• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na Świętojańskiej? Temat wraca w kampanii wyborczej

Patryk Szczerba
27 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Ulica Świętojańska stała się jednym z głównych tematów w kampanii wyborczej. Każdy z kandydatów na prezydenta przedstawia różną wizję jej przyszłości. Ulica Świętojańska stała się jednym z głównych tematów w kampanii wyborczej. Każdy z kandydatów na prezydenta przedstawia różną wizję jej przyszłości.

Ograniczenie ruchu na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni jako jedno z założeń programu prezentuje Artur Dziambor. Od konkretnych obietnic odżegnuje się Wojciech Szczurek. Marcin Horała chce natomiast w tej sprawie zapytać mieszkańców - pierwszą próbę podejmując w poniedziałek.



Czy mieszkańcy powinni zadecydować o deptaku na Świętojańskiej?

Kwestia zmian na ulicy staje się jednym z dominującym motywów w gdyńskiej kampanii. Wielu chce zostawić ulicę w obecnej formie. W ostatnim czasie nabrały na sile głosy, że warto przy tym dać większą szansę na bezpieczne poruszanie się rowerzystom poprzez zorganizowanie pasów rowerowych, nawet za cenę miejsc parkingowych. Inni zwolennicy dwóch kółek proponują dla swojego bezpieczeństwa, by ruch samochodowy odbywał się tylko w jednym kierunku, co również miałoby być na rękę pieszym.

Część mieszkańców jako jedyne pojazdy na ulicy widziałyby z kolei trolejbusy. Opcja, którą łączy kolejną liczną grupę jest deptak, oznaczający całkowity zakaz ruchu pojazdów. Temat wraca jak w bumerang w kampanii samorządowej, stając się, co pokazała debata prezydencka, jednym z kluczowych zagadnień przed wyborami. Dotyczy jednej z wizytówek miasta, wzbudza emocje wśród wyborców, co skrzętnie wykorzystują pretendenci do fotela prezydenckiego.

Obecny prezydent Wojciech Szczurek uchyla się od jasnych deklaracji na temat ulicy, choć widać, że do radykalnych rozwiązań skłonny nie jest.

- Czy ul. Świętojańska powinna być zamykana dla samochodów na całą dobę i przez cały rok? Nie mam do tego przekonania. Ul. Świętojańska w historii nigdy nie była tak atrakcyjna - tłumaczył podczas debaty prezydenckiej, dodając, że zadaniem miasta jest zwiększenie jej aktywności.

Pomagać w tym mają organizowane od niedawna czasowe zamknięcia ulicy, z atrakcjami i koncertami przygotowanymi dla mieszkańców.

O ulicy, jako zagłębiu banków wspominał podczas debaty też Andrzej Różański, choć wydaje się, że dawno przestał to być jej największy problem. Otwarcie i głośno o tym, by droga stała się traktem spacerowym mówi tylko Artur Dziambor, który razem z innymi kandydatami Kongresu Nowej Prawicy widzi w takim rozwiązaniu jedyną szansę na jej uratowanie.

Marcin Horała proponuje z kolei referendum obywatelskie, które miałoby dać realną i konkretną odpowiedź - co o pomyśle sądzą gdynianie. A że kampania wchodzi w decydującą fazę, więc swoje głosy w ramach przedwyborczego happeningu mogli oddawać już w poniedziałek, wrzucając kartki do urny przy Infoboksie albo głosując przez internet.

Zagłosowało 2 tys. osób, z których blisko 90 proc. opowiedziało się za tym, by ulica stała się deptakiem. To większy odsetek niż w przypadku badania w ramach projektu Civitas Dynamo, jednak sami autorzy happeningu, chcą by do wyników podchodzić z dystansem.

- Oczywiście, to tylko zabawa, przez którą chcemy jednak pokazać, że mieszkańcy powinni mieć wpływ poprzez referendum na strategiczne decyzje podejmowane przez miasto, takie jak kwestia lotniska, czy innych inwestycji. W przypadku Świętojańskiej doskonałym terminem przeprowadzenia referendum mogłyby być wybory do rad dzielnic. Możliwe, że zwiększyłoby to frekwencję w tych wyborach, które zwykle cieszą się niską popularnością - wyjaśnia Horała.

Dodaje jednak, że takie rozwiązanie nie jest stosowane w żadnym znanym mu mieście w Polsce. Nie wiadomo więc, na ile głosowanie byłoby dla radnych wiążące. Pojawiają się też wątpliwości, co do treści konkretnego pytania, włączenia w głosowanie przedsiębiorców i mieszkańców ulicy. Otwartą pozostaje też kwestia szybkiej realizacji założeń.

- Zakładamy, że zarówno głosowanie jak i wyniki wiązałyby się z dyskusją, jak zrealizować postulaty mieszkańców i byłaby ona przygotowana. To one powinny być najważniejsze, nawet jeśli wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo wskazywałyby inaczej - uzupełnia Horała, podkreślając, że jako gdynianin jest przekonany do Świętojańskiej wolnej od samochodów, jednak z dopuszczeniem transportu publicznego.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • I jakie to ma znaczenie, skoro obietnica przedwyborcza?!

    • 32 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane