• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa benzyna E10 może być szkodliwa dla niektórych silników

mJ
21 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Prawdopodobnie benzyna E10 pojawi się na naszych stacjach w 2024 r. Pamiętajmy jednak, że to paliwo od lat jest oferowane na stacjach w wielu krajach Europy. Warto przed zagranicznym wyjazdem na urlop sprawdzić, czy tankując E10, przypadkiem nie zaszkodzimy silnikowi swojego samochodu. Prawdopodobnie benzyna E10 pojawi się na naszych stacjach w 2024 r. Pamiętajmy jednak, że to paliwo od lat jest oferowane na stacjach w wielu krajach Europy. Warto przed zagranicznym wyjazdem na urlop sprawdzić, czy tankując E10, przypadkiem nie zaszkodzimy silnikowi swojego samochodu.

Zgodnie z zapowiedziami w 2024 r. na stacjach paliw w Polsce ma się pojawić bardziej ekologiczna benzyna E10. Kierowcy zastanawiają się, czy nowe paliwo, które zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu, może być szkodliwe dla silników ich aut. Przedstawiamy listę modeli i jednostek napędowych, które są przystosowane do E10.




Dwa dni temu informowaliśmy o pomyśle wprowadzenia do oferty stacji paliw w Polsce nowej benzyny o oznaczeniu E10. Przypomnijmy, że to paliwo zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu (spirytus wyprodukowany z surowców roślinnych) i 90 proc. tradycyjnej benzyny bezołowiowej. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej zawartości paliw kopalnych, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Benzyna E10 dostępna jest w kilkunastu krajach Europy.

Okazuje się, że nie każdy silnik benzynowy jest przystosowany do nowego paliwa - alarmują producenci. W najczarniejszym scenariuszu może dojść do uszkodzenia układu zasilania, a także elementów gumowych i aluminiowych. Poza tym kierowca może odczuć kilkuprocentowy spadek wydajności jednostki.

W naszym kraju E10 pojawi się prawdopodobnie w 2024 roku, ale jako że paliwo jest dostępne na stacjach za granicą, warto wiedzieć, czy silnik waszego auta może bezproblemowo przyjąć E10.

Poniżej prezentujemy listę aut, do których można tankować benzyną E10. Zestawienie opracowało stowarzyszenie ACEA.

Alfa Romeo


  • wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r.
  • wszystkie silniki benzynowe MiTo
  • wszystkie silniki benzynowe Giulietta
  • wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)

Audi


  • wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem pierwszej generacji w modelach: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan (2001-2008) i A3 avant (2002-2008) fabrycznie wyposażone w ogrzewanie postojowe

Bentley


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r z wyjątkiem Mulsanne

BMW


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Chevrolet


  • E10 może być stosowana w modelach wyprodukowanych od 2006 roku, które spełniają normę Euro 4 (modele Aveo i Kalos już od rocznika 2005)

Chrysler


  • wszystkie silniki w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)

Citroen


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Dacia


  • wszystkie silniki benzynowe mogą pracować na E10.

Dodge


  • wszystkie silniki w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)

DS


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Fiat


  • wszystkie modele spełniające normę Euro 3, wyprodukowane po 2000 r. Wyjątki stanowią modele z silnikami: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)

Ford


  • E10 można tankować we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie i produkowanych od 1992 r. Wyjątek stanowi tylko jeden model - Mondeo (2003-2007) z jednostką 1.8 SCI

Honda


  • wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa

Hyundai


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Jaguar


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1992 r. są przystosowane do E10

Jeep


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK) i Wrangler (TJ)

Kia


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Land Rover


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1996 r. są przystosowane do E10

Lancia


  • do tankowania E10 przystosowane są niemal wszystkie modele spełniające normę Euro 3, które zostały wyprodukowane po 2000 r. Wyjątkami są: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) i Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)

Lexus


  • do tankowania E10 przystosowane są wszystkie jednostki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 (08.2005 - 09.2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS 300 (01.2005 - 09.2007) z silnikiem 3.0 V6, LS 460 (08.2006 - 09.2007) z silnikiem 4.6 l V8

Mazda


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 2002 roku

Maybach


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Mercedes-Benz


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, jak również modele wyposażone w gaźnik i pozbawione trójdrożnego katalizatora

Mini


  • wszystkie modele wyprodukowane od 2000 r. są przystosowane do E10

Mitsubishi


  • problemy mogą się pojawić w modelach wyprodukowanych przed 2007 roku z bezpośrednim wtryskiem

Nissan


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Opel


  • do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)

Peugeot


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Porsche


  • benzynę E10 można tankować we wszystkich autach produkowanych od 1998 r. (w przypadku Boxstera od 1997 r). Jedyny wyjątek stanowi Carrera GT

Renault


  • wszystkie modele wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. Wyjątek stanowią: Renault 19, Avantime 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 760 i F4R 761), Espace 4 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 790 i F4R 794), Laguna II 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), Laguna II 2.0 Turbo z lat 2000-2001 (F4R 764 i F4R 765), Megane I 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740) i Velsatis 2.0 l z lat 2000-2001 (F4R 762 i F4R 763)

Rolls-Royce


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych od 2003 r

Saab


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1986 r

Seat


  • wszystkie modele są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Altea 2.0 FSI 110 kW (05.2004 - 11.2005), Leon 2.0 FSI 110 kW (07.2005 - 11.2006) i Toledo 2.0 FSI 110 kW (09.2004 - 11.2005)

Skoda


  • wszystkie silniki są przystosowane do E10, z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW, które montowane były w Felicii

Smart


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Ssangyong


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r

Subaru


  • wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r

Suzuki


  • wszystkie modele aktualnie produkowane są przystosowane do E10, w przypadku starszych modeli producent odsyła do... instrukcji obsługi

Toyota


  • paliwo E10 można tankować do wszystkich benzynowych modeli wyprodukowanych od stycznia 1998 r. na rynek europejski. Jest jeden wyjątek - to model Avensis z silnikami 2.0 (1AZ-FSE) i 2.4 (2AZ-FSE), które wyprodukowane były między 07.2000 - 10.2008

Volkswagen


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Lupo 1.4 (08.2000 - 11.2003), Polo 1.4 FSI (01.2002 - 06.2006), Golf IV 1.6 FSI (11.2001 - 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI (10.2001 - 10.2006), Bora 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Golf V 1.4 FSI (11.2003 - 11.2004), Golf V 1.6 FSI (08.2003 - 05.2004), Golf V 2.0 FSI (01.2004 - 05.2004), Touran 1.6 FSI (11.2002 - 05.2004), Touran 2.0 FSI (10.2003 - 05.2004)

Volvo


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 roku z wyjątkiem S40/V40 z jednostką 1.8 GDI wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa
mJ

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • Najbardziej ekologiczny to był Polonez (4)

    Już po kilku latach ulegał samobiodegradacji

    • 1 4

    • Chyba ty

      Bzdury opowiadasz

      • 0 0

    • (2)

      Ale bzdety opowiadasz. Widac, ze Polska wiedziales any na obrazku.

      • 3 1

      • Zgadza się

        Dobrze znany żart z lat '90.
        Widać ten krytyk w owych latach w Polsce zbyt czesto nie przebywał. Widać to też po pisowni

        • 2 0

      • To był żart!

        • 1 1

  • Lepiej nie ryzykować, bo konsekwencje mogą być katastrofalne dla silnika (1)

    Na temat stosowania paliwa E10 warto poczytać opinie pochodzące z różnych źródeł. Od wielu miesięcy śledzę ten temat i czytam informacje ukazujące się na różnych stronach internetowych . Niestety znaczna większość tych opinii jest negatywna. Paliwo E10 bez wątpliwości jest szkodliwe dla większości silników i skraca ich żywotność . Dlatego producenci samochodów nie chcą wykonywać napraw gwarancyjnych silników, jeżeli przyczyną usterki jest paliwo E10. W wielu instrukcjach obsługi samochodów napisane jest , że maksymalna zawartość dodatków w paliwie nie może przekraczać 5 procent . Nie zamierzam ryzykować i z pewnością nigdy nie zatankuję paliwa E10 nawet, jeżeli będzie ono tańsze niż E5.

    • 6 0

    • zatankujesz.

      Od 2024 będzie w Unii tylko taka waha no chyba że będziesz jeździł an Białoruś albo do Rosji.

      • 0 0

  • (1)

    Dojechałem do bzdury że bioetanol zmniejsza emisję co2. Dalej nie czytałem. Wyjaśnię niedouczonemu autorowi że etanol, jak każdy węglowodór, w wyniku reakcji spalania daje co2 i h20. Nie jest żadną tajemnicą że dodawanie fame i bioetanolu do paliw niszczy silniki. Ale o to w tym chodzi. Kiedyś samochód jeździł 20-30 lat. Obecnie 10letno to złom.

    • 0 0

    • etanol, jak każdy węglowodór,

      Piłeś etanol, nie pisz.
      Są 15 latki jeżdżące na E85....

      • 0 0

  • A motocykle?

    • 0 0

  • Stosuję TUNAP 974 od wielu lat i nie mam problemu z silnikiem ani układem wtryskowym

    Dodatki do paliw sa ok.
    Stosuję raz na pół roku.

    • 0 0

  • ja leje 98 bo mnie stac (7)

    • 15 3

    • (2)

      to nie dobrze bo silnik projektowany był na 95

      • 4 5

      • Nie, na 98 (1)

        • 3 3

        • Krztusi sie i kaszle ?

          • 0 0

    • Ja leje tyle co w instrukcji piszą (2)

      Czyli minimum 95. Na 98 ciszej silnik chodzi.

      • 5 1

      • (1)

        Idź do laryngologa

        • 0 1

        • A Ty się doucz

          • 0 0

    • Ja też

      bo mnie też.

      • 6 2

  • (8)

    W Rosji jest paliwo bez żadnych eko czy bio dodatków. Czysta etylina czy olej napędowy i na hamowniach te same silniki rozwijają wyższą moc w stosunku do eko paliwa z UE.

    • 20 13

    • CCCP ? bose stopy i powszechny SSyjonizm z bolszewizmem !

      • 0 0

    • Chyba śnisz (5)

      Na E10, albo na E85 da radę wyciągnąć dużo więcej, niż na 100 oktanówce

      • 8 2

      • Bo im mniej oktanów tym wyższa moc. (3)

        Więcej oktanów oznacza, że paliwo trudniej jest zapalić a to się przekłada na trochę niższą wartość opałową.
        Dlatego jeśli chcesz mieć wyższą moc musisz użyć paliwa które ma mniej oktanów.

        Każdy silnik ma pewne minimum poniżej którego następuje przedwczesny zapłon paliwa i zjawisko zwane spalaniem stukowym. Maksymalną moc uzyskuje się przy minimalnej liczbie oktanów przy której jeszcze nie ma spalania stukowego.
        Jeśli silnik jest w stanie pracować na 95 to będzie miał na niej wyższą moc niż na 100.
        U mnie silnik działał by nawet na 91 ale benzynę 91 i 92 ciężko u nas kupić więc musi się męczyć z 95ką.

        • 6 2

        • U mnie silnik działał by nawet na 91 ale benzynę 91 i 92 ciężko u nas kupić więc musi się męczyć z 95ką.

          Wiesz, że benzyna 95 na stacjach ma maksymalnie 95 oktanów? Może mieć min. 91. Natomiast 98 musi mieć minimum 98 oktanów

          • 5 0

        • Ten sam silnik

          Wystrojony z 95 na 100 oktanów będzie miał wyższa moc na 100

          • 5 2

        • Nie żadne trudniej zapalić i nie żadna wartość opałowa ale stopień detonacji. Im więcej oktanów tym mieszanka spala się równomierniej i mniej wybuchowo.

          • 12 0

      • Zależy jak masz ustawiony zapłon tzn pod które paliwo. Chodzi oczywiście o spalanie stukowe i ustawienie zapłonu na granicy "stuku"

        • 4 1

    • To spadaj na wschód

      • 9 8

  • ekologiczna bo psuje samochody? (6)

    • 26 3

    • (1)

      UE zmierza ku samozagładzie...

      • 0 1

      • Uważam ,że w pewnym momencie pogonią lichVę i geszeft i padnie israele .

        • 0 0

    • Samochody? (2)

      Przecież na liście są same 15-20 letnie szroty, które już dawno jeździć nie powinny...

      • 5 17

      • (1)

        Doucz się. Taki 20 letni szrot przez kolejne 10 lat eksploatacji wyprodukuje mniej zanieczyszczeń niż produkcja nowego elektryka.

        • 11 0

        • Kolega ma nowa skode. W kolko w serwisuje. To kontrola jakas. To czujnikjakis. To error jakis. Ja mam auto z 2004 I poki niempadnir do CNA nie zamierzan go zmieniac. Raz w Roku u mechanika na gruntownym przegladzie I naprawie tego na co juz czas nadchodzi. I nigdy nie rozkraczyl mi sie na srodku drogi. Zawsze odpalil kiedy inni mieli problemy.

          • 2 1

    • Biopaliwa nie są ekologiczne. To wiadomo już od dawna. Nie ma żadnego mierzalnego zysku, jeśli chodzi o czystość spalin. Są mierzalne straty, wywołane zmianą struktury produkcji rolnej oraz ogólnie sposobu użytkowania gruntów rolnych.

      • 7 0

  • a w dwusuwie moge? (4)

    bo nie wiem co Grecie powiedzieć

    • 25 4

    • (1)

      a twoje dziecko piesze "ktury" przez u otwarte. Mogę wszystkim o tym mówić?

      • 2 10

      • naÓczycielka ?

        • 0 0

    • (1)

      Możesz, dwusuwom denaturat dolany do benzyny nie przeszkadzał a nawet pomagał (kto pamięta czasy gdy benzyna była na kartki a denaturat bez kartek ten wie o co chodzi).

      Czasami dolanie denaturatu to był jedyny ratunek gdy ktoś na stacji ochrzcił benzynę wodą i silnik nie chciał nawet zapalić, alkohol w benzynie pochłaniał wodę i pozwalał się jej wymieszać z paliwem na tyle że powstawała mieszanina zdatna od biedy do jazdy.

      Upewnij się tylko czy liczba oktanów odpowiednia, bo E10 to jest 95ka a silniki dwusuwowe zwykle robiło się na mniej oktanów.

      • 11 0

      • Przecież dwusuw

        Jeździ na 95. Nie ma dziś na stacjach benzyn 78 czy 86 - a dalej jeżdżą

        • 3 0

  • Móc większość samochodów może (4)

    Jeździć będą, ale uszczelnienia silnika wykończą się znacznie szybciej w każdym z silników

    • 40 6

    • Będą robić wszystko żeby Ci zepsuć auto i zmusić do eko ściemy (elektryka). (2)

      • 12 3

      • (1)

        Zgodnie z wytycznymi UE.

        • 6 2

        • A europa Tobie i podobnym polin Rozbudowuje . ładniej jest !

          • 0 0

    • Szczególnie te bez kontaktu z paliwem

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Verva Street Racing odbyła się w Gdyni w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane