• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwona i żółta kontrolka oznaczają problem

Mart,Starter
4 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Teoretycznie każdy kierowca powinien wiedzieć co oznaczają. Zapalenie się jednej z nich, oznacza kłopoty i przeważnie przerwaną podróż. Wiedzę o tym, co nagle zaświeciło się na desce rozdzielczej, warto przypomnieć sobie zwłaszcza przed długimi, wakacyjnymi wyjazdami.



We współczesnych samochodach nad bezpieczeństwem i komfortem podróżowania czuwa wiele systemów. Skróty wielu z nich brzmią niczym magiczne zaklęcia. Równie tajemniczo wyglądają czasami zapalające się kontrolki, zwłaszcza w drogich, nowoczesnych i naszpikowanych elektroniką pojazdach.

Kontrolki na desce rozdzielczej informują kierowcę o swojej prawidłowej pracy, ale kilka kluczowych może wskazywać też na potencjalną awarię samochodu.

Kontrolki zielone i niebieskie mają funkcję informacyjną. Jeśli palą się lub stale migają kontrolki żółte, należy przy najbliższej okazji sprawdzić, czego dotyczy problem. Zapalenie się tych w kolorze czerwonym, oznacza poważną awarię, kończącą się prawie zawsze holowaniem, lawetą i wizytą w warsztacie.

Kontrolka systemu wtrysku

Przeważnie oznacza awarię silnika lub nieprawidłowe parametry jego pracy. Mogą one być spowodowane wieloma czynnikami, np. złą mieszanką paliwa i powietrza, problemem z zapłonem, zatkanym katalizatorem, czy uszkodzeniem mechanicznym. W naszych warunkach bardzo często zapala się po zatankowaniu paliwa niskiej jakości.

Gdy świeci się "engine check" można kontynuować jazdę, tankując lepsze paliwo. Jeśli kontrolka nie gaśnie, należy udać się do warsztatu, zwłaszcza jeśli zauważymy, że silnik pracuje inaczej niż zwykle.

Kontrolka oleju silnikowego

Ten symbol oznacza zbyt niskie ciśnienie w układzie smarowania. Olej powinno się niezwłocznie uzupełnić, wyłączając uprzednio silnik. Jeśli zauważmy wyciekający olej, nie próbujmy już go dolewać.
Zezwolenie na pracę silnika lub jazda z zapaloną czerwoną kontrolką oleju to zwykle śmierć silnika po kilkunastu, kilkudziesięciu sekundach. Mało komu udaje się w tym czasie dojechać do warsztatu.

Kontrolka akumulatora

Odnosi się do całego układu ładowania, a nie wyłącznie akumulatora. Akumulator to tylko jeden z elementów i najrzadsza zarazem przyczyna zapalenia się kontrolki. Zazwyczaj winny jest alternator lub zbyt słaby naciąg paska.
Nie należy jeździć z zapaloną kontrolką ładowania, ponieważ najpierw zgasną światła, a następnie w najmniej odpowiednim momencie silnik, a to już raczej bardzo niebezpieczne.
Jeśli kontrolka się świeci, warto odwiedzić warsztat, w celu ewentualnej naprawy alternatora, a jeśli samochód stoi unieruchomiony na drodze wzywamy zaprzyjaźnioną lawetę lub mobilny warsztat asisstance drogowego.

Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego

Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego oznacza zaciągnięty hamulec ręczny, ale jeśli po jego zwolnieniu kontrolka nie zgaśnie, to należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest właściwy, należy udać się do warsztatu na naprawę czujnika, który prawdopodobnie ma zwarcie. Jeśli płynu jest za mało, oznacza to wyciek, a z nieszczelnym układem hamulcowym jeździć nie wolno.

Kontrolka ABS/EBD

Jeśli zapali się w trakcie jazdy, oznacza awarię ABS-u, a równoczesne zapalenie się tej kontrolki i kontrolki hamulca ręcznego oznacza awarię systemu EBD. Wówczas zamiast wakacyjnej podróży, czeka nas najpierw wizyta w serwisie.

Znajdź dobry warsztat i sprawdź gdzie w Trójmieście naprawisz samochód
Mart,Starter

Opinie (47) ponad 10 zablokowanych

  • co mnie jakies kontrolkiTylko prad zuzywaja .Hamulec szwankuje hamuje silnikiem (2)

    wkurza mnie tylko ta plama benzyny pod autem.:)A ta od recznego czasami sie zapomni ale to potem widac dymi i śmierdzi po cholere kontrolka i ta nie wiem co znaczy.

    • 2 7

    • A jak wziąć konia

      to kontrolki można batem gasić ;-)

      • 4 0

    • a w POlsce wielu takich co tak naprawde się zachowują

      • 1 0

  • Jest jeszcze takie światełko czerwone na słupku przy drodze. (2)

    To jest najważniejszy sygnał dla kierowców ale i o tym wielu zapomina.

    • 5 0

    • no niby jest jakies zielone czerwone i pomarańczowe chyba

      ale kto wie poco to świeci ? i tak jadę jak inni ruszają .:)Mogli by kolory raz na jakis czas pozmieniac bo te sie juz dawno znudziły

      • 1 0

    • racja kolego wielu ignoruje

      Kiedys na kursie instruktor zapytal mnie co oznacza czerwone swiatlo, ja, ze STOP :) A on nie, BLAD - oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator.

      • 0 0

  • TOTALNE BZDURY!!! (5)

    Lampka ABS może palić się gdy auto nie było użytkowane i zblokował się hamulec ręczny każdy wie co robić :-)
    Lampka od zasilania to często brudne klemy lub niełączące przekaźniki także wiadomo,
    lampka temperatury to najczęściej termostat który się zblokował czyli ogrzewanie do oporu i dojedziemy do warsztatu.
    lampka silnika niestety laweta podobnie jak olej.
    Jedynie

    • 3 3

    • (1)

      Bzdury to ty kolego piszesz. Lepiej sie doucz i potem pisz

      • 3 2

      • tylko nie kolego!

        pooglądaj TVN TURBo pajacyku i będziesz miszczem

        • 0 1

    • bzdury :) (2)

      ABS nie zapali sie od recznego tylko jak bedzie mial bledne info o predkosci obrotowej kola :P Czasami brudne styki albo po prostu zuzycie.

      Zasilania - brak ladowania - brak masy lub uszkodzony alternator/regulator napiecia ;)

      Lampka temperatury - a co to takiego? Ja przegrzejesz silnik a termostat jest walniety to masz troche problem. Glowica pod uszczelka do wymiany... Wydmucha ja ;)

      Check engine - laweta? O bozie :D Co do tego nie zgodze sie ale jesli chodzi o olej to tak...

      • 2 2

      • a jak koło blokuje h ręczny

        • 1 0

      • Głowica pod uszczelką do wymiany??? WTF?? Boże widzisz i nie grzmisz? Tak to jest jak się matoły za udzielanie rad biorą. Takie głupoty można poczytać.

        • 2 0

  • dla kobiet to nic nie znaczy :) (2)

    jw

    • 4 0

    • kobiety (1)

      rozrozniaja tylko paliwo full i rezerwa :) a tak to: kochanie, misiu cos sie stalo... Przyjedz po mnie :D

      • 5 0

      • Niektóre kobiety

        najlepiej wyglądaja w bikini

        • 5 0

  • ABS czesto zapala sie (2)

    bo styk jest brudny :)

    Co do check engine to zalezy od auta. Czesto sa bledy i silnik zle chodzi ale check engine nie zapala sie. Jak blad wystapi 3x to zapali sie.

    Bardzo wielu kierowcow jezdzi z check engine + abs. Nawet kilka razy widzialem kierowce zkm gdansk - na jego desce jak na choince palily sie CHE+ABS

    • 5 1

    • jaki styk ? (1)

      lepiej się tak nie udzielaj w tym temacie, pojęcie masz podobne jak autor tego artykułu

      • 0 0

      • Jemu styki się zwarły i teraz wydaje się mu że jest mechaniorem i zna się na rzeczy. Np, chce wymieniać głowice pod uszczelką. Buahahahah!!!

        • 1 0

  • Kiedy jeździłem na paliwie było ok kiedy założyłem nowy gaz pali mi się kontrolka żółta silnika przy Golf 5 co mogę zrobić proszę o pomoc

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane