• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deptak na Świętojańskiej? Temat wraca w kampanii wyborczej

Patryk Szczerba
27 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Ulica Świętojańska stała się jednym z głównych tematów w kampanii wyborczej. Każdy z kandydatów na prezydenta przedstawia różną wizję jej przyszłości. Ulica Świętojańska stała się jednym z głównych tematów w kampanii wyborczej. Każdy z kandydatów na prezydenta przedstawia różną wizję jej przyszłości.

Ograniczenie ruchu na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni jako jedno z założeń programu prezentuje Artur Dziambor. Od konkretnych obietnic odżegnuje się Wojciech Szczurek. Marcin Horała chce natomiast w tej sprawie zapytać mieszkańców - pierwszą próbę podejmując w poniedziałek.



Czy mieszkańcy powinni zadecydować o deptaku na Świętojańskiej?

Kwestia zmian na ulicy staje się jednym z dominującym motywów w gdyńskiej kampanii. Wielu chce zostawić ulicę w obecnej formie. W ostatnim czasie nabrały na sile głosy, że warto przy tym dać większą szansę na bezpieczne poruszanie się rowerzystom poprzez zorganizowanie pasów rowerowych, nawet za cenę miejsc parkingowych. Inni zwolennicy dwóch kółek proponują dla swojego bezpieczeństwa, by ruch samochodowy odbywał się tylko w jednym kierunku, co również miałoby być na rękę pieszym.

Część mieszkańców jako jedyne pojazdy na ulicy widziałyby z kolei trolejbusy. Opcja, którą łączy kolejną liczną grupę jest deptak, oznaczający całkowity zakaz ruchu pojazdów. Temat wraca jak w bumerang w kampanii samorządowej, stając się, co pokazała debata prezydencka, jednym z kluczowych zagadnień przed wyborami. Dotyczy jednej z wizytówek miasta, wzbudza emocje wśród wyborców, co skrzętnie wykorzystują pretendenci do fotela prezydenckiego.

Obecny prezydent Wojciech Szczurek uchyla się od jasnych deklaracji na temat ulicy, choć widać, że do radykalnych rozwiązań skłonny nie jest.

- Czy ul. Świętojańska powinna być zamykana dla samochodów na całą dobę i przez cały rok? Nie mam do tego przekonania. Ul. Świętojańska w historii nigdy nie była tak atrakcyjna - tłumaczył podczas debaty prezydenckiej, dodając, że zadaniem miasta jest zwiększenie jej aktywności.

Pomagać w tym mają organizowane od niedawna czasowe zamknięcia ulicy, z atrakcjami i koncertami przygotowanymi dla mieszkańców.

O ulicy, jako zagłębiu banków wspominał podczas debaty też Andrzej Różański, choć wydaje się, że dawno przestał to być jej największy problem. Otwarcie i głośno o tym, by droga stała się traktem spacerowym mówi tylko Artur Dziambor, który razem z innymi kandydatami Kongresu Nowej Prawicy widzi w takim rozwiązaniu jedyną szansę na jej uratowanie.

Marcin Horała proponuje z kolei referendum obywatelskie, które miałoby dać realną i konkretną odpowiedź - co o pomyśle sądzą gdynianie. A że kampania wchodzi w decydującą fazę, więc swoje głosy w ramach przedwyborczego happeningu mogli oddawać już w poniedziałek, wrzucając kartki do urny przy Infoboksie albo głosując przez internet.

Zagłosowało 2 tys. osób, z których blisko 90 proc. opowiedziało się za tym, by ulica stała się deptakiem. To większy odsetek niż w przypadku badania w ramach projektu Civitas Dynamo, jednak sami autorzy happeningu, chcą by do wyników podchodzić z dystansem.

- Oczywiście, to tylko zabawa, przez którą chcemy jednak pokazać, że mieszkańcy powinni mieć wpływ poprzez referendum na strategiczne decyzje podejmowane przez miasto, takie jak kwestia lotniska, czy innych inwestycji. W przypadku Świętojańskiej doskonałym terminem przeprowadzenia referendum mogłyby być wybory do rad dzielnic. Możliwe, że zwiększyłoby to frekwencję w tych wyborach, które zwykle cieszą się niską popularnością - wyjaśnia Horała.

Dodaje jednak, że takie rozwiązanie nie jest stosowane w żadnym znanym mu mieście w Polsce. Nie wiadomo więc, na ile głosowanie byłoby dla radnych wiążące. Pojawiają się też wątpliwości, co do treści konkretnego pytania, włączenia w głosowanie przedsiębiorców i mieszkańców ulicy. Otwartą pozostaje też kwestia szybkiej realizacji założeń.

- Zakładamy, że zarówno głosowanie jak i wyniki wiązałyby się z dyskusją, jak zrealizować postulaty mieszkańców i byłaby ona przygotowana. To one powinny być najważniejsze, nawet jeśli wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo wskazywałyby inaczej - uzupełnia Horała, podkreślając, że jako gdynianin jest przekonany do Świętojańskiej wolnej od samochodów, jednak z dopuszczeniem transportu publicznego.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • niech stępa

    zainstaluje 10 kładek z windami nad świętojańską za 100 milionów i będzie super tak jak nad Chwarznieńską nawet bez wind i schodów i tak nie będą działać

    • 17 7

  • Proponuje ze Starowiejskiej zrobić deptak

    Świętojańską może zamykać wieczorami w piątek, sobotę i na niedziele. I starczy

    • 13 4

  • Śledziowo nie ma nic do zaproponowania. Gdańsk nie wiele więcej. Sopot ratujątylko słabe kluby w piątek i sobotę

    Generalnie słabe te nasze trójmiasto.

    • 11 7

  • Deptak to jedno, ale co tam się ma odbywać jak tam nic nie ma i drożyzna?

    • 15 3

  • Nie jest to takie proste i dobrze, że UM wszedł w projekt Civitas Dynamo, gdzie ma niezależną opinie (5)

    Przy takich przedsięwzięciach proces tworzenia i skutecznego zarządzania dynamicznie zmieniającymi się obszarami miast jakim jest Gdynia, w celu utworzenia lub wzmocnienia pozycji ulic handlowych, rekreacyjno-rozrywkowy, jest długi i skomplikowany. Szczególnie w Trójmieście istnieje szereg przeszkód i problemów, a także konkurencyjnych możliwości, które mają znaczący wpływ na dalszy rozwój Śródmieścia. Bez spójnej strategii zarządzania i rozwoju każdej z ulic, niejednolita struktura własności, wysokie koszty gruntów i budynków, niewłaściwa organizacja ruchu drogowego i miejsc parkingowych, wypróbowane na maxa czynsze - to główne problemy Świętojańskiej. Także dużo jeszcze właściwie niezagospodarowanych podwórzy, przyziemi, a i bunkrów pod kamienicami, jak i właściwy dobór mebli miejskich, odpowiedniego oświetlenia wpływają również na zmiany wizualne ulicy. Również planowanie remontów z lekkimi modernizacjami kamienic i innych budynków, w których mieszczą się kawiarnie, butiki, różnego rodzaju sklepy i usługi mają wiele do życzenia.

    Ostatnio wprawdzie przez org Gdynia 2026 w ciągu ostatnich miesięcy aktywizacja interesariuszy i pojawiające się pierwsze Jaskółki i oznaki postępującej poprawy na świętojańskiej powierzchni usługowo-handlowej, to jednak mały postęp nad który trzeba intensywnie pracować, aby nie wylać przysłowiowego dziecka z kąpielą?

    • 8 4

    • odstaw te leki (3)

      bo ci nie pomagają.

      • 3 6

      • leki pewnie z Świętojańskiej apteki (2)

        za to tobie POmogą ?

        • 6 0

        • lekarzu z bożej łaski może ulica ciebie uzdrowi (1)

          Wszystko zależy od gospodarki wtedy będziemy mówili i myśleli o zachowaniach zakupowych czy związanych, ze spędzaniem wolnego czasu a nie podlegających zmianom pod naciskiem hucpy związanej z wyborami.

          Obecnie, wiele ulic przy których są kawiarnie, restauracje, nowe puby i kluby przyciąga nie tylko turystów, ale także coraz więcej mieszkańców. Gdyńscy klienci poszukują nowych doświadczeń i miejsc ^zakupowych^ i nowych, wyjątkowych marek, które nie są obecne w centrach handlowych jak Riviera.

          Można by nawet częściowo zadaszyć Świętojańską szklanym dachem, która obecnie jeszcze nie przypomina typowej ulicy handlowej. Przy planach renowacji starych modernistycznych domów/ kamienic, dogadać się z właścicielami i stworzyć spółkę gdzie znalazłyby się lokale handlowe, gastronomiczne, rozrywkowe oraz na wyższych piętrach biura.

          • 6 1

          • szkoda, że wielu właścicieli to lenie, biorą kasę od ludzi, a nawet elewacji raz na kilka lat nie zrobią :/ mogliby lepiej sprzedać kamienicę komuś, dla kogo estetyka jest ważniejsza.

            • 8 0

    • Ciekawe dlaczego kliknięcie - przy tej opinii jest trudne zęby nie rzec, ze wręcz nimozliwe

      • 3 0

  • geniusz? (2)

    "Ul. Świętojańska w historii nigdy nie była tak atrakcyjna" to mówi osoba która wydala zgodę na riwierę która ogołociła świętojańską

    • 12 11

    • (1)

      Tak bo wszystkie sklepy z ciuchami nagle przeniosły się ze swietojanskiej do riviery... Przed riviera ludzie jeździli do bałtyckiej, wiec chyba lepiej ze mamy duże centrum handlowe w Gdyni. Za to jeśli chodzi o gastronomię to świętojanska jest dużo bardziej atrakcyjna niż fast foody w rivierze, swietojanska przez riviere nie traci praktycznie nic

      • 3 5

      • Dokładnie. Czego tutaj żałować. Sklepików z ciuchami wątpliwej jakości a z cenami jak za porządne marki ? Riviera nie jest żadną konkurencją dla ulicy. Żeby ona żyła, to przede wszystkim powinno być tam mniej banków i tego typu usług. Kto by tam chciał spacerować deptakiem, jak same stare kamienice i pozamykane stare sklepy.

        • 3 2

  • obiecuje oddać głos na (1)

    każdego który zobowiąze się do budowy tunelu pod ul. Pucką i OPAT-u.

    • 12 8

    • Tych dwóch obiecało, ale pewnie sami wiedzą, że to nierealne.

      • 3 1

  • kiełbasę wyborczą już jadłam i nabawiłam się bólu brzucha więc mnie już nie nabiorą

    • 5 3

  • ucywilizować Podwale Przedmiejskie

    A co z Podwalem Przedmiejskim w Gdańsku? Przecież to jest masakra! Autostrada w centrum historycznego Śródmieścia! Tak nie może być!

    • 2 1

  • Jaki deptak na Świętojańskiej?!

    Tam nie ma do czego deptać!

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane