• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas na zmiany na Podwalu Przedmiejskim. Nie ma odwrotu

Maciej Naskręt
26 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Podwale Przedmiejskie w Gdańsku to droga głównie dla kierowców. Pieszych i rowerzystów trudno tu uświadczyć.
  • Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął ruch tranzytowy.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Chmielnej.
  • Ulica Podwale Przedmiejskie ma przekrój dwóch jezdni po trzy pasy każda.
  • Kolejne zejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu tym razem przy ul. Łąkowej.
  • Wejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu przy ul. Chmielnej.
  • Mieszkańcy spacerują wzdłuż ulicy Podwale Przedmiejskie tylko wtedy, gdy muszą. W efekcie chodniki są puste.

Zmiany na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska są przesądzone, nieznana jest jedynie ich skala. Zdaniem miejskich planistów, ekspertów od komunikacji i miejskich aktywistów za dwa lub trzy lata powinien być gotowy plan scalenia Śródmieścia, przeciętego Podwalem na dwie części. 10 lat później to już nie będzie ta sama ulica.



Czy oczekujesz zmian na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku?

Przez wiele lat Podwale Przedmiejskie spełniało ważną funkcję w układzie transportowym Gdańska, pełniąc rolę głównej trasy wylotowej na Warszawę. Ulica będąca częścią Trasy W-Z ma dwie jezdnie, każda po trzy pasy ruchu. Między jezdniami znajduje się linia tramwajowa z pięcioma przystankami tramwajowymi, do których dojście możliwe jest tunelami.

Jej gabaryty sprawiają, że stanowi ona nieprzekraczalną linię dla turystów zwiedzających Główne Miasto. Na tereny po południowej części Podwala niechętnie zapuszczają się też sami gdańszczanie.

Dlatego dyskusja o zmianach na Podwalu Przedmiejskim trwa od kilku lat. Tym bardziej, że po otwarciu w 2012 roku Południowej Obwodnicy Gdańska i po planowanym na lato tego roku otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą znaczenie tranzytowe Podwala Przedmiejskiego wyraźnie się zmniejszy.

Już w 2011 r. pytaliśmy planistów z Biura Rozwoju Gdańska, jaka przyszłość czeka drogę, która tnie tkankę śródmieścia Gdańska na dwie części.

Pierwszą receptą na ucywilizowanie tej ulicy miało być utworzenie na niej przejść dla pieszych w poziomie jezdni i likwidacja dotychczasowych tuneli. W planach uwzględniono także wyburzenie estakady łączącej ul. Okopową z Podwalem. Ujawnienie tego pomysłu wywołało jednak duże oburzenie wśród naszych czytelników.

Pomysł scalenia centrum Gdańska poprzez uspokojenie i ograniczenie ruchu na Podwalu Przedmiejskim zyskał niedawno mocne wsparcie ze strony redakcji Gazety Wyborczej Trójmiasto. Sęk w tym, że mimo ożywionej dyskusji w mediach, niewiele zmieniło się w planach miasta.

Owszem, władze Gdańska dostrzegają potrzebę zmian na ul. Podwale Przedmiejskie, ale wiążące decyzje odkładają do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy ma być przeprowadzona analiza ruchowa, która da odpowiedź na pytanie: czy można zacząć zmieniać Podwale Przedmiejskie?

Aktywiści miejscy nie chcą jednak marnować czasu i czekać do momentu otwarcia podwodnej przeprawy, która stanie się elementem północnej obwodnicy Śródmieścia. Uważają, że zmiany powinno się wprowadzić już teraz.

- Istnieje już niemal cała infrastruktura umożliwiająca niwelację destrukcyjnego, tranzytowego charakteru Podwala Przedmiejskiego. Teraz jest najlepszy moment, aby zacząć o zmianach rozmawiać i żeby zacząć je realizować - postuluje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego po zmianach - rejon ul. Żabi Kruk.
  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku - rejon ul. Lastadia.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Okopowej.
  • Podwale Przedmiejskie bez estakady drogowej z ul. Okopowej.
  • Przystanek tramwajowy przy budynku ABW.
Od czego więc zacząć zmiany przy Podwalu Przedmiejskim?

Zdaniem lokalnych aktywistów potrzebne są dwa rodzaje działań. Po pierwsze konieczne jest ustalenie docelowej wizji Podwala Przedmiejskiego. Nie można po prostu zamknąć tuneli dla pieszych i zastanawiać się nad kolejnym krokiem. Wiadomo, że zmiany wprowadzane będą etapami - niezbędne jest jednak określenie ostatecznego, planowanego efektu.

Po drugie o zmianach trzeba bardzo dokładnie opowiedzieć mieszkańcom Gdańska. Wiadomo, że prawie każda zmiana budzi początkowo niechęć, która często wynika z niewiedzy.

- Dlatego trzeba ustalić zakres planowanych zmian z użytkownikami tej przestrzeni - przede wszystkim mieszkańcami podzielonych obszarów: Starego Przedmieścia, Dolnego i Głównego Miasta, Długich Ogrodów - podkreśla Spieglanin.

Potrzebny dalszy rozwój zabudowy Podwala Przedmiejskiego

Jednak samo zamknięcie tuneli i utworzenie obok nich przejść w poziomie jezdni niewiele zmieni na Podwalu Przedmiejskim. Może nawet spotęgować frustrację jeżdżących tamtędy kierowców, którzy staną w korkach, choć na przejściach nie będzie wielu pieszych. Dziś wzdłuż Podwala Przedmiejskiego praktycznie nie ma spacerowiczów i to jest chyba najważniejszy problem. Jak mu zaradzić?

- Utworzenie zwężonej do dwóch pasów ruchu na każdej jezdni alei z drzewami na poboczach, drogą dla rowerów i chodnikiem będzie tylko pierwszym krokiem ku przywracaniu jej miejskości - mówi prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Jego zdaniem konieczne jest odtworzenie zabudowy wzdłuż Podwala Przedmiejskiego.

- Nie mam tu na myśli wyłącznie zwartej zabudowy, jak przed II wojną światową, gdzie wspomniana ulica była niezmiernie wąska. Może to być luźna zabudowa, jak ma to miejsce w przypadku Teatru Szekspirowskiego - dodaje prof. Piotr Lorens.

Szansa na rozwój takiej zabudowy jest. Przy budynku Banku Ochrony Środowiska powstaje obiekt komercyjny, a nad Motławą Polnord od lat planuje wznieść budynek mieszkalno-usługowy Galeon. Tuż przy Podwalu ma powstać też Chmielna Office Point, ośmiokondygnacyjny budynek biurowy.

Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon". Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon".
Przywracanie miejskiego charakteru potrwa 10 lat

Eksperci i planiści zgodnie przyznają, że Podwale Przedmiejskie zatrzymało się w trendach budownictwa obowiązujących w latach 50. Na szczęście można to naprawić i nie zawsze musi wiązać się to z wysokim kosztem i dużym zakresem prac.

- Dwa lub trzy lata zajmie wypracowywanie i przygotowanie zmian planistycznych dla tego terenu - uważa Lorens. - Natomiast przekształcanie obszaru wokół Podwala Przedmiejskiego nie powinno trwać dłużej niż 10 lat - dodaje.

W międzyczasie otwarty zostanie tunel pod Martwą Wisłą (na 90 proc. nastąpi to w czerwcu 2015 r.), a także powinny być znane plany budowy małej obwodnicy Śródmieścia, czyli ul. Nowej Wałowej wraz z tunelem pod Motławą. Realizacja i otwarcie obu tych drogowych szlaków powinna sprawić, że korki na Podwalu Przedmiejskim w obecnym przekroju jezdni powinny być niedostrzegalne.

Urzędnicy: nie ma barier dla zmian

Zapytaliśmy w Biurze Rozwoju Gdańska, jakie są możliwości przekształcenia Podwala Przedmiejskiego w aleję.

- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska z 2007 r. dopuszcza zmiany w obrębie Podwala Przedmiejskiego, ponieważ w stosunku do Studium z 2001 r. status Podwala Przedmiejskiego w układzie transportowym Gdańska został obniżony z ulicy głównej do ulicy zbiorczej. Przełożyło się to na możliwość utworzenia dodatkowych skrzyżowań w jej obrębie, a także podjęcie działań z zakresu uspokojenia ruchu - mówi Dawid Zielkowski z BRG.

Wstępem do zmian ma być przede wszystkim planowana konferencja w czwartek o godz. 18 pn. "Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku". Zainicjuje ona cykl wiosennych spotkań i warsztatów, który zaczyna się w Dworze Bractwa Św. Jerzego w Gdańsku. Podczas wspomnianych spotkań uczestnicy wypracują konkretne pomysły na zmianę przestrzeni Podwala Przedmiejskiego.

Wezmą w niej udział także miejscy planiści. - Doceniamy każdą inicjatywę, której celem jest analiza obecnej sytuacji i formułowanie możliwych scenariuszy dla Podwala Przedmiejskiego. Przyszły kształt Podwala powinien zostać wypracowywany z udziałem społeczeństwa i specjalistów z zakresu transportu - zaznacza Dawid Zielkowski z BRG.

Tak wypracowana wizja ulicy, zdaniem urzędników, zyska znaczącą legitymizację w podejmowaniu dalszych działań w zakresie jej przekształceń. Jednak ze względu na znaczenie Podwala Przedmiejskiego dla układu transportowego wszelkie zmiany muszą być niezwykle rozważne i bardzo dobrze przygotowane.

Wydarzenia

Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku

konferencja

Miejsca

Opinie (347) 3 zablokowane

  • A może eksperyment (4)

    Urzędnicy przebierają nóżkami więc jest duże prawdopodobieństwo że zlikwidują tunele.
    Przed zniszczeniem tuneli proponowałbym zrobić proste doświadczenie.
    Zamontować jedno przejście z sygnalizacją obok któregoś z tuneli. Osobiście wybrałbym tunel bliżej Motławy bo tam jest więcej atrakcji turystycznych.
    Następnie obserwować ile osób wybierze tunel a ile przejście.

    • 7 3

    • Przecież to już zrobiono - na Wita Stwosza (3)

      Zrobiono przejście naziemne obok tunelu. Efekt jest taki, że pies z kulawą nogą do tego tunelu teraz nie wchodzi. Można go spokojnie zasypać...
      Jakie wnioski?

      • 2 5

      • Ja bym proponował taki eksperyment przed Dworcm Głównym

        • 2 0

      • nieade kwatneporównanie - porównuj porównywalne (1)

        Tu chodzi o wybór, na ile brak tunelu skłoni do odwiedzin tej części miasta.
        Przy wyjściu z przystanku takiego wyboru nie ma.
        Poza tym na Wita Stwosza nie ma świateł, więc przechodzi się szybciej. Np. w rejone Manhatanu wolałbym tunel bo na światłach traci się 2 minuty.

        • 4 1

        • na wita stwosza

          W ogole nie ma ruchu. Zle porownanie

          • 3 0

  • (5)

    O Święta Przepustowości!

    Czas ogłosić w całym mieście modlitwę przebłagalną do Przenajświętszego Samochodu!

    • 77 37

    • (4)

      Święta Bryko módl się za nami!
      I nie wódź nas na zautobusienie ale nas zbaw od cyklistów.

      • 27 7

      • Siadaj, autopacierza nie znasz (2)

        Wozie nasz, któryś jest w dizlu, świec się xenony twoje;
        Przyjdź królestwo twoje ;
        Bądź miejsce twoje, jako na jezdni tak i na chodnikach;
        Smogu naszego powszedniego daj nam dzisiaj;
        I odpuść nam nasze winy, bom szybcy ale bezpieczni;
        I nie wódź nas na zautobusienie ale nas zbaw od cyklistów.
        Auto.

        • 32 4

        • (1)

          Wozie nasz,
          Któryś jest "w dizlu",
          Święć się marka Twoja,
          Bądź wolna prawa Twoja,
          Jako na jezdni,tak i na parkingu.
          Paliwa taniego powszedniego zalej się Tobie pod korek,
          I odpuść nam nasze winy, jako że przecież wszyscy tak jeżdżą,
          I nie wódź nas na niezmotoryzowanie,ale nas zbaw od zbiorkomu.
          Przegląd techniczny racz przejść,choć światłość zewnętrzna ma braki. Niech odpoczywasz na parkingu bezpłatnym strzeżonym. Auto.

          • 9 3

          • I do takich i podobnych spraw powinny służyć modlitwy od razu poprawia się nastrój

            • 0 0

      • I daj nam bezpłatne parkowanie na wieki wieków. Auto.

        • 27 3

  • Piękna pieśń (5)

    Bo to jest mój Gdańsk bo tu się urodziłem. Bo to jest mój Gdańsk tu młodość spędziłem. Miasto najwspanialsze. Gdańsk jest moim miastem!!!!!

    • 46 19

    • ciekawe,czy po smierci tez bedzie mozna odwiedzac Gdansk,bo bym tęsknił... (1)

      ciekawe,czy po smierci tez bedzie mozna odwiedzac Gdansk,bo bym tęsknił mocno!

      • 0 2

      • Jasne że tak jak już kojtniesz to możemy się gdzieś nad Motławą spotkać

        • 0 0

    • też się urodziłam w gdańsku, i spokoju zaznałam dopiero po przeprowadzce do Gdyni:-) (2)

      spokojnie, fajnie, zielono. mimo że w centrum. w gdańsku była zaspa Chełm, Wrzeszcz, główne miasto, Przymorze i oliwa... wszędzie syf hałas o oszołomy.

      • 10 20

      • Nie udawaj Gdańszczanina.

        Ty już mieszkasz w wiosce rybackiej między Sopotem a Wejherowem.

        • 0 3

      • Cale dnie w masce gazowej chodzisz po tej gdyni... chyba ze lubisz zaciagac sie zapachem sledzikow. :)

        • 8 6

  • Bezsens. Poranne korki w centrum wzrosną na maksa. (22)

    Rola tranzytowa niby mniejsza, a wciąż mnóstwo ciężarówek jedzie Armii Krajowej i Podwalem. Natomiast czy to z powodu szerokiej ulicy turyści i mieszkańcy nie bywają po drugiej stronie Podwala? Chyba nie. Wystarczy się tam raz przejść i już nigdy nie chcieć wrócić. Na lewo od Hiltona, za Technikum Łączności też mało kto bywa, a tam żadnej arterii nie ma. W stronę Wałowej, za hotel Heweliusz raczej się nie chadza. Może Wyborcza by się raczej zaangażowała w likwidację faktycznych wstydów gdańskich, a nie wymyślała jakieś abstrakcyjne koncepcje.

    • 234 77

    • (12)

      muzeum narodowe, kilka kościołów i jedna z bardzo niewielu niezburzonych części Gdanska. Plus Dolne miasto po rewitalizacji + cały obszar bastionów, rzeczywiście nic
      Nikt nie zmusza kierowców do dojazdu tą drogą - a przykłady miast Europy zachodniej pokazują ze takie zmiany miastu tylko pomagaja

      • 32 49

      • (10)

        Powtarzasz się, a i tak niewielu tam chodzi. A tunelem bez problemu dojdziemy. Droga niczemu nie przeszkadza.

        • 42 23

        • (9)

          muzeum narodowe odwiedza niecałe 20 tys osob rocznie - porównaj z innymi muzeami choćby we Wrocławiu, dlaczego? Mimo ze jest tam obraz numer dwa/trzy (w zaleznosci od rankingow) w Polsce...bo nie ma jak tam dojść.
          Tunel nie przeszkadza? to ciekawe czemu w Seulu, Berlinie, Kopenhadze, Amsterdamie i większości innych miast tunele się likwiduje, nawet we Wrocławiu już do tego doszli
          Rozumiem ze wycieczka wieczorem przez tunel, lub dla osob starszych albo choćby mających problem ze stawami to nie problem? Doswiadczenia innych miast pokazuja zupełnie co innego

          • 25 21

          • (6)

            Tak się składa, że na zachodzie likwiduje się tunele dla pieszych, ale co ważne, buduje się tam tunele dla samochodów!. U nas nie ma na to szans. Dlaczego zakompleksieni gamonie zamiast ocenić sprawę SYSTEMOWO, starają się wdrożyć rozwiązania, które ni w cholerę nie sprawdzą się w naszej rzeczywistości, bo na ich kompleksowe wdrożenie nie ma pieniędzy. Gdańsk jest liderem tego typu rozwiązań. Przykładem tutaj może być strefa ograniczonego ruchu oraz likwidują parkingów w ścisłym centrum. Pomysły te z założenia są dobre, ale brak przez brak, obiecywanych od dawna parkingów podziemnych zmiany te doprowadzają do chaosu i bałaganu.

            Ten sam problem dotyczy również działaczy "społecznych" na szczeblu centralnym i planowanymi zmianami w prawie, umożlwiającymi miastom wprowadzenia stref z zakazem wjazdu samochodów, które nie spełniają normy Euro4. Idea słuszna, ale nie w Państwa, w którym średni wiek samochodu to 14 lat. Takie rozwiązanie są zwyczajnie społecznie nieakceptowalne. Potrzeba na nie czasu i pieniędzy.
            -

            • 28 4

            • (3)

              Jak ktoś ma trupa, a nie auto, to powinien jeździć tramwajem.

              • 7 20

              • Ludzie, do ulicy OGARNEJ turyści już nie dochodzą (2)

                a agrument ze nie idę do muzeum narodowego bo jest tunel rozłożył mnie na łopatki

                • 29 8

              • Wielokrotnie czytałem nawoływania żeby ożywić Ogarną i co tam trzeba zburzyć lub zasypać żeby się wreszcie udało

                • 0 0

              • Witam

                Teraz trzeba zrobic dojscie do przystanku nowej skm-ki.CKMe juz powoli wyburzaja , dzieci do palacu kultury tez nie wpuszczaja.
                Za to puszcza nowa walowa, dojazd mostem wantowym do przymorza i zaspy....
                hm... musza to jeszcze polaczyc z tramwajami i koleja metropolitarna i pomyslem na zulawy.
                Boze daj abym pracowal w um , za sam projekt wszyscy juz ladnie skasowali...
                Wiem, postawmy wszedzie ekrany dzwiekochlonne, aby nic nie bylo widac, potem , po konsultacjach spolecznch zdejmijmy je... i kaska przybedzie...
                TAKI SLOMIANY MISIU,KTORY TRZY RAZY SAM SIE ROZLOZY.!!!!

                • 6 2

            • Gdyby zrezygnowali z multimedialnych mezeuow to znalazlyby sie pieniadze na tunel przy dworcu glownym i na podwalu. Wkoncu teren przed dworcem bylby przyjny dla pieszych, a ludzie spokojnie mogliby dojsc do urokliwych bastionow, ktore mogluby byc wizytowka miasta. Likwidowanie drogi, albo stawianie przejsc na trgo typu drodzr to nie jest rozwiazanie.

              • 4 2

            • Przecież jest parking. Zaraz obok City Forum. I kolejny, koło SKM Stocznia. To jest 15 minut spacerem od Długiej.

              • 5 6

          • (1)

            Wieczorem to MN jest zamknięte.

            • 6 0

            • A Noc Muzeów?

              • 2 1

      • spadaj (...)

        Twój mózg jest na tym samym poziomie jak tych biurw z magistratu

        • 0 1

    • wystarczy wspomniec o dojezdzie do Lotosu i Portu Polnocnego (2)

      mysle o djezdzie do pracy/z pracy. Ale nie tylko tam. jest wiele roznych firm wzdluz Elblaskiej. Wielu mieszkancow Poludnia i zachodnich dzielnic, jak rowniez Chelma i tak beda dojezdac Podwalem, bo to najkrotsza droga dojazdowa. Mozna by wulgarnie napisac - odpier....cie sie od Podwala nawiedzeni pseduo dziennikarze.

      • 48 20

      • Chełma

        Nie z Chełma, a z Chełmu. Chyba, że mieszkasz w Chełmie, który leży przy drodze z Lublina do Dorochuska.
        Nie mniej jednak, zgadzam się z Twoją opinią.

        • 0 0

      • ale im to w większości ułatwi zycie - jeśli ktoś mieszka na Dolnym miescie czy orunii i tak musi przejechać całe podwale bo nie ma innej możliwości, bo nie ma tam skrzyzowan. Podobnie z Chełmem, musisz jechać Podwalem az do estakady, albo Torunska - efekt jest taki ze z Torunskiej większość skreca w prawo (bo nigdzie wcześniej nie może) - podwale blokuje także kierowców i to jest największy paradoks.
        Przejazd z Dolnego Miasta w okolice Długiej - tez podwalem, z Chełmu czy Pruszcza na Ogarna - tylko Podwalem i tak dalej

        • 31 0

    • Poranne korki pozostaną takie same,bo poranne korki powoduje kolejka do prawoskrętu w Okopową,a nie liczba pasów.

      • 1 0

    • Doskonałe spostrzeżenia!

      Wszak wiadomo o co chodzi - o zabudowani kilku powstałych w ten sposób działek nowymi szklanymi potworami. Zarobi przy tym kilku z magistratu, Bob pewnie powiększy kolekcję mieszkań. Tak naprawdę bez zrealizowania inwestycji przedstawianej już w długoterminowych urojeniach planistów (czyli rewitalizacja opływu Motławy, substancji Dolnego Miasta, budowy węzła przesiadkowego dla turystów na Zaroślaku/Starych Szkotach) nic z tego nie będzie! Widać to doskonale po stagnacji jaka panuje choćby na terenach Młodego Miasta (greenfield umożliwia większą swobodę w zagospodarowaniu) czy Osieka na Starym Mieście wraz z innymi pobocznościami.

      • 4 1

    • mnóstwo ciężarówek jeździ. (2)

      To prawda, zauważ jednak że port znajduje się po stronie zachodniej Martwej Wisły i trzeba do niego dojechać. Prowadzi do niego droga krajowa 91 (dawna dk1) . ciężarówki jadące od strony Elbląga, mają dwie drogi - Elbląska -Podwale Przedmiejskie albo Trakt Św. Wojciecha. Kierowcy wybiorą krótszą drogę. Stąd dużo ciężarówek. Zmieni się to po otwarciu tunelu, bo wszystkie samochody ciężarowe czy to jadące DK7 czy jadące DK91/A1 i zmierzające do portu, będą musiały jechać Trasą Sucharskiego, Tunelem pod Martwą Wisłą i Marynarki Polskiej.
      W najbliższym czasie zacznie działać terminal promowy skąd statki będą odpływać do Nynashamn który znajduje się na Westerplatte.
      Ruch samochodów ciężarowych w Śródmieściu powinien tym samym spaść do minimum.
      Ja jestem na tak!!!

      • 7 7

      • DO Urzednikow.
        Mozna te pieniadze inaczej wydatkowac...Moze troche zajac sie dziecmi i mlodzieza.... Gdzie oni maja rozwijac swoje zdolnosci i umiejetnosci, a moze postawic tam jeszcze jedno przedszkole z madrym programem, moze jedna wieksza przychodnie...typu Swietokrzyska...?
        Dlaczego na obrazkach wyglada to jak infobox w Gdyni?

        • 2 3

      • rozwiązanie

        wraz z otwarciem tunelu pod Wisłą wprowadzić zakaz przejazdu przez centrum ciężarówek jadących do Noego Portu i innych miejsc przeładunku na zachodnim brzegu

        • 13 0

    • Deweloperzy juz kasę liczą

      Przecież można biurowce, hotele....

      • 3 1

  • Po drugiej stronie przecież nic ciekawego nie ma. (31)

    Więc nic dziwnego, że nikt tam się nie zapuszcza.

    • 183 98

    • A nie przyszło ci do głowy, (1)

      że ta część Gdańska wygląda właśnie dlatego, że oddziela ją droga "nie do przejścia" dla wielu turystów?

      • 6 7

      • Chcesz stworzyć lepsze warunki dla tych co wyrywają torebki przez napędzanie w ten rejon turystów?

        • 0 0

    • A ponieważ nikt się nie zapuszcza (3)

      (bo nawet jakby chciał, to nie bardzo ma jak), to nic ciekawego nie powstaje i koło się zamyka.

      • 12 7

      • (2)

        Tunelem bez problemu. Byłeś, czy tylkp marudzisz?

        • 15 10

        • Tunelem? (1)

          Śmierdzącym moczem, brudnym, ciemnym? Z wąskim podjazdem, który się nie nadaje ani dla wózka inwalidzkiego, ani dla wielu rozstawów kół wózków dla dzieci? Z brakiem wind do przystanków tramwajowych?
          Nie bądź śmieszny człowieku

          • 14 13

          • Jak jest brudno i śmierdzi to należy posprzątać, Nawiasem mówiąc a pracowałem jakiś czas temu w miejscu gdzie zatrzymywali się niemcy to właśnie narzekali na brud i smód na całym starym mieście.

            • 0 0

    • (14)

      muzeum narodowe, kilka kościołów i jedna z bardzo niewielu niezburzonych części Gdanska. Plus Dolne miasto po rewitalizacji + cały obszar bastionów, rzeczywiście nic

      • 69 18

      • Mnie dotychczasowy układ ulicy nigdy nie przeszkadzał jak prowadziłem odwiedzających mnie znajomych do muzeum czy na forty.

        • 0 0

      • Niezburzony to jest ten parking (1)

        strzeżony pomiedzy franciszkanami, Muzeum Narodowym, kościołem Piotra i Pawła i tymi (kiedys fajnymi ) pawilonami z przełomu lat 1960/1970. Te pawilony to powinien ktos sfotografować bo chyba sporo z oryginalnego wyposażenia zostało (lampy, drzwi itp.)

        • 4 0

        • pawilony

          Nastepny fajny, zapomniany modernizm...

          • 0 0

      • jeśli ludzie dotąd tam nie zaglądnęli to (6)

        albo są napływowi i przestraszyli się opinii o Dolnym Mieście,
        albo są ignorantami,
        albo mają w zadniej swej części miasto i jego historię

        od siebie dodam, że znajduje się tam jedyny w swoim rodzaju system inżynierii wodnej

        • 31 7

        • zaglądnęli? żeby kamerować? (2)

          jestę polakię

          • 9 3

          • Wspaniałe muzea:

            Muzeum Narodowe i Błękitny Baranek.
            Ale może i dobrze, że ten urokliwy zakątek jest nieznany dla wielu, zadeptali by go i zaśmiecili, zarzucili puszkami po piwie i tłuczonym szkłem po butelkach po wódce - bo taka ciągle, niestety, nasza kultura. A tak - spokój na wyciągnięcie ręki, jakiego nie uświadczysz na Głównym i Starym Mieście

            • 10 2

          • oj tam, oj tam ;)

            zajrznęli, spoglądli, wstąpli - mimo wszystko rozumiesz o co chodzi :)
            a "zaglądnąć" jest regionalną formą słowa "zajrzeć" - odsyłam do www_sjp_pwn_pl

            • 2 4

        • czyli co? jaki system? (2)

          Pytam z ciekawości.

          • 7 2

          • (1)

            Śluza Kamienna - jedyna w swoim rodzaju, bo jedyna tego typu zachowana (na pewno w Europie, ale prawdopodobnie też na świecie)

            • 16 1

            • Jest sporo do oglądania i rekreacji

              wypożyczalnia kajaków, marina, Mała Zbrojownia, Łaźnia, bastiony z malowniczym szlakiem spacerowym, Śluza itd itp. Jeśli się zapytuje co tam jest, to jest to znak, że trzeba wreszcie udostępnić tę część Gdańska mieszkańcom.
              Poza tym: dlaczego wiecznie się jęczy nad losem kierowców o szerokich d*p... od siedzenia, a nie mówi się nic o pieszych i ich potrzebach?

              • 26 9

      • (1)

        I dlatego takie tłumy tam walą...
        A obwodnica pusta...
        Władze Boli, że wywalona kasa na obwodnicę, na Dolne miasto, a niewielu korzysta.

        • 17 21

        • Przede wszystkim: zasypać tunele!!!

          Dolne Miasto i Stare Przedmieście to odcięte od reszty Gdańska getta dla ludzi w podeszłym wieku, inwalidów i kobiety z dziećmi w wózkach.
          Może niech ci obtłuszczeni kierowcy swoich zdezelowanych aut zmienią trasę, skoro i tak jest zakorkowana. Albo przesiądą się do licznych na tej trasie tramwajów i autobusów

          • 35 36

      • (1)

        tyle tylko że jakoś nie ma za bardzo o tym mowy, nie widzę w folderach o mieście informacji zachęcających do odwiedzenia tych okolic
        zwiedzając różne miasta jeśli jest coś atrakcyjnego to pokonuję nawet kilka km aby to zobaczyć bez względu na to ile ulic będę musiał przejść, przejścia dla pieszych, tunele, kładki nie są barierą do pokonania

        no co innego dla deweloperów którzy wybudowali osiedla po tamtej stronie drogi, faktycznie aby były jeszcze bardziej atrakcyjne to okolica musi się zmienić

        • 22 7

        • bo...

          bo strach się tam zapuszczać !!!

          • 11 13

    • Muzeum Narodowe, Urząd Skarbowy, Marszałkowski, Wojewódzki, Bank Ochrony Środowiska - i duży ruch pieszych ! (3)

      Czy to jest nic tam nie ma???

      • 8 7

      • no fakt urząd skarbowy to zarąbisty przykład... (2)

        A biedronka i lidl jest?

        • 16 4

        • a no jest (1)

          I biedronka na samej Łąkowej i Lidl. Piękne tereny zielone przy bastionach i nad kanałem zrobiony chodnik do spacerów. Lepiej niech nic nie robią to pozostanie spokój.

          • 2 0

          • i jeszcze jest fama

            niebezpiecznej dzielnicy.
            Poniekad uzasadniona wyrwaniami torebek, wybijaniem szyb w samochodach, elementem mieszkajacym. To o wiele trudniej zmienic niz zasypac tunele...

            • 3 1

    • Są mieszkania budynia

      • 10 1

    • (2)

      Powinni postawić tam duże centrum handlowe ("galerię") z rozwiniętą częścią restauracyjną, to by się okolica ożywiła, bo oczekiwanie, że ktoś będzie sobie robił spacerki żeby pooglądać US, Urząd Wojewódzki albo dostać w zęby od jakiegoś dresa jest chyba nieco naiwne.

      Poza tym, nie sama jezdnia jest przeszkodą, bo co widzi turysta po minięciu kamieniczek na Ogarnej? Hektary nieużytków, jakieś parkingi i pustą przestrzeń... niech tym się zajmą dziennikarze, zamiast marudzić o zasypywaniu tuneli

      • 50 11

      • (1)

        ale dokładnie o tym piszą i o tym są warsztaty - nie można tam nic wybudować chwilowo, bo jest jezdznia. Po jej zwężeniu ma wlasnie powstać miasto zamiast obecnych 'sr*jtrawnikow'

        • 8 24

        • Jak ostatni raz tam byłem, to była tam niezabudowana przestrzeń 3x szersza niż sama jezdnia, więc nie bardzo rozumiem, co się tak wszyscy kierowców uczepili.

          Pocieszający jest fakt, że mówi się o ustaleniu PLANU i dyskusji, zanim wyśle się napaleńców dziennikarzy z łopatami do zasypywania tuneli... Tam naprawdę ruch pojazdów to najmniejszy problem

          • 35 2

    • Ale jak piszą, że Brama nizinna czy siedemnastowieczna śluza niszczeją, to wtedy wrzask, że "coś" trzeba zrobić.

      • 16 0

    • a bylo

      tam choć raz?

      • 29 6

  • tunel

    Podwale w tunel a na górze pobudować budynki ze sprzedaży których ten tunel można by sfinansować (chociażby częściowo)

    • 1 0

  • A może jednak wydać więcej pieniędzy i ucywilizować tak jak się powinno. (2)

    Proponowałbym raczej przemyślenie odwrotnej koncepcji niż zakłada autor. Bo ucywilizowanie i uspokojenie drogi poprzez dodanie drzew i postawienie świateł to rozwiązanie bardzo nie praktyczne dla obu stron.

    Dla samochodu nie ma większej różnicy czy jedzie tunelem czy nie. Lepiej większość podwala chociaż częściowo lub aby obniżyć na tyle poziom drogi w kilku miejscach aby zbudować szerokie przejścia łukowe nad ulicą ale nie wyżej niż metr nad obecną wysokością drogi. Takie przejście/kładka powinno mieć szerokość minimum 15-20m i nie posiadać żadnych schodów.

    • 9 0

    • (1)

      Hm. Ciekawy pomysł. W zasadzie się zgadzam. Należałoby tylko jeszcze obniżyć poziom Motławy i wód gruntowych w promieniu paru kilometrów, no bo na tej trasie dwa mosty są.

      • 2 1

      • Czytaj ze zrozumieniem

        Nie napisałem specjalnie całej drogi, a tylko jej części, bo całą także można by było, ale to wymagało już podobnych nakładów jak tunel pod martwą Wisłą, jeżeli nie większych.

        • 0 0

  • (9)

    Najbardziej zakorkowana ulica Gdańska, stanie się nieprzejezdna, a głupoty urzędników, którzy każą ludziom jeździć obwodnicą południową nawet mi się nie chce tłumaczyć...

    • 187 84

    • niech poczekają (4)

      z decyzją o zmianach do otwarcia tunelu, wtedy się okaże czy inwestycja była potrzebna, częścowo napewno była, ale czy rozkorkuje trochę tę część miasta :/
      zamknięcie tuneli dla pieszych jest totalną głupotą, będzie tylko więcej wypadków jeśli przeniosą przejścia na jazdnie, a mówi się przecież często i gęsto, że tunele dla pieszych są potrzebne więc po co to zmieniać.
      Wystarczy, że wyremontują jezdnie, chodniki i zrobią ścieżki rowerowe, a już będzie lepiej dla wszystkich...

      • 27 16

      • dokladnie (3)

        NIE DLA ZAMKNIECIA TUNELI!
        Tu mieszka duzo starszych osob, ktore chca przejsc przez jezdnie powoli, spokojnie i bez stresu a nie z dusza na ramieniu, bo juz swiatlo mruga i wyscigowe samochody grzeja silniki...

        • 6 5

        • (2)

          Bać się trzeba nie "grzejących silniki", tylko idiotów nie patrzących na drogę przy skręcaniu, przelatujących na "wczesnym" czerwonym, czy nie ogarniającym światła zielonego dla pieszych na warunkowym zjeździe...

          • 3 1

          • no wiec wlasnie o takich chodzi (1)

            ZOSTAWCIE TUNELE!

            • 4 0

            • Jak nie tam, to gdzie indziej debile zrobią tragedię. To nie pieszych trzeba usuwać z ulic, tylko wariatów i debili drogowych!

              • 1 0

    • niech jeszcze dowalą drugi buspas + koniecznie wypasioną ścieżkę rowerową (1)

      • 10 5

      • Nie, tylko tunele dla pieszych i broń Boże buspasa albo pasa rowerowego, bo przecież ulice w mieście są tylko dla samochodów...

        • 2 2

    • Ja nie mogę,ale macie problemy... Na Podwalu korek spowodowany jest nie taką, czy inną ilością pasów, tylko jednym pasem do prawoskrętu w Okopową. Ewentualne zwężenie ulicy do 2x2 np. od Elbląskiej do Chmielnej, a w drugą stronę od Okopowej do Elbląskiej nic tu nie zmieni, a wręcz ułatwi poruszanie się. I tak już teraz kierowcy używają tylko środkowego i lewego pasa,bo prawy jest dziurawy. Zostawić go tylko jako prawoskręt przed skrzyżowaniami. Wybudować zamiast tego ścieżki rowerowe. Do tego przebudować Węzeł Okopowa z tymi betonowymi bloczkami, wyburzyć szpetną i niepotrzebną estakadę. Do tego połączyć tunelem Wałową i Głęboką i będzie dobrze. A przejścia dla pieszych nie "potęgują korka",tylko go filtrują, zatem nie wszyscy dojeżdżają w tym samym czasie do wspomnianego prawoskrętu, tylko jadą "falami". Powód do zmartwień jest tam,gdzie się łączą potoki ruchu z dwóch lub więcej ulic na skrzyżowaniach,a na Podwalu czy są tunele, czy zebry - samochodów będzie tyle samo na końcu, co na początku.

      Podsumowując, zmiany na dobre,przy okazji mam nadzieję,że doczekamy się remontu nawierzchni na całej długości.

      • 25 8

    • najbardziej

      zakorkowana jest miszewskiego i wyspianskiego non stop moze z mniejsza przepustowoscia ale No1

      • 24 3

  • a w ankiecie tak czarno biało nie jest

    Nagonka jaka ta ulica jest zla i ble i w ogóle. A tym czasem w ankiecie powyżej na 930 głosów równo po 35% na skrajne opcje.

    • 1 0

  • swietny pomysl (3)

    Kogoś konkretnie powalilo zawsze tam będzie ruch a przez te pomysły, Bóg wie jakich plecaków i przydupasow, będą jeszcze większe korki a żeby dojechać do centrum Gdańska tramwajem i autobusem potrzeba będzie jeszcze dodatkowo z 15 min, nie ukrywajmy czas jest cenny. Albo może w ramach tych zmian autobusy nie będą dojeżdżać do dworca? w mieście chodzi o łatwe przemieszczenie a nie stanie na czerwonym.

    • 13 4

    • (2)

      Korki będą takie same, bo powoduje je korek do prawoskrętu w Okopową,a nie liczba pasów na Podwalu. Autobusy to faktycznie problem,bo nawet po utworzeniu buspasa będą i tak stały w tym samym korku do prawoskrętu. Można by faktycznie skrócić ich trasy i kazać pasażerom się przesiadać do tramwaju (kto chce oszczędzić czasu, może tak zrobić), ale jest też inna możliwość: autobusy mogły by w godzinach porannego szczytu jechać do ul.3 Maja i koło dworca PKS. Następnie mogły by zawracać przez Błędnik i dojeżdżać do Dworca z drugiej strony - czyli przystanek jednokierunkowy. Podobnie można by utworzyć przystanek przy stacji Śródmieście, a nawet przy dworcu PKS (na bazie przystanku tramwajowego). Pomysł dość karkołomny,ale może warto mu się przyjrzeć (zanalizować ruch na 3 Maja w stronę Placu Zebrań).

      • 1 1

      • aha (1)

        To od razu najlepiej zlikwidować tramwaje i autobusy co nie ? Bo przecież każdy jest na tyle bogaty żeby kupić samochód, albo na tyle nienormalny by w środku np. zimy iść przez pół miasta bo ktoś ma jakieś widzimisie.. już wkurzajacy jest fakt że jadąc 111 trzeba zwiedzać dolne miasto bo ciężko jest puścić 120 na cały dzień.. ale cóż szary człowiek w tym kraju Nie ma na nic wpływu.

        • 0 1

        • Przeczytałeś chociaż do końca, co napisałem o autobusie,czy zabrakło pary? Nie pisałem ani o likwidacji tramwaju, ani autobusu, tylko o zmianach przyspieszających (być może) dojazd ZTM do centrum.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane