• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

Katarzyna Moritz
1 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc.

Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.



Czy w Śródmieściu powinny powstać parkingi podziemne?

Gdańscy urzędnicy od kilku lat szukają chętnego do wybudowania podziemnych parkingów w śródmieściu. Po przekładanym kilkakrotnie terminie składania ofert w ramach koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), na "zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatacja ogólnodostępnych parkingów kubaturowych w Gdańsku", we wtorek do gdańskiego magistratu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Immo Park z Krakowa, należąca do portugalskiej grupy budowlanej Mota-Engil. Spółka ta w ramach PPP wybudowała już jeden parking we Wrocławiu.

Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.

Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska, między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.

Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.

Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.

Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?

- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.

- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.

Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.

Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.

Co można kupić za 74 mln zł?

2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł

Opinie (159) 3 zablokowane

  • haha dobry zart ale Pan A jest hojny jak wyczuje dla siebie interes wiec napewno doplaci:)

    • 2 2

  • budowa piętrowych parkingów w centrum miasta

    lub jego pobliżu zwiększa i tak wystarczająco duże korki na dojazdach do niego. Przypuszczalnie artykuł to niezła ściema na pierwszego kwietnia, ale za to jaki znakomity temat do dyskusji! Gratulacje za pomysł!
    Warto policzyć jeszcze koszty utrzymania tych miejsc do parkowania i obciążać nimi użytkowników. Jeśli parkingi za publiczne pieniądze, to korzystanie z nich tylko za prywatne użytkowników aut, którzy powinni stopniowo tracić prawo do parkowania za darmo na chodnikach i generalnie w na drogach publicznych w centrum miasta.

    • 4 3

  • Moze to jakis prima aprilis?

    • 2 1

  • Proponuję w śródmieściu zbudować parking na 20 tysięcy samochodów !!! (1)

    Na pewno rozwiąże "wszystkie problemy z parkowaniem".
    Następnym krokiem (to dowiedzione na wielu przypadkach) będzie konieczność zbudowania autostrady to tego parkingu. Też do samego śródmieścia.

    Na koniec gdańscy urzędnicy zastanowią się, jak spowodować, aby pieszy mający potrzebę przejścia na drugą stronę autostrady nie musiał zasuwać 500 metrów do najbliższego tunelu i z pewnością powołana zostanie grupa specjalistów do zbadania "jakie jest źródło narastającego zanieczyszczenia gazami i hałasem".

    • 11 4

    • Nic dodac, nic ujac.

      • 6 0

  • Budyn jak wylozysz brakujaca kase inwestorowi to przyjdziemy po ciebie

    • 10 1

  • za 74mln zafundować darmową komunikację (8)

    • 19 5

    • darmowa komunikacja ? To oksymoron. Nigdzie nie ma darmowej komunikacji, (4)

      bo zawsze ktoś musi za nią zapłacić. Np. albo z podatków, albo kosztem innych wydatków.

      • 9 6

      • wystarczyło by obnizyc ceny biletów na rok o 50%!!W końcu i tak to sa nasze pieniadze!!

        Wystarcz a tańsze bilety.Kumpel ma rakte wielkiej rodziny auto stoi pod blokiem od momentui jak dostał karte!!!To by zmniejszyło korki i nie trzeba by budowac chorych pomysłów z drogi zielonej

        • 6 1

      • pomyłka dałem plus zamiast minus

        • 3 0

      • Właśnie o to chodzi, zamiast wydawać na parking, niech miasto wyda te pieniądze na komunikacje miejską, likwidując bilety.

        • 8 1

      • przestań pajacować

        wiadomo, że ludzie mówią "darmowa" a chodzi o "bezbiletową".

        • 12 3

    • (2)

      Te 74 mln to nie wystarczyłyby nawet na 6 miesięcy funkcjonowania bezpłatnych przejazdów na ZKM, a jak doliczyć jeszcze do tego SKM, to może na 2 miesiące by wystarczyło. A potem skąd brać dalszą kasę na bezpłatne przejazdy?

      • 3 6

      • (1)

        A teraz to niby jak jest?
        Przecież wpływy z biletów to nie więcej niż 30% budżetu ZKM.

        • 4 1

        • Ok. 50%.
          Ale nawet zakładając, że 30%, to ww. kwota wystarczyłaby na rok, tylko na ZKM, później musiałbyś co roku dokładać ok. 100 mln zł.

          • 2 1

  • Bogaty kraj. Tyle forsy w bloto.

    • 7 1

  • 176 tys. za miejsce parkingowe... (1)

    Nie to, że się czepiam, ale 176 tys., to jest tam mniej-więcej koszt wybudowania 50 metrowego mieszkania, a tutaj miasto jeszcze wnosi do tego interesu grunt.

    • 8 2

    • Przypomnij sobie ostatnie zdanie dialogu Ochódzkiego z Hochwanderem:
      - Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych* inwestycjach.

      * - tu można wpisać słowo dowolne typu -, parking, autostrada, PKM, Pendolino, stadion, hale sportowe itd

      • 5 3

  • Chory film.

    Miesiąc temu będąc w centrum Frankfurtu tego nad Menem musiałem zostawić samochód na wybudowanym parkingu - na ulicach nie ma żadnych szans znalezienia wolnego miejsca. Zgadnijcie ile zapłaciłem za 20 godzin postoju?
    6 euro !

    • 6 3

  • żart? (2)

    wychodzi ponad 130 tys/miejsce

    • 10 2

    • Weź łopatę i ze szwagrem wykop taniej, w czym problem?

      • 2 5

    • 176 396,40

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane