• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czym podróżujemy po Trójmieście? Aut więcej, taksówek mniej

Szymon Zięba
3 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Rośnie liczba samochodów w Trójmieście. Na tysiąc mieszkańców w Gdańsku i Gdyni auto posiada około 650 osób, a w Sopocie - aż 760. Wciąż wiele pojazdów to maszyny ponad 20-letnie, choć na drogach coraz częściej spotkać można samochody także stosunkowo nowe, które mają mniej niż pięć lat. Sukcesywnie rozbudowywana jest także sieć buspasów oraz komunikacja miejska.



Zepsuł ci się samochód, a musisz dojechać do pracy. Jaki środek transportu wybierasz?

Samochodów na drogach jest coraz więcej i to trend, który dotyczy nie tylko Gdańska, Gdyni czy Sopotu, ale całej Polski. Mimo starań samorządów miast, by "wyprowadzić" auta z centrów aglomeracji, ruch rośnie i - jak wynika z prognoz ekspertów - rosnąć będzie.

To wnioski płynące z raportu Głównego Urzędu Statystycznego, który dotyczy sytuacji społeczno-gospodarczej w trójmiejskiej aglomeracji. Z badań ekspertów wynika, że wartość wskaźnika dotyczącego liczby zarejestrowanych aut na tysiąc osób jest coraz większa.

- Wielkość tego wskaźnika plasuje nasz kraj w ścisłej europejskiej czołówce, co w kontekście zrównoważonego rozwoju nie jest zjawiskiem pozytywnym, a z uwagi na jego szybkie tempo zmian niebawem Polska może znaleźć się w pierwszej trójce (w latach 2010-2018 omawiany wskaźnik dla Polski zwiększył się) - zauważają autorzy raportu.

Na drogach więcej aut, ale więcej tych starszych



Jak sytuacja wygląda w Trójmieście? Najwięcej zarejestrowanych pojazdów na tysiąc osób odnotowano w Sopocie - 782. W Gdańsku i Gdyni na tysiąc mieszkańców przypada po 650 aut.

Na lokalnych drogach wciąż jednak łatwiej spotkać auto ponad 20-letnie niż samochód, który ma mniej niż 5 lat (choć liczba stosunkowo nowych pojazdów rośnie).

Co ciekawe, po pomorskich drogach jeździ coraz mniej taksówek przy jednocześnie większej liczbie prywatnych samochodów.

Mniej taksówek na Pomorzu, ale nie w Sopocie i Gdyni



Analitycy GUS wskazują, że w 2019 r. w województwie zarejestrowanych było 7376 taksówek (o 131 mniej niż w 2018 r.). Na przewóz osób taksówkami wydano 7364 licencje (o 584 licencje mniej niż w 2018 r.).

W 2019 r. na terenie OMGGS (obejmuje Trójmiasto i kilkanaście sąsiednich gmin) zarejestrowane były 6783 taksówki (o 154 mniej niż w 2018 r.), co stanowiło 92 proc. ogólnej liczby taksówek zarejestrowanych w województwie pomorskim. Na przewóz osób wydano 6771 licencji (o 157 mniej w skali roku).

Czytaj też: Czy w Trójmieście jest za mało taksówek?

Wyjątkowe pod tym względem są Gdynia i Sopot, gdzie rok do roku taksówek było więcej. Podczas gdy w 2018 r. po tym pierwszym mieście kursowało 2260 aut z napisem "taxi", rok później było ich już 2313. Z kolei w Sopocie liczba taksówek wzrosła z 633 w 2018 do 713 w 2019 r.

Coraz dłuższa sieć buspasów na Pomorzu i w Trójmieście



Sukcesywnie rozbudowywana jest także komunikacja miejska, coraz więcej jest również buspasów.

Buspasy w Trójmieście



Na terenie OMGGS w 2019 r. buspasy mierzyły w sumie 13,3 km (o 6 km więcej w odniesieniu do roku poprzedniego oraz o 11,3 km więcej w odniesieniu do 2014 r.), co stanowiło 98,5 proc. łącznej długości buspasów w całym województwie.

Opinie (367) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Taxi a najlepsze to City Taxi Gdańsk

    Dojedziesz z taxi wszędzie. I za dobrą cenę. Grunt to wiedzieć gdzie dzwonić. Najlepszą taxi jest City Taxi Gdańsk

    • 1 0

  • Taxi wychodzi tanio

    Ja wybieram taxi wychodzi tanio i szybko. Podjeżdża pod klatke nie musze płacić za parking a i trzeba szukać miejsca parkingowego. Jeżdżę tanią sprawdzoną korporacją City Drivers Taxi Gdańsk teraz mają skrócona nazwę City Taxi Gdańsk

    • 1 0

  • Trójmiasto jest jednym z najwiekszych odbiorców blachoszrotów ze złomowisk zachodnich w europie!! (1)

    Obecnie mamy rekord zarejestrowanych szrotów 10-20 letnich od ponad 20 lat sprowadzonych z zachodniej europy! 80% z nich przyjechało do Polski na lawetach!Jesteśmy złomowiskiem EUropy!!

    • 0 1

    • mam dwa auta, jedno ma 21 lat, drugie 18, pierwsze kupiłem 16 lat temu jak było 5 latkiem, o własnych kołach sprowadzone z Niemiec, jeździ do dzisiaj, drugie też miało 5 lat, więc od 13 lat tutaj, nijak się to ma do Twoich statystyk

      • 0 0

  • Martwe dusze (2)

    Pytanie jaka z tych liczb zarejestrowanych pojazdów to tylko pozycje w cepiku, dawno pocięte na żyletki, czyli tzw. martwe dusze?

    • 3 1

    • bzdura kompletna (1)

      • 0 0

      • bzdura? to popatrz na parkingi na blokowiskach, Suchanino, Zaspa, Strzyża, stoją tam furki nieodpalane po kilka lat, przejdź się między kamienicami w centrum ile garaży jest nieużywanych, w nich stoją takie klasyczki

        • 0 0

  • tylko 13 km buspasów? (12)

    to chyba prawie wszystkie są w Gdyni, albo dane są nieaktualne.
    Kielecka, Małokacka, Chwarznieńska, kawałek Morskiej, Władka IV...

    • 33 3

    • Tramwaj był dobry tylko w Epoce PRL obecniemamy 21 wiek autobusy bez emisyjne!Tramwaj jest szkodnikiem miasta (1)

      Tramwaj niema żadnych zalet !!Ten tramwajowy złom psuje sie codziennie blokujac cała linie!!
      koszmarne torowiska powinny byc natyuchmiast likwidowane podobnie jak llinie tramwajowe i zastepowane buspasami i autobusami bezemisji spalin! I ta koszmarna trakcja która wyglada koszmarnie tez psujaca sie nieustanie Tramwajowy czołg wazy 5 razy wiecej niz autobus i a jego droga hamowanie jest 10 razy dłuzsza dlatego wypadków z tramwajami coraz wiecej.
      Dodatkowo ogromny hałas tego złomu na osiedlu.

      • 0 0

      • Skąd bierze się energia zasilająca trolejbusy, tramwaje, pociągi?

        A węgiel to koks, to antracyt.

        • 0 0

    • za to w Gdańsku masz 60 km tras tramwajowych, wydzielonych (5)

      buspasy się chowają

      • 10 3

      • (2)

        I ten tramwaj jedzie wolniej niż samochody w korku mimo że ma wydzielone torowisko.

        • 3 3

        • dawno nie czytałem większej bzdury, chyba że autor silił się na ironię

          Spacer pieszy od skrzyżowania ul. Jesionowej z Grunwaldzką do skrzyżowania Jaśkowej Doliny z Grunwaldzką umożliwił mi zajęcie miejsca w autobusie 162 a nie w autobusie 127 stojącym w korku na Grunwaldzkiej na wysokości przystanku tramwajowego Jesionowa. W tym czasie przejechały tamtędy 2 tramwaje.

          • 1 1

        • Bo tramwaj ma przystanki (słyszałeś o czymś takim?)

          np. z Łostowic do Jelitkowa jest ich 37

          • 3 1

      • Jeden tramwaj się zepsuje i wszystkie stoją

        • 3 2

      • no i co z tego? Jak to się ma do długości buspasów?

        • 3 2

    • Przecież w Gdyni macie buspasy po 200-400 metrów.

      To co się dziwisz

      • 1 2

    • I jeszcze w Gdyni na cudownej estakadzie

      • 3 0

    • w 2019 roku, mam koniec 2021

      • 1 1

    • Ale to stan na 2018 rok...

      • 0 1

  • I jeszcze jedno...

    Posiadanie auta nie jest tożsame z tkwieniem w korkach, co zdaje się sugerować bezrefleksyjna analiza statystyk. Mam cztery auta, bo lubię, ale do pracy okrągły rok dojeżdżam rowerem, bo wydaje mi się to rozsądniejsze niż kolektywne ślimaczenie się samochodem lub wdychanie cudzych kichnięć w komunikacji masowej zagłady. Może takich jak ja nie ma wielu, ale na pewno są tacy z jednym samochodem, którzy dojeżdżają tramwajem do pracy by uniknąć problemów z parkowaniem w centrum. Statystyki jednak tego nie ukazują.

    • 0 0

  • Mieszkam w samym centrum

    Jak mam wyprowadzić swój samochód z centrum?

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Póki Straż Miejska wreszcie nie ogarnie anarchii parkingowej, każdy będzie wybierał auto, bo wie, że można bezkarnie i za darmo zaparkować dosłownie wszędzie.

    • 82 120

    • Słuchaj... (12)

      Przestań prześladować posiadaczy aut. Ludzi którzy dojezdzjaa do pracy, którzy zostawiają galeria pieniądze, które napędzają gospodarkę. Podzięki nam za socjal który otrzymujesz labadziarzu

      • 14 25

      • moge sie zalozć, ze nie zarabiasz nawet polwy tego co ja, po jezyku (2)

        i tym, ze poczules sie wywolany bandyckim parkowaniem na chdoniku. Tak, bedziemy was gnebic, az nie kupicie sobie miejsca albo nie pozbedziecie sie swoich gruchotów

        • 7 8

        • (1)

          Tyle zarabiasz, a nie kupiłeś sobie telefonu z polskimi literkami?

          • 7 0

          • klawiaturę można ustawić w każdym języku. Telefon może być kupiony gdziekolwiek.

            • 0 0

      • (6)

        ale to wszyscy mieszkancy dopłacaja do posiadaczy aut - koszt budowy i utrzxymania drog jest mniej wiecej 2 razy wiekszy niz wplywy z wszystkich podatków płaconych przez kierowców.
        A kierowca statystycznie wydaje najmniej pieniedzy - zdecydowanie wiecej wydaje i pieszy i rowerzysta

        • 15 13

        • Jak DLA mnie miasto moze ani jednej drogi nie odsniezac zima. Kto ma dojechac to dojedzie. Reszta odpadnie. Pojdzie na komunikacje miejska ktora.... Niestety wtedy nie pojedzie. Ale spoko. Utrzymanie frog masz racje jest zbedne.

          • 0 1

        • bzdury, nawet nie sprawdziłeś danych faktycznych, tylko ściemniasz (2)

          wpływy z podatków od paliw to 30-35 miliardów zł, wydatki na utrzymanie dróg to tylko 2,5 miliarda. Wydatki na budowę dróg to 30 miliardów w tej chwili. Mimo budowy dróg, nadal zostaje z podatków od paliw trochę kasy w budżecie. Jak przestaną je budować to wpływy z podatków ponad 10 krotnie przekroczą wydatki na utrzymanie. Jakby tylu kierowców nie jeździło po drogach to byś musiał to zrekompensować wyższymi podatkami od innych spraw

          • 8 6

          • Wpływy z paliwa trafiają na drogi krajowe, więc jedz sobie pod Elbląg i tam parkuj na MOP, a nie w mieście.

            • 0 2

          • Zaraz, zaraz. To co podałeś jest z GDKiA.

            Nie ma w tej kwocie utrzymania dróg w miastach, czyli jakichś 90% infrastruktury.

            • 6 4

        • badania wykazują, że klienci docierający do sklepu samochodem jednorazowo może wydają więcej pieniędzy (1)

          ale w ciągu miesiąca przeciętny klient docierający do sklepu pieszo, rowerem lub transportem publicznym wydaje tam więcej pieniędzy. Dlatego duże centra handlowe mają obecnie problemy z zachowaniem opłacalności. Osoby korzystające z piętrowych parkingów przy Forum w centrum Gdańska mają nawet kłopoty z wyjazdem stamtąd, ponieważ wyjazd z tego "darmowego dla klientów parkingu" okazuje się wąskim gardłem. Bez sensu.

          • 10 6

          • Czyli porównujesz Żabkę z Biedronką, i masz rację - Biedronka jest tańsza od Żabki, ale to argument na plus dla samochodu

            Klient z samochodem robi "zakupy hurtowe" raz na kilka dni, więc jedzie do hipermarketu jak Biedronka, Lidl, Auchan, Kaufland czy Carrefour. Klient na rowerze czy pieszy nie jest w stanie naraz zabrać zakupów na cały tydzień (chyba że nic nie je albo ma catering), więc musi chodzić do sklepu codziennie, a ponieważ droższa Żabka jest pod nosem (której sklepiki mają wyższe koszty operacyjne / liczbę klientów= wyższe ceny), to robi zakupy tam, zamiast chodzić codziennie do hipermarketu. Hipermarkety mają efekt skali, więc nawet mimo niższych cen zarabiają na klientach z samochodami. Galerie handlowe cierpią raczej przez przeniesienie sprzedaży ubrań itp. do internetu, a nie przez samochody. Swoją drogą, w Forum bywam często, jest trochę ludzi, ale nigdy nie miałem problemu z wyjazdem.

            Klient pieszy robi zakupy w droższym sklepie niż klient z samochodem, i dlatego musi wydać więcej, a nie dlatego, że jest bardziej hojny w tym samym sklepie. I to jest właśnie jeden z głównych argumentów dlaczego jeden samochód w rodzinie trzeba mieć, nawet jeśli nie dojeżdża się nim do pracy.

            • 4 5

      • posiadacze i użytkownicy aut sami dbają o pogarszanie warunków jazdy innym posiadaczom i użytkownikom aut

        opłaty, które wnoszą, nie pokrywają kosztów utrzymania przewymiarowanej infrastruktury tworzonej pod ich potrzeby.

        • 4 4

      • Ci co aut nie mają nie żrą, nie ubierają sie, nic

        nie kupują ?

        • 5 2

    • blachosmrody sa najwiekszymi szkodnikami miasta!!

      • 1 0

    • Kiedy wezmą się za rowery dosłownie porzucone wszędzie?!

      • 1 2

    • Gdzie

      Gdzie jest policja i straż miejska? Biorą tylko podwyżki za pilnowanie kaczora, a pracy się boją.

      • 3 4

    • Straza miejska kieruje bień radny co sie na tym nie zna

      Fachowiec taki jak felon folejewski i kucyk

      • 6 4

  • Rok temu zrezygnowałam z dojazdów samochodem do pracy na rzecz komunikacji miejskiej. Teraz podróż zajmuje mi wraz z dojściem około 30-35 minut, a nie godzinę. Nie wspomnę o korzyściach zdrowotnych :) Serdecznie zachęcam.

    • 0 0

  • jak się wszyscy przesiadą do komunikacji (2)

    to sie nie zmieszczą. A miasto nie ma miliarda rocznie na podwojenie nierentownej komunikacji

    • 11 7

    • łatwiej dokupić wagony tramwajów, SKM i PKM oraz autobusy niż poszerzyć zakorkowane ulice (1)

      które i tak będą od razu zakorkowane przez tzw. ruch indukowany. Można też budować drogi dla rowerów dzięki odważnej decyzji zwężania pasów jezdni. Takim pasem przejedzie 10 razy więcej osób niż pasem do jazdy samochodem.

      • 3 4

      • Przystanki są za krótkie. Trzywagonowe tramwaje się nie zmieszczą

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane