• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy i jak powinniśmy hamować silnikiem?

mJ
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Hamowanie silnikiem nie należy do skomplikowanych zabiegów. Hamowanie silnikiem nie należy do skomplikowanych zabiegów.

Hamowanie silnikiem to technika jazdy polegająca na wytracaniu prędkości poprzez umiejętną redukcję biegów. Nie mamy żadnych wątpliwości, że tego typu zabieg niesie za sobą wiele korzyści, ale niestety, znaleźliśmy również pewne minusy. Czy zatem warto hamować biegami?



Eksperci jak jeden mąż powtarzają: kierowcy powinni hamować silnikiem. Z całą pewnością część zmotoryzowanych słyszy o tej technice zatrzymywania pojazdu po raz pierwszy, dla innych to intuicyjny i całkowicie rutynowy zabieg. Jakie są zalety i wady takowego manewru?

Jak często hamujesz silnikiem?

Przede wszystkim oduczymy się nieekonomicznych nawyków, jakimi są dojeżdżanie do sygnalizatora świetlnego "na luzie" z wciśniętym do dechy sprzęgłem oraz gwałtowne wytrącanie prędkości ostrym hamowaniem nożnym.

Zamiast tego, widząc w oddali czerwone światło, już kilkadziesiąt metrów przez docelowym zatrzymaniem, po prostu zdejmijmy nogę z gazu przy włączonym biegu. W momencie, w którym obroty spadną do mniej więcej 1500 obr/min - redukujemy bieg i kontynuujemy zatrzymywanie auta na niższym biegu, aż do chwili, w której użycie hamulca nożnego będzie niezbędne. Warto kontrolować i delikatnie muskać hamulec nożny - w ten sposób będziemy sygnalizować jadącemu za nami, że zwalniamy. Im niższy bieg, tym obroty wyższe, a hamowanie mocniejsze. Zaznaczmy również, że hamowanie silnikiem jest efektywniejsze w autach z jednostkami wysokoprężnymi.

- W dużym skrócie, hamowanie silnikiem wykorzystuje opory jakie stwarza silnik podczas obracania się, bez podawania do niego mieszanki paliwowo-powietrznej. Wykonując redukcję, osiągamy większy moment hamujący silnika przy wyższych obrotach. Pamiętajmy jednocześnie, że silnik spełnia jedynie rolę pomocniczą przy hamowaniu - tłumaczy Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Czemu służy ten zabieg? Hamowanie silnikiem niesie za sobą dwie duże korzyści - to przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa w niektórych sytuacjach drogowych, ale również oszczędność związana z mniejszym spalaniem. Wielu kierowców sądzi, że dojeżdżając do świateł na biegu jałowym - auto nie spali ani kropli paliwa. To błędne rozumowanie, unikajmy tego. Zerowe spalanie dotyczy jedynie hamowania silnikiem (nie dotyczy aut starszych, które nie posiadają zaworu hamowania silnikiem). W stosunkowo nowych autach, sterownik wtrysku (ECU) odcina dopływ paliwa do silnika. Stąd też zerowe spalanie.

Podczas hamowania silnikiem warto kontrolować obrotomierz. Podczas hamowania silnikiem warto kontrolować obrotomierz.
Ponadto, zabieg hamowania biegami wyraźnie wspomaga klasyczne hamowanie nożne, a dodatkowo, nie skracamy żywotności klocków czy tarcz hamulcowych, uniknamy również zagotowania płynu hamulcowego. Hamując silnikiem mamy zdecydowanie większą kontrolę nad pojazdem niż w przypadku dojazdu "na luzie". Dysponujemy również szerszymi możliwościami zareagowania na drogowe niespodzianki.

- Jest to w pełni bezpieczne dla silnika oraz dla otoczenia. Komputer sterujący ustawia dawkę paliwa na 0, co zmniejsza ilość spalanego paliwa. Używanie sinika do wspomagania hamowania zasadniczego pomaga w płynnym wytracaniu prędkości np. przy wspomnianym dojeździe do świateł, ale również podczas zjazdów w terenie górzystym - w terenie, w którym łatwo o przegrzanie hamulców. Jednym słowem proste zdjęcie nogi z gazu bez naciskania na pedał sprzęgła w odpowiedniej sytuacji przynosi spore korzyści - dodaje.

CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE

Jak już wspomnieliśmy, hamowanie silnikiem doskonale zdaje egzamin podczas codziennej jazdy w cyklu miejskim (np. przy dojazdach do sygnalizatora świetlnego). Hamowanie biegami zaleca się również podczas zjazdów ze wzniesień.

Jakie są wady takiej techniki hamowania? Doszukaliśmy się w zasadzie jednego minusa, który dotyczy braku czytelnego sygnału wysyłanego kierowcom jadącym za nami. Przy wytrącaniu prędkości biegami, hamulec nożny nie jest używany, nasz pojazd zwalnia, ale światła "stop" pozostają bez aktywności. Niestety, ale dla zmotoryzowanych jadących za nami, którzy nie zachowają prawidłowej, bezpiecznej odległości, może być to niemały problem. Tak jak wspominaliśmy, podczas hamowania biegami, powinniśmy kontrolować i delikatnie naciskać hamulec nożny. Dla osób, które nie radzą sobie z hamowaniem silnikiem, może stanowić to spore utrudnienie. Dlatego też, uznaliśmy, że to niewielka wada.

Nie mniej jednak, naszym zdaniem każdy kierowca powinien opanować technikę hamowania silnikiem. To bardzo przydatna i bardzo opłacalna sztuka prowadzenia pojazdu.
mJ

Opinie (77) 2 zablokowane

  • (3)

    Umiejętnie to trzeba przede wszystkim w tym momencie wysprzęglać coraz niższe biegi, także ważniejsza jest odpowiednia praca pedałem sprzęgła nie zaś hamulca.

    Nieodpowiednie wysprzęglanie może bardzo szybko przyczynić się do konieczności wymiany sprzęgła, co w jednostkach wysokoprężnych jest dość drogim wydatkiem.

    • 22 9

    • wysprzeglac (2)

      I zmieniać biegi to można też bez sprzęgła... trzeba wyczuć auto i jego obroty a wtedy można dojść do wprawy...

      • 3 6

      • mhm (1)

        a najpierw rozpieprzyć kilka sprzęgieł... dziękuję za taką naukę :)

        • 3 2

        • sprzęgła nie rozpieprzysz w ten sposob

          Aby wyczuć przy jakim zakresie obrotów biegi same lekko wychodzą wystarczy
          Lekko pociągać za drążek zmiany biegów jak obroty silnika są zrównanie z obrotami skrzyni drążek sam lekko bez żadnej siły wyjdzie u mnie to około 2 tyś obr. Aby wrzucić wyższy bieg lekko podnieś obroty u mnie to ok 2,5tyś. Każdy Stary kierowca Ci powie jak to zrobić. Ją się tego nauczyłem inni też to ty też możesz no chyba ze jesteś nieplosprytny i masz automat..

          • 1 3

  • (1)

    Jesli eksperci nas naucza jak opciarzyc prawy poldupek siedzac na fotelu kierowcy (dla anglikow lewy ) to srodek cierzkosci przesunie sie do osi pojazdu co spowoduje rownomierne obciarzenie opon a co za tym idzie poprawi hamowanie , obojetnie silnikiem czy hamulcem.Powinno to byc obowiazkowe na egzaminie.

    • 0 0

    • Dla ciebie obowiązkowa powtórka zasad ortografii.

      • 5 0

  • Hamowanie silnikiem

    Sądzę,że hamowanie silnikiem winno się odbywać w ten sposób , że wytracamy prędkość na tym samym biegu naciskając lekko na hamulec z częstotliwością zależną od sytuacji. Dopiero kiedy osiągniemy możliwie niską prędkość wciskamy sprzęgło i hamulec. Autorzy porad przestrzegają przed uruchamianiem dzisiejszych samochodów na tzn."pych", bo to szkodliwe dla układu pędnego a w szczególności silnika. Mam pytanie, jak się ma hamowanie silnikiem redukując biegi co skutkuje zwiększeniem obrotów silnika do powyższej przestrogi ? I tu widzę minus tej metody.

    • 2 6

  • Hamulce są od hamowania a silnik od poruszania samochodem.

    Silnikiem się hamuje jak potrzeba a "experci" to przepłacone konowały na usługach producentów części zamiennych. Niech przestaną się wpii.ać do stylu jazdy ludzi. Niedługo będą karać mandatem za zbyt wysokie obroty silnika w terenie zabudowanym.

    • 8 7

  • z tego co wiem to nie jest ok hamować silnikiem tak jak jest opisanie powyżej w silnikach TSI VW i tp. W silnikach turbo dochodzi do dużych zużyć
    pasów napędowych jak i ich obciążeń. W silnikach turbo nie zalecają tej techniki hamowania.

    • 9 2

  • Eeee (1)

    Mam problem, bo nie mam obrotomierza w samochodzie i nie mogę go kontrolować :(

    • 1 4

    • obrotomierz to gadzet, jest zbedny do hamowania silnikiem....

      chyba ze zatrzymujesz skazówkę palcem i przez sprzęgniecie zwrotne silnik sam Ci hamuje.... :)

      • 1 1

  • Zawsze hamuję silnikiem, a w zasadzie robi to za mnie moja automatyczna skrzynia.

    • 4 1

  • W praktyce często...

    ...chodzi tylko po prostu o wytracenie pewnej prędkości na tym samym biegu, na którym jedziemy do miejsca zatrzymania (NIE jezdzimy na luzie i NIE rozpoczynamy hamowania w ostatniej chwili przed zatrzymaniem). To nie wymaga nauki żadnych umiejętności, tylko przyzwyczajenia, że hamowanie, które można przewidzieć, wymaga zdjęcia nogi z gazu i przedłużenia tej fazy o kilka sekund przed naciśnięciem hamulca. Ewentualną dodatkową redukcję biegu w miarę wytracania prędkości - można sobie raczej podarować...

    • 6 0

  • Promocja limitu prędkości 30km/h w miastach.

    Poprawiłaby nawyki kierowców i podniosłaby jakość życia w mieście: mniej hałasu i spalin wynikających ze zbędnego przyspieszania.

    • 4 15

  • Pytanie: co z przyczepnością? (4)

    Mówi się, że hamowanie zarówno silnikiem jak i pedałem zwiększa efektywność tego zabiegu. Ale czy hamulce same w sobie nie są zaprojektowane tak, żeby rozkład sił hamowania na poszczególne koła odpowiadał ich trakcji (kwestia rozkładu masy, dociśnięcia przednich kół podczas hamowania itp.)? Wtedy dodanie dodatkowego momentu hamującego na przednie koła tylko ułatwi ich poślizg.

    • 2 14

    • Przód jest dociążony przy hamowaniu silnikiem, wiec i koła lepiej się kleją nawierzchni (2)

      to się robie przed skretem, na samym skrecie odpuszczasz hamulec pozostawiajac hamowanie silnikiem i dodajesz gazu w połowie zakretu. masz zachiowana przyczepnosci i szybko pokonujesz zakret. a naciskanie hamulca ma charakter dodatkowej sily hamowania a nie głównej...

      • 1 1

      • Tylko w samochodach FWD (1)

        Przy tylnym napędzie silnik hamuje tylną oś i przód nie nurkuje a to oznacza, że nie rośnie przyczepność przednich kół skrętnych i na zakręcie można polecieć do rowu. Dlatego w samochodach RWD najskuteczniejszą metodą szybkiego pokonania łuku nie jest hamowanie tylko przyspieszanie, czyli tzw. drift ;-)

        • 5 0

        • Zgadam się w zupełości lecz mowa jest o hamowaniu silnikiem

          Drift to troszkę inny temat ale masz racje.

          • 4 0

    • Hamowanie silnikiem może doprowadzić do poślizgu w sytuacji nadmiernej redukcji biegu (o 2 lub 3 biegi) na śliskiej nawierzchni. ABS nie zadziała, ESP też nic nie poradzi. Trzeba uważać przy gołoledzi, ale w takich warunkach operowanie hamulcem pod nogą jest jeszcze bardziej niebezpieczne i systemy wspomagające mogą zawieść.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane