• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka pyta o pierwszeństwo na skrzyżowaniu

mJ
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Czytelniczka zapytała nas o pierwszeństwo na jednym ze skrzyżowań na Chełmie. Czytelniczka zapytała nas o pierwszeństwo na jednym ze skrzyżowań na Chełmie.

Zgłosiła się do nas pani Małgorzata z Gdańska, która zasygnalizowała pewną niejasność dotyczącą pierwszeństwa przejazdu na jednym ze skrzyżowań w Gdańsku. A pisząc wprost: na skrzyżowaniu ulicy Tytusa Chałubińskiego z aleją gen. Władysława SikorskiegoMapka. Rozwialiśmy wątpliwości naszej czytelniczki.



Czy często obserwujesz na drodze kierowców łamiących przepisy?

Pani Małgorzata bardzo często przejeżdża przez wspomniane skrzyżowanie. I równie często obserwuje na nim niejasne zachowania kierowców. Stąd też prośba do nas o rozjaśnienie kwestii pierwszeństwa przejazdu właśnie na tym skrzyżowaniu.

- Moje pytanie dotyczy prawidłowego poruszania się po skrzyżowaniu ulic Dragana, Chałubińskiego i al. gen. Sikorskiego. Czy kierowcy, skręcając w prawo z ul. Chałubińskiego w al. gen. Sikorskiego, mają pierwszeństwo w zajmowaniu obu pasów? Czy powinni zająć jedynie prawy pas, a lewy pozostawić pasem "pierwszeństwa" dla kierujących wyjeżdzających z ul. Dragana w al. gen. Sikorskiego? Zakładając oczywiście, że nikt nie jedzie prosto z ul. Chałubińskiego w ul. Dragana - zapytała pani Małgorzata.
Sytuacja wydaje się klarowna, ale dla potwierdzenia o interpretację poprosiliśmy także gdańskich policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego.

- W opisanym przez czytelniczkę przypadku bezwzględne pierwszeństwo mają kierujący skręcający w prawo z ul. Chałubińskiego w al. gen. Sikorskiego. Jest to klasyczna sytuacja równorzędna. W takich przypadkach przepisy ruchu drogowego nie nakazują kierującym zajmować wyłącznie prawego pasa ruchu, więc mogą oni wjeżdżać bezpośrednio również na lewy pas - wyjaśnia sierż. szt. Szymon Krzyśków z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
Jeśli również macie wątpliwości dotyczące trójmiejskich dróg - poinformujcie nas o tym. Napiszcie na adres mailowy moto@trojmiasto.pl.

Czytaj także: Spora szkodowość kierowców z Trójmiasta

mJ

Opinie (225) 1 zablokowana

  • Strzelców Wielkopolska Sopocka w Gdyni (2)

    To samo jest na skrzyżowaniu w Gdyni na ww ulicach. Ludzie wjeżdżający z Sopockiej pchają się na chama na lewy pas zamiast przepuścić tych ze Strzelców którzy mają pierwszeństwo. Jeszcze część z nich zdziwiona trąbieniem, część się puka w głowę. Tylko nieliczni znają przepisy i czekają aż ci ze Strzelców wjadą

    • 9 2

    • Racja (1)

      Masz rację, Ci ze Strzelców mają pierwszeństwo w zajmowaniu każdego pasa w kierunku obwodnicy. Niestety i głąbów i bezczelnych za kierownicą nie brakuje. Ciekawe czy przebudowa tego węzła coś zmieni, bo patrząc na plany to nie bardzo.

      • 1 1

      • To prawda, ale sytuacja wygląda tak że jadąc z Sopockie jak nie wymusisz to nie pojedziesz wcale.

        • 1 0

  • Najlepiej niech Pani Małgorzata dobrowolnie odda prawo jazdy

    Tak to jest jak kładzie się nacisk tylko na prędkość, prędkość i prędkość, a edukacja leży. Ludzie zwyczajnie nie znają znaków i zasad ruchu drogowego. Zaraz z 50km/h będziemy jeździć jeszcze wolniej. Na prostym skrzyżowaniu Cieszyńskiego/Cebertowicza klakson idzie w ruch co 30min, tak ciężko ogarnąć podstawowy znak?

    • 1 0

  • tej Pani to powinno się prawko zabrać, skoro nie zna podstawowych przepisów ruchu drogowego

    • 1 0

  • Dziwne

    Bardzo dziwne wyjaśnienie, gdyż od strony Chałubińskiego są światła oraz znak ustąp pierwszeństwa przejazdu.

    • 1 0

  • taka sama sytuacja na Karwinach z Sopocką i Strzelców (9)

    tylu z Sopockiej nie zna podstawowych przepisów i myśli, że ze Strzelców tylko na prawy pas jest pierwszeństwo, to kursy na prawo jazdy teraz takie słabe są?

    • 108 4

    • I pod urzedem miasta! (2)

      Jak skreca sie ze Swietojanskiej /tej jednokierunkowej czesci, łącznika od Wladyslawa IV/ w prawo w al. Pilsudskiego to notorycznie kierowcy ze Swietojanskiej (tej "glownej" czesci) jadacy w lewo pod urzad/na bulwar wymuszaja pierwszenstwo. Koszmar.

      • 1 1

      • Prędzej wymuszają jadąc pod wiadukt zmieniają ze skrajnego lewego na prawy ścinając 3 pasy bo myślą że będą szybciej. Skręcając w lewo z 2 pasów pod wiadukt robią się 3 i ci z lewego pasa skręcającego powinni wjechać na lewy pod wiaduktem ale niestety wymuszają notorycznie i wjeżdżają na środkowy albo skrajnie prawy to dopiero stan umysłu i prawo jazdy z chipsów

        • 0 1

      • Tam jest linia ciągła więc każdy zajmuje swój pas. Ci co skręcają w prawo prawy a ci co w lewo lewy. Oba pasy oddziela ciągła ️

        • 0 2

    • Dokładnie. Codziennie jeżdżę ze Strzelców i muszę się użerać z większością która nie zna przepisów

      • 1 0

    • Kursy są ok

      Tylko że, większość przepisy których uczą na nich stosować ma później w d. Ile razy słyszałam tekst, że kurs ma przygotować do zdania egzaminu, a jeździć po ulicach to się człowiek później uczy, bo jedno z drugim nie ma nic wspólnego.

      • 2 1

    • Kursy na prawo jazdy

      nie są tak słabe. Wszystkie przepisy są z kursantami szczegółowo omawiane na zajęciach teoretycznych, a potem praktykowane podczas części p[praktycznej szkolenia. Niestety ale dzisiejszy kursant i często jego rodzice wychodzą z założenia, że skoro zapłacili to już nic więcej nie muszą robić. Wielokrotnie kandydat na kierowcę myślami jest gdzie indziej niż powinien być. Często uważają, że tata albo mama ich lepiej nauczą jeździć, co się zwykle mści na nich samych już podczas szkolenia. Niestety gro rodziców, dziadków, wujków dobra rada wpaja swoim pociechom bardzo złe nawyki i zachowania na drodze. Jak komuś bardzo zależy to się przyłoży, nauczy i systematycznie będzie zdobywał doświadczenie i dążył do bycia bezpiecznym kierowcą, a jak ktoś tylko wymaga od innych a nie od siebie to nigdy nie powinien mieć prawa jazdy.

      • 9 3

    • Właśnie kiedyś były takie słabe. (1)

      Wjazd na dowolny pas jest w PORD relatywnie od niedawna.

      Wychodzi "mam prawo jazdy to znam przepisy, nie muszę sprawdzać zmian".

      • 8 11

      • Przecież widać na oznakowaniu...

        • 0 7

    • Dokladnie!

      Idealne skojarzenie. Ludzie jadący Sopocka wymuszają notorycznie. A Ci jadący że strzelców nie zajmuja lewego z cwaniactwa a z prostego powodu by móc zawrócić i wjechać w Sopocka lub zjechać w dół Gdyni.

      Młodzi starzy, nie ważne. Brak takich skrzyzowan na egzaminie i szkoleniu

      • 20 1

  • Prawie zawsze (10)

    Skręcając w lewo z Pomorskiej w Grunwaldzką, można to zrobić ze środkowego i oczywiście skrajnego lewego. Ze środkowego można pojechać jeszcze prosto. Zazwyczaj się ustawiam na środkowym, bo chcę zająć środkowy już na Grunwaldzkiej. Często ten z lewego pcha się też na środkowy nie zważając, że nie ma pierwszeństwa. Kiedyś chyba dam sobie wjechać, bo akurat lewy błotnik zaczyna rdzewieć.

    • 1 1

    • Kołobrzeska - Grunwaldzka (2)

      Podobna sytuacja jest nieco dale na skrzyżowaniu Kołobrzeskiej z Grunwaldzką. Też są dwa pasy do skrętu w lewo w trzy pasy na Grunwaldzkiej. Według mojego rozeznania nie ma obecnie konkretnych przepisów kto jaki pas ma zajmować po skręcie w lewo, gdy nie ma linii prowadzących. W zasadzie jedyny przepis jaki można tu zastosować to reguła prawej strony. Czyli ten z prawego pasa może sobie wjechać na dowolny z trzech (oczywiście tak jadąc, by nie spowodować kolizji) gdyż ma pierwszeństwo wynikające, że jest z prawej strony.

      • 1 0

      • Zapomniałeś, że na skrzyżowaniu nie powinno się zmieniać pasów więc o ile nie ma innych oznaczeń to z prawego możesz wjechać tylko na "prawy". Analogicznie kierowcy z kolejnych pasów powinni zajmować kolejne pasy.
        Są natomiast rożne interpretacje odnośnie tego z której strony powinno się liczyć pasy, zgodnie z art. 16 od prawej, czy też od lewej strony. Wszystko to jednak zwykła próba uproszczenia.

        Prawda jest taka, że przepisy nie precyzują tego jasno i nie jest tak bez powodu, przepisy muszą być uniwersalne a układów drogowych, liczb pasów i ich przeznaczenia może być bardzo wiele. W sytuacjach nie do końca jasnych powinny być wymalowane pasy prowadzące.

        • 1 0

      • Czyli prowadzącym pasem dla tego po prawej stronie jest prawy pas, a dla tego z lewej lewy pas. Środkowy jest niczyi i jeśli obaj chcą na niego wjechać pierwszeństwo określa ten który jest po prawej stronie. Tak?

        • 1 0

    • a skąd masz pewność, że możesz wjechać zarówno na prawy jak i na środkowy pas? (6)

      Podaj proszę podstawę prawną, konkretne artykuły z ustaw i rozporządzeń.

      Spotkałem się z rożnymi, sprzecznymi, interpretacjami takiej sytuacji (np w rożnych podręcznikach dla kierowców) a przepisy nie definiują konkretnie takiej sytuacji.

      Moim zdaniem jest to błąd w oznakowaniu. W takiej sytuacji powinny być wymalowane przerywane linie pokazujące na jaki pas można wjechać tak jak np. od jakiegoś czasu, na skrzyżowaniu Piastowskiej z Grunwaldzką.

      • 1 1

      • (3)

        Ruch prawostronny i ten z lewej ma się dostosować. Tyle.

        • 1 1

        • (2)

          No właśnie, ruch prawostronny czyli art. 16 PoRD.
          Tyle, że stosując się do tego, przy dwóch pasach do skrętu, skręcający z pasa po prawej powinien wjechać na skrajny prawy a nie na środkowy bo na skrzyżowaniu przecież nie zmieniamy pasów.

          • 1 1

          • (1)

            Chyba nie. Znaczy ten z lewego musi wjechać na lewy, z prawego na prawy, a na środkowy nikt nie może?

            • 1 0

            • A niby czemu z lewego na lewy a nie na środkowy? Przecież masz jechać maksymalnie blisko prawej (art 16 PoRD) a skoro z prawego wjeżdżasz na prawy to kolejny od prawej wolny pas jest środkowy wiec ten powinieneś zająć.

              • 1 0

      • (1)

        W tym rzecz że lini nie ma znaczy że mogę zająć sobie dowolny pas z trzech. Podstawa prawna? Sam se poszukaj. I jaki błąd w oznakowaniu? To normalne skrzyżowanie, gdzie obowiązują normalne zasady ruchu.

        • 1 1

        • Nie, nie możesz sobie zająć dowolnego pasu gdy więcej niż jeden pas służy do skrętu!

          W takiej sytuacji wykonasz manewr zmiany pasa a tego na skrzyżowaniu normalnie nie wolno.

          Problem powstaje gdy (tak jak na skrzyżowaniu z Pomorską) są dwa pasy do skrętu z których można wjechać w trzy. Stąd w takich miejscach potrzebne jest odpowiednie oznakowanie poziome.

          Po skręcie możesz zając dowolny pas na skrzyżowaniu jak w artykule, czyli gdy skręca się tylko z jednego pasa.

          • 2 0

  • Inny problem (1)

    Kierowcy z ulicy Chałubińskiego mają już czerwone światło i zieloną strzałkę. oczywiście już nie zatrzymują się na niej, kierowcy na skrzyżowaniu dalej stoją bo myślą że muszą ustąpić.

    • 15 1

    • Trzeba postawić lustro, w którym będzie widać światła i strzałki tych z Chałubińskiego

      • 0 0

  • Pani Małgorzato. (13)

    Proszę o odesłanie prawa jazdy na adres firmy, która jest producentem chipsów, w których to znalazła Pani rzeczony dokument. Na pytania tego typu czas był na kursie PJ, z którego treścią ewidentnie nie jest Pani zaznajomiona.

    • 156 56

    • kto pyta nie bładzi panie wszechwiedzący. (4)

      • 34 17

      • Tak (3)

        I każdy, kto powinien wiedzieć jak się zachować na drodze będzie zakładał wątki, a inni będą się przekomarzać, kto ma rację, śmieszkować, sugerować poglądy polityczne i orientacje seksualne.

        A pani z dokumentem znalezionym w paczce z popcornem będzie nadal jeździła.
        No, genialny pomysł!

        • 16 9

        • (2)

          W przypadku wątpliwości lepiej szukać odpowiedzi lub pytać niż zakładać swoją nieomylność i tkwić w błędzie, jak się często zdarza.

          • 1 0

          • To są podstawy! (1)

            To nie są wątpliwości spowodowane skompilowanym układem skrzyżowania.
            Wiedza na ten temat to podstawa poruszania się po drogach.

            • 1 0

            • Dobrze mówisz. Piwo dla Pana.

              • 1 0

    • patrząc na komentarze to zakładam 50% kierowców ma prawko z chipsów

      • 0 1

    • to był kurs online

      a wykładowca mówił tylko po ukraińsku

      • 3 5

    • To nie jest takie oczywiste, więc gogusiu z prawkiem T nie piszcz za bardzo (1)

      bo nie wiadomo jakie oznakowanie tam jest i jak ze światłami sprawa wygląda. Mógłbyś się nie raz zdziwić jak barany oznakowują skrzyżowania i kto na nich ma czasami pierwszeństwa.

      • 8 10

      • Wiadomo

        Sygnalizatory S-2 z obu stron, żadnych nieścisłości, stref i dróg wewnętrznych. Sytuacja prostsza być nie może.

        • 7 2

    • (1)

      Lepiej mieć odwagę i zapytać niż systematycznie popełniać błąd.

      • 27 5

      • Już następnym odcinku:

        - Czy zatrzymywać się po 22:00 za znakiem STOP?
        - Czy zwalniać przed szkołą w weekendy?
        - Czy po 2 browarkach można prowadzić?

        • 27 10

    • (1)

      Ohohoho, sfrustrowany Przemądrzalec poczuł się lepiej, bo anonimowo dokopał kobiecie w internecie xD

      • 26 15

      • ta ani sobie sama dokopała

        • 9 14

  • Ale, przy wyłączonych światłach

    jeżeli samochód znajduje się już na Sikorskiego, to wyjeżdżający z Chałubińskiego winien ustąpić, ma znak ustąp pierwszeństwa.

    • 1 1

  • Turborondo na Budowlanych

    Pragnę również zrucić uwagę na błędne zachowanie kierowców na rondzie łączące Budowlanych z Nowatorów.
    osoby wjeżdżające od strony przemysłowej z ulicy budowlanych i jadące w stronę Banina powinny poruszać się zewnętrznym pasem ruchu , niestety osoby jadące od Matarni w stronę Banina wpadają na rondo bez rozglądania się (ustąpienia pierwszeństwa), co może skutkować poważnym wypadkiem, sam kilkukrotnie omal nie zostałem uderzony w prawy bok.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane