• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy seniorzy za kółkiem powinni przechodzić obowiązkowe badania?

mJ
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań. Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań.

Obowiązkowe badania okresowe oceniające zdolność do kierowania pojazdami i krótki termin ważności prawa jazdy dla osób w starszym wieku - wiele europejskich krajów właśnie w taki sposób sprawdza, czy seniorzy są zdolni do kontynuowania swojej kariery za kółkiem. Niewykluczone, że podobne przepisy już wkrótce będą obowiązywały w Polsce.



Wydłużony czas reakcji, słabszy wzrok i słuch, a do tego masa zażywanych leków, które mogą niekorzystnie wpływać na osobę kierującą pojazdem - to tylko początek listy potencjalnych przyczyn wypadków i kolizji drogowych z udziałem zmotoryzowanych w podeszłym wieku.

Ministerstwo Infrastruktury chce zminimalizować liczbę incydentów drogowych spowodowanych przez osoby starsze. Resort pracuje nad wprowadzeniem obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Co ciekawe, nad podobnymi regulacjami pracują unijni urzędnicy, którzy chcą, aby takie prawo weszło w życie we wszystkich krajach wspólnoty.

W niektórych krajach Europy już obowiązuje takie prawo, a najbardziej restrykcyjne przepisy nakazują seniorom odbycie badań lekarskich raz w roku.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Warto dodać, że większość kierowców-seniorów posiada bezterminowe prawa jazdy, które uzyskali kilkadziesiąt lat temu. Zmotoryzowani posiadający bezterminowe uprawnienia nie mają konieczności powtórzenia badań lekarskich.

Resort od lat organizuje akcje informacyjno-edukacyjnych, mające na celu zachęcić seniorów do kontrolowania swojego stanu zdrowia i weryfikowania umiejętności za kierownicą. Niestety, same akcje to zbyt mało.

Obowiązkowe badania dla seniorów to z całą pewnością dobry pomysł. Nasuwa się jednak pytanie, czy wiek 60 lat nie jest zbyt niską granicą? Przecież wielu zmotoryzowanych przed "siedemdziesiątką" w dalszym ciągu doskonale poczyna sobie w fotelu kierowcy.

Kierowca Traficara dał popis na szosie.

mJ

Opinie (224) 1 zablokowana

  • Tak i dodatkowo młodzi (2)

    Zwłaszcza młodzi z numerami rejestracyjnymi zaczynającymi się na CSW, GWE, GKA przeważnie są to osobniki 20 letnich BMW lub VW

    • 30 3

    • (1)

      No tak bo młodzi z blachami GD GDA itp to profesjonalni kierowcy hahaha

      • 4 1

      • Ci są najgorsi...

        • 1 0

  • Emeryt

    A może sprawdzić statystyki wypadków w grupach wiekowych i wtedy pomyśleć o badaniach.

    • 3 1

  • przykład z ostatniej niedzieli (4)

    Jestem z rodziną na spacerze w Orłowie , stoi grupka ludzi która to się żegna z jednym ze starszych panów , grupka tych ludzi prawdopodobnie rodzina mówi , ze Tata dobrze się trzyma jest sprawny a ma już 87lat , ten pan wsiada do swojego auta i uwaga próbuje wycofać do tyłu , wbija bieg wsteczny zapalają się swiatła wsteczne , i tak ten wsteczny wbija przy mnie 4 razy auto mu się powoli przy okazji stacza na środek parkingu , po czym podchodzi do niego ktoś z rodziny i się pyta co się dzieje a on na to że auto nie chce jechać a ma wbity bieg wsteczny na co dostaje odpowiedź , że nie ma odpalonego samochodu i to dlatego . Ja pierdziele.
    Więc nie mówcie , że tatuiś dziadziuś , babcia sr*pcia nie powinni przechodzic testów itp bo taki gość toczącym się autem może na takim spcerku rozjechac was lub wasze dziecko.

    • 8 15

    • Dokładnie!

      • 0 0

    • u mnie na parkingu niejeden i niejedna 25-40 tak manewrowała że kończyło się albo uszkodzeniem innego pojazdu albo prośbą o pomoc z wyjazdem do tyłu

      • 4 0

    • wolę takiego, niż nastolatka, który wyjeżdżając z parkingu wrzuci wsteczny, gaz w podłogę i nawet nie spojrzy czy ktoś idzie/jedzie.

      • 4 2

    • nie widzisz różnicy miedzy 60 latkiem a 87 latkiem ??!!

      • 4 2

  • (1)

    Największym zagrozeniem sa mlodzi kierowcy, baz doświadczenia na drodze i wyobraźni

    • 7 2

    • wyobraźnia

      Młody zazwyczaj jest bez doświadczenia no chyba że się z nim urodził :) a z brakiem wyobraźni trudno dyskutować poza faktem, że dotyka nie tylko młodych. Z racji tego że w każdym wypadku kierowca jest z automatu winny bardziej szukał bym u kierowców umiejętności myślenia za innych.

      • 0 0

  • Jestem za sprawdzaniem (1)

    Niestety ale dużo osób starszych nie ma już takiej koordynacji i koncentracji co za młodu. Są zagrożeniem i to dużym. Często jeżdżą na pamięć nie zwracając uwagi ani na znaki ani na to co się wokół nich dzieje. To że mają prawko 40 czy 50 lat nie oznacza że są dobrymi kierowcami. Duża część tych osób też już nie dowodzi, nie dosłyszy. Nie piszę że wszyscy ale duża grupa osób tak.

    • 3 2

    • Ciekawe bzdury opowiadasz.Ten co jeżdził po deptaku i wjechał na molo tez był stary i jeżdził na pamięć?A ci co zabijają rodziny tez są starzy i niedowidzący?Najpierw się myśli i potem

      • 1 0

  • a co z tymi co sobie nie radzą?

    "Przecież wielu zmotoryzowanych przed "siedemdziesiątką" w dalszym ciągu doskonale poczyna sobie w fotelu kierowcy."
    A co z tymi co sobie nie radzą? Dalej mają mieć prawo jazdy?

    • 2 1

  • Badani (1)

    Ja bym badał młodych co roku. Może by jeździli rozważniej i zgodnie zprzepisami.

    • 10 1

    • Kiepski z Ciebie obserwator ja z kolei widzę jak w przedziale 30-50 lat albo wiszą na telefonie , przy okazji jeżdżąc slalomem po drodze. Wymuszenia nagminne gdzie tylko o włos czasem nie dochodzi do tragedii. Owszem może faktycznie małolaty za szybko jeżdżą ale czy to ma coś wspólnego z badaniami. To chyba chodzi o sprawność, refleks i zdrowie danej osoby. Nie powiesz mi ze 65 latek ma taki sam wzrok i koordynacje co 27 latek.

      • 0 1

  • tych do 30 tez trzeba badac i kontrolowac no obecnośc narkotyków i procentów

    !

    • 6 1

  • TAK!

    Ale nie tak jak pisał gość wyżej, że to przez nich są wypadki. Każdy powoduje, stary i młody. Młody z głupoty.. ale tego nei wykryjesz. A stary ze startości i tutaj da się to wykryć. No i są losowe przypadki.. w których każdy będzie miał problem. Takie badania powinny być, im starsi tym częściej. Jeden warunek. Finansuje to Państwo - czyli niestety wszyscy my. Ale jest to jedna z tych inwestycji która się opłaci.
    Kocham mojego dziadka, ma 70 lat i jeździ dość.. ale zawsze jak jestem w jego mieście to ja prowadzę za niego. Nie mam serca mu powiedzieć że może już za późno by mógł jeździć.. a może nie, bo też lekarzem nie jestem. Ale na pewno stracił sporo wzroku i słuchu i z roku na rok więcej procent. Czy to już ten moment? Nie wiem.. jego synowie nic przy tym nie mówią, więc możliwe że nie. Ale takie badania by to wykryły..

    • 2 2

  • Mój tata ma 60 lat (6)

    Przez chorobę stracił wzrok w 90% i.. Jeździ samochodem. I co mam z tym zrobić? Mnie nie słucha, tylko sie oburza jak taki szczyl ma czelność mu uwagę zwracać. Nigdzie nie moge tego zgłosić bo nawet nie ma instytucji ktora by sie tym zajęła. Kilka razy prawie potrącił ludzi na pasach, ale miał szczęście. Następnym razem może go nie mieć, ale nie ma wyjścia z sytuacji.

    • 9 13

    • "zgubić "prawo jazdy (1)

      • 1 0

      • To sobie wyrobi nowe w tydzień

        Albo bedzie jeździł bez. To tylko mandat 50zł za brak dokumentu.

        • 0 0

    • Kiedy będzie się gdzieś wybierał (1)

      Zakręć na policję drogową. Szybka kontrola i nadejdzie spokój.

      • 1 1

      • Właśnie niekoniecznie. Już badałem ten temat i policja nie ma żadnego obowiązku, a wręcz nie powinna reagować na takie zgłoszenia by "na zlecenie" kontrolować określoną osobę.

        • 1 0

    • Rozwiązanie (1)

      Odkręć mu koła i tak nie widzi gdzie jechać

      • 2 2

      • Zabawne, boki zrywać.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane