• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?

Michał Jelionek
11 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął. Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął.

Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.



Czy kiedykolwiek odmówiłe(a)ś przyjęcia mandatu?

Niedawno pomorska policja otrzymała nieoznakowane radiowozy marki BMW, które wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Ich działanie budzi sporo kontrowersji, bo urządzenia mierzą prędkość samochodu, w którym zostały zamontowane. A to oznacza, że zdefiniowanie prędkości innego auta wymaga poruszania się za nim w stałej odległości przez kilka sekund. Najmniejszy błąd policjanta kierującego radiowozem może wpłynąć na wiarygodność pomiarów.

Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.

Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.

Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych

Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.

Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.

  • Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.
  • Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.
  • Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.
  • Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.

Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.

Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.

Opinie (174) 7 zablokowanych

  • Wystarczy być normalnym (1)

    a nie jakimś "de billem ", "maliniakiem " czy innym "maciarenką" , i jeżdzić normalnie . Nikt nikomu wtedy nie zrobi krzywdy . Ćwoki okupujący "Trójmiasto" którzy zanieczyszczają POwietrze swoimi bżdzinami POwinni mieć odebrane prawo jazdy dożywotnio.

    • 7 13

    • I w dodatku jestem zwykłym idiotą który kocha Prezesa Wszystkich Prezesów

      • 4 2

  • Rapid-1A

    Mi tam ręczny miernik prędkości Rapid-1A zawsze zmierzył dokładnie i ja tam nie kwestionowałem. Jechałem 85 km/h i na wyświetlaczu było tyle samo... Nie raz zdziwiony byłem, że aż tak to urządzenie jest dokładnie. A teraz jakieś hiper wynalazki i są błędy ???

    • 9 0

  • Przede wszystkim !

    Policja nie jest wiarygodna ! Co dopiero nowe radary >

    • 12 2

  • No to milicja może mi skoczyć

    :-) dzięki za informacje

    • 8 7

  • Są tak wiarygodne jak policmajster-konfetti Zieliński

    Który nic nie widział i nic nie słyszał

    • 8 4

  • szyscy mnie wyprzedzają (2)

    oddalam to pytanie. Poruszam się zgodnie z przepisami. Niestety większość innych kierowców to kompletni debile i ignoranci nie znający praw fizyki. Przyszli zabójcy pasażerów, pieszych, siebie.

    • 44 32

    • iskra była taka dobra że nawet stojący odkurzacz jechał z prędkościu 30 km/h, także uważaj, bo u Ciebie na liczniku będzie 45 (1)

      a u policjanta 63, ale przecież ty wiesz ile jechałeś, a policjant wie ile radar zmierzył.

      • 17 6

      • ?

        Jak wiesz ile jechałaś to po jaki h... się kłócić. Przyjmij mandat jak mężczyzna. I po sprawie.

        • 10 15

  • Polecam obejrzeć sobie odcinek

    na kanale Motodoradca na YouTube. Mniej wiarygodne od poprzednich jak komuś się nie chce wchodzić. :)

    • 46 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane