- 1 Pod prąd uciekał przed policją (269 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (314 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (130 opinii)
- 4 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (33 opinie)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (198 opinii)
Od nowego roku, 1 stycznia 2024 r., na stacjach paliw w Polsce benzyna E5 (Pb95) zostanie zastąpiona paliwem E10 z większą ilością biokomponentów. Co bardzo ważne - nie każda jednostka napędowa w starszych modelach jest przystosowana do takiego paliwa. Właściciele młodszych aut nie muszą się przejmować.
AKTUALNE CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE
Jak podaje niemiecki automobilklub ADAC, w zasadzie do wszystkich samochodów z silnikami benzynowymi, które są oferowane od 2010 r., można tankować E10. Wielu producentów dużo wcześniej, przed 2010 r., oferowało silniki, dla których dodatki biokomponentów nie są straszne.
Dokładną listę modeli i jednostek napędowych kompatybilnych z E10 stworzyło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA). Ostatnia aktualizacja nastąpiła w 2021 r. Brak najnowszej aktualizacji jest bez znaczenia, bo ryzykowne tankowanie benzyny E10 dotyczy aut wyprodukowanych przed 2010 r.
O co chodzi z nowym paliwem E10? Niektórzy nie będą zadowoleni
Alfa Romeo
- wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r.
- wszystkie silniki benzynowe MiTo
- wszystkie silniki benzynowe Giulietta
- wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)
Audi
- wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem pierwszej generacji w modelach: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan (2001-2008) i A3 avant (2002-2008) fabrycznie wyposażone w ogrzewanie postojowe
Bentley
- wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r,. z wyjątkiem Mulsanne
BMW
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Chevrolet
- E10 może być stosowana w modelach wyprodukowanych od 2006 r., które spełniają normę Euro 4 (modele Aveo i Kalos już od rocznika 2005)
Chrysler
- wszystkie silniki w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)
Citroen
- wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10
Dacia
- wszystkie silniki benzynowe mogą pracować na E10.
Dodge
- wszystkie silniki w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)
DS
- wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10
Fiat
- wszystkie modele spełniające normę Euro 3, wyprodukowane po 2000 r. Wyjątki stanowią modele z silnikami: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)
Ford
- E10 można tankować we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie i produkowanych od 1992 r. Wyjątek stanowi tylko jeden model - Mondeo (2003-2007) z jednostką 1.8 SCI
Honda
- wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa
Hyundai
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Jaguar
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1992 r. są przystosowane do E10
Jeep
- do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK) i Wrangler (TJ)
Kia
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Land Rover
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1996 r. są przystosowane do E10
Lancia
- do tankowania E10 przystosowane są niemal wszystkie modele spełniające normę Euro 3, które zostały wyprodukowane po 2000 r. Wyjątkami są: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) i Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)
Lexus
- do tankowania E10 przystosowane są wszystkie jednostki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 (08.2005 - 09.2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS 300 (01.2005 - 09.2007) z silnikiem 3.0 V6, LS 460 (08.2006 - 09.2007) z silnikiem 4.6 l V8
Mazda
- do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 2002 r.
Maybach
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Mercedes-Benz
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, jak również modele wyposażone w gaźnik i pozbawione trójdrożnego katalizatora
Mini
- wszystkie modele wyprodukowane od 2000 r. są przystosowane do E10
Mitsubishi
- problemy mogą się pojawić w modelach wyprodukowanych przed 2007 r. z bezpośrednim wtryskiem
Nissan
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.
Opel
- do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)
Peugeot
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.
Porsche
- benzynę E10 można tankować we wszystkich autach produkowanych od 1998 r. (w przypadku Boxstera od 1997 r). Jedyny wyjątek stanowi Carrera GT
Renault
- wszystkie modele wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. Wyjątek stanowią: Renault 19, Avantime 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 760 i F4R 761), Espace 4 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 790 i F4R 794), Laguna II 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), Laguna II 2.0 Turbo z lat 2000-2001 (F4R 764 i F4R 765), Megane I 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740) i Velsatis 2.0 l z lat 2000-2001 (F4R 762 i F4R 763)
Rolls-Royce
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych od 2003 r.
Saab
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1986 r.
Seat
- wszystkie modele są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Altea 2.0 FSI 110 kW (05.2004 - 11.2005), Leon 2.0 FSI 110 kW (07.2005 - 11.2006) i Toledo 2.0 FSI 110 kW (09.2004 - 11.2005)
Skoda
- wszystkie silniki są przystosowane do E10, z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW, które montowane były w Felicii
Smart
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Ssangyong
- wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r.
Subaru
- wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r.
Suzuki
- wszystkie modele aktualnie produkowane są przystosowane do E10, w przypadku starszych modeli producent odsyła do... instrukcji obsługi
Toyota
- paliwo E10 można tankować do wszystkich benzynowych modeli wyprodukowanych od stycznia 1998 r. na rynek europejski. Jest jeden wyjątek - to model Avensis z silnikami 2.0 (1AZ-FSE) i 2.4 (2AZ-FSE), które wyprodukowane były między 07.2000 - 10.2008
Volkswagen
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Lupo 1.4 (08.2000 - 11.2003), Polo 1.4 FSI (01.2002 - 06.2006), Golf IV 1.6 FSI (11.2001 - 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI (10.2001 - 10.2006), Bora 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Golf V 1.4 FSI (11.2003 - 11.2004), Golf V 1.6 FSI (08.2003 - 05.2004), Golf V 2.0 FSI (01.2004 - 05.2004), Touran 1.6 FSI (11.2002 - 05.2004), Touran 2.0 FSI (10.2003 - 05.2004)
Volvo
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 r. z wyjątkiem S40/V40 z jednostką 1.8 GDI wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa
Co się stanie, gdy zatankujemy E10 do samochodu z silnikiem niekompatybilnym z tym paliwem? Eksperci zalecają, aby jak najszybciej dotankować czy uzupełnić bak paliwem E5 (czyli Pb98). W skrajnych przypadkach niezbędne będzie opróżnienie i przepłukanie zbiornika. To dokładnie taka sama procedura jak w przypadku zatankowania oleju napędowego do "benzyniaka".
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Auta używane z silnikami benzynowymi
Rządowa wyszukiwarka
To, czy silnik waszego samochodu jest kompatybilny z paliwem E10, można sprawdzić na specjalnie uruchomionej przez rząd stronie e10.klimat.gov.pl. Wiele osób narzeka jednak, że wyszukiwarka nie jest niestety precyzyjna i zdarza się, że wprowadza w błąd.
Opinie wybrane
-
2023-12-08 14:29
1.6 FSI (115 KM) (5)
Jakoś dziwnie - niby w Volkswagenie nie wolno lać E10 - a przy Skodzie ani słowa o tym silniku. A były Octavie II w niego wyposażone.
- 41 0
-
2023-12-11 08:42
Jeżeli to silnik od VW to bie lać. E10 nie nadaje się to wszystkich silników FSI, tylko do MPI i TSI.
- 2 1
-
2023-12-09 12:00
Kogo obchodzą takie stare rupiecie (3)
to już dawno powinno być na złomie.
- 4 26
-
2023-12-16 17:15
jak na Polskie warunki, to są nówki sztuki
- 0 0
-
2023-12-15 14:25
wszystkich którzy czytają ten artykuł
bo po to weszliśmy tu prawda? Żeby sprawdzić czy nasz samochód jest na liście. Chyba że niektórzy wchodzą tu pisać głupie komentarze. Małostkowi pajace
- 1 0
-
2023-12-09 15:28
Ty powinieneś być na złomie.
- 15 4
-
2023-12-08 21:57
(4)
To będzie wyglądać tak: spadnie w aucie moc i będzie gorzej przyspieszać za to wzrośnie spalanie. W rezultacie ilość spalin wzrośnie, ilość szkodliwych związków pozostanie podobna ale zapłacicie n stacji więcej niż do tej pory. Kolejny wałek na kasę obywateli.
- 160 2
-
2023-12-10 22:55
No i najlepiej sprzedaj stary samochód i kup nowy. (2)
Za 10 lat wprowadzimy jeszcze nowszą benzynę, jeszcze gorszą w parametrach, żebyś znowu musiał zmienić samochód.
- 24 0
-
2024-01-04 09:59
na rower.
- 0 0
-
2023-12-15 12:16
Na elektryczny.
- 5 0
-
2023-12-09 07:11
I będziesz płacić za paliwo jeszcze więcej, skoro jest mniej wydajne.
- 21 0
-
2023-12-08 21:06
Będzie 95
Tak jest na stronie Ministerstwa ale jako premium tylko co cena czy stacje premium?
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.