• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?

Michał Jelionek
11 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął. Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął.

Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.



Czy kiedykolwiek odmówiłe(a)ś przyjęcia mandatu?

Niedawno pomorska policja otrzymała nieoznakowane radiowozy marki BMW, które wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Ich działanie budzi sporo kontrowersji, bo urządzenia mierzą prędkość samochodu, w którym zostały zamontowane. A to oznacza, że zdefiniowanie prędkości innego auta wymaga poruszania się za nim w stałej odległości przez kilka sekund. Najmniejszy błąd policjanta kierującego radiowozem może wpłynąć na wiarygodność pomiarów.

Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.

Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.

Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych

Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.

Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.

  • Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.
  • Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.
  • Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.
  • Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.

Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.

Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.

Opinie (174) 7 zablokowanych

  • Laser się rozszerza ? (5)

    Dziwne... Z tego co wiem i co czytałem na temat laserów i ich wiązki to potrafi ona nawet na odległości kilku km świecić z prawie jednakowym skupieniem A tu raptem po kilkudziesięciu metrach się rozszerza na kilka metrów. Dla Polaków wszystko co im nie pasuje jest nierzetelne, budzi wątpliwości i ogólnie jest złe.

    • 17 11

    • (4)

      Może jest laser i"laser". Skąd wiadomo jakiej jakości jest zastosowany w mierniku? Zresztą nie wiem co Ty tam czytałeś...

      A druga rzecz, to rozbieżność miedzy wiązką lasera, a "wiązką" lunety, która jest zamontowana kilka centymetrów nad wiązką lasera. Nie ma opcji aby luneta i laser spotykały się w jednym miejscu, niezależnie czy mierzony pojazd będzie 100 czy 500 metrów dalej.

      • 7 1

      • (1)

        Luneta jest nad promiennikiem lasera w odległości ~5 cm...
        A sąd mówi o metrach... nadal mamy sporą rozbieżność skali.

        • 0 1

        • Sąd nie mówi o metrach. Przeczytaj artykuł jeszcze raz ze zrozumieniem.

          • 2 0

      • (1)

        No i co z tego że celownik jest odrębnym urządzeniem ? Skoro posiada legalizację to chyba oczywiste jest ze te urządzenia są w taki sposób skalibrowane by mierzyły w ten sam pkt. Idąc Twoim tokiem myślenia policja nie powinna używać również broni bo przecież przyrządy celownicze to nie to samo co lufa z której wychodzi pocisk więc nie ma możliwość by trafiał tam gdzie się celuje.

        • 0 3

        • Nie ma takiej możliwości, aby urządzenie miało skalibrowany przyrząd optyczny na 100m, a policjant raz będzie mierzył gościa 50m dalej, a raz 300m dalej.

          "przecież przyrządy celownicze to nie to samo co lufa z której wychodzi pocisk"

          Dokładnie tak jest. Celownik jest zrobiony na określoną odległość, i to określoną w przybliżeniu. Jeśli chcesz strzelić dalej niż normalnie, to musisz brać to pod uwagę, że celownik rozjedzie Ci się z pociskiem. To są podstawy strzelectwa.

          • 2 0

  • (1)

    Wszystko fajnie i pięknie, ale w Trójmieście używa się urządzeń o nazwie Trucam, a nie Truspeed. Ta sama firma produkuje tylko, że Trucam posiada inne parametry. Czyżby pseudo-redaktorzy z trójmiasto.pl specjalnie wprowadzali w błąd opinie publiczna??

    • 9 6

    • No i?

      • 3 1

  • A wiecie, że trzeba jeździć przepisowo? (2)

    • 15 6

    • Nie?

      • 3 0

    • Jechałem poprawnie a mimo to musiałem odwołać się do sądu. Wygrałem.

      • 3 4

  • Wystarczy być normalnym (1)

    a nie jakimś "de billem ", "maliniakiem " czy innym "maciarenką" , i jeżdzić normalnie . Nikt nikomu wtedy nie zrobi krzywdy . Ćwoki okupujący "Trójmiasto" którzy zanieczyszczają POwietrze swoimi bżdzinami POwinni mieć odebrane prawo jazdy dożywotnio.

    • 7 13

    • I w dodatku jestem zwykłym idiotą który kocha Prezesa Wszystkich Prezesów

      • 4 2

  • (6)

    "Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd."
    Szczerze powiem, że większych bredni nie słyszałem w życiu. To może w tych radarach nie jest zamontowany laser, tylko jakas dioda świecąca? Lasery sa wykorzystywane w nauce, w wojsku, nawet w CERN. Promień lasera jest nierozszczepialny na dystansie wielu kilometrów. A tu w radarku obejmuje samochód a nawet kilka w odległości kilometra? :D

    • 18 8

    • pryzmat

      Sędzia studiował prawo, a nie (brrr) fizykę.

      • 3 4

    • Ameba

      • 3 0

    • Kup sobie taki tani laser w breloczku i zobacz że się rozszczepia. Powiesz, przecież to zabawka za kilka zł. No to teraz powiedz mi ile kosztuje ten radar-zabawka, a ile sprzęt wojskowy czy ten w CERNie? No właśnie...

      • 6 2

    • Wiesz (2)

      Sam brednie wypisujesz. Oczywiście, że wiązka lasera się rozszerza w miarę wzrostu odległości.

      • 2 2

      • Na ilu kilometrach?

        • 0 0

      • i co półgłowku, zanegowac potrafisz, ale odpowiedzieć czy udowodnić swoje bzdury to już nie?

        • 0 0

  • Przede wszystkim !

    Policja nie jest wiarygodna ! Co dopiero nowe radary >

    • 12 2

  • Rapid-1A

    Mi tam ręczny miernik prędkości Rapid-1A zawsze zmierzył dokładnie i ja tam nie kwestionowałem. Jechałem 85 km/h i na wyświetlaczu było tyle samo... Nie raz zdziwiony byłem, że aż tak to urządzenie jest dokładnie. A teraz jakieś hiper wynalazki i są błędy ???

    • 9 0

  • Wychodzi,że nie ma bata na pirata? (3)

    Czy ktoś dostał mandat za przekroczenie prędkości o 9, czy 12 km/h więcej w terenie zabudowanym? Najczęściej kwestionują wynik pomiaru ci którzy "grzeją" o 20, 30 km/h i jak nie więcej i to po raz kolejny zatrzymani w ciągu miesiąca lub nawet częściej.....

    • 6 4

    • (1)

      Jadę 50 i wszyscy mnie wyprzedzają w mieście........

      • 3 1

      • Bo jedziesz jak palant

        • 1 1

    • ja dostalem, 50pln mandatu bylo

      • 1 0

  • Wyprzedzanie...

    Jeżdże 60 w mieście i ciężarówki mnie wyprzedzają. Słaby ze mnie kierowca czy co ?

    • 9 1

  • to nie problem sprzętu ale jego wykorzystania (1)

    powiecie , że bez asystenta parkowania nie można zaparkować? Błąd. Po prostu każdy imbecille jest w stanie to zrobić. To samo dotyczy mierników prędkości, niestety, żeby korzystać z w sposób prawidłowy z wadliwego z definicji sprzętu trzeba mieć większe wykształcenie niż policjant.

    • 3 3

    • dla ewentualnych kontestatorów

      fuj, tyle dziwnych słówek. Jak wyznaczyć wysokość obiektu do którego nie możemy się zbliżyć?
      Namierzamy dalmierzem podstawę , potem szczyt i albo wciskamy guzik wylicz albo robimy to ręcznie. I jest to wynik wiarygodny z dokładnością do pomiarów podstawowych.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane