• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zatrzymywanie się przed zieloną strzałką jest zasadne?

Roman
19 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje. Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje.

Mało który kierowca zatrzymuje się przed zieloną strzałką na sygnalizatorze - to fakt. Jeden z naszych czytelników zastanawia się jednak, czy w niektórych sytuacjach, na skrzyżowaniu ze znikomym ruchem, zatrzymanie przed zieloną strzałką jest faktycznie koniecznie? Może wystarczy jedynie zwolnić do bezpiecznej prędkości?



Czy zatrzymujesz się przed zieloną strzałką?

Zielona strzałka wciąż budzi wiele kontrowersji wśród zmotoryzowanych. Oznacza warunkowe pozwolenie na wjechanie pojazdem za sygnalizator S-2 (sygnalizator świetlny z dołączonym najczęściej z prawej strony wyświetlaczem zielonej strzałki). Warunek jest taki, aby ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu - przede wszystkim pieszym, którzy mają zielone światło. Ale również pojazdom poruszającym się po drodze prostopadłej. Oni także jadą z zielonym światłem. Pamiętajmy: zielona strzałka nie jest zielonym światłem.

Przed zieloną strzałką należy się zatrzymać. To obowiązek kierowcy. W innym przypadku popełnia wykroczenie, za które może zostać ukarany mandatem w kwocie 100 zł i 1 pkt karny. Jeśli minie sygnalizator po zgaśnięciu zielonej strzałki, naraża się na karę w wysokości do 500 zł i aż 6 pkt karnych.

Co widać gołym okiem, na naszych drogach zdecydowana większość kierowców ignoruje przepisy i nie zatrzymuje się przed zieloną strzałką. Mówi się o zaledwie 10 proc. osób, które poprawnie korzystają z warunkowej strzałki. Cała reszta prawdopodobnie ostatni raz prawidłowo zachowała się przed zieloną strzałką na... egzaminie na prawo jazdy.

Czytaj także:

"Zapuszczamy korzenie na czerwonym". Na te skrzyżowania kierowcy narzekają



Zielona strzałka zielonej strzałce nierówna



Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje. Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje.
Pan Roman z Gdańska poruszył problem zielonej strzałki, a jego opinia zapewne wywoła burzę w komentarzach. Ale być może taka dyskusja jest potrzebna. Poniżej przedstawiamy treść jego wiadomości.

Zastanawiam się, czy aby na pewno wyhamowywanie do zera przed każdą zieloną strzałką jest konieczne? W końcu zielona strzałka zielonej strzałce nierówna. Są tłoczne, ruchliwe skrzyżowania, na których dzieje się bardzo dużo - i rzeczywiście w takich miejscach należy obowiązkowo zatrzymać się przed warunkową strzałką do skrętu w prawo.

I teraz druga strona medalu - jest przecież cała masa skrzyżowań, na których ruch jest znikomy (wiele zależy od pory dnia). W takich miejscach często jesteśmy jednym z nielicznych uczestników ruchu, bywa, że jedynym. Wydaje mi się, że w takich sytuacjach nie powinno się wymagać wyhamowywania auta do zera.

Moje pytanie brzmi: czy gdy dojeżdżam do skrzyżowania z czerwonym światłem i zieloną strzałką do skrętu w prawo, widząc, że przy przejściu nie ma żadnego pieszego - to czy faktycznie wymagane jest wyzerowanie prędkości? Może w takich sytuacjach wystarczy zwolnić do bezpiecznej prędkości i powolnie minąć sygnalizator, a zatrzymać się dopiero przed drogą prostopadłą? Zachęcam do dyskusji, bo być może więcej osób ma podobne odczucia.
Roman

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (264) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Zielona strzałka w Kartuzach (1)

    Na jednym skrzyżowaniu świetlnym w Kartuzach jest czerwone z zieloną strzałką w prawo na pasie tylko do skrętu w prawo. Podczas tego skrętu w prawo nie ma kolizji z żadnym innym samochodem (wszyscy czekają, bo mają czerwone), tuż za strzałką nie ma przejścia dla pieszych, a na przejściu po wykonaniu skrętu piesi zawsze mają czerwone. Jest to zielona strzałka, ale bezkolizyjna :) Tam się nigdy nie zatrzymuję, bo nie ma po co

    • 9 3

    • Znak s2

      W Bytomiu wyjazd z ul. Nałkowskiej w prawo w ul Jana Nowaka Jeziorańskiego jest zielona strzałka do skretu ,nie ma tam przejścia dla pieszych,jadący z lewej strony mają światło czerwone,czy też trzeba się bezwzględnie tam zatrzymać.Czerwne światło jest zapalone,jeżeli samochody jadące z lewej strony mają sygnał zielony.Z chwilą zaświecenia się zielonej strzałki jest wtedy zupełnie bezkolizyjny wjazd w prawą stronę.Czy też trzeba całkowicie się zatrzymać

      • 0 0

  • Każdy tworzy własne przepisy na drodze...

    A potem jest jak jest i pretensje do każdego! Zielona strzałka to więcej wypadków i kłopotów bo w Polsce nikt nie potrafi z tego korzystać!

    • 0 0

  • Powinna być osobna (inna) strzałka kierunkowa w prawo

    Np. skręcając w prawo z Grunwaldzkiej w Piastowską na zielonej strzałce robi się to gdy zarówno na przejściu jak dla samochodów skręcających z przeciwnej strony jest czerwone światło (to czas dla skrętu w lewo z Piastowskiej). Tzn. ten skręt w prawo "na strzałce" z niczym nie koliduje i nie widzę najmniejszego sensu w robieniu stopu przed skrętem.

    • 0 0

  • strałka

    Uzasadnione jest zatrzymanie się przed czerwonym światłem które świeci razem z zieloną strzałką.

    • 0 0

  • no i w odpowiedziach pieknie widac jak nie znamy przepisow :)

    słabe to

    • 0 0

  • Niestety, poziom inteligencji inżynierów ruchu

    można porównać do ameby, gdy np. na skrzyżowaniu 3Maja/Giełguda, zielona strzałka się świeci gdy tor jazdy w prawo nie koliduje z żadnym innym kierunkiem, zamiast dać tam po prostu zielone w prawo, jest strzałka. Impotencja umysłowa rządzi, a na urzędników idą niekompetentne odpady, które w normalnej pracy nigdy się nie sprawdzą bo nic nie potrafią.

    • 0 0

  • zielona strzałka (1)

    czyli kierofczyk wjeżdża za sygnalizator i stoi centralnie na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów blokując innym przejście / przejazd. No to u nas standard..... i zawsze wielkie zdziwienie że rower czy pieszy ma zielone światło i chce przejechać czy przejść. ja tu byłem pierwszy i co mi zrobisz. nie jest tak? no jest! zlikwidować te strzałki.

    • 10 5

    • Kierofczyk,ogarnij się!!!

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Tak samo przeprowadzam rower przez przejścia jak kierowcy zatrzymują się na zielonej strzałce. (15)

    Mniej więcej właśnie tak. Zawsze mocno zwalniam przed przejechaniem przez przejście, prawie do zera, prawie, ale nigdy nie schodzę. Tak samo kierowcy czasami mocno zwalniają po zielonej strzałce, ale nigdy się nie zatrzymują do 0. Tyle w temacie.

    • 63 42

    • Rower nie może jechać po chodniku (6)

      Rower nie może jechać po chodniku (z drobnymi wyjątkami), więc jak się może znaleźć na pasach?

      • 5 16

      • samochód też nie może jechać po chodniku (3)

        więc jak może się na nim znaleźć?

        • 20 5

        • Jak najbardziej samochod moze jechac po chodniku. (1)

          Ciezko parkowac na chodniku tak, zeby po nim nie jezdzic, a parkowanie jest przeciez pod pewnymi warunkami dozwolone

          • 2 8

          • i przez takich jak ty

            powstają słupki na chodnikach

            • 1 0

        • Dostawczak kuriera najlepiej jeżdzi po chodniku.

          • 9 2

      • CPR

        • 0 0

      • 99% infrastruktury rowerowej w polsce to chodniki dla pieszych

        to jak nie można? większość ma nawet nakaz jazdy po nim rowerem.

        • 12 2

    • ja sie zatrzymuje (2)

      wiec Ty przeprowadzaj rower - bedziemy mieli dwoch uczestnikow ruchu, ktorzy nie lamia przepisow a to juz cos!

      Pozdrawiam

      • 21 9

      • skoro ty się zatrzymujesz, to po co on ma przeprowadzać rower? (1)

        będziesz dłużej stał, i nie wciskaj kitu, że jesteś zainteresowany losem pieszego. Po prostu trudno ci zdzierżyć fakt, że ty coś musisz, a kto inny nie. twoje szczęście jest zależne od niedoli lub równoważnej własnej niedoli kogoś innego.

        • 11 16

        • Tobie za to trudno zdzierżyć, że przepisów należy przestrzegać

          Twoje szczęście trwa dopóki nie wjedziesz swoim rowerkiem na przejście w momencie gdy ktoś inny nie wjedzie tam samochodem bo nie poświęcił chwili aby się zatrzymać i w drugą stronę patrząc również.

          • 7 3

    • Jeśli nie powodujesz żadnego zagrożenia to OK, rowerzysto :)

      Osobiście uważam że przejazd na czerwonym jeśli nie ma ruchu powinien być tak samo dozwolony, jak przejście poprzejściu dla pieszych na czerwonym w GB.

      • 1 0

    • tak trzymać

      Obyście się spotkali: ty jadąc na rowerze po przejściu z twoim ulubionym kierowcą co to nie zatrzymuje się na strzałce.
      Ciekawym co będzie gdy wasze orbity się przetną !!!

      • 3 1

    • Bo trzeba, choc to niebezpieczna gra, bo zaraz byle kiep tez chce, miec na uwadze intencje, jakie wprowadzeniu danego przepisu

      ...przyswiecaly. Intencja obowiazku zsiadania z roweru bylo wyeliminowanie sytuacji, w ktorych rozpedzony rower wjezdza w rejonie przejscia bezposrednio przed jadacy pojazd. Mozna bez trudu jechac na rowerze tak, zeby nikomu nie wtargnac, ale i nie zsiadac. Ustawodawca woli natomiast traktowac swoich poddanych jak malpy, niz obdarzyc ich jakimkolwiek zaufaniem. Czy slusznie, to juz inny temat.

      • 3 1

    • md (1)

      Jeśli robisz to bezpiecznie, to nie mam z tym problemu.

      • 2 1

      • szybko, ale bezpiecznie - wiadomo

        • 3 0

  • moment (2)

    Warunkowa strzałka jest jak stop. Zawsze zatrzymuje się kawałek dalej, gdzie jest wjazd na pas o innym kierunku i zazwyczaj są tam pasy dla pieszych. Wydawało mi się, że tak jest prawidłowo ale poprawcie mnie jeśli robię to nieprawidłowo

    • 0 0

    • Robisz to nieprawidłowo.

      • 0 0

    • Zatrzymujesz się przed sygnalizatorem. Po upewnieniu się, że jest bezpiecznie możesz jechać.

      • 1 0

  • Na pewno nie powinno być na prawo od tejże strzałki ścieżki rowerowej z nieodpowiedzialnymi (1)

    rowerzystami, którzy nie schodzą z rowerów lub nie rozglądają się . Czy tam innymi hulajnogami.

    • 1 3

    • Przecież jeśli jadą ścieżką, to nie muszą schodzić z roweru. Jezus Maria.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane