• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?

Michał Jelionek
11 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął. Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął.

Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.



Czy kiedykolwiek odmówiłe(a)ś przyjęcia mandatu?

Niedawno pomorska policja otrzymała nieoznakowane radiowozy marki BMW, które wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Ich działanie budzi sporo kontrowersji, bo urządzenia mierzą prędkość samochodu, w którym zostały zamontowane. A to oznacza, że zdefiniowanie prędkości innego auta wymaga poruszania się za nim w stałej odległości przez kilka sekund. Najmniejszy błąd policjanta kierującego radiowozem może wpłynąć na wiarygodność pomiarów.

Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.

Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.

Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych

Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.

Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.

  • Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.
  • Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.
  • Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.
  • Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.

Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.

Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.

Opinie (174) 7 zablokowanych

  • (1)

    Nie popełniłem wykroczenia, policjant bardzo chciał mnie ukarać za wyimaginowane przez niego wykroczenie. odmówiłem przyjęcia mandatu, policjant zaczął mi grozić. Sąd (najbardziej skorumpowany w Polsce) przyznał wiarę policjantowi.
    W nagrodę pocieszenia TEN SAM policjant kolejny raz chciał mnie ukarać mandatem za "wykroczenie", które istniało tylko w jego głowie, zadając pytanie:
    " przyjmujesz, czy znowu mam cię pogrążyć w sądzie, przecież ja jestem policjantem tylko mi sąd wierzy"
    Przyjąłem, próby zainteresowania WWP skończyły się fiaskiem, z komentarzem:
    "policjant zawsze mówi prawdę, a obwiniony (czuję się jak obywatel innej kategorii, tylko dlatego, że nie jestem policjantem) zawsze kłamie.
    Dowód w postaci nagrania z rejestratora nie był według policjantów z wydziału wewnętrznego policji dowodem.
    Zastanawiające, jak ten fakt się ma do "rozpatrywania" przez policę wydziału ruchu drogowego do "wykroczeń" nagranych prywatnymi wideo rejestratorami przez innych uczestników ruchu drogowego.

    • 8 6

    • czasami trzeba się

      ostro postawić, niektóre dokumenty mogą a pomóc. Sam mam OT2 podpisane przez komendanta wojewódzkiego, niby nic ale przed sądem to jeden pies przeciw drugiemu.

      • 1 0

  • ciekawym jest jedna sprawa

    aby urządzenie dostało decyzję dopuszczenia typu, a w następstwie legalizację musi spełniać parametr błędu pomiaru +-1 km/h dla urządzeń laserowych bez zależności w jakim przedziale porusza się pojazd (tak było w przypadku radarów +-3 km/h do 100 km/h i +- 3% powyżej 100 km/h) to jest jasny i jeden z podstawowych parametrów, kolejnymi się wielkości wyświetlania informacji, rozmiar wiązki określonej w mrad itd. Także pytanie jest podstawowe, kto dał legalizację na te urządzenia ? Skoro nie spełniają podstawowego parametru, w ogóle nie powinny być dopuszczone do używania. Ciekawe, kto ładnie wziął w łapkę, bo przy obecnych "skrupulatnych" urzędnikach, bardzo wątpliwym jest, aby ktoś zwyczajnie tego nie zauważył. Jest jeszcze jedna rzecz. legalizacje przeprowadzają Obwodowe Urzędy Miar znajdujące się w kilku miastach w Polsce, a nie Główny Urząd Miar w Warszawie, oni jedynie wystawiają Decyzję Dopuszczenia Typu. Coś tu bardzo mocno śmierdzi. Dla prokuratury jest to wręcz wykładanka.

    • 9 1

  • Jak widać...

    Instytucja zbója przydrożnego przez wieki bardzo ewoluowała. Ale wciąż ma się dobrze :)

    • 3 4

  • (1)

    1) laser ma to do siebie, że dobrze skalibrowany nie poszerza wiązki... wiązka może mieć 2 mm centymetr od źródła i 2 mm 100 km dalej
    2) totalna bzdura - lakier co najwyżej może powodować dyscypacje wiązki lasera ale w żadnym wypadku nie nastąpi błąd dopplera czyli przekłamany odczyt.
    3) przepis to przepis - tutaj dyskutować nie będę.
    4) prędkościomierz pojazdu może się mylić nawet o 10 kmh... skąd zatem problem z tym że może wystąpić błąd 2 kmh w "radarze" policji? Nadal Policja ma dużo lepszy odczyt niż sam kierowca.

    Najwyraźniej sędzia ma więcej za uszami niż kierowca który słusznie miał dostać mandat.
    Napiszcie tutaj imię i nazwisko sędziego - każdy powinien wiedzieć kto jest krętaczem i działa przeciwko polskim obywatelom.

    • 6 14

    • to był sędzia kalosz

      hehe

      • 0 0

  • to jest Polska. nie długo wojna z żydami i usa będzie więc niech homoseksualiści się szykują. Tu nie ma nic

    logicznego. daję 5 lat i w kamasze

    • 2 0

  • Jeżdżę bezpiecznie. (1)

    Ciekawe czy w Niemczech, Norwegii itp też tak polemizują na temat radarów, wideorejestratorów. Otóż nie. Tam społeczeństwo chce czuć się bezpiecznie i dało by przyzwolenie na gości na drzewie rozróżniających prędkość po warkocie silnika.

    • 3 4

    • Oczywiście że kwestionują. Właśnie pierwsze wzmianki o wadliwości tych mierników laserowych LTI przyszły z UK.

      • 1 0

  • na YT jest film Emil lowca fotoradaru oraz MotoDoradca gdzie testuja radar laserowy

    Budynek potrafi przemieszczac sie z predkoscia kilkudziesieciu kmh !

    • 3 1

  • (2)

    To jest skandaliczne, że sprzęt nie spełnia wymogów technicznych. Prawo niestety nie działa w symetrii - zwykły Kowalski byłby zmieciony z powierzchni Ziemi, gdyby sytuacja tego typu się przytrafiła.
    Jest i druga strona medalu. Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach? Wszyscy przecież wiemy, że przyczyną większości tragedii jest niedostosowanie prędkości, wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych, alkohol oraz stan infrastruktury drogowej i pojazdów.

    • 2 5

    • (1)

      Taa... przyczyną większości tragedii alkohol. Całe 2% ofiar...

      • 0 0

      • Zatem 'na zdrowie' ;-)

        • 0 0

  • Banda oszustów z milicji! (1)

    Trochę ponad rok temu stali jak zwykle "schowani" przy Faktem Business ja wyjechałem z uliczki na wysokości serwisu opon . Zatrzymali mnie i pokazują że jechałem 86 KM/h !

    Powiedzialem im że ich pogięło dopiero ruszyłem i to nie moje ! Niestety skończył mi się przegląd co przeoczyłem !
    Bezczelny milicjant powiedział z uśmiechem na twarzy że albo przyjmuję mandat albo wzywa lawete !!

    Dzisiaj wziął bym lawte bo ta menda dała mi 10 pkt i kosztowało mnie to polskie prawko ! Na szczęście mam jeszcze inne ...

    • 3 2

    • Ale z tym innym prawkem też nie możesz jeździć po Polsce, bo mają cię w systemie.

      • 0 1

  • Generalnie policja jest niewiarygodna.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane