 218 km/h. Umówmy się - nie jest to demon prędkości. Ten samochód nigdy nie dostarczy wam tylu emocji, co mocniejsze wersje, ale z drugiej strony, czy 150 KM to mało? Do codziennego przemieszczania, ale i dynamicznego wyprzedzania na trasie w zupełności wystarczy.

Warto zaznaczyć, że to miękka hybryda (MHEV), dzięki czemu w zamian za brak zadziorności otrzymujemy świetny wynik zużycia paliwa. Podczas jazd testowych spalanie wyniosło 7,5 l benzyny na 100 km. Co w dzisiejszych czasach jest rezultatem bardzo przyzwoitym.

  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
Kod stylistyczny Cupry jest bardzo atrakcyjny dla oka. Zwraca na siebie uwagę. To zasługa ciekawej kompozycji kolorów i wstawek mających na celu nadać modelowi bardziej zadziornego designu. Projektanci przemodelowali przedni zderzak, dorzucili dyfuzor i atrapę poczwórnego wydechu z tyłu, dodali także miedziane wstawki, będące znakiem rozpoznawczym Cupry. Nie da się ukryć, że Leon z gamy Cupry wygląda zdecydowanie atrakcyjniej od swojego brata z emblematem Seata.

  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
Wnętrze raczej niczym nie zaskakuje. W oczy rzuca się duży znaczek Cupry na kierownicy, miedziane wstawki i przeszycia w sportowych fotelach.

Cennik Cupry Leona Sportstourera z bazowym silnikiem 1,5 i manualną skrzynią biegów startuje od kwoty 134 700 zł. Za miękką hybrydę i automatyczną skrzynię biegów trzeba zapłacić co najmniej 149 tys. zł. Testowany egzemplarz został wyceniony na kwotę 169 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma Cupra Plichta z Gdańska.

Miejsca

Opinie (80)

  • Zamarzający tablet przy 0 stopni

    Kilkunastominutowe nawiązywanie połączenia,brak możliwości indywisualnych ustawień.Każdorazowe klikanie start,line,front. Astra 5 z 125km lepiej sie zbierała.Brak fizycznych przycisków od klimy

    • 0 0

  • Zły kierunek (1)

    Cupra idze w złym kierunku wiele innych marek za takie pieniądze oferuje dużo więcej nawet w słabszych modelach. Sam posiadam starszego audik z 2017r. w full wypasie i 200KM a spala ok 5L na 100km a kosztował mnie niecałe 60tys zł

    • 1 1

    • co to za auto i jaki silnik?

      • 0 0

  • 300 na liczniku (1)

    no nieźle, 300 km/h na liczniku zobowiązuje, a i cena uzasadniona.

    • 0 0

    • Ile ma na liczniku to patrzyłem jak miałem 6 lat.

      • 0 0

  • Cupra Leon 1.5 i 150 KM - czy to ma sens?

    Nie

    • 2 1

  • Za mały ten tablecik w srodku

    w Cuprze powinien być tak na pol szyby ,żeby można było na bieżąco sprawdzać...sriktoki,bo przecież nie parametry jazdy

    • 0 0

  • Podczas jazd testowych spalanie wyniosło 7,5 l benzyny na 100 km (1)

    faktycznie ekstra wynik. Tyle samo co auto z 1,5 TSI bez e :>

    • 3 0

    • Tyle samo pali moje 2.7 V6 200km. Do 120km/h spokojnie w 8l. 90-110 ponizej 7l. Te padła 1.0 -1.5 zawsze 8l-10l pociągną bo wiatr zawiał mocniej z przodu.

      • 0 0

  • Tak samo wyglądają cenniki GM, Forda Cadillaca, Holdena w wolnych krajach za nowoczesne silniki 3.6 - 5.7 litra palące tyle samo co te śmieszne 1.5

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Fajny wygląd (4)

    Podoba mnie się.
    Cena trochę mniej i dlatego nie kupię.

    • 41 4

    • Usportowione wersje

      Szukając auta jakiś czas temu zwracałem uwagę na usportowione wersje (RS, Cupry jeszcze nie było) nie dla sportu,
      nie dla osiągów, ale dlatego, że one były ładniej wykończone, przede wszystkim w środku. To, jak auto wygląda z zewnątrz nie jest takie ważne, bo gdy prowadzę, to nawet nie widzę jaki samochód ma kolor. Natomiast lepsze/ładniejsze wykończenie kabiny ma dla mnie znaczenie. Dlatego wolałem Seata od Octavii. Tyle, że ten Leon kosztował wtedy coś ze 120 tys FR 190koni.... Teraz bym wolał to, co kupię zanim cennik się zmieni. Fiat też jeździ.

      • 0 1

    • Podoba mi się i cena

      Ale nie mam tyle pieniędzy

      • 2 1

    • (1)

      i ten silnik co padnie po 3 latach jak wieśwagenowe 1,4 FSI

      • 5 11

      • nie padnie, bo te silniki już są starsze niż 3 lata

        • 7 1

  • Dzięki UE mamy małe silniczki które osiągają moc 150-200 koni (5)

    miało być ekologicznie a te silniczki palą często więcej niż dawne wolnossące silniki V6

    • 26 7

    • (4)

      Mam taki "silniczek" i średnią z 15tys km 6,5 litra z czego większość po mieście, w trasie 5,5 nie jest żadnym wyczynem. Przypomnisz mi, które dawne wolnossące silniki V6 paliły podobnie? Bo na pewno nie te, którymi jeździłem.

      • 11 4

      • (3)

        Małe silniczki po downsizingu z turbiną są pewnym zgniłym kompromisem - dzięki turbinie mają zdecydowanie więcej koni i momentu obrotowego niż wskazywałaby na to ich pojemność (250 Nm z 1.2-1.3 L to kiedyś nie do pomyślenia) niestety kosztem trwałości, bo fizyki się nie da oszukać. To tak jakby ktoś wsadził zawodowego kolarza na sterydach na dziecięcy rowerek - będzie moc i szybkość, ale pytanie ile rowerek wytrzyma.
        Co do spalania to jak się delikatnie obchodzi z gazem to taki silniczek spali tyle, na ile wskazuje jego pojemność. A jak się mu depnie, to spali tyle na ile wskazuje jego moc ;)

        • 6 2

        • Jakiej konkretnie fizyki taki silnik nie oszuka? (2)

          Szybciej się nagrzewa więc szybko osiaga optymalną temperaturę pracy. Jak ktoś nie jest cepem to nie będzie kręcił non stop powyżej 3 tys. obrotów.

          • 3 3

          • przecież te silniczki 1,0 w mondeo np to szlifierka kątowa a nie silnik po 200 tysiącach km to szrot

            • 3 0

          • A to tylko temperatura pracy decyduje o trwałości silnika? Obciążenia konstrukcyjne podczas przyspieszania to już nie?

            • 3 0

  • jeż chciałem kupić (2)

    ale GWE, nie...podziękuję

    • 2 2

    • ale wiesz, że samochód nie wyjeżdża z fabryki z wejherowską rejestracją? (1)

      • 1 1

      • Skąd wiesz?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane