• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wróci pomysł budowy tunelu na Oruni?

km
5 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przejazd przez tory kolejowe w ciągu ul. Dworcowej i Smętnej na Oruni. Przeważnie problemem jest, że szlabany są tu opuszczane nawet na kilkadziesiąt minut. W ostatnią sobotę jednak szlabany były podniesione w momencie, gdy nadjechał pociąg. Przejazd przez tory kolejowe w ciągu ul. Dworcowej i Smętnej na Oruni. Przeważnie problemem jest, że szlabany są tu opuszczane nawet na kilkadziesiąt minut. W ostatnią sobotę jednak szlabany były podniesione w momencie, gdy nadjechał pociąg.

Po zdarzeniach z minionego weekendu wraca dyskusja o bezpieczeństwie na przejściu kolejowym na Oruni. Budowa tunelu, którą postulują mieszkańcy dzielnicy, pochłonęłaby ok. 30 mln zł.



Czy powinno się zbudować tunel za 30 mln zł pod torami kolejowymi na Oruni?

W miniony weekend na Oruni doszło do dwóch zdarzeń, które ożywiły dyskusję o bezpieczeństwie na torach kolejowych w tej części miasta. W sobotę, 2 maja, za podniesione szlabany przejazdu w ciągu ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdańska, wjechało kilka samochodów. W tym momencie przy przejeździe pojawił się pociąg. Cudem nie doszło do zderzenia, na szczęście kierowcy w ostatnim momencie zdołali opuścić przejazd.

Tak o zdarzeniu pisał portal MojaOrunia.pl:

- Wracałem dzisiaj rano z pracy. Jechałem od ulicy Gościnnej, około 6:20 zatrzymałem się na szlabanach przy ulicy Dworcowej. Za mną zaczęły stawać kolejne samochody - opowiadał Wiesław Kowalik, mieszkaniec ulicy Smętnej. - Przejechał pociąg towarowy, po minucie szlabany się otworzyły. Przepuściłem jeszcze motocyklistę i wjechałem na przejazd. Może pan sobie wyobrazić co poczułem, gdy zobaczyłem nadjeżdżający w moim kierunku pociąg. Przejechałem szybko na drugą stronę, za mną zrobił to inny samochód. Zatrzymałem się gdzieś na chodniku. Byłem bardzo zdenerwowany. Doskoczyłem do budynku dróżniczki. Kobieta miała przy uchu słuchawkę, krzyknęła do mnie: "Nie zgłosili mi tego pociągu! Nie zgłosili mi tego pociągu!"

Czytaj też: Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Dzień później, jak informowaliśmy w naszym raporcie drogowym, na przejeździe doszło do kolejnego groźnego wypadku. Przed godziną 10, ok. 70-letni mężczyzna próbował przedostać się pod opuszczonymi szlabanami na drugą stronę torów. W tym momencie w kierunku Gdańska jechał pociąg. Na szczęście mężczyzna został odepchnięty od torów przez silny podmuch wiatru nadjeżdżającego pociągu i doznał jedynie urazu ręki.

Policja bada sprawę sobotniego zdarzenia. Przesłuchała już dróżniczkę, która pracowała w tym momencie, jak i jej zmienniczkę oraz świadków. Sprawdzono też trzeźwość dróżniczki: nie była pod wpływem alkoholu.

Mimo to postanowiono odsunąć dróżniczkę od pracy i przeprowadzić wewnętrzne postępowanie.

Jak zapowiedział Leszek Lewiński z odpowiedzialnej za infrastrukturę torową PKP spółki Polskich Linii Kolejowych, w maju na przejeździe na Oruni stanie urządzenie, które będzie dodatkowo informować dróżnika o tym, że zbliża się do niego pociąg. Docelowo kolejarze chcą, żeby szlabany były w tym miejscu podnoszone nie przez dróżnika, lecz automatycznie.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

To że mieszkańcy Oruni przechodzą przez tory nawet gdy szlaban jest opuszczony to nie jest rzadkość. 10 kwietnia przy przejeździe przy ul. Sandomierskiej doszło z tego powodu do śmiertelnego wypadku.

Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni trwa co najmniej od zeszłego roku. Mieszkańcy dzielnicy podkreślają, że przyczyna tkwi w złym zaprojektowaniu kolejowej infrastruktury, która była remontowana w związku z modernizacją trasy kolejowej Gdynia-Warszawa.

Po zakończeniu remontu bardzo wzrósł czas, w którym szlabany na przejściu są opuszczone. Doprowadziło to do dużych korków w tym rejonie. Nowe zasady zamykania i otwierania szlabanów wynikają z tego, że po modernizacji linii kolejowej, prędkość maksymalną pociągów podniesiono tu do 160 km na godz.

Karetka czeka na przejazd na oruńskim szlabanie



Miasto przygotowało więc dwa projekty tunelu, który kosztem 30 mln zł mógłby powstać pod torami kolejowymi. Połączyłby on ul. Smętną z ul. Dworcową lub bezpośrednio z Traktem św. Wojciecha.

- Tunel mógłby mieć skrajnię nie wyższą niż 3,5 metra. Przejadą nim tylko samochody osobowe, ewentualnie dostawcze, w tym karetka. Pojazdy ciężarowe będą musiały omijać to miejsce - zaznaczał zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski podczas spotkania z mieszkańcami, które odbyło się w marcu ubiegłego roku.

  • Dwie wizje budowy tunelu pod torami kolejowymi wzdłuż ul. Smętnej na Oruni.
  • Dwie wizje budowy tunelu pod torami kolejowymi wzdłuż ul. Smętnej na Oruni.
km

Opinie (114) 1 zablokowana

  • Pan Wiesław powinien przeczytać sobie kodeks drogowy (4)

    gdyby go znał nie znalazł by sie na torach tuż przed pociągiem.
    Oczywiście ktoś zawinił , albo dróżniczka szykowała się do zmiany o 7,00 albo dyżurny ... ktoś nich zawinił ....
    A tunel powinien juz tam być od dawna ...znając Gdańską rzeczywistość długo go nie będzie....

    • 1 0

    • (3)

      olsnij mnie co masz na mysli

      • 2 0

      • (2)

        Pewnie czerwone migające.

        • 1 0

        • nie było żadnego migającego światła gdyż nawet dróżniczka była zaskoczona tym pociągiem przypominam iż nie są to szlabany automatyczne, nie ma tam także znaku STOP a znak św Andrzeja nie jest równoznaczny z nakazem zatrzymania a jest tylko wyznacznikiem miejsca w którym należy sie zatrzymać.
          Z drugiej strony przepisy drogowe wyraźnie mówią iż dojeżdżając do przejazdu kolejowego należy zachować szczególną ostrożność, to że szlabany są otwarte o niczym nie świadczy. W obowiązku kierowcy lezy sie upewnić czy można wjechać i bezpiecznie opuścić przejazd kolejowy.

          • 0 0

        • A czy migało? Nie mówiąc o tym, że światło i krzyż św. Andrzeja są od strony gościnnej tak umieszczone,że idzie je minąć, gdy jeszcze się nie świecą, a zapory dopiero zaczną się opuszczać.

          • 0 0

  • Podniesione - źle, opuszczone - jeszcze gorzej.

    To czego wy ludzie tam chcecie w końcu?
    Może maszyny do teleportacji?

    • 0 3

  • W Gdyni Marek nie podjął dyskusji nt. tunelu pod Pucką (4)

    • 33 2

    • (2)

      Bo i bez sensu byłby taki tunel. Jeśli już, to tunel lub wiadukt powinien powstać, jako przedłużenie Obwodnicy do Hutniczej.

      • 5 5

      • Przepraszam, a czemu to lokalni kierowcy mieliby wjeżdżać na ekspresówkę ? (1)

        OPAT z Chylońską nie będzie miał połączenia. Bo jak zaczęto by budować to cały OPAT a nie do Hutniczej. Nie może być jak w Oliwie gdzie teraz mamy blisko siebie trzy wiadukty: w ciągu Zielonej Drogi, Pomorskiej i Piastowskiej ? Lub jak we Wrzeszczu ?
        I jakie plany ma SKM ? Nie przypadkiem zmiana częstotliwości w szczytach z 6 na 7,5 minuty nie jest podyktowana przejazdem na Puckiej ? Skoro polskie przepisy nakazują zamknąć szlabany na 5 minut przed przejazdem pierwszego pociągu to przy większej jak np. co 6 minut o tych porach dnia ten przejazd powinien być praktycznie zamknięty non-stop (rano między 6:00 a 8:30). Jeśli kiedyś SKM miałaby jeździć co 2 minuty to tunel jest tu konieczny.
        A na Oruni - miasta się rozwijają - i tu też powinny być przejazdy dwupoziomowe, dodatkowo w ciągu Sandomierskiej. W ogóle nie powinno być przejazdów w jednym poziomie. Jakoś dawniej nie miano oporów zbudować wiaduktów na Pomorskiej i Piastowskiej jak jeszcze nie było Żabianki, Przymorza i Zaspy i był zdecydowanie mniejszy ruch aut. Trzeba myśleć perspektywicznie.

        • 15 1

        • "Przepraszam, a czemu to lokalni kierowcy mieliby wjeżdżać na ekspresówkę " - a skąd pomysł,że to będzie ekspresówka? Od Dąbrowy do Lęborka buduje się eskę, zatem północny odcinek obecnej S6 pewnie straci to miano i stanie suę drogą gminną o dozwolonej prędkości 100 km/h i ze skrzyżowaniami. Nie ma przeszkody, żeby wybudować węzeł razem z Morską i Chylońską jako węzeł zespolony. Zresztą nawet połączenie Morskiej z Hutniczą zrobi ogromną różnicę.

          A co do budowania "w polu", to jest ono zawsze tańsze i łatwiejsze, niż w zabudowie.

          • 0 0

    • W Gdyni szczurasy wolą sylwestra z marylą i inne głupoty..

      • 3 1

  • Tunel gdynia pucka (1)

    Budowac szczur albo wypad z posadzki !

    • 2 1

    • Po co Pucka, jak lepiej Południowa/Północna.

      • 0 0

  • (4)

    To teraz chcą budować??? Pieniędzy nie ma bo przeciez wydali na muzea!!!!!

    • 81 7

    • na które konkretne? (2)

      • 3 7

      • Chociażby ECS - sarkofag nieboszczki Stoczni Gdańskiej

        • 8 0

      • wszystkie

        • 9 0

    • I na niepotrzebną kolej metropolitalną

      chyba, że dla grzybiarzy

      • 11 4

  • Orunia to Gdański odpowiednik Gdyńskiej Chyloni! (1)

    Dzielnice zapomniane przez władze, w których się tylko planuje a nic nie robi bo władze miast twierdzą że się nie da i koniec kropka!

    • 11 2

    • Tylko że chyonia jest 10 razy większa od oruni (tej dolnej)

      • 1 1

  • W Gdańsku niedawno wybudowali tunel w ramach drogi zielonej

    i pewnie szybciej wybudują jeszcze ten na oruni zanim w GDYNI SZCZURASY zaczną cokolwiek projektować

    • 1 1

  • (6)

    No tak, ten drugi to na własne życzenie. I dlatego mamy płacić 30 baniek?

    • 27 71

    • Ty płacić?

      Z czego...?

      • 6 0

    • Tunel poki co nie powstanie, bo zbyt malo ludzi zginelo (1)

      • 20 4

      • Dla tych, co chcą tunelu:

        Odpuście sobie. Idźcie lepiej do ecs'u - podziwiajcie go i uczcie sie historii.

        • 8 5

    • ostygnij

      ty płacisz? a gdzie ty mieszkasz? masz dobry dojazd? to się ciesz bo gdybym myślał tak jak ty to bym ci powiedział że za drogę którą do domu jeździsz ja zapłaciłem, sprawę z bezkolizyjną możliwością przejazdu na drugą stronę torów zaniedbało miasto, tzn pan Bielawski, pan Adamowicz i inni bo nie dopilnowali by w umowie z koleją taka inwestycja się znalazła, wtedy nie "ty" byś "płacił" tylko kolej i tunel lub wiadukt by był, jakieś Cieplewo czy inna wieś za Pruszczem potrafiły zadbać o interes mieszkańców a jaśnie wielmożne władze Gdańska nie, bo co za mało wyborców? a ty ostygnij, każdy z nas płaci podatki i z tych pieniędzy ma być wybudowana taka infrastruktura by każdemu było wygodnie, tak samo tobie, mi jak i mieszkańcom terenów na Oruni za torami

      • 13 0

    • dokładnie. zresztą tunele też są niebezpieczne

      można zostać napadniętym i pobitym. a na przejeździe nic ci nie grozi, jeśli spojrzysz w prawo i w lewo nim wejdziesz.

      • 4 6

    • jakbyś miał czekać 20 min też byś przeszedł

      • 20 4

  • A ludzie bezmyślnie blokują przejazd samochodom

    Jeżdżę tą drogą codziennie do pracy i trzeba jeszcze napisać o bezmyślnych pieszych, którzy przełażą przez jezdnie tuż przy torach! W efekcie samochody zatrzymują się na torach bo idzie taki baran! Potem szlabany się opuszczają i człowiek w stresie bo nie może przejechać!

    • 3 3

  • Ilu ludzi juz zginęło na Oruni przez slepote architektow UM ?

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu motoryzacyjnego należy marka Porsche?

 

Najczęściej czytane