• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na Świętojańskiej? Temat wraca w kampanii wyborczej

Patryk Szczerba
27 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Ulica Świętojańska stała się jednym z głównych tematów w kampanii wyborczej. Każdy z kandydatów na prezydenta przedstawia różną wizję jej przyszłości. Ulica Świętojańska stała się jednym z głównych tematów w kampanii wyborczej. Każdy z kandydatów na prezydenta przedstawia różną wizję jej przyszłości.

Ograniczenie ruchu na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni jako jedno z założeń programu prezentuje Artur Dziambor. Od konkretnych obietnic odżegnuje się Wojciech Szczurek. Marcin Horała chce natomiast w tej sprawie zapytać mieszkańców - pierwszą próbę podejmując w poniedziałek.



Czy mieszkańcy powinni zadecydować o deptaku na Świętojańskiej?

Kwestia zmian na ulicy staje się jednym z dominującym motywów w gdyńskiej kampanii. Wielu chce zostawić ulicę w obecnej formie. W ostatnim czasie nabrały na sile głosy, że warto przy tym dać większą szansę na bezpieczne poruszanie się rowerzystom poprzez zorganizowanie pasów rowerowych, nawet za cenę miejsc parkingowych. Inni zwolennicy dwóch kółek proponują dla swojego bezpieczeństwa, by ruch samochodowy odbywał się tylko w jednym kierunku, co również miałoby być na rękę pieszym.

Część mieszkańców jako jedyne pojazdy na ulicy widziałyby z kolei trolejbusy. Opcja, którą łączy kolejną liczną grupę jest deptak, oznaczający całkowity zakaz ruchu pojazdów. Temat wraca jak w bumerang w kampanii samorządowej, stając się, co pokazała debata prezydencka, jednym z kluczowych zagadnień przed wyborami. Dotyczy jednej z wizytówek miasta, wzbudza emocje wśród wyborców, co skrzętnie wykorzystują pretendenci do fotela prezydenckiego.

Obecny prezydent Wojciech Szczurek uchyla się od jasnych deklaracji na temat ulicy, choć widać, że do radykalnych rozwiązań skłonny nie jest.

- Czy ul. Świętojańska powinna być zamykana dla samochodów na całą dobę i przez cały rok? Nie mam do tego przekonania. Ul. Świętojańska w historii nigdy nie była tak atrakcyjna - tłumaczył podczas debaty prezydenckiej, dodając, że zadaniem miasta jest zwiększenie jej aktywności.

Pomagać w tym mają organizowane od niedawna czasowe zamknięcia ulicy, z atrakcjami i koncertami przygotowanymi dla mieszkańców.

O ulicy, jako zagłębiu banków wspominał podczas debaty też Andrzej Różański, choć wydaje się, że dawno przestał to być jej największy problem. Otwarcie i głośno o tym, by droga stała się traktem spacerowym mówi tylko Artur Dziambor, który razem z innymi kandydatami Kongresu Nowej Prawicy widzi w takim rozwiązaniu jedyną szansę na jej uratowanie.

Marcin Horała proponuje z kolei referendum obywatelskie, które miałoby dać realną i konkretną odpowiedź - co o pomyśle sądzą gdynianie. A że kampania wchodzi w decydującą fazę, więc swoje głosy w ramach przedwyborczego happeningu mogli oddawać już w poniedziałek, wrzucając kartki do urny przy Infoboksie albo głosując przez internet.

Zagłosowało 2 tys. osób, z których blisko 90 proc. opowiedziało się za tym, by ulica stała się deptakiem. To większy odsetek niż w przypadku badania w ramach projektu Civitas Dynamo, jednak sami autorzy happeningu, chcą by do wyników podchodzić z dystansem.

- Oczywiście, to tylko zabawa, przez którą chcemy jednak pokazać, że mieszkańcy powinni mieć wpływ poprzez referendum na strategiczne decyzje podejmowane przez miasto, takie jak kwestia lotniska, czy innych inwestycji. W przypadku Świętojańskiej doskonałym terminem przeprowadzenia referendum mogłyby być wybory do rad dzielnic. Możliwe, że zwiększyłoby to frekwencję w tych wyborach, które zwykle cieszą się niską popularnością - wyjaśnia Horała.

Dodaje jednak, że takie rozwiązanie nie jest stosowane w żadnym znanym mu mieście w Polsce. Nie wiadomo więc, na ile głosowanie byłoby dla radnych wiążące. Pojawiają się też wątpliwości, co do treści konkretnego pytania, włączenia w głosowanie przedsiębiorców i mieszkańców ulicy. Otwartą pozostaje też kwestia szybkiej realizacji założeń.

- Zakładamy, że zarówno głosowanie jak i wyniki wiązałyby się z dyskusją, jak zrealizować postulaty mieszkańców i byłaby ona przygotowana. To one powinny być najważniejsze, nawet jeśli wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo wskazywałyby inaczej - uzupełnia Horała, podkreślając, że jako gdynianin jest przekonany do Świętojańskiej wolnej od samochodów, jednak z dopuszczeniem transportu publicznego.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • moje trzy grosze (7)

    Najpierw wladowano duze miliony w to by ulicę przystosowac do ruchu ulicznego i pieszego / poprzez szerokie chodniki/ kosztem jezdni i miejsc postojowych, wstawiono pachołki majace oddzielic pieszych od samochodów, przebudowano skrzyżowanie przez system wysepek, by teraz zaprzeczyc temu i zamknąc ulice dla ruchu- przynajmniej wg planów niektórych. Wg mnie wystarczy, jezeli to konieczne, okresowe zamykanie ulicy np. w weekendy w okresie letnim. Przeciez poza sezonem u nas nie ma potrzeby deptaku. Ulica i tak jest pusta przez wiekszosc dnia a wieczorem nikogo na niej nie ma. . Bardziej na deptak, jezeli juz koniecznie ma byc/ nadaje się ul. Starowiejska - nie spelnia zadnej funkcji komunikacyjnej a jako deptak moglaby się sprawdzic.I to mogłby ja ozywic i uatrakcyjnic.

    • 151 11

    • Deptak (4)

      Bezdyskusyjnie zgadzam się z tą propozycją,bo trudno zrobić ze Świętojańskiej deptak,kiedy po godzinie 18.00 chętnych do spacerowania byłoby niewiele.Ponad 40 siedzib różnych banków, o doradztwach finansowych,agencjach ubezpieczeniowych itd.itp nie wspomnę.Więc pytanie: dla kogo ten deptak?Znowu kogoś porąb....!

      • 18 2

      • (3)

        chyba dawno (albo nigdy) nie byłeś na Świętojańskiej skoro uważasz, że tam jest 40 banków itp.

        • 7 4

        • (1)

          bo jest. Chodzę tam kilka razy w tygodniu i tragedia jest w tych sklepach, a nie atrakcje dla odwiedzających.

          • 8 3

          • pacanku

            na słynnych polskich deptakach Monciaku i Krupówkach też jest tragedia w sklepach i brak atrakcji dla odwiedzających te miejsca

            • 0 0

        • Hmmmm... Ciekawe...

          To chyba mówisz o innej Świętojańskiej niż my. W budynku, w którym pracuję są 3 banki, a na całej Świętojańskiej (lub bocznych ulicznych) jest większość banków działających w Polsce. Jedyne szczęście, że jest też dużo restauracji...

          • 2 0

    • Starowiejską próbnie zamieniano w deptak

      Z mizernym skutkiem, bo nikogo to nie obchodziło. Oczywiście miałoby to mniej dramatyczne konsekwencje niż zamknięcie Świętojańskiej z uwagi na mniejsze znaczenie dla ruchu, ale nadal pozostaje pytanie - po co?
      Żabka, Freshmarket, kebaby, akcesoria GSM... - co tam ma przyciągnąć spacerowicza?

      • 3 0

    • Billy pierwszy raz napisał coś z sensem.

      • 6 4

  • Swietojanska (9)

    zabily centra handlowe :)

    • 60 38

    • Zabiły ją pazeroty... (4)

      Właściciele budynków bezustannie podnoszących ceny wynajmu lokali.

      • 46 0

      • Zabił ją WIELKI SZCZUR (3)

        Gdyby zakazał powstawania banków i parabanków, odrazu ceny poleciały by w dół.
        Niestety nieudacznik rządzi miastem a uczciwi ludzie na tym cierpią.

        • 9 24

        • a ci uczciwi to którzy...?

          a jeszcze na dodatek cierpiący...ciekawe na co...?

          • 0 0

        • to Pan, Panie Dziambor?

          • 1 0

        • widzę, że na tym forum udzielają się również psychiczni

          • 8 5

    • pacanku....

      a co to znaczy "nie wskrzeszy' - w polskim to chyba nie wskrzesi....a ul. Świętojańska niech sobie jest taka jaka jest.....

      • 0 0

    • bieda gdynian ja zabila

      pod rzadami okraglego stolu

      • 2 3

    • nie centra zabiły Świętojańską...

      ... tylko ceny najmów lokali co idzie za cenami w sklepach. Lubię chodzić świętojańską ( i gdyby nie kosmiczne ceny byłabym tam częstszym gościem a raczej klientem ) ale zaglądam do Empiku i gastronomi typu kawiarnie.

      • 14 1

    • Jasne. Powtarzaj tę "mądrość" do znudzenia.

      • 26 8

  • (14)

    Jestem za czasowym zamykaniem ulicy, a nie deptakiem na stałe.
    Chociaż spróbować zawsze można i najwyżej wrócić do pierwotnej wersji, chociaż nie uważam, aby to było konieczne.

    A Dziambor to niech się lepiej nie odzywa, bo jak otworzy jadaczkę to wychodzi chyba gorzej niż Pinokio Horała.

    • 99 50

    • (1)

      Świętojańska przez parę lat w latach 60-tych BYŁA DEPTAKIEM.Poruszały się po niej tylko samochody dostawcze i trajtki.

      • 2 1

      • a ile wtedy było tych samochodów...?

        taki ścisk był że prędzej skuterem marki Osa można było przemknąć....

        • 0 0

    • wow zdjęcie to chyba zrobione telefonem za 30zł:) jakośc i rozmiar powalają (4)

      • 17 4

      • (3)

        Nokia 3210

        • 11 0

        • Pajacu... Nokia 3210 nie miała możliwości robienia fotek. (2)

          • 0 15

          • pacanku

            przeca jaja sobie z ciebie robią.....

            • 1 0

          • Moja miała :)

            • 13 0

    • (5)

      A czy pan A. Dziambor już kiedykolwiek coś panu, nam wyborcom obiecał? Nie, ponieważ pierwszy raz startuje w wyborach. Więc może obiecał coś panu/pani na tle prywatnym? bo nie rozumiem skąd taka niechęć do tego pana? może dlatego że jest z KNP? i może dlatego że wreszcie coś chce zmienić? Dlaczego nie dać mu szansy, skoro wychodzi z sensownym programem, między innymi niższymi podatkami, oraz łaskawszym rynkiem dla naszych przedsiębiorców. Od początku powtarzałem że Wojciech Szczurek nie był złym prezydentem, głownie dlatego że na jego miejscu zawsze mógłby być ktoś gorszy, albo nie było konkurencji, natomiast w tym momencie jest, i jeśli chcemy się rozwijać jako miasto trzeba mądrze zagłosować, na kogoś kto ma pomysł, robi to z serca dla miasta i mieszkańców, nie zmienia poglądów i przede wszystkim nigdy nie zawiódł jak reszta obecnej konkurencji, także polecam najpierw sie doinformowac a nie bez powodu szkalowac innych ludzi. Pozdrawiam:)

      • 21 34

      • lol

        Hmmm masz racje.... zaglosuje na Szczurka

        • 2 0

      • Dziamborowi do "pana" to naprawdę daleko. Z czym do ludzi?!

        • 17 5

      • Dziambor zmienia poglądy razem z partiami, do których należy w danym momencie. Poza tym z nim to by się miasto mogło co najwyżej zwijać, a nie rozwijać. Z resztą o czym my w ogóle mówimy :)

        • 28 6

      • nie zmienia poglądów? chyba w tym roku nie zmieniał ;)

        • 17 6

      • ty chwytasz ten "program" Mikkego?! :D nie bierz już więcej tych leków.....

        • 27 16

    • A gdze ja bede się lansował i wyrywał małolaty w moim mercedesie,nie możecie mi tego zrobić

      • 6 1

  • Wow! Kongres Nowej Prawicy (czyli JKM) chce ograniczyć prawa kierowców do poruszania się po mieście?

    A to mi dopiero niespodzianka! ;-)

    Przychylam się do pomysłu zamykania ulicy dla ruchu niepublicznego z wyjątkiem godzin porannych (gdy ulica i tak jest pusta, a jakoś trzeba dowieźć do sklepów towar i żarło do punktów gastronomicznych). Dotychczas unikałem siadania w ogródkach kawiarnianych i wolałem gotować się wewnątrz niż wdychać spaliny i słuchać warkotu samochodów. Ograniczenia powinny obowiązywać co najmniej na dolnej połowie ulicy, a może i na niemal całej długości (od skrzyżowania z Piłsudskiego do skrzyżowania z 10 Lutego / Skwerem Kościuszki). Ograniczyć też w sezonie ruch na Skwerze (ograniczenie do transportu zbiorowego i dowozu osób z problemami lokomocyjnymi) i polikwidować dzikie parkingi (czytaj: zastawione samochodami chodniki) wokół strefy płatnego parkowania oraz zacząć w końcu egzekwować prawo wobec pchających się samochodami pod samo molo w Orłowie.
    Straszenie, że ulica bez samochodów prywatnych umiera, okazało się manipulacją (już lata temu na Zachodzie, a dzisiaj niedowiarkom pokazać można i polskie miasta). Sprawna, cicha i nie kopcąca komunikacja miejska to sposób na przyciągnięcie ludzi do centrum, a jej optymalizacja to spadek dopłat z kasy miasta (czyli z naszych kieszeni) do biletów i szansa na rozwój sieci.

    • 1 2

  • A 10 lutego?

    A 10 lutego to kiedy? Bo to tam jest prawdziwa żenada.

    • 1 1

  • jurgen

    lepiej zrobić ze skweru kościuszki latem deptak zakaz ruchu

    • 3 0

  • Świętojańską można przywrócić do życia. (6)

    Zrobić z niej deptak i jakimś dekretem ograniczyć ilość banków i innych durnych punktów. Misto by mogło pomóc finansowo otwierającym się knajpkom, kawiarniom i pubom. Jak będzie tam cicho to na bank ożyje. Można na próbę przecież to zrobić, na okres na przykład 3 lat i zobaczyć co i jak.

    • 1 11

    • lol (1)

      Wowwww az kawa sie oblalem... towarzyszu, co wy mi tam za uszami pierd#$#cie? O.o

      • 0 0

      • Kapitan Stopczyk, wraz z obecnymi tu oficerami....

        ....umówili się kwadrans temu, w stołówce firmy, na zamykanie Świètojańskiej, dzisiejszej nocy w miejscu mi nieznanym.

        • 0 0

    • (3)

      dekretem?
      pomóc knajpom?
      na próbę?!
      spadłem z wrażenia z krzesła
      że też tacy ludzie jeszcze są w Polsce

      • 6 1

      • O co ci chodzi? (2)

        Dekretów mnósto powstaje, dotuje się nowo powstające przedsięwzięcia gospodarcze, na okres próbny robi się ciągle mnóstwo rzeczy.

        Na jakiej żyjesz planecie?

        • 0 2

        • (1)

          w KRLD towarzyszu

          • 0 0

          • co sie czepiacie jednego slowa

            miasta spokojnie moga sobie wyprofilowac dzialanosc w pewnych miejscach, zezwalajac lub zabraniajac prowadzic konkretnych dzialnosci w dowolnych miejsach. Rozporzadzenie, ustawa, dekret, cokolwiek

            • 0 0

  • Świętojańska (8)

    Ulica jest ulicą i powinna służyć komunikacji.Podeptać można sobie po bulwarze i w Orłowie po molo oraz na polance redłowskiej.Rowerzyści są od dawna i jakoś sobie radzili a teraz mają być ważniejsi od pieszych i samochodów i do tego nie przestrzegają przepisów,niektórzy sami się proszą o wypadek.

    • 23 3

    • (1)

      Jestem rowerzystą i będę jeździł tam gdize mi się podoba,na trzeźwo i po pijanemu.Nikt mi niczego nie zabroni.Ubrań odblaskowych też nie będę ubierał i oczywiście jeżdżę bez hełmu

      • 1 5

      • Ale tobie wolno chodnikiem

        Bo i tak musisz jeździć z mamą. Szkoda tylko, że nie pilnuje, że narąbany w 3 *upy jeździsz...

        • 0 0

    • rowerzysci maja drogi rowerowe(duzooo ich)

      piesi chodnik a auta ulice!

      NIECH ZOSTANIE TAK JAK JEST

      • 8 0

    • (2)

      A ja lubie szybko jeździć taksowką i hamować z piskiem opon aż ludzie uciekają!

      • 1 1

      • (1)

        ktorego? tego co obrazki z papiezem drukuje, czy tego co nic nie robi?

        • 0 1

        • Brata hipochondryka, teraz wszystko jasne?

          • 0 1

    • (1)

      tato, ja tak jak twoj drugi syn, tez bede jezdzil na rowerze na jedym kole z legionow na plac kaszubski. oczywiscie swietojanska.

      • 0 1

      • pamiętam jak na trzech kółkach się przewracałeś

        • 1 1

  • Biorąc pod uwagę ilość nowych restauracyjek i kawiarni... (1)

    uważam, że kierunek zmian jest słuszny. Byłoby przyjemnie posiedzieć w jakimś przyrestaracyjnym ogródku, ale nie w sytuacji, gdy za plecami jeździ pełno samochodów. Nie mamy innego takiego miejsca w Gdyni, poza obrzydliwymi budami na Skwerze Kościuszki.

    Jestem za zamknięciem ruchu dla samochodów, niech jeżdżą tylko trolejbusy i mieszkańcy do swoich posesji.

    • 2 8

    • To lato i jesień są akurat wyjątkowo przyjemne

      Ale normalnie restauracyjne ogródki to rozrywka na niewielką część roku. Sorry, taki mamy klimat... Poza tym nie rozpędzałbym się tak z tymi nowymi restauracyjkami i kawiarniami, bo padają jeszcze szybciej jak powstają.

      • 2 0

  • Uważam że w ramach kampanii wyborczej obecne władze miasta powinny zamknąć całe centrum Gdyni postawić rogatki a w środku urządzać procesje, biegi
    oraz wyścigi kolarskie i defilady, które włodarze miasta miasta będą oglądać stojąc na tarasie infoboxu.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane