• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Wiem jak uratować PKM

Marcin Osowski
21 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z punktu widzenia pasażera jest niepojęte, jak w ramach jednego przewoźnika można wprowadzać tak skomplikowaną i nieprzyjazną taryfę - alarmuje pan Marcin. Z punktu widzenia pasażera jest niepojęte, jak w ramach jednego przewoźnika można wprowadzać tak skomplikowaną i nieprzyjazną taryfę - alarmuje pan Marcin.

Porażka projektu PKM będzie rzutować nie tylko na Trójmiasto, ale również na rewitalizację i rozwój innych regionalnych linii w województwie, czyli na dalsze zaniechania w tej dziedzinie - twierdzi nasz czytelnik Marcin Osowski. Poniżej publikujemy list, w którym przedstawia on swoją receptę na ożywienie tej linii.



Czy korzystasz z przejazdów PKM?

Oto jego obserwacje:

Od kilku dni trwa kontrolowany medialnie proces "wygaszania" PKM. Po wielkim sukcesie związanym z projektowaniem, budową i uruchomieniem pierwszej nowej linii kolejowej po wojnie okazało się, że zaczęły się problemy. Eksploatacja i rozwój transportu szynowego wymaga wysokich kompetencji, których najwyraźniej braknie zarządcy i właścicielowi.

Szybki plan naprawczy oraz modyfikacja strategii umożliwi dalszy rozwój nie tylko PKM, ale również pozostałych linii w województwie pomorskim. Inaczej PKM będzie synonimem porażki i zmarnowanych środków. Co zatem szwankuje i co można zmienić?

Rozkład jazdy - likwidacja "nierentownych" połączeń jest nieporozumieniem. Specyfika transportu kolejowego miejskiego i regionalnego działa tak, że ostatnie połączenia przeważnie są puste po to, by przedostatnie były pełne. Chodzi o to, że pasażer kalkuluje, że ostatni kurs może być ryzykowny - on nie zdąży, pociąg nie przyjedzie i wybiera przedostatni, lub wcześniejszy. Gdy zlikwidujemy ostatni pusty skład, przedostatni staje się ostatnim i tak zmierzamy donikąd.

Zbyt skomplikowany system taryfowy

Takt - kolej w miastach jest atrakcyjna, gdyż nie trzeba znać rozkładu, by z niej korzystać. Wystarczy, że wiemy, że od godz. 05:00 do północy pociąg przyjedzie. Jeżeli dodatkowo wiadomo, że pojawi się za 10/15/30 minut to mamy pewność, że w danym czasie z niego skorzystamy. Tak przecież działa SKM, dlatego nie ma problemów z frekwencją w pociągach.

Bilet - z punktu widzenia pasażera jest niepojęte, jak w ramach jednego przewoźnika - SKM - można wprowadzać tak skomplikowaną i nieprzyjazną taryfę. Polityka biletowa powinna być tworzona okiem pasażera, a nie zarządcy czy przewoźnika. Metropolitalność oznacza również prostotę i automatyzm, dzięki któremu mieszkańcy doceniają życie w wielkim mieście.

U nas dominuje podejście stricte biurokratyczne. Informacja w internecie też jest niejasna i skomplikowana. Nawet kupno biletu przez aplikację SkyCash wymaga dokładnej znajomości topografii linii oraz taryf na liniach SKM/PKM, a o pomyłkę jest wyjątkowo łatwo.

Specyfika transportu kolejowego miejskiego i regionalnego działa tak, że ostatnie połączenia przeważnie są puste po to, by przedostatnie były pełne - twierdzi pan Marcin. Specyfika transportu kolejowego miejskiego i regionalnego działa tak, że ostatnie połączenia przeważnie są puste po to, by przedostatnie były pełne - twierdzi pan Marcin.

System informacji - tego po prostu nie ma. Nie chodzi już nawet o stację Gdańsk Wrzeszcz, która pretenduje do tytułu - Zmyłka Roku, ale o logiczną i jasną informację dla pasażerów, którzy nie muszą wiedzieć, co to SKM, PKM, PKP PR, nie muszą wiedzieć, gdzie jest lotnisko, gdzie leży Sopot, Gdynia czy Gdańsk.

Dla mieszkańców są to rzeczy oczywiste, ale naprawdę obcokrajowcy i osoby spoza Trójmiasta nie orientują się, w którym kierunku jedzie SKM w stronę Gdyni, którędy na lotnisko, a gdzie będą najbliżej Głównego Miasta w Gdańsku. Zresztą i tak mają szczęście, jak już dotrą na którąś stację. Brakuje bowiem jakiejkolwiek informacji, gdzie znajdują się stacje PKM i SKM. Nie chodzi o miejsca w pobliżu linii kolejowych, ale popularne szlaki oddalone od tych stacji.

Bierzmy przykład z innych metropolii

Dlaczego na Monciaku nie ma żadnej informacji, w którą stronę do stacji, a na Starym Mieście, ECS, na molo w Orłowie, na osiedlu Garnizon, na Morenie, Witominie i w żadnym innym miejscu nie ma jasnych i logicznych strzałek, ikonek, znaków, które zachęcałyby pasażera do skorzystania z kolei? Wręcz jest to sprytnie ukryte tak, żeby tylko wtajemniczeni tubylcy mogli się zorientować.

Dlaczego na nowych dworcach w Gdyni Głównej lub Sopocie nie ma żadnych czytelnych znaków, który pociąg jedzie na lotnisko? Dlaczego na lotnisku nie ma informacji, która aż się narzuca, by pasażer skorzystał z kolei? Jest co prawda oznaczone wejście na peron, ale dopiero w jego pobliżu.

Tymczasem np. w Londynie lub Wiedniu informacje, gdzie należy udać się na pociąg, są wszędzie. Przecież to są oczywiste drobiazgi, które mieszkańcy innych metropolii traktują jako naturalne środowisko, tak jak kafeteria na rogu ulicy. Do tego nie trzeba gigantycznych środków, tylko wyobraźni.

Dlaczego nie mówi się zupełnie o dalszej rozbudowie PKM na terenie Gdyni? - pyta pan Marcin. Dlaczego nie mówi się zupełnie o dalszej rozbudowie PKM na terenie Gdyni? - pyta pan Marcin.

Nieprzemyślana lokalizacja przystanków i brak planów rozbudowy

Dostępność - PKM z nazwy to kolej miejska, tymczasem 250 tys. mieszkańców Gdyni w zasadzie jest jej pozbawiona. Jedna stacja Gdynia Wielki Kack, do której prowadzi błotnisty jar wysadzany kocimi łbami, nie jest najlepszą zachętą do korzystania z PKM. Projektowana dopiero stacja Gdynia Karwiny będzie gotowa za 2 lata. Pozostałe dwie stacje, czyli Gdynia Stadion i Gdynia Riviera, zakrawają na żart. Lokalizacyjnie bez sensu.

Rzut oka na mapę pokazuje, że będą to nieużywane przystanki. Brakuje za to stacji Gdynia Fikakowo (była projektowana na wcześniejszych etapach) oraz stacji Gdynia Mały Kack znajdującej się dokładnie pomiędzy dzielnicami Gdynia Witomino i Mały Kack. Umożliwiłoby to wpięcie w system linii kolejowych trzech dużych dzielnic Gdyni, przy okazji zmniejszając znacznie ruch aut w centrum miasta.

Plany rozbudowy - nie mówi się też zupełnie o dalszej rozbudowie PKM na terenie Gdyni, np. odnodze z Osowy przez starą linię koło Polifarbu, Dąbrówkę do Chwarzna, lub z Gdyni Głównej na północ do Obłuża i Oksywia. Urząd Marszałkowski wciąż nie może się zdecydować, czy PKM to kolej miejska, czy też początek linii regionalnej w stronę zachodnich Kaszub.

Ryszard Świlski z zarządu województwa cieszy się, że pociągi do Kartuz są pełne, a przemilcza fakt, że w Gdyni wsiada kilkanaście osób. Rzecz jasna odrodzenie kolei w Kartuzach cieszy, ale budowa linii metropolitalnej za 1 mld zł i odcięcie od niej 1/3 mieszkańców Trójmiasta to jednak dowód braku wyobraźni.

Porażka nie tylko Trójmiasta, ale i całego regionu

Bariery architektoniczne - w zasadzie wszystkie stacje są zaprojektowane tak, że nie jest łatwo się do nich dostać. Wysokie schody i brak schodów ruchomych nie ułatwiają dojścia osobom niepełnosprawnym, wózkom lub rowerom. Windy nie są rozwiązaniem, gdyż ich jakość jest skandalicznie niska i często się psują lub blokują. Brakuje też punktów usługowych, takich jak kioski czy bary kawowe, które są standardem na miejskich stacjach kolejowych.

Podsumowując, porażka projektu PKM będzie rzutować na rewitalizację i rozwój innych regionalnych linii w województwie, czyli na dalsze zaniechania w tej dziedzinie. Obecne problemy z PKM pokazują, że kwestia metropolitalności to nie tylko nazewnictwo i PR, ale konkretne działania i kompetencje oraz wizja, szersza niż stąd do Kartuz.

Poglądy prezentowane w artykule naszego czytelnika wyrażają jego stanowisko, a nie stanowisko redakcji.
Marcin Osowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (452) 1 zablokowana

  • Nasze lokalne przypadłości

    Obecny problem z frekwencją na PKM-ie bierze się głównie stąd, że zbudowano ją na miejscu przedwojennego torowiska, które nijak się ma do obecnych potrzeb transportowych. Ta kolej będzie tak długo nierentowna, jak długo nie przeważy o tym jej przyszła miastotwórcza rola. Zresztą, zdaje się, że pomysłodawcy tej kolei zdawali sobie z tego sprawę, ale propagandowo trochę ten aspekt pomijano, stawiając głównie na widowiskowy aspekt związany z jej budową i uruchomieniem. Teraz szuka się ofiar, które mają podłożyć głowy pod topór niezadowolenia społecznego z obecnej niewielkiej przydatności tej linii w stosunku do poniesionych znacznych nakładów na jej budowę.
    PKM-kę, skoro już jest, należy usprawniać organizacyjnie i rozbudowywać w kierunku Gdyni i oczywiście elektryzować. Sądzę, że po iluś latach, PKM-ka obrośnie nowymi lokalizacjami urbanistycznymi i dopiero wtedy będzie można mówić o jej pełnym wykorzystaniu i o jej ewentualnej rentowności.
    Inną wstydliwą sprawą jest, już chyba tradycyjny, brak porozumienia przewoźników i organizatorów komunikacji trójmiejskiej w sprawie tzw. wspólnego biletu i zintegrowania tej komunikacji w jeden spójny system.

    • 41 1

  • każdy się martwi o PKM, a może ta porażka była zaplanowana? (1)

    może specjalnie tak to wygląda, bo sami zobaczcie:
    kto miał na tym zarobić to już zarobił
    więc jaki sens dalej dokładać do tego interesu,
    lepiej poobcinać kursy, zrobić jak najmniej atrakcyjne i dogodne dla pasażera bilety, połączenia itd, niech sam zrezygnuje,
    tylko po to aby jak najmniej do tego dokładać,
    i jakoś się kręci do kolejnego wałka :)

    • 49 6

    • Czyli jak w misiu zrobi się protokół zniszczenia...

      • 20 0

  • PKM na Oksywie

    Przedłużyć Pkm do północnej Gdyni.Inaczej pozostanie prowincjonalną dowozówką do Kartuz i nigdy nie będzie metropolitalną.

    • 28 0

  • (1)

    Ja bym korzystał z Gdyni Pogórza do Osowy.

    • 23 1

    • hehe :)

      Ja też dokładnie taką samą trasą.

      • 5 0

  • Pamie Marcinie.... (2)

    W Sopocie nie ma informacji o pociągach na lotnisko z tego powodu iż stamtąd żaden pociąg na lotnisko nie odjeżdża.

    Poza tym proszę zrozumieć, że PKM to od początku była inwestycja zaplanowana po to aby pewne środowisko ludzi zarobiło. Idea była tylko manipulacją. Pan myśli, że odpowiedzialni za to są tacy głupi, iż nie wiedzieli o tym, że ta budowa w takim kształcie jest bez sensu? Oczywiście, że wiedzieli, po prostu ktoś miał zarobić i zarobił. Teraz PKM można powoli wygaszać i tak się stanie, bo została zbudowana tak, że nie da się jej uratować. Za wysokie koszty utrzymania. U góry to jest jasne, na dole nadal się łudzą, że to była idea.

    • 44 5

    • najsmutniejsza rzecz jaką czytałem ostatnio

      mam nadzieje, że to nie działa z powodu zwykłej niekompetencji, a nie z rozmyślnego działania.
      Nadal chce w to wierzyć.
      Niestety w tyle głowy jakiś cichy głos mówi: "ty naiwniaku, frajerze ..."

      • 10 1

    • przejaw sprytu czy najbardziej prymitywnych żądzy

      nierozłączne w naszym życiu
      od piaskownicy począwszy
      na wizji ostatecznej skończywszy
      a wszystko by wyciągać kasę

      żyć należy w zgodzie ze swoim sercem czy z tym co daje / wymaga otoczenie ?

      • 3 0

  • Zbiór niekompetencji

    w zarządzaniu PKM zarówno od strony samorządu jak i przewoźnika.

    • 25 1

  • Braki w dojazdach i dojsciach!

    Mieszkam na Karczemkach kolejka pod nosem i co ? I nic!! Zero polaczen i udogodnien w dojazdach ! Dlaczego nikt nie zrobil chodnika od kladki nad obwodnica( przy auchan norauto) w dol przy femaxie do przystanku pkm!?? 400 m chodnika i cale osiedle ze szkola pozytywna jest skomunikowane ! Tam na dol nawet autobus nie dojezdza!! W skrocie piekna idea PKM ale wykonanie jak zwykle gowniane typowe dla kretynow urzedasow !!

    • 41 1

  • Puścić tramwaje z dzielnic południowych przez Morene oraz do lotniska. (2)

    Tak jak Duseldoefie i wielu miastach w Europie

    • 16 5

    • kolej i tramwaj po jednym torowisku (1)

      • 1 1

      • tja, bedziesz mial bilet tramwajowy
        a przyjedzie np. kolejka
        i tak nie wsiądziesz, będziesz czekał jak idiota
        aż przyjedzie twój pojazd, mimo że trasa ta sama

        to taryfa jest chora. kryminalna. nie osobność kolei i tramwaju

        • 9 1

  • Jednym z głównych powodów tej (i nie tylko tej) klapy

    jest całkowity brak odpowiedzialności prawnej i anonimowość urzędników ,projektantów i decydentów. Gdyby za każdą nieudolną inwestycję obowiązywała zasada : "Panu już dziękujemy i przez następne 10 lat nie ma Pan prawa pełnić żadnej funkcji w administracji publicznej" , to większość nieudaczników zostałaby szybko wyeliminowana. Ale u nas Rzeczpospolita Kolesiów niestety kwitnie...

    • 51 0

  • PKM to duży MIŚ (2)

    Dwa lata temu kandydat na prezydenta Gdańska Waldemar Bartelik mówił . że PKM będzie nierentowna , gdyż ekipy remontowe z Kaszub przyjeżdżają do Gdańska samochodami dostawczymi i mają z sobą narzędzia . Jadą prosto do pracy. Tutaj chodziło o to by wybrani zarobili duże pieniądze na etapie budowania , a eksploatacją niech sie zajmą inni. Takich Misiów jest więcej.

    • 53 4

    • Swilski miał na PKM zrobić karierę w rządzie peowskim

      TUSKU MUSISZ

      • 5 1

    • Bareja wiecznie żywy

      Bo najlepsze są duże słomiane inwestycje.
      To jest nasza PKMka i to nie jest nasze ostatnie słowo!
      A później za duże pieniądze przejmie to od nas muzeum kolei w Olsztynie...?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane