• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • kierowcy (2)

    miałem dwa zdazenia,pare lat temu dziadzia wyjezdza z dwukierunkowej ulicy stoi na lewym pasiewyjezdza w prawomuwie dziadzia jak stoisz a on gowniazu ja jestem starszy.potem może po miesiącu ten sam PAN STARSZY wyjezdzal swoim MALUSZKIEM z parkingu i tez JAK SWIETA KROWA na moje słowa DZIADZIA CO ROBISZ dostałem taka wiazke ze on jest starszy i wogole no i co jak bym był BURAKIEM to skasowel bym dziadzi maluszka.ale pomyslalem zejego już nic nie nauczy wiec odpuscilem. A WSZYSTKO TO NA OBLUZU koloszkola na gruny przy maly targowisku

    • 1 3

    • Tu pisać do was Kali-Mirek z Gdynia. Polski to taka trudna języka.

      • 1 0

    • a co, nie jezdeś "bórakiem " ?

      • 1 0

  • jadąc 80 km/h na obwodnicy (120km/h) stwarza się zagrożenie w ruchu i należy się mandat za zbyt powolną jazdę lub utrudnianie ruchu

    • 2 1

  • (1)

    Pracuję na parkingu. 3/4 dziadków nie potrafi prawidłowo podjechać pod szlaban, nie mówiąc już o tym że są kompletnie głusi, trzęsą im się ręce na kierownicy, a biegi zmieniają przy kilku tys. obrotach.
    Sieją zagrożenie tylko.

    • 7 13

    • No to trzeba zmienić pracę

      Nie wszyscy mają predyspozycje, aby być parkingowym.

      • 5 1

  • Badania dla każdego kierowcy

    • 2 0

  • Nie można generalizować, ale po przekroczeniu pewnego wieku,

    powinny być obowiązkowe, coroczne badania psychotechniczne. W grupie seniorów jest pewna "pula" osób, które nie powinny zasiadać za kółko dla swojego i naszego bezpieczeństwa.

    • 3 1

  • Nagłośniono jeden wypadek z udziałem starszego wiekiem kierowcy. (1)

    I od razu nagonka na starszych! To jest niestety bardzo powszechne obecnie, bezrefleksyjne podejście do życia. W tekście autor podał statystyki jasno pokazujące, która grupa wiekowa jest faktycznie obarczona większym ryzykiem. I to zgadza się z moim doświadczeniem. Dlatego apeluję o więcej dystansu i refleksji.

    • 11 7

    • kolego a ile znasz osób dajmy na to 70+ które prowadzą? Bo ja raczej niewiele, ba mało kto ma z nich prawko (np 1/3) z nich.

      Teraz młodzi, obecnie prawo jazdy jest na tyle modne, że już w liceum ma je 3/4 maturzystów a Ci którzy nie mają, też się przymierzają do zrobienia. Prawie wszyscy ludzie w wieku 18-30 JEŻDŻĄ. A już szczególnie grupa 25-30, która aktywnie pracuje, co chwila wyjeżdża itp.

      Jeśli większość osób 18-30 prowadzi, a tylko jakiś ułamek emerytów z grupy 60+ to wiadomo że więcej wypadków jest w tej młodszej grupie i o wiele więcej robi kilometrów, więc ma więcej wypadków.

      Pytam ilu z 60+ jest kierowcami i ile średnio robią kilometrów, wtedy można się pobawić w statystyki a nie proste dodaj podziel i wychodzi a potem się pisze głupoty Panie Naskręt!!!

      • 0 1

  • Żetelne badania lekarskie (3)

    Moim zdaniem każda osoba po 65 roku życia powinna przechodzić badania lekarskie, wzrok, słuch, psychotesty.

    • 3 6

    • (1)

      I kończyć podstawówkę należy rzetelnie.

      • 7 0

      • Tak, tak i jeszcze egzamin z ortografii. Koniecznie!

        • 3 1

    • Niestety

      Nie wolno dyskryminować ze względu na wiek, płeć rasę, wyznanie..........Dyskryminacja=faszyzm

      • 2 1

  • percepcja seniorów (1)

    nie mam nic do seniorów, większość z nich pewnie w swoim życiu mogła być wyśmienitymi kierowcami z wielkimi umiejętnościami. Natomiast mam wielkie ALE do faktu że taki senior, przykładowo mój 65 letni ojciec, po prostu zaczyna totalnie nie zauważać pewnych rzeczy i percepcja spada co najmniej o połowę. dobrze przynajmniej że jeździ wolniej, natomiast poziom prowadzenia bardzo niski, nieadekwatne zachowanie na drodze, opieszałość w manewrach i ich niedokładność jest bezpośrednim zagrożeniem. TAK są zagrożeniem, nie z własnej winy ale przez własną nieuwagę i obniżoną percepcję przestrzenną. Nie wiem czy w tym pięknym kraju zielonej wyspy uda mi się doegzystować do takiego wieku bo się zaharuję za śmieszne pieniądze na śmierć w wegetacji ale obawiam się że starość jest niestety brutalna i też będę kumał gorzej...

    • 12 6

    • Wolę kiepską percepcję

      Od 3 promili we krwi

      • 2 0

  • czy ta kobieta wyglada tak naprawde czy to charakteryzacja do horroru:)?

    i co sie dziwic ze facet wymienia sobie kobiete na młodszy model.

    • 1 4

  • Nie ma co wnikać ile powodują wypadków (3)

    Każdy wypadek to potencjalna śmiertelna ofiara więc powinno się wprowadzić obowiązkowe badania po 60 roku życia. Niezależnie czy więcej wypadków powodują młodzi. Wyeliminowanie po kolei możliwie jak największej liczby przyczyn da łącznie efekt na polskich drogach.
    Z doświadczenia widzę (18 lat prawko, około 500 tys km nakręcone autem osobowym), że osoby starsze popełniają błędy we włączaniu się do ruchu, ocenie prędkości innych pojazdów a to powoduje sytuacje potencjalnie niebezpieczne. Młodzi to oczywiście brawura, prędkość itp... Nie ma co porównywać eliminować zagrożenia z każdej strony mądrymi przepisami. A pana z partii emerytów NIE SŁUCHAĆ.

    • 16 29

    • (1)

      ja bym może zaczął od wyeliminowania takich sytuacji jak to że tranzyt idzie przez miasta i wioski no ale kasa misiu lepiej i taniej jest upierd..lać pod byle powodem kolejne grupy użytkowników dróg niż budować obwodnice czy drogi dwujezdniowe między miastami łatwiej stawiać las fotoradarów niż zbudować w każdym województwie minimum jedno porządne miasteczko ruchu drogowego z płytami poślizgowymi torami do szybszej sportowej jazdy itd bo to też kasa misiu kasa oczywiście uwalić staruszków przez których ginie mniej niż przez pijanych czyli zero zero nic % ofiar śmiertelnych niż zająć się problemem od dobrej strony

      • 5 2

      • Czy wiesz, ile obwodnic zbudowano w ostatnich latach?

        Skórcz, Pelplin, Kwidzyn, Kołobrzeg, w kolejce Kościerzyna, Brodnica, Żukowo, Kartuzy... A to tylko na Pomorzu, na południu kraju dzieje się jeszcze więcej.

        • 0 1

    • Najpierw należy wyeliminować pijaków na drogach.

      Pijanych jest ułamek wszystkich kierowców, ale powodują aż 16% ofiar śmiertelnych na drogach. Kontrole trzeźwości na blokadach wykazują ok. 0,2-0,4% nietrzeźwych kierowców. Teraz popatrzmy na liczby z policja.gov.pl: liczba ofiar śmiertelnych wypadków: 3571, z tego ofiary wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców: 584. Czyli wychodzi ok. 16%. Oczywiście, to jest 584 ludzi i 16% za dużo. Skoro 0,2-0,4% kierowców powoduje 16% ofiar, to czy nie znaczy to,że mają oni WIĘKSZY udział w problemie,niż pozostałe 99,6-8%? Gdyby nawet przyjąć, że norma jest zaniżona, to tym bardziej dziwna jest dysproporcja pomiędzy ilością spowodowanych ofiar, bo ci kierowcy "na lekkim kacu" powinni powodować "nie aż tak dużo" ofiar, a tak nie jest. A skoro pijany kierowca jest 50 razy bardziej niebezpieczny dla życia,niż nawet statystyczny trzeźwy debil drogowy,to powstrzymując pijanego kierowcę przed jazdą (a trzeźwego przed upiciem się) właśnie NAJSKUTECZNIEJ zwalczamy NAJPOWAŻNIEJSZĄ składową problemu.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane