• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy elektryczne auta zawojują Trójmiasto?

Maciej Naskręt
17 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Jeśli punkty ładowań staną się popularne, niebawem na naszych drogach ujrzymy takie auta. Jeśli punkty ładowań staną się popularne, niebawem na naszych drogach ujrzymy takie auta.

Na razie sześć, ale niebawem kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset samochodów elektrycznych może pojawić się na drogach Trójmiasta. Wszystko za sprawą nowopowstałych punktów ładowań pojazdów elektrycznych.



Jesteś w salonie samochodowym. Auto z jakim silnikiem wybierasz?

Pierwsze w Gdańsku urządzenia-kontakty dla aut elektrycznych pojawiły się na parkingu Multikina zobacz na mapie Gdańska oraz nieopodal ul. Pomorskiej i ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska. Tę innowacyjną inwestycję zrealizowało konsorcjum Klaster Green Stream, zajmujące się tworzeniem ekologicznych rozwiązań technologicznych i systemów wytwarzania energii.

- Kierowcy pojazdów elektrycznych z punktów ładowań mogą korzystać za darmo, bowiem funkcjonowanie urządzeń finansuje Unia Europejska. Jednak z uwagi na wciąż badawczy charakter przedsięwzięcia, z urządzeń korzystać mogą wyłącznie osoby, które przystąpią do naszego konsorcjum - tłumaczy pracownik Klaster Green Stream.

Aby skorzystać z punktu ładowań pojazdów elektrycznych, wystarczy zaparkować samochód w pobliżu urządzeń i za pomocą karty chipowej lub zbliżeniowej uruchomić terminal. Czytnik kart natychmiast zidentyfikuje użytkownika (w przyszłości umożliwi to bezgotówkowe rozliczanie usługi). Pozostaje już tylko podłączyć pojazd do punktu za pomocą kabla, zakończonego odpowiednią wtyczką.

Konsorcjum Klaster Green Stream ma zamiar utworzyć na terenie Gdańska aż 54 punkty ładowań. Terminale nie pojawią się w najbliższym czasie w Gdyni i Sopocie. Inwestycja wzbudza ogromne kontrowersje, bowiem po drogach Trójmiasta jeździ zaledwie sześć pojazdów elektrycznych. W dodatku cztery z nich należą do jednego właściciela. Może okazać się, iż pieniądze zostały wyrzucone w błoto.

Wiele wątpliwości rodzi także czas regeneracji ogniw elektrycznych, który wynosi w punktach ładowań od trzech do nawet dziewięciu godzin. Stąd całkowite uzupełnienie zapasów energii możliwe jest jedynie nocą w garażu.

Silnik elektryczny w aucie pana Zbigniewa ma niezłego "kopa".



Czy jazda samochodem na prąd jest opłacalna? - Pewnie! Koszt przejazdu 100 km samochodem zasilanym silnikiem elektrycznym po mieście to wydatek 2,5 zł. Natomiast tę odległość pokonamy autem spalinowym, płacąc od 30 do 40 zł - wyjaśnił Zbigniew Kopeć, gdańszczanin, który od ok. 20 lat konstruuje pojazdy elektryczne.

Aby czerpać radość z oszczędnej jazdy samochodem, zasilanym silnikiem na prąd, i cieszyć się z ciszy, jaka panuje w jego środku, nie trzeba kupować seryjnie produkowanego pojazdu. Wystarczy jedynie poddać przeróbkom swój dotychczasowy, spalinowy samochód. Koszt wymiany silnika może wynieść 30 tys. złotych. Jednak ostateczna cena uzależniona jest od rodzaju zastosowanych ogniw (kwasowych bądź litowych) w aucie.

Pojazdy z napędem elektrycznym prowadzi się identycznie, jak te zasilane benzyną. Wyposażone są one w sprzęgło i dźwignię zmiany biegów. Wskaźnik poziomu paliwa w baku zastąpiony został amperomierzem. Przesiadka do tego auta dla wielu kierowców nie będzie problemem .

Zobacz także

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • jeszcze za wcześnie na takie auta, słabe baterie,długie ładowanie

    jak się ropa i gaz skończy to bedziemy przerabiać nie za 30 tyś, a za 1500, albo i mniej. narazie jes to zwykłe naciąganie bogatych frajerów którzy w ten sposób się lansują (są eco), a i tak na codzięn jeżdzą paliwożernymi limuzynami z kierowcą

    • 3 1

  • wątpię w kalkulację p. Zbigniewa (3)

    Wg niej - energia elektryczna za 2,50 wystarcza na przejechanie 100km po mieście (nieustanne start/stop)
    przy dzisiejszych cenach (0,50 PLN/kWh) - 2,5 PLN to 5kWh.
    czyli godzina pracy silnika o mocy 5kW.
    5kW to.. 6,8KM.

    Chyba ktoś tu koloryzuje.

    • 1 3

    • (1)

      Silnik elektryczny ma dużo większy moment obrotowy w porównaniu z silnikem spalinowym o tej samej mocy, a pozatym moment ten jest stały w całym zakresie obrotów. Daje to możliwośc zastosowania silnika o dużo mniejszej mocy.

      • 1 0

      • fajnie, ale

        oświetlenie, radio, dmuchawa, ogrzewanie tylnej szyby tudzież elektronika którą wypakowane są dzisiejsze samochody nie żyje z momentu tylko z mocy.
        No może samochód Pana Zbigniewa nie.

        Dalej nie wierzę w 10 krotną różnicę w kosztach eksploatacji.

        • 1 1

    • weź pod uwagę, że samochód potrzebuje dużo mocy tylko podczas przyspieszania.

      • 1 0

  • Elektryczne SMRODY !!! (1)

    Jak samochody w Polsce będą elektryczne, to cała Polska będzie pokryta popiołami i sadzą jak za czasów Gierka Górny Śląsk, lasy zginą jak w sudetach.
    Ale jest przecież ekologicznie bo KOMIN DALEKO !!!

    • 2 5

    • Tak jak podpis elek smr..

      • 1 0

  • ta toyota z gazem kosztuje 6-7tys zł

    gaz 9l to ok 20zł zatem 30tys-7tys=23tys
    23.000/20= 1150 * 100km=115000km
    prąd 2,5zł * 1150=2875zł
    teoretyczne na papierze to ma sens ale w praktyce na pewno zasięg tego auta nie przekracza 150-200km a 115.000tys km po mieście to 2300 podróży po 50km (czyli z Gdyni do Gdańska i z powrotem) 2300/365 to około 6 lat i 3miesięcy jeżdżenia codziennie tam i z powrotem. czy ktoś ma akumulator który wytrzymał 6lat eksploatacji? (jak najnowsze baterie w telefonach laptopach padają po dwóch?)
    Natomiast 115.000 km samochodem na dłuższych trasach ja osobiście robię w ciągu 2ch lat ale mój samochód ma zasięg min 300km a nawet jak się skończy paliwo to tankuję i jadę dalej.

    • 1 0

  • I jak mam ładować te akumulatory?

    Mam gdzieś podjechać, podłączyć, zostawić samochód na noc, wrócić do domu komunikaco miejsko i rano to samo w odwrotnej kolejności? A samochód mój będzie tam nadal stał?

    • 1 2

  • co za kraj (2)

    Dlaczego Pan Kopec nie dostaje nagrod za swoja prace, dlaczego nie slyszalem o nim w telewizji? Gratulacje P. Zbigniewie

    • 4 0

    • dokonczenie zdania (1)

      Gratulacje Panie Zbigniewie jest Pan Genialny

      • 1 0

      • Bo cały ten "postęp"

        jest odgórnie sterowany. Przeczytaj sobie o Tesli

        • 0 0

  • autor (3)

    nie napisal tylko jaki jest koszt produkcji takiego pojazdu a przekracza on koszt produkcji auta standardowego kilkakrotnie.

    • 1 2

    • niekoniecznie (1)

      samo auto jest prostsze w budowie. Silnik elektryczny nie wymaga tak skomplikowanej skrzyni biegów, pompy paliwa itd.

      Dyskusyjny jest koszt eksploatacji. Trzeba porównać koszt układu paliwowego + benzyna do przejechania np. 200 000 km, z kosztem akumulatorów + prąd do przejechania tych 200 000 km. Najlepiej żeby pojazdy testowe jeździły w tych samych warunkach przez kilka lat.

      • 0 0

      • Skrzynia biegów jest.

        Przeczytaj dokładnie

        • 0 0

    • trzeba czytac dokladnie.

      zdanie z textu- Wystarczy jedynie poddać przeróbkom swój dotychczasowy, spalinowy samochód. Koszt wymiany silnika może wynieść 30 tys. złotych. Jednak ostateczna cena uzależniona jest od rodzaju zastosowanych ogniw (kwasowych bądź litowych) w aucie.
      I koszt produkscji nie przekracza kilkakrotnie...

      • 1 0

  • BdB pomysł

    a pan jest podobny do Putina.

    • 2 1

  • to reklama (1)

    dla pana Zbigniewa, żeby mieszkańcom Trójmiasta samochody "stuningował" :) za jedyne 30 tys :)

    • 1 1

    • nalezy mu sie

      To czlowiek sukcesu - moze w koncu ktos go zauwazy

      www.samochodyelektryczne.pl

      • 0 0

  • W przyszłości będą samochody na energię atomową. (1)

    • 0 1

    • Polecam poszukać informacji o prototypie z lat 50: Ford Nucleon

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Ecoboost to silniki produkowane przez:

 

Najczęściej czytane