• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • Badania są konieczne (1)

    Badania są konieczne dla seniorów przynajmniej raz w roku do 80 roku życia i powyżej co pół roku takie osoby mają wystarczająco czasu aby pójść do lekarza się przebadać oczywiście nie za gotówkę tylko to powinno być zaświadczenie wydane na koszt państwa albo realny koszt czyli może 30 zł miałem przypadek taki jechałem do pracy 01.04.2014 jadąc se drogą oddzieloną pasem zieleni dwupasmową prawym pasem a tu mi nagle 86 letnia kobieta wyjechała jak później tłumaczyła się że myślała że zdąży... gdyby dobrze widziała to pewnie by mi nie przecięła dwupasmowej jezdni....
    filmik dostępny na youtube z video rejestratora
    wejdzie w youtube "01.04.2014 Selgros Wypadek"
    wrzucił bym link ale automatycznie wyrzuca.

    • 2 0

    • Równie dobrze mógł ci ją przeciąć 30 latek, zajęty pisaniem SMSa, grzebaniem przy radiu, grzebaniem w gaciach, itp. Z tego samego powodu - bo nie widział.

      • 1 0

  • tak emeryt stanowi problem z doswiadczenia

    Mialam zdarzenie w gdansku, gdyby nie moj refleks starszy pan uszkodzilby mi caly lewy przod. Nie slyszal znakow jak za nim jechalam, bo przychamowalam ratujac auto (z 45km/h przed skrzyzowaniem bylo latwo), zlozylo sie tylko lusterko. Nie wiedzac jakie sa uszkodzenie, jechalam za panem, by po 2km uslyszec, ze jechalam szybko, niestety udowodnilam panu, ze nie, wtedy ten stwierdzil, ze nie widzial mnie w lusterku - byloby trudne jechal obok mnie i widzialam go przez szybe jak zaczal mi wjezdzac w auto.

    Niestety. Polski emeryt nie ma wprawy. Na codzien przebywam i jezdze w holandii, tutaj emeryt jezdzi normalnie (nie chodzi mi o lamanie przepisow, bo nie ma takiej koniecznosci).
    Sama stwierdzilam, ze schowam prawo jazdy do szuflady i sprzedam auto, gdy zdrowie mi sie pogorszy i refleks/orientacja sie zmniejszy, jak bylo w przypadku tego pana.
    Owszem niedoswiadczona mlodziez -brak doswiadczenia i brawura, z drugiej strony brak koncentracji - niedowidzenie, niedostateczna uwaga na drodze emerytow.

    • 1 1

  • po 80 nie powinni prowadzić pojazdu (1)

    uważam że po 80 roku życia z automatu powinno się zabraniać poruszania pojazdem, po 70 zależałoby to od badań lekarskich, 60 także od badań. Dlaczego tak uważam gdyż zapomnieliśmy iż z wiekiem przybywa chorób społecznych tkj: cukrzyca, ograniczenia ruchowe, drgawki, problemy ze wzrokiem, i wiele wiele innych które dyskwalifikują prowadzenie pojazdu. w USA po 60 muszą obowiązkowo robić badania inaczej taksi.

    • 3 3

    • zapomniałas napisać że w niektorych stanach twojego USA

      kobietom podczas menstruacji też nie wolno prowadzoć samochodów ponieważ wtedy są nieobliczalne ..
      Co nas obchodzą kretyńskie przepisy innych krajów.

      • 2 2

  • Psychotesty powinni zdawać wszyscy bez wyjatku

    np , 18-40 co 5 lat
    41-60 co 3 lata
    61-70 co 2 lata
    powyżej 70 co rok
    osoba winna spowodowania wypadku - za kazdym razem
    Oraz osoba ktora chce otrzymać prawo jazdy przed przyjeciem na kurs bez wzgledu na wiek, samo badanie takie jak dzis jest nic nie daje..

    • 3 0

  • Zdarzają się wypadki dziadkom jednak zdecydowana większośc wypadków to domena GUANażerii do 25 lat.

    • 2 0

  • Dobre sobie (2)

    Po tym wypadku niektórzy ludzie zaczęli krytykować ludzi starszych za kółkiem. Zapominają ze większość wypadków w tym poważnych jest udziałem ludzi o wiele młodszych. Podoba mi się ta nagonka na starszych. Tak jak byście panowie krytykanci byli wiecznie młodzi. Zobaczymy jak na stare lata sami będziecie prowadzić samochód. Ilu z was w ogóle do tego wieku dozyje. Błędy zdarzają się kierowcom w każdym wieku. Żeby nie było mam 30 lat i zawodowo jeżdżę dużym i małym mobilkiem. I żeby było ciekawiej robie to przepisowo. A widuje na drodze jakoś więcej glabow w młodszym niż starszym wieku.

    • 49 5

    • przepisowo to wcale ciekawiej nie jest tylko raczej nudno (1)

      gdy jadę 50km/h wydaję mi sie że stoję w miejscu.przepisy są niesprawiedliwe ponieważ są dopasowane zbyt ogólnie np.prędkość i hamowanie -jaka jest różnica w prędkości reakcji pomiędzy 25 a 70-cio latkiem

      • 1 9

      • Tyle że ja na drodze nie szukam wrażeń

        Wiec wisi mi, czy jest mi nudno...ważne ze mi i innym jest bezpiecznie. A wrażeń szukam w weekendy na torze motocrossowym.

        • 2 0

  • Może po 60tce jeszcze jeżdżą dobrze,

    ale po 70tce już stanowią zagrożenie.
    Oni jadą prosto - nawet jak trzeba kogoś lub coś wyminąć.
    Powinny być obowiązkowe badania w wieku 70, 75 lat, a od 78 lat co dwa lata.

    • 1 0

  • Po 70-tce obowiązkowe badania są konieczne

    ale w Sejmie siedzą pryki i same sobie wbrew nie zrobią

    • 1 0

  • 83-latek obudził się na moim samochodzie

    Zjechał na bok, lekko się ode mnie odbił i pojechał spokojnie wolno dalej.
    Jak go złapałem to się zdziwił o co chodzi.
    Dopiero jak pokazałem mu wgniot na jego masce to zrozumiał o co chodzi.

    • 2 1

  • nizik

    a czemu tu nie opisano aspektu zdrowotnego? przecież w określonym wieku sprawność ruchowa się pogarsza, dodatkowo dochodzą choroby społeczne typu pogorszenie wzroku, cukrzyca, problemy z utrzymanie równowagi ciała, drgawki itp. przecież zaczęliśmy temat od osób po 80 roku życia-oni nie powinni w ogóle siadać za kierownicą, po 70 powinni się badać raz do roku i za przyzwoleniem lekarza poruszać się autem, po 60 raz na dwa lata badania. Poza tym nie jest powiedziane że na emeryturze kierowcy zwalniają, mój teściu po 70 ciśnie ile się da a trasę którą ja pokonuję w 2,5 godz. on pokonuje w 1,5 godz. Jaki z tego wniosek prędkość poruszania nie zależy od wieku tylko od kultury.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane