- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (285 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (197 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (79 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (174 opinie)
Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?
W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?
Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.
W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.
Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.
Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon
Jazda po śniegu i lodzie.
Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.
W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.
A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.
Opinie (196) 1 zablokowana
-
2018-11-14 07:55
(1)
W naszym klimacie coraz bardziej popularne i sensowne są opony całoroczne. Ja używam takich od trzech lat.
- 5 1
-
2018-11-14 11:59
I to jest bardzo zły trend, bo nie dajesz zarobić koncernom i panu Mirkowi z jego przydomowej wulkanizacji.
- 1 0
-
2018-11-14 11:54
to mętne
Ustawienie sztywnych dat jest u nas mocno ryzykowne. Przecież w takim Gdańsku warunki zimowe mogą się pojawić w październiku, a mogą po Bożym Narodzeniu. Jak założymy zimówki 1 listopada, a do połowy grudnia temperatury będą po +10, to jeszcze przed meteorologiczną zimą kompletnie zniszczymy te opony i dopiero będziemy sprawiać zagrożenie. W Finlandii, czy na Litwie co by się z pogodą nie działo, raczej na pewno w listopadzie jest poniżej +7, czyli tej temperatury, w której letnie zaczynają twardnieć, więc ma to sens, a u nas?
Lepiej jak w Niemczech - jest zimowo, masz jeździć zimowo (jak sypnie w kwietniu, kiedy mamy już letnie, można zrezygnować z samochodu), a nie oficjalnie od jakiegoś dnia do jakiegoś.- 1 0
-
2018-11-14 11:14
Ja jestem miło zaskoczony działaniem opon.. całorocznych
Dotychczas od 20 lat zmieniałem opony, zawsze dbałem żeby zestaw na lato i na zimę miał nie więcej jak 4 lata. Mimo że byłem sceptyczny to jakiś rok temu za namową kolegi kupiłem opony całoroczne i są rewelacyjne. Tak samo na śniegu jak i w +30 stopniach. Co prawda wiem że będe musiał cały zestaw kupować trochę częściej bo co dwa-trzy sezony, ale przyoszczędzę trochę na wymianach. Zresztą też nie o oszczędności tu chodzi. Jest to mniejszy kłopot co roku, a spisują się świetnie.
- 1 0
-
2018-11-13 18:38
(3)
Nie powinna. Bo wiadomo w sejmie są sami kompetentni ludzie i zrobią to dobrze.
Ale już ubezpieczyciel mógłby uzależnić cenę OC od zmiany opon. Bo tu jest przełożenie.- 41 8
-
2018-11-13 19:03
zimowe niepotrzebne (2)
hmmm, a jak masz 2 tygodnie śniegu w roku i na te 2 tyg zostawiasz fure pod domem to po ch te zimowe ?
- 7 4
-
2018-11-14 07:44
(1)
Nie chodzi tylko o snieg ale o temperature.Ponizej 10°C przyczepnosc opony letniej spada bardzo znacznie, opony zimowe sa bardziej miekkie przez co przyczepnosc jest
znacznie lepsza.- 4 1
-
2018-11-14 11:07
tak gdzie ty się takich bajek naoglądałeś?Już dawno udowodniono że to zwykła ściema producentów opon taka sama jak to że jazda w dzień na światłach mijania które nie są przeznaczone do tego celu zaj..biście poprawia bezpieczeństwo jedno i drugie jest wierutną ściemą na którą miliony idiotów dał;o się nabrać
- 2 5
-
2018-11-14 10:42
Protestują ci, których fury są niewiele więcej warte niż komplet przyzwoitych opon.
Niestety dużo takich na naszych drogach
- 4 4
-
2018-11-14 10:24
Tylko całoroczne
W Polsce kierowcy mają w glowach zimy stulecia zwlaszcza ci starsi a wymiana opon dla nich to jak coroczne świecenie jajek trzeba i już, a wszystkie zaklady wymiany opon liczą zyski oczywiście nieopodatkowane raczej u Pana Ziutka wulkanizatora nie dostaniemy paragonu. Opony całoroczne naprawdę sa teraz dopracowane polecam wszystkim jeden wydatek i z glowy
- 1 0
-
2018-11-14 10:09
Opony zimowe obowiązkowe ale pod warunkiem,
że będą dotyczyć również wszystkich samochodów ciężarowych i autobusów!
- 3 1
-
2018-11-14 09:25
Nie metodą narzucania obowiązków (i kosztów) czy karaniem.
Jeżdżę ok 50 tys km rocznie także w najcięższych warunkach. Wiem, że opony zimowe mają lepszą przyczepność od letnich (no są jeszcze wielosezonowe-pośrednie), oraz, że kierowcy na letnich często utrudniają jazdę, ale jestem przeciwny nakazom, lecz za pozostawianiem jak najwięcej wolności wyboru samym zainteresowanym. A edukować - jak najbardziej, dawać zniżki za zimówki - tak! itd...
- 1 1
-
2018-11-14 08:52
a dlaczego w tym słabym artykule nie ma ani słowa o oponach całorocznych?
jak ktoś takie stosuje to nie powinien być zmuszany do zmiany na zimowe.
całoroczne mają dobre właściwości we wszystkich warunkach.
znowu pewna grupa próbuje przekupywać polityków...- 5 3
-
2018-11-14 08:01
kolejny nakaz państwa
Lobby oponiarskie górą!
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.