• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Michał Jelionek
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe. W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe.

W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?



W zasadzie każda publikacja artykułów na temat wymiany ogumienia na zimowe kończy się burzliwą dyskusją naszych czytelników. Analizując wyniki ankiet oraz komentarze, które pojawiły się pod wcześniejszymi tekstami o zimówkach - na całe szczęście zdecydowana większość kierowców wymienia opony na zimowe. Nie brakuje jednak osób, które bagatelizują dostosowywanie ogumienia do pory roku.

Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.

W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.


Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę. Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.

Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.

Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon

Jazda po śniegu i lodzie.

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach - to główny argument zwolenników wprowadzenia obowiązku zmiany ogumienia na zimowe. Ale tych przesłanek jest więcej, to chociażby jasne zasady wypłacania odszkodowania za wypadki i kolizje w okresie zimowym. Zdarza się, że ubezpieczalnie zaniżają wysokość odszkodowania przez brak opon zimowych. W takich przypadkach towarzystwa ubezpieczeniowe powołują się na zapis o tzw. zaniedbaniu ubezpieczonego, które mogło doprowadzić do incydentu drogowego.

Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.

W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.

A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • Całoroczne (1)

    Coraz modniejsze są opony całoroczne po 25 latach jazdy na oponach sezonowych od 2 lat jeżdżę na wielosezonowych i już nie wrócę do układu zima/lato ....

    • 4 0

    • popieram

      wystarczy mieć głowę na karku i nie zapitalać jak idiota, nie siedzieć poprzednikowi na zderzaku i jest ok. kilka lat już jeżdżę wyłącznie na wielosezonowych. Olewam lobby oponiarskie. Powiem jeszcze jedną ciekawostkę, od 2000 roku w swoich samochodach tylko filtr oleju wymieniam co 2 lata i olej tylko dolewam, nigdy nie wymieniam. I co? nic... w poprzednim aucie miałem 240tys km, sprzedałem, nowy właściciel zrobił kolejne 200 zanim opchnął komuś innemu. W obecnym mam na razie nieco ponad 170tys i tez nic się nie dzieje...

      • 0 0

  • (2)

    Do tego zakaz używania opon starszych niż 5 lat.

    • 0 2

    • (1)

      Prawidłowo bo zimowa opona traci wartości trakcyjne po 3 latach

      • 0 1

      • dlatego nie kupuje takiego g*wna

        • 0 0

  • Bez jaj... (2)

    W Polsce nie ma takich zim, jak w Szwecji, Finlandi czy Estonii. Nigdy nie było i nigdy nie będzie. To, że jest to Europa nic nie zmienia. Europa ma sporą rozległość geograficzną i klimat praktycznie od podzwrotnikowego do polarnego, więc nie ma co przeginać pały. Ciekawe, jak namówicie hiszpanów, turków i greków do opon zimowych - też są w Europie. Od lat jeżdżę na oponach całorocznych po Polsce i północnych Niemczech i nie widzę kompletnie powodu posiadania dwóch kompletów kół czy opon.

    • 4 1

    • (1)

      W zeszłym roku w Madrycie trochę popadalo śniegu i od razu we faktach i reszcie wiadomość mówili że w Hiszpanii klęska żywiołowa po ruch zablokowany a czemu bo letnie się ma a nie zimowki

      • 0 1

      • W Londku tez tak było.

        Ale powód był zupełnie inny. Po prostu w tych miastach nie ma wcale, lub jest bardzo mało sprzętu do sprzątania śniegu. Nie mają tam solarek, piaskarek ani pługów. Spadnie ok 1cm śniegu i nikt nie wie co z tym zrobić, bo łopatkami nie podołasz. Większość ludzi nigdy po śniegu tam nie jechała na czymkolwiek, ba nawet nie ma butów na takie warunki.

        • 0 0

  • (18)

    lepsza letnia nowa niż stara zimowa kupiona na niemieckim szrocie

    • 86 105

    • (1)

      Letnia twardnieje przy 4°C mądralo.

      • 1 4

      • po co wymyślasz włąsne teorie drewniana zabawko?

        • 1 0

    • Letnie latem ale klasa przyczepności A lub B reszta to syf (1)

      Zimowa zimą i ty tylko klasa A lub B. Wielosezonowe też są są ok jeśli ich przyczepność jest nie gorsza. Ale jak ktoś kupuje zimówkę za 100zl z klasą E to równie dobrze mógłby jeździć na letniej...
      Opona zimowa to nie tylko bieżnik. To mieszanka gumy, ktora przy niższej temperaturze staje się bardziej przyczepna. Bardziej miękka i nie utwardza się jak letnia.
      Moje auto ma swoje lata. Ale na oponach, uczciwych przeglądach, rzetelnych naprawach nie oszczędzam. Tu chodzi o bezpieczeństwo Janusze motoryzacji i biznesu.

      A kupno używanych opon to jakaś pomyłka. No chyba że w celach kolekcjonerskich.

      • 16 1

      • opona to jedyny styk samochodu z ziemią

        cała moc silnika działa w tych małych, czterech punktach.

        Nie ma dobrego kontaktu = nie ma jazdy

        • 3 0

    • taaaa (2)

      odebralem nowy samochod 1 marca tego roku z salonu na dobrych oponach Pilot Sport (letnie) i mocno sie zdziwilem na pozostalosciach sniegu, jak slabo nowiusienkie bardzo miekkie opony radza sobie w takich warunkach

      • 18 2

      • (1)

        Naucz sie jedzic

        • 1 6

        • chodź ze mną na lodowisko i pokaż jak chodzisz po lodzie

          • 1 0

    • Pytanie do zwolenników zimówek - ile razy jeździliście w zeszłym roku po śniegu?
      Zimówki nie są lepsze na mokrym ani oblodzonym asfalcie. U nas nad morzem zimówki to raczej dmuchanie na zimne i chyba trochę taka bezmyślna moda. Myśle, ze więcej pożytku będzie z opon całorocznych niż z sezonowych.

      • 3 4

    • a jeszcze lepsza nowa zimowa

      • 0 0

    • Na snieg nadal lepszy zimowy szrot.

      Na nie-snieg zależy od temperatury, przy dużym mrozie znowu lepszy zimowy szrot.

      • 0 0

    • szczególnie na lato.

      • 0 0

    • Ale jaja

      Lepsza zimowa nowa niż stara letnia,

      • 1 0

    • właśnie odwrotnie panie inżynierze

      Polecam lekturę. Źródła łatwe do znalezienia.
      Mam komplet letnich i zimowych i mnie ta sprawa nie dotyczy. To logiczne że dla bezpieczeństwa swojego i innych zmieniam opony.

      • 3 0

    • ani jedna , ani druga opcja (4)

      nie jest do przyjęcia.

      • 56 2

      • (2)

        a kto ci kupi opony o cenie równej wartości samochodu?

        • 6 14

        • jak cie nie stać to nie jeździj bo kogoś zabijesz

          Jeśli Cię nie stać na utrzymanie samochodu to go nie kupuj. Najlepiej kupić stare BMW za 5 tys. zł, które nowe kosztuje 300 tysięcy. Jak sie coś zepsuje w takim starym BMW to użytkownika na części nie stać i jeździ niezdatnym do jazdy starym ulepem... Gdzie wy macie głowy Pacany. przez takie myślenie giną ludzie na naszych drogach.

          • 22 2

        • ci których stać na jeżdżenie samochodem, a nie jedynie na jego zakup

          • 22 4

      • jak wprowadzą obowiązek używania opon zimowych, to ucieszą się w Niemczech - oszczędzą na utylizacji swoich starych opon

        • 23 6

  • W żadnym kraju nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe!!!! (4)

    • 9 21

    • (2)

      Jest więcej krajów w Europie z obowiązkiem niż bez

      • 6 2

      • Mają jeszcze silniejsze lobby (1)

        oponiarskie niż u nas

        • 2 2

        • następny nawiedzony !

          Jak zrobisz dzwona na letnich w grudniu , to się obudzisz. Obyś nie uszkodził nikogo oprócz siebie.

          • 2 0

    • jest. W wielu.

      Polska jest jednym z nielicznych.W tej strefie klimatycznej

      • 8 2

  • Tak (1)

    OPony zimowe i letnie to powinien być obowiązek.
    Dzięki temu będzie bezpieczniej , kierowcy będą pili mniej alkoholu, włączali zawsze kierunkowskazy , jeździli z dopuszczalną prędkością , będą dla siebie uprzejmi a policjanci będą rozdawali opaski Polski Walczącej...

    • 1 2

    • Bzdury.

      • 0 0

  • Obowiazek (1)

    Wystarczy dać taki przepis w ręce ubezpieczalni i janusze szybko nauczą się kupować opony letnie i zimowe jak ubezpieczyciel stwierdzi brak opon odpowiednich do pory roku i nie wypłaci ani z oc ani z ac

    • 1 1

    • Ty jkestes mechanikiem msamochodowym i

      wprowadzasz ludzi w blad. Wystarcza opony wielosezonowe "M+S".

      • 0 0

  • lobby producentów opon wygra jak zwykle (4)

    To tylko nabijanie kieszeni producentom opon. Testy opon całorocznych pokazują, że dobre całoroczne opony są lepsze od zimowych z dolnej półki. To co, narzucić kupowanie zimówek z górnej półki?
    Podobna sytuacja z gaśnicami, do czego niby mają służyć ? Do gaszenia ogniska? Jak się samochód zapali to trzeba wiać, bo można się na śmierć zatruć . Odnoszę wrażenie, że miał zarobić szwagier to i zarobił.

    • 81 30

    • Antyszczepionkowcem też jesteś czy po prostu żal Ci pieniędzy, bo się okazało, że po zakupie samochodu trzeba jeszcze do niego dołożyć?
      (A tak na marginesie te całoroczne opony co są lepsze od zimówek to raczej nie od tych z górnej półki i do tego kosztują tyle, ile dwa komplety oponek, których używa przeciętny Kowalski, więc nie wiem, gdzie widzisz różnicę)

      • 1 1

    • Zrob idiotentest

      Kto Tobie każe kupować opony zimowe z dolnej półki? Kup B. Dobre zimowe a i tak będą tańsze od średnich wielosezonowych

      • 5 10

    • Moim zdaniem idzie to w stronę...

      ... letnich, zimowych, jesiennych oraz wiosennych - a co!
      I wg mnie nie byłoby problemu letnich opon w zimie, gdyby nie było podziału na opony letnie czy zimowe, co nie?
      Nie zamierzam kupować zimowych opon tylko dlatego, że może parę dni w roku pojeżdżę po śniegu i będę potrzebował tych paru procent przyczepności więcej.

      • 15 4

    • nie chodzi o całoroczne

      zobacz pod losowym blokiem co ludzie mają założone na wysłużone bepiątka czy inne pełnoletnie landary. Letnie, 10 letnie, zjechane do 2-3 mm. Kiedyś miałem okazję jechać na czymś takim i to się w głowie nie mieści jaka kolosalna różnica jest na nowej, zimowej gumie. Można zaklinać rzeczywistość, ale jak wylecisz z drogi i kogoś zabijesz to juz tak fajnie nie bedzie

      • 14 0

  • Bezsensowna dyskusja! (5)

    Obowiązek powinien być od listopada do marca i kropka. I byłby jak najbardziej sensowny.
    Przejście graniczne Jakuszyce - Harrahov , co roku ten sam obrazek - samochód na polskich numerach w rowie albo uczestnik stłuczki i oczywiście korek bo Loś jeden z drugim zimą! w góry! bez zimówek, o łańcuchach nie wspomnę(w Czechach obowiązkowe podobnie jak zimówki). W Czechach i w Polsce mamy ten sam klimat i nie przekonuje mnie argument ,że to bardziej górzysty kraj niż Polska, bo to bzdury.
    Natomiast obowiązek jazdy na światłach dziennych bądź mijania przez cały rok uważam za nietrafiony.

    • 2 5

    • Wszystko się zgadza . Ja jednak jestem za jazdą na światłach.

      • 0 0

    • (1)

      Wystarczy już łosi z ledami z alledrogo bez czujnika światła w pochmurną i deszczową aurę jak dziś - przy prędkości 100 km/h szczególnie samochód srebrny biały czy szary jest prawie niewidoczny bez świateł. Ile to można wałkować - nowe samochody mają czujniki i jak pada deszcz to przy funkcji auto same włączają świata. Jak pozwolisz jeździć bez świateł to obwodnica nigdy nie będzie przejezdna.

      • 1 0

      • na ledziki czy pseudoksenony

        to nie szkoda kasy wydac, a na zimowki juz tak

        • 0 0

    • (1)

      Za to w Gdańsku jak założysz zimowe 31 października a do 20 listopada będzie +10, to w do tego czasu opony będą łyse.

      • 1 1

      • przy 10 stopniach to jeszcze łyse nie będą nie przesadzaj, jakby to 15-20 było to szybciej ale też nie odrazu

        • 1 1

  • 38 milionow ekspertow (1)

    Czytając te wszystkie komentarze, dochodze do wniosku ze faktycznie polski naród jest beznadziejnie głupi. Zaczynajac od antyszczepionkowców co myśla że przechytrzyli system i nie beda dzieci szczepic, a tak na prawde naczytali sie glupot w internecie i łykaja wszystko jak pelikany. Kolejna banda co ma wodę zamiast mózgu, to glosujacy na pisiorow i na po, pozwalajaca regularnie okradac kraj i sie doić, lykajac przy tym cale szambo serwowane w rezimowej TV oraz niemieckim kanale dezinformacyjnym. A teraz jeszcze kolejna banda ameb myślaca ze sa cwańsi niż ustawa przewiduje i nie beda zmieniać opon no bo przeciez kumpel wuja Janusza nigdy nie zmienia i jakos zyje. Macie jakiekolwiek pojecie z czego jest wykonana opona zimowa albo letnia, jak wyglada droga hamowania na jednej i na drugiej w zime w temp poniżej zera, i jak to wplywa na bezpieczeństwo? Chcesz sie zabic jeden z drugim, śmiało skocz z mostu ale nie wsiadaj za kierownice i nie stwarzaj zagrożenia na drodze.
    Strach pomyśleć co przyniesie jutro w tym ciemnogrodzie, pewnie zaraz znajdą sie tacy co myślą ze Ziemia jest plaska...
    yy czekaj czekaj...

    • 2 3

    • Ziemia jest płaska , ale podparta jest na grzbietach krokodyli.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane