• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Michał Jelionek
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe. W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe.

W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?



W zasadzie każda publikacja artykułów na temat wymiany ogumienia na zimowe kończy się burzliwą dyskusją naszych czytelników. Analizując wyniki ankiet oraz komentarze, które pojawiły się pod wcześniejszymi tekstami o zimówkach - na całe szczęście zdecydowana większość kierowców wymienia opony na zimowe. Nie brakuje jednak osób, które bagatelizują dostosowywanie ogumienia do pory roku.

Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.

W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.


Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę. Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.

Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.

Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon

Jazda po śniegu i lodzie.

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach - to główny argument zwolenników wprowadzenia obowiązku zmiany ogumienia na zimowe. Ale tych przesłanek jest więcej, to chociażby jasne zasady wypłacania odszkodowania za wypadki i kolizje w okresie zimowym. Zdarza się, że ubezpieczalnie zaniżają wysokość odszkodowania przez brak opon zimowych. W takich przypadkach towarzystwa ubezpieczeniowe powołują się na zapis o tzw. zaniedbaniu ubezpieczonego, które mogło doprowadzić do incydentu drogowego.

Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.

W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.

A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • (1)

    W naszym klimacie coraz bardziej popularne i sensowne są opony całoroczne. Ja używam takich od trzech lat.

    • 5 1

    • I to jest bardzo zły trend, bo nie dajesz zarobić koncernom i panu Mirkowi z jego przydomowej wulkanizacji.

      • 1 0

  • to mętne

    Ustawienie sztywnych dat jest u nas mocno ryzykowne. Przecież w takim Gdańsku warunki zimowe mogą się pojawić w październiku, a mogą po Bożym Narodzeniu. Jak założymy zimówki 1 listopada, a do połowy grudnia temperatury będą po +10, to jeszcze przed meteorologiczną zimą kompletnie zniszczymy te opony i dopiero będziemy sprawiać zagrożenie. W Finlandii, czy na Litwie co by się z pogodą nie działo, raczej na pewno w listopadzie jest poniżej +7, czyli tej temperatury, w której letnie zaczynają twardnieć, więc ma to sens, a u nas?
    Lepiej jak w Niemczech - jest zimowo, masz jeździć zimowo (jak sypnie w kwietniu, kiedy mamy już letnie, można zrezygnować z samochodu), a nie oficjalnie od jakiegoś dnia do jakiegoś.

    • 1 0

  • Ja jestem miło zaskoczony działaniem opon.. całorocznych

    Dotychczas od 20 lat zmieniałem opony, zawsze dbałem żeby zestaw na lato i na zimę miał nie więcej jak 4 lata. Mimo że byłem sceptyczny to jakiś rok temu za namową kolegi kupiłem opony całoroczne i są rewelacyjne. Tak samo na śniegu jak i w +30 stopniach. Co prawda wiem że będe musiał cały zestaw kupować trochę częściej bo co dwa-trzy sezony, ale przyoszczędzę trochę na wymianach. Zresztą też nie o oszczędności tu chodzi. Jest to mniejszy kłopot co roku, a spisują się świetnie.

    • 1 0

  • (3)

    Nie powinna. Bo wiadomo w sejmie są sami kompetentni ludzie i zrobią to dobrze.

    Ale już ubezpieczyciel mógłby uzależnić cenę OC od zmiany opon. Bo tu jest przełożenie.

    • 41 8

    • zimowe niepotrzebne (2)

      hmmm, a jak masz 2 tygodnie śniegu w roku i na te 2 tyg zostawiasz fure pod domem to po ch te zimowe ?

      • 7 4

      • (1)

        Nie chodzi tylko o snieg ale o temperature.Ponizej 10°C przyczepnosc opony letniej spada bardzo znacznie, opony zimowe sa bardziej miekkie przez co przyczepnosc jest
        znacznie lepsza.

        • 4 1

        • tak gdzie ty się takich bajek naoglądałeś?Już dawno udowodniono że to zwykła ściema producentów opon taka sama jak to że jazda w dzień na światłach mijania które nie są przeznaczone do tego celu zaj..biście poprawia bezpieczeństwo jedno i drugie jest wierutną ściemą na którą miliony idiotów dał;o się nabrać

          • 2 5

  • Protestują ci, których fury są niewiele więcej warte niż komplet przyzwoitych opon.

    Niestety dużo takich na naszych drogach

    • 4 4

  • Tylko całoroczne

    W Polsce kierowcy mają w glowach zimy stulecia zwlaszcza ci starsi a wymiana opon dla nich to jak coroczne świecenie jajek trzeba i już, a wszystkie zaklady wymiany opon liczą zyski oczywiście nieopodatkowane raczej u Pana Ziutka wulkanizatora nie dostaniemy paragonu. Opony całoroczne naprawdę sa teraz dopracowane polecam wszystkim jeden wydatek i z glowy

    • 1 0

  • Opony zimowe obowiązkowe ale pod warunkiem,

    że będą dotyczyć również wszystkich samochodów ciężarowych i autobusów!

    • 3 1

  • Nie metodą narzucania obowiązków (i kosztów) czy karaniem.

    Jeżdżę ok 50 tys km rocznie także w najcięższych warunkach. Wiem, że opony zimowe mają lepszą przyczepność od letnich (no są jeszcze wielosezonowe-pośrednie), oraz, że kierowcy na letnich często utrudniają jazdę, ale jestem przeciwny nakazom, lecz za pozostawianiem jak najwięcej wolności wyboru samym zainteresowanym. A edukować - jak najbardziej, dawać zniżki za zimówki - tak! itd...

    • 1 1

  • a dlaczego w tym słabym artykule nie ma ani słowa o oponach całorocznych?
    jak ktoś takie stosuje to nie powinien być zmuszany do zmiany na zimowe.
    całoroczne mają dobre właściwości we wszystkich warunkach.
    znowu pewna grupa próbuje przekupywać polityków...

    • 5 3

  • kolejny nakaz państwa

    Lobby oponiarskie górą!

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane