• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Prawa wolna? Mało kto o tym pamięta

Tomasz
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych. Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych.

- Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych ma w teorii uspokajać ruch. W praktyce często paraliżuje go. Patrząc na zachowania kierowców z Gdyni stwierdzam, że powodem jest nieznajomość przepisów, do której nikt się jednak nie chce przyznać - pisze w liście do naszej redakcji pan Tomasz.



Masz problem z przejazdem na skrzyżowaniu równorzędnym?

Kilka miesięcy temu na części krzyżówek w centrum Gdyni, wzorem chociażby Gdańska zostało wprowadzone oznakowanie nakazujące kierowcom jazdę zgodnie z zasadami skrzyżowań równorzędnych. Choć do zmian większość kierowców powinna się przyzwyczaić, to - jak wynika z obserwacji naszego czytelnika - nadal wielu nie wie, co robić, gdy dojeżdża do takiej krzyżówki.

Oto jego obserwacje:

Pewnie jestem w mniejszości, ale podobają mi się zmiany drogowe wprowadzone w centrum Gdyni w ostatnim czasie. Chociaż wątpię, żeby w najbliższym czasie coś się zmieniło, jeśli chodzi o nawyki komunikacyjne - aut z centrum miasta nie da się tak łatwo usunąć, skoro przez tyle lat zapraszało się kierowców szerokim gestem do przyjazdu. Widać to chociażby po kontrowersjach, jakie powoduje ograniczanie miejsc parkingowych. Do dobrego człowiek łatwo się przyzwyczaja, z dobrego trudno zrezygnować bez walki, czy co najmniej sporych narzekań.

Bardzo dobrą decyzją jest wprowadzenie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych, zwłaszcza że samochodów przybywa, więc pozwalanie nawet na jazdę 50 km/h przestaje mieć sens. Lepiej późno niż wcale, bo w Gdańsku takie rozwiązania funkcjonują od dawna. Problem w tym, że kierowcy jeżdżąc po Gdyni nie potrafią albo nie chcą się dostosować.

Za każdym razem przekonuję się o tym jadąc ul. Armii Krajowej i przecinając Abrahama zobacz na mapie Gdyni. W teorii pierwszeństwo mają jadący z mojej prawej strony i to bez względu na to, w którą stronę chcą jechać (można stamtąd jechać w trzech kierunkach).

Czytaj też: Zmiany w ruchu w Gdyni dezorientują kierowców

W 9 przypadkach na 10 zatrzymuję się, pokazuję ręką, żeby kierowcy jechali, przecież ja nie mam pierwszeństwa. Tymczasem kierowcy wyjeżdżający z ul. Abrahama czekają... no właśnie nie wiem, na co. Spotykam się z odwzajemnioną sympatią, podziękowaniami, co jest miłe, ale przecież nie o nią chodzi, gdy przepisy są jasne. Zawsze się zastanawiam, co trudnego jest w odczytaniu oznakowania przy drodze. Może to wysiłek konieczny, by je zauważyć.

Swoją drogą podobna sytuacja jest z wyjazdami z zatoczek autobusów, po przepuszczeniu okraszone podziękowaniami. To też, ale i tu przepisy powinny być znane: gdy autobus sygnalizuje kierunkowskazem wyjazd, trzeba mu ustąpić, a uprzejmość kierowcy nie ma tu nic do rzeczy.

Apelowałbym w tym miejscu do zmotoryzowanych o przewertowanie Kodeksu drogowego na haśle skrzyżowania równorzędne i dokładniejszą obserwację znaków drogowych.

Zasada "prawej ręki" jest chyba jedną z najprostszych, stosowaną przecież na wielu dzielnicowych drogach. Po zmianach w centrum słychać za to ciągle o stłuczkach albo o tym, że to zupełnie niepotrzebnie i "dobrze było, to po co majstrować", bo przez to ruch jest blokowany, a nie spowalniany?

Pewnie trochę winy w tym urzędników, bo zabrakło kompleksowej, zwiększonej informacji na temat zmian. Oczywiście, zaraz odezwą się głosy, że przecież były komunikaty i publikacje w "Ratuszu". Mimo wszystko znaki pojawiły się dość niepostrzeżenie, a mogła im towarzyszyć pozytywna promocja zmian w ruchu w Gdyni. Po wdrożeniu zmian odhaczono zadanie.

Czy bada się ich wpływ na ruch i świadomość kierowców w Gdyni? Śmiem wątpić. Zresztą teraz pewnie wielu zapytanych w centrum kierowców nie wiedziałaby, że coś się od jesieni zmieniło, bo jazda na pamięć święci triumfy.

Zabrakło też konsekwencji i odwagi. Kolejne krzyżówki w centrum czekają na takie rozwiązania. Nawet jeśli na początku okraszone będzie to kilkoma stłuczkami, to świadomość kierowców wzrośnie, prędkość zmaleje (nie spadnie do zera), jazda po centrum będzie płynniejsza, a piesi bezpieczniejsi.
Tomasz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • U mnie na osiedlu wprowadzono "strefę 30" , czyli między innymi pierwszeństwo prawej strony.

    Jeżeli ktoś ma ochotę wyciągnąć parę groszy z ubezpieczenia to zapraszam serdecznie.

    • 4 1

  • jestem za skrzyżowaniami równorzędnymi ale wprowadzanymi z głową (6)

    czy przypadkiem wysyp tych zmian nie jest efektem środków z UE a nie dbałości o użytkowników dróg?

    Widzę problem w tym, że zmiany wprowadzane są bez sensu. Piękny przykład jest na Osowej:
    - ZDiZ wprowadza zmiany w organizacji ruchu tuż przed zimą, bo wiadomo na śliskim jest więcej zabawy (choć zapewne powód był jeden: trzeba było wydać środki)
    - ZDiZ wydaje pieniądze na zdjęcie starych znaków ale na oznakowanie poziome już nie starcza czasu bo i deszcz i śnieg nie pomaga - efekt - część dzielnicy ma znaki poziome, większa część nie ma, niech kierowcy zgadują dlaczego. Zresztą dzisiaj nie ma już prawie nigdzie - te co były starły się (czyżby pieniądze poszły na projekty a nie na wykonawców ?)
    - ulice Osowy to prowizorka - drogi asfaltowe mieszają się z drogami z płyt i gruntowymi, poza tym drogi publiczne z wewnętrznymi, pełno ślepych dojazdów do posesji. Ale po co wnikać w szczegóły prawie wszędzie są skrzyżowania równorzędne. Na Sołdka na 300m jest osiem skrzyżowań, z czego większość wygląda jak wyjazd z podwórka, nie ma ruchu w tych uliczkach ale wielu przezornie zwalnia i przyśpiesza, niech żyje smog.
    - jako wyjątki są też drogi przyzwoitej jakości i do tego obok siebie: całkiem nowe Wodnika i Jednorożca ale uwaga - głowa dookoła: jedna to główna, drugiej zagraża wyjazd jak z podwórka. Oczywiście znaków poziomych na tej ze skrzyżowaniami równorzędnymi nie ma.

    Według mnie udało się stworzyć sajgon na Osowej:
    - masz pierwszeństwo ustąp, żeby nie odwiedzać blacharza,
    - nie masz pierwszeństwa nie przejmuj się i jedź i tak 90% ci ustąpi, albo jak jesteś bojaźliwy zatrzymaj się i mrugaj światłami, aż do skutku.

    Żal patrzeć jak robi się takie zmiany.

    • 21 0

    • I to jest kwintesencja zrealizowanych działań. (1)

      Przykład z Osowy ale jeden do jednego można go przełożyć na realia gdyńskie. I oczywiście, że jest to wyłącznie wynik środków z UE. Zaraz pewnie się okaże, że te puszki farby i kilkadziesiąt znaków kosztowało parę okrągłych milionów. Ale o przebudowie i dostosowaniu infrastruktury nikt nie myśli...

      • 3 0

      • sam projekt spowolnienia ruchu w jednym miejscu potrafi kosztować do kilkunastu tysięcy

        muszę odszukać pismo od ZDiZ, w którym wskazana jest dokładna kwota.

        • 0 0

    • Z tą UE, to masz chyba rację (1)

      Znajomi królika też przy okazji zarobią... ;-)

      • 0 0

      • chyba o to głównie chodzi, by zarobili

        • 0 0

    • zmiany są generalnie rzecz biorąc poza prawem

      podobnie jak progi przy skrzyżowaniach. Ale o tym trojmiasto.pl boi się pisać.

      • 0 0

    • budyń WON !!!

      • 0 0

  • Drogi autorze, czemu nie piszesz, że nie ma w prawie pojęcia strefa skrzyżowań równorzędnych

    • 1 0

  • (4)

    Zwalniam prawie, że do zera bo nie ufam innym kierowcom. Niestety za wielu kierowców muszą myśleć inni, wole zwolnić niż potem użerać się z takim pajacem, rozwalonym autem i tłuc się zbiorkomem.

    • 129 4

    • To już wiesz, co muszą czuć rowerzyści. Rowerzysta musi ciągle zwalniać lub zatrzymywać się, nie tylko na skrzyżowaniach, ale na każdym wyjeździe z bramy itp.

      • 2 5

    • spoko, na czas naprawy należy się auto zastępcze (na koszt oc sprawcy). (1)

      ewentualnie pińcet złotych rekompensaty jeżeli nie potrzebujesz zastępczego

      • 6 1

      • - Należy się 50 złoty.
        - Ale ja dałem 100.
        - Może być.

        • 5 0

    • Dlathego mam dwa shamochody,

      żeby się nie tłuc z gorszym sortem w zbiorkomie.

      • 8 12

  • Byłoby dobrze, gdyby ludzie tego nie ignorowali

    W godzinach szczytu skrzyżowanie Abrahama z AK było wiecznie zakorkowane, bo auta z Abrahama nie mogły czasem wyjechać przez parę minut, teraz teoretycznie jest lepiej, choć wczoraj pewna pani w bordowym suzuki w pięknym stylu wymusiła na mnie pierwszeństwo jadąc z AK - w takich chwilach mam ochotę zatrzymać takiego delikwenta/delikwentkę, wywlec za fraki z auta i zawlec pod znak...

    • 2 0

  • (2)

    "...po przepuszczeniu okraszone podziękowaniami."
    Bo to klasyczne wzmocnienie pozytywne :)

    • 40 1

    • To samo tyczy sie parkingów w centrach handlowych. Janusze mysla ze jak jada prosto to maja pierszenstwo, albo takiego puszczasz zgodnie z przepisami a ten ci macha w podziękowaniu.

      • 3 0

    • szczur mógłby tam pasy odmalowac!

      • 4 7

  • jeśli ktos nadal ma wątpliwości, czy takie rozwiązania się sprawdzają (2)

    zapraszam na przymorze małe. Tutejsi, przyjezdni, policja - nikt absolutnie nie ma pojęcia, że są tu/jak się jeździ na skrzyżowaniach równorzędnych. Takiej dziczy nigdzie nie uświadczysz. Ciekawie kiedy się spotkają z kilku stron - albo dochodzi do kolizji (bo barany przelatują na pełnej prędkości) albo stoją jak te osły i nikt nie wie kto ma jechać

    • 6 0

    • Bo zgodnie z kodeksem nie wiadomo kto ma jechać. (1)

      • 0 0

      • Zgodnie z niepisanym prawem ten z wielkim samochodem ;)

        Dlatego tyle SUVów na ulicach. Chyba kupię sobie czołg.

        • 2 0

  • To jest bzdura (4)

    Nasz układ drogowy nie jest dostosowany do takich zmian. Zdiz mysli ze jak postawi znaki to sie ludzie dostosuja. Nieprawda. Infrastruktura drogowa musi isc w parze. Nie moze byc sytuacji ze plot, reklamy, czy niejsca parkingowe zasłaniaja widoczność. W ruch równorzedny mizna sie bawić na szerokich skrzyżowaniach a nie na wąskich uliczkach sprzed 70 lat zabudowanych bez ładu i składu. Pomijam już jak ma odróżnic droge dojazdowa do posesji od skrzyżowania ?

    • 35 4

    • Nasz układ drogowy nie jest dostosowany do takiej ilosci aut. Trzeba budować parkingi postojowe przed centrami miast, dużymi osiedlami, a nie każdy skrawek drogi oddawać deweloperom.

      • 3 0

    • Taaaaaa (1)

      I to dowodzi twojej głupoty,jezeli nie jestes pewien to sie zastanow a nie zapierda... Bo szersza lub widoczniejsza,jak pojechalem 30lat temu pierwszy raz za granice i musialem jezdzic po malych misteczkach belgii i hollandii to tez myslalem ze kogos popierd...olilo po 2miesiacach rozum powrocil i przyszlo olsnienie,ale u nas caly czas mozna sie przepychac i polcmajstry tez w tym biora udzial-Kraj rad!

      • 6 5

      • Przepraszam, pytanie do: Debilosssiumi s fakozjum

        Czy możesz rozwinąć swoją wypowiedź o belgii i holandii, bo nie czaję. Prostymi słowami proszę.

        • 3 1

    • jak Ty ty na prawo jazdy zdaleś

      jak gubisz się będąc na ulicy, w ruchu drogowym ??

      • 8 6

  • jj

    Po zmianie przepisów na skrzyżowaniach sytuacja wygląda tak ,że ten z prawej strony co ma pierszeństwo nie wie czy ten z lewej o tym wie i stoi a ten z lewej stoi bo ten z prawej stoi. Robią się nie spowolnienia ale korki i tyle z tego korzyści. NA zachodzie jeśli dochodzi zmiany oznakowania jest instalowanie żołte polsujące oświetlenie i tablica z informacją o zmianie pierszeństwa

    • 7 1

  • Są i plusy.

    Zrobiłem sobie za darmo blacharkę. Dwa razy wyegzekwowałem pierwszeństwo.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane